Do Malajsie jsem se vydala na 3měsíční dobrovolnickou stáž, při které jsem měla možnost trávit čas s domorodým kmenem Batek. Tento kmen žije na okraji národního parku Taman Negara. Jsou to prakticky lidé džungle. Pojďme se tedy povídat na tyto malé houževnaté lidičky blíže:
Navzdory tomu, že bylimalajskou vládou donuceni opustit deštný prales, kde bydleli v tradičních přístřešcích nazývaných “hayak”, zachovali si stále svou přírodní kulturu, i když jsou nuceni žít na okraji pralesa. Jsou to drobní, usměvaví lidé, kteří mají svůj vlastní nepsaný jazyk. Malajsky se většina z nich musela naučit.
Bosí v džungli
Největší radost jim dělá to, když mohou v dešti bosky běhat po pralese, nebo alespoň v okolí jejich vesničky. Prý není lepší způsob jak si u nich získat respekt, než si s mladší generací zahrát fotbal v dešti na rozbláceném hřišti! A musím říct, že to je opravdová legrace. Bosky to v blátě totiž pořádně klouže a takřka nikdo se neubrání pádům. No a nejjednodušší způsob, jak se umýt? Prostě skočit do řeky.
Džungle je jejich domovem, prales a přírodu nadevše milují. Věří v duchy lesa a ke všemu živému v pralese mají obrovský respekt, včetně pijavic. Když jsme s nimi poprvé vyrazili do džungle, náš průvodce nás upozornil, že před nimi nesmíme zabít ani komára, natož pijavici. Něco takového berou jako obrovskou urážku.
Do pralesa jedině s květinami ve vlasech
Jako úctu k duchům pralesa a souzněním s přírodou nosí ve vlasech květiny. Prakticky nikdy se nevypraví do pralesa bez květů ve vlasech. Většina žen se také namaluje a vezme si do pralesa svoje nejkrásnější oblečení. Nosí barevné věci, ale žluté se vyhýbají, jednoduše z toho důvodu, že žlutá láká včely. Po lese chodí zásadně bosí!
Ačkoliv žijí v Malajsii, k malajsanům mají značný odpor. V období, kdy byli vytlačeni ze středu pralesa a národního parku Taman Negara, byli pod pohrůžkami smrti nuceni konvertovat k islámu. Islám však za svůj zdaleka nepřijali, ale přišli kvůli tomu o některé své tradice, jako např. pohřební rituály.
Mužské a ženské role
Muži i ženy se mezi sebou navzájem respektují a ani navzdory snahám vlády o islamizaci, nepřišly ženy o rovnoprávné postavení. Role obou pohlaví měla takřka pravěké schéma. Muži donedávna lovili, ženy sbíraly ovoce. Ačkoliv se někteří muži v rámci islamizace pokusili prosadit mnohoženství, razantní nesouhlas většiny vesnice tyto snahy velice rychle zastavil. Lidé z kmene Batek také nemají žádný rituál pro svatbu, jednoduše se domluví a jsou spolu. Věří, že pokud by byla žena nevěrná, promění se ve stonožku.
Co řekne šaman, to platí!
I tento kmen má svého šamana. Jedna z žen, se kterou jsme se setkali, měla na krku náhrdelník z listí. Prý proto, že se už dlouho cítila nemocná a tohle listí dostala od šamana na uzdravení. Kdyby si je sundala dřív, než jí řekne šaman, nemoc by se k ní prý vrátila. Tento kmen také nejí jablka, protože jim šaman řekl, že to pro ně není dobré.
Do auta v žádném případě, pouze na korbu
Jelikož většina kmene vyrůstala v pralese, mají přirozený strach z uzavřených prostor i z jízdy autem. Tedy uvnitř auta. Když jsme byli vyzvednout několik průvodců na jednu z výprav do džungle, nikdo nechtěl sedět uvnitř. Navzdory bezpečnosti se všichni naskládali na korbuAčkoliv se může zdát, že tento kmen žije nepoznamenám moderním světem, není to tak úplně pravda. Tablety i chytré telefony se dostali už i do pralesa.
- Adriana P napsal(a) před 6 roky
- naposledy upraveno před 6 roky
- Musíte se přihlásit, abyste mohli komentovat
Prosím, nejprve se přihlašte.