Co máme možnost sledovat v diskuzích a na co se nás často také ptáte, je to, zda se vyplatí koupit zájezd se slevou za včasný nákup a nebo se vyplatí čekat na Last Minute nabídku. A jestli se úspora na Last Minute zájezd vůbec vyplatí, proč jo a proč ne… Prostě klasické dotazy točící se okolo fenoménu Last Minute zájezdů v České republice 🙂

Předem je mi jasné, že teď MAHALO.cz proklejí všechny cestovky, které Last Minute nabídky využívají jako významný marketingový nástroj, ale co se dá dělat – když se kácí les, lítají třísky 🙂

Pojďmě si tedy říct, jak to s těmi Last minutkami v Česku ve skutečnosti doopravdy je.

Jsou Last Minute zájezdy výhodné

Jsou Last Minute zájezdy výhodné

Co je to Last Minute zájezd?

Už ze samotného názvu Last Minute je zjevné, že se jedná o zájezdy na poslední chvíli (last moment/last minute = poslední chvíle/minuta). Jinými slovy, jsou to zájezdy, které je možno si koupit těsně před odjezdem (2 až maximálně 3 týdny před začátkem zájezdu). V takovou chvíli je předpoklad, že cestovní kancelář bude chtít minimalizovat ztrátu z neobsazených kapacit a dá na ně atraktivní slevu, aby tyto kapacity naplnila a aspoň na nich nebyla tratná či vydělala aspoň něco málo.

Tak by to tedy mělo správně s Last Minutkami být. Bohužel, realita v Česku je někde zcela jinde.

Jak fungují Last Minute zájezdy v České republice?

Česká republika je trh velmi specifický. Last Minute zájezdy se zde dlouhou dobu používaly zcela v souladu s výše uvedenou logikou věci a vše fungovalo jak má. Pak se ale začala situace měnit, protože český člověk slyší na slevy a tak stále méně a méně lidí nakupovalo zájezdy za běžné ceny a lidé pořád víc čekali až na poslední chvíli s tím, že si koupí zájezd v lástové slevě.

Bohužel, tím situace vedla k tomu, že si nějaká „chytrá“ hlava v některé cestovce totiž řekla něco v duchu: „zatraceně, lidi čekají na last minutky, ty se dobře prodávají, pojďme tohohle fenoménu využít!“. A stalo se to, co naprosto nelogicky funguje na českém trhu se zájezdy již dlouhá léta a je to vidět až do dneška (třebaže je zde jasný ustupující trend) – prodej zájezdů Last Minute, který není na poslední chvíli ani zdaleka.

V České republice dnes můžete zcela běžně narazit na Last Minute nabídku na zájezdy, které se konají třeba až za půl roku. Některé cestovní kanceláře zcela běžně hned po zveřejnění zájezdů na další rok, okamžitě tyto označí štítkem „Last Minute“. My tomu ironicky říkáme „vrchol zájezdového marketingu“, protože smyslem takového počínání je to, že si lidé v takovýchto cestovkách myslí, že když něco označí slovem Last Minute, tak se lidí roztrhnou, aby si to mohli koupit.

POZOR: není všechno Last Minute, co se tak na první pohled tváří

POZOR: není všechno Last Minute, co se tak na první pohled tváří

Samozřejmě má celé toto jednání často i doprovodné efekty, kdy se vypustí do nabídky zájezdy, jejichž cena se okamžitě slevní, čímž vznikne x% sleva a na tu my Češi samozřejmě slyšíme. Nikdo pak už moc neřeší, že si v květnu kupuje last minutový zájezd na září, hlavní je, že je tam přeci ta sleva 🙂

Nicméně pravdou je také to, že celá řada prodejců v ČR má na svém webu hned na hlavní straně nabídku last minutových zájezdů. A aby se tam nějaký zájezd zobrazil, musí to být právě Last Minute zájezd. I tento důvod přidává nutkání cestovních kanceláří označovat zájezdy spojením Last Minute co nejdříve to je možné. Podobných důvodů je více, většina cestovek svým provizním prodejcům (cestovním agenturám) platí menší provize za prodej last minute zájezdů a některé cestovky to zneužívají k tomu, že většinu své nabídky označí slovem Last Minute, jen aby ušetřili na provizi pro své prodejce (čímž je jednoduše řečeno okrádají).

Čili teď už asi chápete, jak funguje „Last Minute po česku“ a možná už vám i docvaklo, že řídit se při výběru zájezdu tím, zda je a nebo není last minutkový, je zcestné, protože ne každý Last Minute zájezd je opravdu zájezd na poslední chvíli a nikde není řečeno, že lastový zájezd musí být nutně levnější než zájezd, který jako last minute není označený. Pokud tedy budete vyhledávat jen v nabídce last minute zájezdů, můžete si z takového hledání nechtěně vyřadit zájezdy, které mohou být daleko výhodnější a lepší než nabídky, které jsou označené magickým souslovím Last Minute.

Je výhodné kupovat Last Minute zájezdy?

Jednoduchá otázka, jednoduchá odpověď: Není! Aspoň ne zpravidla.

Před pár lety bychom vám bez mrknutí oka řekli, že počkat si na last minute nabídky je výhodné (pokud nejste typ člověka, co má rád, když je vše zařízené dostatečně dopředu, aby se mohl na vše v klidu připravit). Dnes je ale situace jiná a troufneme si říct, dokonce zcela opačná.

Je nutné si uvědomit pár věcí, které výhodnost Last Minute nabídek ovlivňují. Patří mezi ně skutečnosti:

  1. spousta cestovních kanceláří dnes již nemá žádné garanční kapacity
  2. cestovní kanceláře začínají chápat, že last minute slevy jim podřezávají větev pod nohama a jsou cestou do pekel
  3. do Last minute slev se dnes dostává v řadě případů už jen to, co se opravdu nepodařilo prodat

Co se garančních kapacit týče, jedná se o pokoje, letenky, místa v autobuse, které si cestovky nasmlouvají ještě před začátkem sezony (čímž se dostanou na mnohem zajímavější ceny) a zaplatí za ně peníze. Následně při prodeji tato místa postupně prodávají až jsou všechna místa v ideálním případě vyprodaná. Ta místa, která se nepodaří prodat, jdou těsně před začátkem zájezdu do Last Minute prodeje se slevou, aby na nich cestovka nebyla tratná. Tolik teorie, která se již na první pohled velice podobá ideálnímu stavu, o kterém jsme již psali výše.

Problém je, že většina cestovek v ČR nemá žádné (nebo jen minimální) garanční kapacity. Důvodů je pro to více, nicméně v momentě, kdy cestovka nemá garanční kapacity a až ve chvíli, kdy se jí ozve klient, ověřuje, zda je místo v hotelu a v letadle (hodně zjednodušeně řečeno), je jasné, že ji nic netlačí k tomu, aby se snažila nějaké již zaplacené kapacity prodat (protože žádné takové nemá) a tudíž ani nemá co slevňovat.

Z toho plyne první problém – last minute nabídek v posledních letech výrazně ubylo.

Druhý problém je spojen s tím, že cestovním kancelářím začíná docházet, že cenovým bojem poškozují samy sebe a celý trh. Služby cestovní kanceláře by neměly směřovat k co nejnižší ceně, ale co největší přidané hodnotě. Klienti si rádi zaplatí za to, že se o ně cestovní kancelář postará a není na tom nic špatného. Samozřejmě lidé hledí na peníze, což je logické, ale pokud cestovka bude prodávat své služby s minimální marží, utrpí tím úplně všichni, protože cestovka nebude mít dost peněz, aby zaplatila svým prodejcům odpovídající odměnu, nebude mít dost peněz, aby poskytovala služby v dostatečné kvalitě a tím pádem utrpí i klient, který dostane méně kvalitní službu s větším rizikem potíží. Většina lidí, kteří pak tuto méně kvalitní službu dostanou, si pak uvědomí, že by si příště klidně nějakou pětistovku nebo tisícovku připlatili, hlavně kdyby jejich dovolená byla hezčí/bezproblémovější. Co z toho, že jste ušetřili tisícovku, když jste se vrátili nespokojení z dovolené za dvacet tisíc.

A z toho plyne druhý problém – Last minute nabídek ubývá i z důvodu, že se jim řada cestovek snaží vyhýbat a když už nějaké musí vypsat, nejdou s cenou „nadoraz“, protože ví, že by se dostaly do začarovaného kruhu, který nepřinese nikdy nic dobrého. Jinými slovy, Last Minute nabídky dnes již zdaleka nejsou tak výhodné, jako tomu bylo ještě třeba před 5 lety.

Poslední, třetí problém, spočívá v samotné filozofii Last Minute zájezdů. Tedy to, co je v Last Minute slevě, se nepodařilo prodat v běžném prodeji. A důvod, proč se to nepodařilo prodat, je ve většině případů ten, že je kvalita daného produktu nízká. Jinými slovy, kdo vybírá mezi last minutkami, vybírá z toho, co zbylo a o co nebyl zájem. Je to jako kdybyste nakupovali v obchodě jen v regálu, kde jsou zbytky s blížící se spotřebou – někdy tam najdete něco výhodného, ale ve většině případů je to prostě odpad, který nikdo jiný nechce.

Z toho plyne třetí problém – Last Minute zájezdy jsou ve většině případů méně kvalitní zájezdy, o které z nějakého důvodu nebyl zájem a je otázkou, zda byste o ně měli mít zájem vy.

Proto říkáme, že dnes se nakupování zájezdů last minute jednoduše v drtivé většině případů nevyplatí, protože s vidinou ušetřených peněz kupujete často nekvalitní zájezdy, ze kterých si místo hezkých vzpomínek dovezete naštvání a otrávenost. A za to ušetření peněz skutečně nestojí.

Takhle to po návratu z dovolené vypadat nemá

Takhle to po návratu z dovolené vypadat nemá

Co je výhodnější – Last Minute nebo First Minute?

Další klasická a běžná otázka, která se v cestovním ruchu běžně vyskytuje.

Co je to Last Minute už víme. First Minute zájezd je z logiky věci opakem Last Minute zájezdu. Je to tedy zájezd, na který je vypsána sleva za včasný nákup. Jinými slovy, když cestovka vydává katalog na další sezonu, nabídne klientům first minute slevu (slevu za včasný nákup), která jí pomůže k tomu, aby co nejdříve získala peníze na svůj provoz a udržovala si dobré cashflow. Navíc cestovce first minute slevy pomohou k tomu, aby vyprodaly část svých kapacit, uspokojily co největší poptávku a měly možnost případně další kapacity u poptávaných zájezdů dokoupit.

Zda je výhodnější Last Minute a nebo First Minute zájezd, je z toho, co je napsáno výše, již poměrně jasně patrné. Zatímco lastminutky jsou zbytky, které nikdo nechce, firstminutky jsou odměnou za to, že si zájezd koupíte s předstihem v době, kdy spousta lidí ještě váhá. Značnou výhodou First minute zájezdů je to, že si vybíráte opravdu z velice široké nabídky, takže kromě toho, že máte možnost ušetřit často i velice zajímavé sumy peněz, si můžete také dost vybírat a klást důraz na parametry zájezdů, podle který v last minute nabídce není šance vybírat (protože u last minutek zejména během letních měsíců platí, že byste měli brát co je, protože ani to už možná brzy nebude – ti, co vše nechají na poslední chvíli, totiž v záchvatu paniky, že nakonec nepojedou možná nikam, koupí i ten odpad, který zbyl a o který nikdo neměl zájem).

Jednoznačně tedy platí, že se koupě First minute zájezdů vyplatí daleko více, než čekání na slevu na poslední chvíli.

Je tedy vidět, že fenomén Last Minute zájezdů je v Česku velmi silně zakořeněn a že zde „zmutoval“ do něčeho opravdu šíleného. Naštěstí již cestovky pochopily (sice ne všechny, ale řada z nich ano), že tudy cesta nevede, respektive že taková cesta vede jen do problémů. Díky tomu se situace začíná měnit k lepšímu, třebaže její úplná náprava ještě bude nějakou dobu trvat.

V každém případě si při nákupu Last minute dovolených dejte opravdu dobrý pozor, přemýšlejte selským rozumem a nezapomeňte na to, co jsme vám o last minutkách prozradili v tomto článku.

Těšíme se na vaše komentáře!

  • Hodnocení uživatelů

  • Hodnocení: 0 hvězdy
    0 / 5 (0 )
  • 0%
  • (0) Zatím žádné recenze!

Summary:

Hodnocení: 0 hvězdy
0 / 5 (0 )

0%



Dosaženo 25 cestovatelských bodů
Počet přečtených článků
Počet přijatých odpovědí
Počet napsaných recenzí
Tvé hodnocení *: 5*: 5">
5 /5 stars

Zkušenost s Last Minute

dne 2016-09-16 11:34:32

Já měl zájezd na maledivy přes CK —- (upraveno redakcí: reklamní sdělení v recenzích nepodporujeme, cestovní kanceláře si u nás mohou zaplatit reklamu za pár korun) a byl jsem naprosto spokojen, vše se rychle vybavilo a mohl jsem hnedka cestovat. Lidi byli ochotni mi se vším poradit. Mohu vřele doporučit.