1. den – Pá 26.10.2012 – odlet z Prahy, Pafos

Letošní letní dovolenou jsme si kvůli komplikacím v Eliščině práci odsunuli až do října/listopadu a nebyla to špatná volba – krásně jsme si prodloužili léto, které už v ČR skončilo. Po výběru destinace, kdy jsme plánovali s německou cestovkou na tureckou část Kypru z Mnichova za cca 18000 nás zaujal zájezd české cestovky VTT na Kypr do řecké části, do střediska Pafos za 16000. No co, shodou okolností jsem byl s českou cestovkou naposledy před 15-ti roky a zároveň ve stejném roce i na turecké části Kypru. Tenkrát se hranice přejít nedala, tak alespoň prozkoumáme řeckou část. Plánovaný odlet letadle je celkem nelogicky z Ruzyně ve 4:05, přičemž nejpozději ve 2:00 si musíme vyzvednout na letišti vouchery. Delegátka přichází v cca 1:50, rozdává vouchery, jdeme se odbavit. Všímáme si našich spolucestujících a opravdu jak „Účastníci zájezdu“, zlaté individuální cestování 🙂 . Letíme se společností Holiday Czech Airlines s Airbusem A320. Občerstvení na palubě bídné – pár amerických brambor s nějakými masovými kuličkami, pití standart. Zato ukecaný kapitán, než by nás nechal spát, furt povídal do éteru nějaké nesmysly s informační hodnotou nula. V 8:15 přistáváme v Paphosu, kufry jdou rychle, v hale dostáváme od místní delegátky další info a jdeme do busu, který nás veze cca 17 km do Paphosu do hotelu Aloe, kde jsme asi v 9:30. Upozorňuje nás, že nás musí ubytovat až ve 14 hodin (proč se tedy letí tak brzy) a pak už delegátku celý pobyt neuvidíme (informační schůzka je až v sobotu v poledne, kdy budeme na výletě a stejně na organizované předražené výlety nepojedeme). Naštěstí je pokoj volný, tak se můžeme ubytovat a vzhledem k mizerné noci jdeme relaxovat. Vstáváme asi kolem poledne a jdeme do města na oběd – dáváme si v jedné taverně menu za 10 euro, což je polévka dle výběru (Eliška tomatová, já zeleninová) a pak oba máme pečené jehně a americké brambory. Jako moučník dortík dle výběru a k pití jsme si dali místní pivo KEO (láhev s obsahem 0,63l stojí 3,20 Euro), takže velmi opulentní a chutný oběd celkem i se spropitným 25 euro. Pak si dáme procházku po nábřeží a na pláži poblíž našeho se jdeme koupat. Fouká ale docela vítr, takže teplotu cca 26 stupňů to sráží docela dolů. Koupeme se asi do 17 hodin, pak se přesouváme do hotelového bazému a pak asi v 17:45 si dáme ještě procházku a v 18:30 je tma. Od 19:00 se podává večeře formou bufetu – mj. rajská polévka, čína s rýží (kuře teryaki), smažené kousky ryby atd. Moučník meloun, překvapivě není moc sladký. Vzhledem k únavě jdeme po večeři spát.

2.den – So 27.10.2012 – Agios Georgios, soutěska Avakas

V 8:50 nás budí telefon z recepce, přivezli nám objednané auto, je to KIA Cerato 1.6. Sepisujeme smlouvu (byť je tam jedno malé zklamání, nedoporučují s ním zájezd na tureckou část, pojištění tam neplatí a museli bychom v případě problému platit hodnotu nového auta) a pak jdeme na snídani – anglický styl, takže párečky, opečená slaninka, omeleta, fazole atd. (tahle snídaně vydrží celý pobyt), pak si ještě dávám palačinku, Eliška croisantky. V cca 10:30 vyrážíme z hotelu, jedeme do města, zastavujeme se u supermarketu, kde si kupujeme 12 vod po 1,5l za 3,64 eura. Pak jedeme asi 23km (jede se dobře, jízdu vlevo už mám nacvičenou z Austrálie) do Agios Georgios, kde si prohlídneme kostelíček a koukáme na malý rybářský přístav. Nakonec se tam jdeme i koupat, šnorchlujeme (krásně průzračná voda), opalovačka. Ani nemáme hlad, tak si kupujeme jen jeden tuňákový wrap a v cca 16:30 jedeme asi 5 km k Avakasské soutěsce, která je moc pěkná. Výhodou je, že tu nejsou organizované zájezdy, protože k ní nevede asfaltová silnice. Soutězka je dlouhá asi 2-3 kilometrů, nejužší místo je široké asi 2-3 metry a je dlouhé asi 300-400 metrů. Když jsme došli skoro až na konec, všude nahoře pobíhají horské kozy a mečí jak o závod. Když se vrátíme k autu, je už tma, za celou cestu jsme před soutězkou potkali jen 6 lidí, v soutězce nikoho, no paráda. K večeři neurčitá polévka, pak pečená ovce a kousky kuřete s bramborem, ryba v citronové šťávě, těstoviny v tomatové omáčce. Pak si dáváme různé moučníky-asi 5 druhů dortů, želé, baklava a do finále meloun. Jestli takhle budeme pokračovat každou večeři, přijedeme domů o 10 kilo těžší 🙂 .

3.den – Ne 28.10.2012 – Afroditina lázeň, Polis, Pano Akourdaleia

V noci proběhla (bohužel) změna času (na Kypru je jinak o hodinu méně než v ČR), takže snídaně již v 7.30 a v 8:30 vyrážíme směr Pégia, kousek nad ní jdeme na kopeček si dopřát vyhlídku na pobřeží. Pokračujeme dále přes Latchi až k Afroditině lázni, pak jdeme asi 7 km okruh po poloosttově Akamas (naučná stezka Adonis a Afrodita), což je jediný národní park na Kypru. Tím, že zde není asfaltová silnice, zde nejsou hotely apod., dokonce i želvy chodí na jednu pláž klást vejce. Po absolvování okruhu s krásnými výhledy a doprovodem koz jdeme na opuštěnou plážičku (je nás tu jen 6, ale každá dvojice má svou zátoku, takže se nevidíme), kde se koupeme. Pak jedeme do Latchi, kde si dáváme k obědu krevety, brambory a vodu (27 eur). Zajedeme do městečka Polis – velmi krátké prohlídka a výborná zmrzlina a pokračujeme směr Pano Akoudaleia, kde přejíždíme hřeben hor s dalekými výhledy a jedeme do jednoho vinařství, kde je malé muzeum a pak máme ochutnávku 8 vzorků vína. Uděláme malý nákup a vracíme se do Paphosu. K večeři dnes chřestová polévka, smažené klepetka, kuře, kjufte a pak ještě ústřice.

4.den – Po 29.10.2012 – Kouklia, Petra tou Romiou, Kourion, Kolossi

Vyrážíme do vesničky Kouklia, kde je Afroditina svatyně, dnes muzeum, vstupné 3,40 Euro. Je tam mozaika Ledy s labutí (převtěvlený Zeus) a pevnost Covocle, kde je kámen symbolizující sílu bohyně Afrodity. Pak jedeme k Afroditině skále (Petra tou Romiou), což je místo, kde se prý Afrodita poprvé dotkla země. Je tam hezká pláž, skály. Poté pokračujeme do Kourionu, kde jsou ohromné vykopávky – divadlo, Palác Gladiátorů, Achilův dům, Římská agora, Vodní lázně atd. – vstup 1,70 Euro. Autem až do areálu mezi vykopávky. Pak se jdeme koupat na pláž a skočíme si na oběd (Kebab v pittě, vepřový kotlet). Pak jedeme ke slanému jezeru u městečka Akroríti, kde zimuje na zdejším slaném jezeře až 10000 plameňáků. Bohužel jsou poblíž anglické vojenské základny, kde se nesmí ani zastavit, tak jdeme jen na vysušený okraj, o kus dál jsou v soli zabořeny už dvě jedno (jedno co zapadlo a to druhé ho jelo vytáhnout 🙂 ). Tak jedeme do Kolossi, kde jsou zbytky hradu-vstup 1,70 Euro. Po prohlídce se vracíme po dálnici k Afroditině skále, kde se koupeme do západu slunce. K večeři nám hraje hudba a křepčili i místní tanečníci, jinak k večeři jídla středozemí, tzn. dolma, kalamáry, pak i nějaké hovězí a vepřové na víně.

5.den – Út 30.10.2012 – Údolí cedrů, Klášter Kykko, pohoří Troodos, Omodos

Po silnici E606 směr Agia Varvara vyrážíme do nejvyššího kyperského pohoří jménem Troodos. Nejdříve se zastavuje v klášteře Chrysorrogiatissa a jedeme pak přes Cedrové údolí do kláštera Kykko. Po prohlídce tohoto největšího klášterního komplexu na Kypru (a moc hezkého) jedeme na nejvyšší vrch Kypru – Chionistra nebo Olympos (používají se oba názvy)1951 mnm. Bohužel samotný vrchol je nepřístupný, je zde vojenská základna s radarem. Pod vrcholem si dáváme oběd v nejvýše položené restauraci na Kypru – pečeného pstruha za 12,50 Eur. Po obědě jdeme na okružní cestu kolem Olympu,odhadem asi 7,5 km. Všude jsou vidět radary, v údolá cvičí vojáci s plnou polní. Z vrcholu jedeme přes místní letovisko Pano Platres do Omodosu, kde je starobylý lis na víno a ještě klášter. Za tmy se vracíme do Paphosu, na kraji bereme benzín, který je v přepočtu o trochu lacinější než u nás. K večeři zeleninová polévka, vepřové se šťávou, nějaké nechutné pie, překvapivě pangas.

6.den – St 31.10.2012 – Nikosie (turecká i řecká část)

Před 7:30 vyrážíme do hlavního města Kypru Nikosie. Město je od bojů v roce 1974 rozděleno zelenou hranicí na část řeckou a tureckou (stejně jako celý ostrov, Turci „okupují“ asi 37% území). Cesta 150 km je prakticky pořád po dálnici, takže jsme asi v 9:30 na místě, necháváme auto na centrálním parkovišti za 4 Eura. Jdeme hned na hraniční přechod a do tuecké části, kde už jsem před 15-ti roky byl. Navštívíme prakticky všechny památky (zjednodušeně se dá říci, že ve většině případů jde o staré kostely předělané na mešity a opravené za peníze EU). Tenkrát se mi těch památek zdálo výrazně méně. Nicméně je v ulicích poměrně dost odpadků, okolí zelené linie se moc nezměnilo, baráky opuštěné a rozstřílené, udělané střílny, hlídkující vojáci a všudepřítomné cedule zakazující focení. Skočíme si na výborný kebab, já si po dlouhé době zas vychutnám turecké pivo Efes, které mi chutná, takže si dám hned tři :-), Eliška jedno kafe to vše za 30 Eur. V Girénské bráně má být minimuzeum s pár fotkama, všude mraky prachy, hlavně že v přízemí čumí dvě báby na nějakou telenovelu. Zastavíme se v kasárnách, odevzdáme pas a jdeme se podívat na turecké muzeum okupace, kde je to všechno vysvětleno prakticky opačně než co se říká a píše v Řecku. Vracíme se přes přechod zpátky do řecké části a vrháme se na místní památky. Motáme se podél zelené linie, a nakonec se ještě zastavujeme na místním slavném zelinářském trhu. Při porovnání je vidět, že je v řecké části mnohem čistěji, upraveněji, větší blahobyt, veřejné záchodky zdarma (mají na to dokonce zákon). V 17:15 vyrážíme do Pafosu, ještě se cestou zastavujeme na Afroditině pláži na romantické koupeli bez plavek za svitu luny. K večeři polévka minestrone, špagety, kuře.

7. den – Čt 1.11.2012 – Pafos, Coral Bay

Dnešní den věnujeme městečku Pafos, ve kterém bydlíme, resp. Kato (=dolní) Pafos, kde se nachází turistická letoviska, přístav s pevností a hlavně vykopávky slavných mozaiek z roku 1962, které jsou zapsány v Unescu. Nejdříve popojedeme ke křesťanskému kostelu Agia Kyriaki, u kterého se nacházejí další vykopávky a sloup, u kterého byl bičován Sv.Pavel (navštívil to zde i papež Benedikt). Pak jdeme do hlavní vykopávkové oblasti (u přístavu), kde je vstupné 3,40 Euro. Zde jsou nádherné mozaiky objevené náhodou v roce 1962, jde o Aeonův dům, Dionýsův a Théseův dům. To jsou mozaiky nejvýznamnější, pak jich je tu ještě celá řada, dále maják, antické divadlo atd. Dokonce jsme našli i 5 metrů kolejí, a pak že na Kypru žádná železnice není 🙂 Pak jdeme do přístavní pevnosti (vstup 1,70), kde není vůbec nic, ale alespoň pěkný výhled na přístav a Kato Pafos. Poté se ještě zastavujeme u malého jeskynního kostelíka Agía Solomoni a pak už jdeme navštívit další archeologickou oblast – Královské hroby (vstup 1,70), což jsou hrobky bohatých osob z doby 3. století př.n.l. Poté už jedeme na nejkrásnější písečnou pláž v okolí – Coral Bay, kde se koupeme skoro až do západu slunce. Jako drobné občerstvení jsme si dali jeden kuřecí kebab za 9,50, který bohatě stačil nám obou. Večeře – houbová polévka, pečená ovečka, boloňské špagety . Po večeři jdeme na korzo do přístavu a k pevnosti, neboť se tu chystá kyperská rallye, a závodní auta a týmy vegetují pod pevností. Kde jinde se potkáte se šéfkonstruktérem Škodovky než na Kypru 🙂

8.den – Pá 2.11.2012 – Limassol

Po snídani jedeme do Limassolu, což je asi 70 km, parkujeme v centru za 4 Eura. Jdeme na pěší zónu, kostel Agia Napa. Pak jdeme k mešitě, ale tam jdu sám, neboť Elišku chtěli navléct do něčeho ala Boratův pytel…. Poté jdeme na hrad, kde dnes sídlí muzeum středověku, vstup 3,40 Euro. Hned naproti je zachován starý mlýn na rohovník, dnes zčásti předělaný na kavárny a restaurace a zároveň tam nechali staré vybavení jako volně přístupné muzeum. Motáme se pěší zónou, starým marketem, na jednom z náměstí si dáváme ve venkovní taverně pečenou ovečku a k tomu čtyři skleničky pravého pomerančového džusu, to celé za 22 Eura. Pobřežní promedádou jdeme k Limassolské ZOO, která je v parku a kde mají chovat kyperské muflony, ale vstup 5 Eur za takovou mrňavou ZOO nám přijde velmi zlodějský. Vracíme se k autu a jedeme do přístavu, kterým je Limassol velmi znám, bohužel se nedá nikam dostat (nejsme pasažéři). Tak jedeme na Lady Mile Beach, z které je alespoň trochu do přístavu vidět a přitom se koupeme. Cestou zpět se zastavíme na naší oblíbené Afroditině pláži. K večeři – chřestová polévka, těstoviny se seafoodem, ryba v těstíčku, pečené vepřové.

9.den – So 3.11.2012 – klášter Agios Neofytos, Avdimou Beach

Po snídani jedeme 15 km nad Pafos do skalního kostelíka Agios Neophytos, což je skalní kostel od poustevníka, který se zde usadil v roce 1159, vše si vydlabal a vymaloval a později (16.stol.) zde vybudovali klášter. Asi 500 metrů se nachází kočičí dům, kde se někdo stará snad o 50 koček. Většina je přítulná, chce se nechat hladit, tře se o nohy, mňouká, lezou na auto, pod auto, no prostě všude, byl skoro problém odjet. Pak se vracíme do Pafosu a po dálnicí jedeme až k městečku Avdimou, kde až do západu zůstáváme na Avdimou Beach. Je to poměrně liduprázná pláž, jen asi 400 metrů od nás jsou dvě restaurace, a tam se zdržuje většina lidí, my bokem jsem osamoceni a v klidu. Takže krásná koupačka, šnorchlování, opalování. K obědu si zajdeme do jedné restaurací na vepřový kebab a jedno pivko, vše za 16 Euro. Po západu slunce se vracíme na hotel, po koupeli začínáme balit našich pár švestek, neboť předpokládaný odlet je v 10 hodin dopoledne, čili odhadem tak v 8 z hotelu. Večeře – zeleninová polévka, opět pečená ovečka. Do recepce vracím klíče od auta, Kia Cerato 1.6 sloužila dobře, ujeli jsme celkem 1082 km, půjčovné včetně úvodní plné nádrže 202 Euro, tankovali jsme jen jednou za 50 Euro, za dálnici se nic neplatí. Na tabuli zjišťujeme poměrně překvapivou informaci, že letadlo místo v 10 poletí až v 16:30, tak máme ještě půlden k dobru. 🙂

10.den – Neděle 4.11.2012 – Pafos, odlet do Prahy

Po snídani jdeme na pláž před hotelem na poslední koupačku. Krásný píseček a u vlnolamů se šnorchluje nádherně, jak kdyby byl člověk v nějakém akváriu, co tam kolem mne rybiček plavalo. V 11 jdeme z pláže, zabalit, odsolit a v 11:50 vracíme pokoj (musí se uvolnit do 12:00). Jdeme do přístavu, chceme ještě vidět pelikána, který je maskotem jedné z restaurace. Nakonec pelikána potkáváme, tak ho chvíli pozorujeme, až se uvelebuje ve „své“ restauraci a pak se vracíme skoro až k hotelu, v bufíku si dáváme chicken kebab, pivko, pak jeden čertsvý pomarančový džus a končíme zmrzlinou, to vše za 16,20. Ve 14:05 přijíždí autobus a jedeme na letiště. Odbavení v pohodě, ve free shopu kupujeme 1,75 l olivového oleje za 19,90 a čekáme na odlet chartetu HCC 6203 v 16:35 (opět Airbus 320). Po nástupu do letadla čekáme na uvolnění leteckého provozu nad Kyprem a v 17:15 startujeme, v Praze jsme v 19:35.

Co říci závěrem – dovolená nádherná, z 10 dní svítilo sluníčko 9 dní, bylo tak 27-30 stupňů, moře tak 21-22, ten jeden den pod mrakem bylo „jen“ 26 stupňů. Nikde nebylo přelidněno a vzhledem k teplotám si chození mezi vykopávkami v sezoně nedovedeme představit. Největší nevýhodou byla díky posunu času tma v cca 17:30. Pokud vezmu celkové náklady, tak pokud nebudu počítat nákupy oblečení, vyšlo to za nás oba na necelých 49 tisíc a to jsme se rozhodně příliš nešetřili.