V mírně zvlněné krajině se na jednom návrší rozkládá městečko Altomonte, v pozadí s horskými pásmy Pollina a Orsomarso. Díky mecenášství zdejšího feudála Filippa Sangineta se toto město stalo jedním z nejdůležitějších center umění v Kalábrii. Filippo Sangineto zastával jako vojevůdce vysoké postavení u neapolského anjouovského dvora a udržoval spojení s papežem Klimentem IV.
Altomente si je vědomo své slavné minulosti. Uličky a budovy byly stylově restaurovány, rumiště u jižního úbočí starého města bylo roku 1988 proměněno v divadlo pod otevřeným nebem. Tradice uměleckého řemesla je zde dosud živá. Výběr kvalitních hotelů a restaurací je široký. Altomonte je zkrátka ideální základnou pro výlety do okolí.
Zajímavosti Altomonte
Santa Maria della Consolazione
Původně stál na tomto místě ve městečku Altomonte malý normanský kostelík Santa Maria dei Francisi z 11. století. Nový kostel Santa Maria della Consolazione, k jehož stavbě dal podnět Filippo Sangineto, je jedinečnou ukázkou goticko-angiovinické architektury v Kalábrii. Díky ukončení restaurátorských prací opět nabyl svého původního vzezření.
K náměstí je obracen lomený oblouk portálu kostela, nad ním se skví obrovská rozeta (kopie). Interiér vysoké jediné lodi je zakončen plochým, cisterciátsky vyhlížejícím kůrem. Zde se nachází náhrobek Filippa Sangineta, jehož levou kratší stranu zdobí reliéf sv. Ladislava, velmi podobný malbě Simona Martiniho, jež je dnes uložena v muzeu.
Museo Civico (Městské muzeum)
V těsném sousedství kostela Santa Maria della Consolazione se v Altomonte nachází bývalý dominikánský klášter. V letech 1588 a 1589 se zde zdržoval Tommaso Campanella a pravděpodobně zde začal pracovat na svém hlavním filozofickém díle „Sluneční stát“. V prostorách kláštera je dnes zbudováno malé muzeum Museo Civico (Městské muzeum), kde je vystaven bohatý kostelní poklad, jenž vznikl díky mecenášství Sanginetů.
Pozoruhodností sbírky je malá dřevěná tabule s vyobrazením sv. Ladislava, maďarského krále. Temperový obraz na zlatém pozadí je připisován Simone Martinimu (1284 – 1344), který byl po Giottovi nejvýznamnějším malířem italského trecenta.