Po – 30.7.2007 stav tachometru 10 060km
Je Právě 0:37 a my (Luboš, Luboš, Honza) vyrážíme služební Octavií, mimo jiné naloženou až pod střechu, na bláznivou dovolenou za polární kruh.
Sice nám to pěkně začíná, celý den pršelo, když vyjíždíme už neprší, ale Luboš dostal průjem, tak doufáme, že Imodium zabere.
Skoro přesně po šesti hodinách jízdy nás vítá Hamburg, pod mrakem, přeháňka. Stav tachometru 10 636 km a jsme na místě u Wunderlandu (modely mašinek), parkujeme přímo před budovou za 1 euro/hod.
Po prohlídce modelů mašinek, což mimochodem byla uchvacující podívaná se vydáváme (11:00 hod) najít sovětskou ponorku.Úspešně nacházíme i ji.
Ještě jsme se podívali na jezero Ausen-alster a ve 14:00 hod. opouštíme dálnicí E45 Hamburg a směřujeme do Dánska. V Holdingu odbočujeme na E20 směr Odensee a po silničním mostě přes Baltské moře (menší zastávka, focení) do Kodaně.
Kempujeme ve městečku Köge, neprší.
Stav tachometru 11 111km (1057km), usínáme ve 23:00hod.
PS: Nakonec kempujeme před Kodaní. Kemp „Hundige Strand“ Familie camping – 196 DK
Út – 31.7.2007 stav tachometru 11 111km (1 057km)
V 9:00 hod. opouštíme kemp, a vyrážíme prohlédnout Kodaň.
Kodaň, královské město, radnice, nádraží, přístav, podívaná při výměně královské stráže, na konec hamburger a kuřecí křidýlka v Mc donaldu a ve 14:00 vyrážíme z Kodaně po E20 přes silniční most vedouci nad mořem do Švédska. Město Malmö.
Malmö – zklamal nás parkovací automat, nebral naši VISA elektron, museli jsme do banky vyměnit peníze (poplatek za výběr z bankomatu 130 Kč) Banky mají pouze dio 15:00. Navštívili jsme technické muzeum, pevnost Malmöhus a přilehý park.
Ps: Výměna královské stráže – hezké, ale moc dlouhé, technicko – vojenské muzeum má otvírací dobu jen do 16:00 hod – přišli jsme 15:45 hod. pustili nás zadarmo.
Nocujeme v kempu „Borstahusens“ blízko města Landskrona – pobřežní město na E20.
Příjemný *** kemp (175 SEK), teplá sprcha, kuchyň, vše na velké úrovni.
Stav tachometru 11 270km (1209km)
St – 1.8.2007 stav tachometru 11 270km (1 209km)
Je 10:00hod, odjíždíme směr Stockholm. Máme polojasno, sem tam se ukáže sluníčko. Jedeme po švédské dálnici E4 maximální rychlost 110 km/hod. (jedeme pomalu a je to unavující). Do Jönköpingu přijíždíme ve 13:20 hod, prohlídka muzea na výrobu zápalek a místního nádraží.
Sjíždíme z E4 na starou silnici vedoucí po břehu jezera Vättern. Zastavujeme v městečku Gräna a necháváme se zlákat místní specialitou „Polkagrisar“ (chutná jako naše lízátko), což se zde i vyrábí. Pokračujeme dále po břehu jezera přes Öldeshög, Omberg, Valdstena a kocháme se krásnými vyhlídkami na jezero. Najíždíme zpět na E4 a pokračujeme na Stockholm.
V Norrköpingu kempujeme (Campinkvägen) za 100 Sek, zatím nejlevnější, nemá sice takovou úroveň.
Stav tachometru 11 702km (1642km)
PS: Vydařený den, počasí přálo, polojasno 20°C, pčes noc teplo.
Čt – 2.8.2007 stav tachometru 11 702km (1 642km)
Ráno nás probudilo sluníčko, je 9:00 hod. vyrážíme, obloha oblačná 18°C.
Odbočujeme na Kolmärden, chceme se podívat na Safari park a delfinárium. Vstup by nás vyšel na na 720 SEK (moc drahé) Smutni opouštíme a pokračujeme v naší cestě na sever.
Přijíždíme do Stockholmu po E4, všechny sjezdy do centra jsou podle informačních tabulí placeny, nakonec jsme projeli celý Stockholm, obracíme se a sjíždíme přímo do centra(plán města nemáme). I když všude píšou placený vjezd, nikde neplatíme. Projíždíme centrem a přijíždíme na „Djurgärden“. Parkujeme a navštívíme muzeum „Vasa“ věnované „Titaniku Baltského moře“, nejstarší rekonstruované válečné lodi, potopené již při první plavbě v roce 1628 (opravdu to stojí za to) . V blízkosti je zábavný park a trajektové přístaviště.
Okolo 14:20 hod. opouštíme Stockholm a pokračujeme E4 na Gavlë. Před Gavlë odbočujeme na Älvkarleby- největší vodní elektrárnu Švédska. Dáváme polovečeři přímo uprostřed parčíku a valíme po E4 na Norsko. (18:00hod.) Cestou obdivujeme pobřeží a vybíhající fjordy. Také nově postavenou čínskou tržnici. Ještě malá zastávka za mostem přes Starfjord – fotky.
Ve městečku Umea odbočujeme na E12 směr Mo I Rana (Norsko) a čeká nás 482km skoro pustinou. Jedeme celou noc a s Lubošem se střídáme. V 23:00 hod. ještě není tma vypadá to, že ani nebude. 2:00 hod. se už rozednívá. Povolená rychlost je místy 110km. Projíždíme krajinou plnou řek, které tvoří neuvěřitelně krásné zátoky a jezera.
Pá – 3.8.2007
Norskou hranicí projíždíme v 7:00 hod. V 7:20 hod přijíždíme do Mo I Rany a jedeme se podívat na ledovec „Svartisen“.
Za Mo I Ranou odbočujeme vlevo, je to velice dobře značené. Přijíždíme k jezeru, kde kotví loďka. Je 8:30 hod. první převoz odjíždí v 10:00 hod. Jíme, teple se oblékáme a vyplouváme směrem k ledovci. Po 20 minutách plavby vystupujeme u vodopádu a jdeme cca 1hodinu mírným stoupáním ve skalnatém prostředí . (Loď odplouvá, tak snad ještě někdy připluje.) A pak se před námi objeví ledovec. Je to skvost, bílomodrošedý obr. Cedule oznamují na možnost nebezpečí. Naše skupina nejde dál. Rozhodujeme se s klukama, zda půjdeme blíž. Je rozhodnuto, jdeme. Po nás vyráží i ostatní. Po cca 400 metrech přicházíme na dosah. Děláme fotky a kocháme se. Zavolal jsem na Luboše (no spíše zakřičel) a v tom se uvolnil kus ledu a za značného rámusu a dunění spadl do jezera. Opět neuvěřitelný zážitek. Budilo to hrůzu. Vracíme se zpět. Loď, jak se dovídáme má hodinový interval. Výlet k ledovci nám zabral 2 hodiny, loď už na nás čeká a převáží zpět k autu. Jsme úplně zpocení, převlíkáme se, poobědváme (ohříváme si párky v konzervě) a vyrážíme k severnímu polárnímu kruhu.
V 16:00 hod. překračujeme severní polární kruh (děláme fotky) a dále na sever směr Bodö podle pobřeží, což opět naskýtá nádherný pohled.
Před Bodö uhýbáme na silnici č.17 a jedeme se podívat na největší vodní vír na světě. Po 18 km přijíždíme k průlivu „Salstraumen“ a krásném mostu přes něj. Zastavujeme pod mostem a jdeme po mostě se podívat na ten zázrak. Průměr 10m a hloubka 5m. Bohužel nic nevidíme. Závisí to na hloubce přílivu a odlivu. Asi nemáme štěstí. Vracíme se zpět do Bodö. Kempujeme v Bodosjoen Camping***, cena 150 NOK.
Stav tachometru 13 332 km (3 272km).
PS: Dnes jsme dosáhli nejsevernějšího a nejvzdálenějšího místa naší dovolené.
Je 22:40 nemůžeme usnout, venku je stále vidět, jako když by bylo 16:00 hod.
So – 4.8.2007 stav tachometru 13 332 km (3 272km)
Probudilo nás sluníčko, je jasná obloha 18,5°C, opuštíme kemp a vydáváme se po silnici č. 17 podle pobřeží na jih.
Zkoušíme štěstí a ještě jednou se zastavujeme u průlivu Salstraumen a jdeme se podívat na most a na největší vodní vír Malström. Něco jako vír vidíme, ale zase to není kde jaký zázrak.
Pokračujeme silnicí č. 17 na jih. Silnice vede po pobřeží a blízkých ostrůvcích a po celé délce nabízí dlouhé výhledy na nádherné přírodní scenérie. Vidíme i náš známý ledovec „Svartisen“ z jeho druhé strany. Po dvou trajektech, jeden kratší cca 15min (96NOK) a druhý 45min ( NOK) opouštíme silnici č. 17 a v Mo I Raně se napojujeme na E6 směr Trondheim.
Začíná pršet, proto se dnes ubytujeme někde v chatce. Řekli jsme si, že víc jak 350 NOK nedáme, tak uvidíme.
V prvním kempu „Forseng“ chce 850 NOK se sprchou a bez 450. V druhém kempu se nám daří a z 390 NOK smlouváme na 350NOK, podařilo se, ubytováváme se. Kemp Bjerka
Stav tachometru 13 656 km ( 3 569km)
Ne – 5.8.2007 stav tachometru 13 656 km (3 569km)
Dnes jsme si trochu pochrupli, vstáváme v 9:00 hod., snídaně, úklid chatky a v 10:00 hod. odjíždíme na Trondheim. Počasí oblačné, sem tam vykoukne sluníčko, 17°C.
První zastávka je u vodopádů „Laksfossen“, druhá u jezera „ Store Majavatnet“, dáváme si oběd, samozřejmě z vlastních zdrojů a pokračujeme k menším vodopádům „Fiskumfossen“, je tu nějaké muzeum a asi vodní elektrárna, jelikož výpusť je zavřená a tím vodopády nepremávají. Nakupujeme nějaké suvenýry a další zastávka u městečka Grong a prohlídka dalších vodopádů.
Nakonec si chceme u městečka Lavenger prohlédnout dle průvodce 38 mohyl a staré malby, ale nenacházíme. Místo toho objevujeme zříceninu kostela.
U Trondheimu platíme za průjezd tunelem 10 NOK, platba probíhá vhozením mince do umělého trychtýře, nic víc nic míň.
Kempujeme před Trondheimem. „Storsand Gard Cemp. Malvic, opět když nesouhlasíme s cenou, jdou dolů ze 150 NOK na 130 NOK.
Stav tachometru 14 116 km (4 056km)
PS: Jsme docela unaveni, jelikož jízda byla zdlouhavá. Po norských silnicích se smí pouze 80km/h, hodně projíždíme městy, kde je snížena na 60 – 70 km/h.
Po – 6.8.2007 stav tachometru 14 116 km (4 056km)
Je nádherný slunečný den. Ráno prohlídka Trondheimu. Rybí trh ,(ale nic moc)čekali jsme klasiku, bohužel. Obyčejný obchod. Uchvacující byla prohlídka katedrály „Nidaros“ a výstup po 176 schodech, stále se točících a s max. 60cm šířky na věž. Pohled na celé město ovšem stál za to. Výstup na pevnost už nebyl takovým zážitkem, spíš utrpením (moc velké vedro a moc do kopce).
Po poledni odjíždíme dále na jih po E6. Opět unavující jízda 60 – 70km/h. V Oppdalu odbočujeme na silnici č. 70 a po cca 80km na silnici č. 62 a pak okolo „tangfjordu“silnicí č 660. Opět ukázka nádherné spojitosti a místních fjordů, přilehlých rybářských vesniček.
Kempujeme v Andalsnes Campu. Nesmlouváme 140 NOK.
Stav tachometru 14 449km (4 388km)
PS: Po cestě jsme chtěli natankovat(cena stoupá 10,95 NOK) a překvapila nás situace, kdy zastavujeme na místě, kde je čerpací stanice, žádná obsluha, žádné karty. Zkoušíme natankovat, bez problémů by to šlo. Tak snad přilehlý servis s prodejnou. Nikdo tam, kasa otevřená, plno zbožího. Nikdo nikde.
Út – 7.8.2007 stav tachometru 14 449 (4 388km)
Opět bude nádherný den. Sluníčko se už odráží od skalnatých masívů na jejichž vrcholcích je sníh a dole v údolí kemp, v kterém jsme nocovali.
Dnes vyrážíme po silnici č. 63 řidiči vyhledávanou Trollí cestu. Nezapomenutelný zážitek, úzká silnice se klikatí po úbočí hory, k tomu scenerie mohutného vodopádu. Vystoupáte na vrchol, kde se třpytí sníh, na který si můžete sáhnout. A ke všemu, když se podíváte dolů do údolí, točí se Vám hlava a tají dech nad velikostí norské přírody. Prostě kraj MoreogRomsdal Vás dostane.
Pokračujeme dál tzv. Zlatou cestou mezi městečky Andalsnes a Geiranger, míjíme vyhlídku Dalsniba a za ní pokračuje úsek zvaný Orlí cesta. Ta na 8 km stoupá jedenácti serpentinami a nabízí nádherné výhledy „Geirangerfjord“ . Fjord končí u stejně jmenovaného městečka Geiranger, kde kotví obrovské výletní zaoceánské lodě. Fjord je místy 500m široký a z jeho vysokých strmých stěn spadá mnoho vodopádů.
Vůbec se nám tento kraj nechce opouštět, ale musíme pokračovat po silnici č. 15 a pak po E6 směr Oslo. Zastavujeme ještě v olympijském městečku Lillehammer, navštěvujeme olympijskou vesnici a skanzen budov. O několik kilometrů dále je městečko Hamar, kde fotíme sportovní halu ve tvaru obrácené vikingské lodě. Zde potkáváme Čechy a vedeme první rozhovor v Češtině. Než přijedeme do Osla (asi 110km) chceme se zakempovat. První kemp opouštíme u jezera Mjosa, chce 160 NOK a druhý je tedy levnější 130 NOK, ovšem nebere VISA elektron. Kempujeme tedy poprvé ve volné přírodě u jezera Hurdalsjoen. V okolním lese jsou slyšet zvonce pasoucích se ovcí. Usínáme okolo 1:00 hod.
Stav tachometru 14 965km (4 905km)
St – 8.8.2007 stav tachometru 14 965km (4 905km)
Probouzíme se do nového dne. A před sebou cesta do Osla. (opět bez plánu města), ale daří se a park s 212 sochami (Vigelandův park) nacházíme. Obdivujeme 17m vysoký monolit se 121 vzájemně propletených postav bojujících o světlo. Je vytesán z jednoho kusu žuly a práce trvala 16 let. Kolem monolitu stojí 36 soch znázorňujících různé fáze života.
Po dvou placených mýtech nacházíme i poloostrov Bygdoy, kde navštěvujeme muzeum Vikingských lodí, muzeum Kon – tiki, kde je originální vor Thora Heyerdala, který v roce 1947 podnikl odvážnou cestu z Peru do Polynésie.
Mimo jiné je zde vystavena rákosová loď Tigris, na níž plul v Sumerských stopách do Indie a afriky a muzeum Framu, kde je k vidění polární loď „Fram“ (r. 1892). Na této lodi podnikl Amundsen průzkumné výpravy.
Z Osla již odjíždíme směr domov přes Goteborg. Cena trajektu 1047 SEK a doba odjezdu 23:55(museli bychom čekat 4 hodiny) Pokračujeme dále po silnici až do Helsingborgu, kde se už naloďujeme na trajekt do Dánska (279DK). Je 23:30 hod. jsme v Dánsku a jedeme přes ostrov Fyn. Platíme za most, ale nebere nám to kreditku ČSOB, trapně voláme obsluhu ve 2:00, ta nám vysvětluje, že asi tam nejsou peníze. Zkoušíme kreditku ČS a ta je ok.
Projíždíme Hamburk, míjíme odbočku na Berlín, proto musíme na Hannover. Je okolo 9:00 ráno
ČT – 9.8. 2007
Po natankování přibližně 110 km za Hamburkem, slyšíme divný rachot z motoru. Zastavujeme a po prohlídce a nezjištěné vizuální závadě, opět startujeme, ovšem nedaří se, ohromný hluk a auto nechce naskočit. Přes škoda asistent voláme sos do autorizovaného servisu. Dohadujeme si odtahovku s Německou stranou a největším problémem je domluvit se, kde vůbec jsme, nemohou nás najít, pak se vše podaří a opravdu smekáme v 10:00 jsme už odtaženi v servisu, zde náš obdiv končí. Jsme ve městě Soltau v servisu Vinkelman. Technik nám sděluje, že závada je většího rozsahu, podle garance doživotní mobility, požadujeme náhradní vozidlo. Bohužel do východních států jej neposkytují. Česká strana ovšem po dohodě s námi a se servisem zajišťuje a posílá nám odtah z Teplic až do Německa a náhradní vozidlo Škoda Roomster.
Vše chce svůj čas, v 12:30 se dovídáme, že nám auto v Německu neopraví a náhradní vozidlo neposkytnou. Necháme si ho tedy vytlačit ven. Po celou dobu až do zavíračky hrajeme karty v Německém servisu. Odtahovka by měla přijet mezi 21-22hod. v 18:00 zavírají, jdeme se projít a nakoupíme nějaké jídlo, kdo ví co s námi ještě bude. Pak si sedáme do auta a usínáme. Po probuzení už netrpělivě čekáme, za chvíli už nám nakládají auto a my přehazujeme věci.
Vydáváme se na cestu domů, Roomster šlape jako hodinky a okolo třetí hodiny ranní se dostáváme do Teplic.
Najeli jsme přibližně 6 500km a viděli kus světa i když jsme měli dobrodružný závěr cesty, byla to naše nejlepší dovolená.
Oprava auta i s odtahem stála 85 000 Kč, vše bylo na záruku. Zjištěná závada vysypané ložisko u válce motoru.
- Guest napsal(a) před 14 roky
- Musíte se přihlásit, abyste mohli komentovat
Prosím, nejprve se přihlašte.