Vlak se dává do pohybu. Není to vlastně žádný vlak, spíš by se chtělo říct drezína. Ale ani to není přesné označení. Vždyť je to jen dřevěný rošt na podvozku, vepředu motor, který rovnou a bez převodů pohání nápravu. Tady v Kambodži říkají tomuto vozidlu norry, věhlasu se mu ale dostalo coby bambusovému vlaku.
Jedeme. Kolem ubíhá krajina: rýžová pole, palmové háje, vesnice. Pražce jsou zarostlé trávou. Koleje jsou nerovné a vůz tvrdě poskakuje po spojích. Ve své jednoduchosti je norry vlastně geniální vozítko. Rychlost se reguluje jednoduše: když řidič napne hnací řemen, vlak zrychluje. Když naopak řemen, za pomoci páky z jednoduchého prkna, povolí, vlak snižuje rychlost. Ještě primitivnější je brzda: dřevěná páka zakončená kusem gumy tlačí přímo na ocelová kola.
„Motor byl původně určený pro cirkulárku, ale dobře slouží i tady,“ prozrazuje výrobní tajemství řidič Touch. Norry si vyrobil sám a mezi vesnicemi už tři roky vozí nejrůznější zboží i pasažéry. „Nejdál jsem jel sto kilometrů. Cesta mi trvala šest hodin. Většinou ale jezdím mezi nejbližšími vesnicemi, tak hodinu tam a hodinu zpátky“ Podobných bambusových vlaků vyjíždí v Kambodži denně desítky, možná stovky.
Pravidelná železnice v zemi prakticky neexistuje. Na trať mezi hlavním městem Phnompenh a druhým největším městem Battambangem vyjíždí vlak jednou za týden. Koleje tak ležely takřka bez využití. Až někoho napadlo postavit na ně vozík tažený buvolem.
Odtud byl už jen krok k dnešním bambusovým vlakům. Blížíme se k železničnímu přejezdu. Žádné závory, žádný semafor. Zato po silnici se řítí jedno nákladní auto za druhým. Norry zpomaluje. Řidičovi malí pomocní vyskakují a běží dopředu. Mávají a auta zastavují. Náš vlak bezpečně přejíždí. Co ale když se norry na kolejích přece jen potká s opravdovým vlakem?
„Když jede vlak, musíme norry sundat z kolejí a nechat jej projet. Žádné nebezpečí ale nehrozí. Lidé, kteří pracují na železnici, nám zatelefonují, když vlak vyjíždí ze stanice. A hlavně vlak jede pomaleji než my,“ uklidňuje řidič. Ještě dlouho nejspíš nebude mít Kambodža dostatek peněz na obnovení pravidelné železniční sítě. Do té doby budou dopravu na železnici dál zajišťovat podomácku vyrobené norry.
- Guest napsal(a) před 11 roky
- Musíte se přihlásit, abyste mohli komentovat
Prosím, nejprve se přihlašte.