Před nedávnem jsme se vrátili z dovolené v této zemi, během níž jsme samozřejmě upřednostňovali pláže, na kterých je možné se koupat bez plavek, zde je pár info.

Kalamitsi – Sithonia

GPS: 39°59’28.51″N, 23°59’48.99″E.

První týden dovolené jsme strávili v oblasti Chalkidiki, na druhém „prstu“ – Sithonii, ve vesničce Kalamitsi, ta se nalézá na východním pobřeží, jižně od Sikia a severo-východně od Koufos, nejjižněji položené obce na Sithonii.

Právě kousek za ní se nalézá tradiční řecká naturistická lokalita – je využívaná řeckými naturisty od roku 1982. Na pláži vlaje i jejich vlajka. Mají tam spoustu stanů a někteří z nich tam přes léto žijí téměř robinsonovským způsobem života, další, hlavně z Thessaloniki přijíždějí na víkendy, pak pláž bývá docela plná. Lidí bez plavek tam bývá naprostá většina. Pláž je písečná, je to takový hrubší písek. Je situovaná k jihu, v poměrně hluboké zátoce, chráněná před vlnami ještě více, než ta ve vlastním Kalamitsi. Je obklopena na obou stranách útesy, které jsou zajímavé pro šnorchlování. Na pláži není žádné vybavení, vše je nutné si přinést s sebou.

Přístup je z pobřežní „promenády“ v Kalamitsi cca 10 minut pěšky, po příchodu na ní zabočíme vlevo – tedy aby moře bylo po naší pravé ruce a obchody a taverny po levé a pokračujeme až na její konec, pak ještě kousek po pláži až do jejího rohu, kde blízko plotu sousední zahrady začíná pěšinka přes skaliska, která nás dovede do cíle.

Kriaritsi – Sithonia

GPS: 40° 1’39.76″N, 24° 1’5.19″E.

Pláž Kriaritsi se nachází několik kilemetrů severně od Kalamitsi. V nejvyšším bodě silnice z Kalamitsi na Sikii uvidíme most přes cestu a před ním ukazatele na Kriaritsi a Klimatariu. Ty míří vpravo na prašnou cestu – ta začíná přesně naproti mostu a po několika set metrech pokračuje spletí asfaltových silniček a mostů – zřejmě pozůstatek po nějakém projektu výstavby, který se nakonec neuskutečnil, ačkoliv už byla vybudována kompletní infrastruktura. Cestou se držíme značení na cedulích a asfaltu na Kriaritsi. Konec cesty je opět prašný – končí na parkovišti těsně před písečnou dunou za pláží, na které stojí řada karavanů. Vpravo před námi je plážový bar a vpravo vedle nás je camping a za námi vlevo za potokem budova, kde je taverna.

My ovšem pokračujeme vlevo na sever směrem ke konci pláže, který je využívám naturisty. Pláž je poměrně velká, písečná, není tolik uzavřená jako ta v Kalamitsi, takže zde občas bývají i trochu větší vlny. Je zde hezký výhled na horu Athos na třetím prstu Chalkidiki (mnišský stát).

Napravo za hlavní hlavní pláží, jsou další 2 malé plážičky, přístupné pěšinou přes kopeček, ty jsou také využívány naturisty.

Když by jsme cestou odbočili vlevo podle ukazatelů na Klimatariu – to je taková malinkatá vesnička v hlubší zátoce severně od Kriaritsi, můžeme se dostat spletí silniček ke 2 malým plážičkám – ty jsou cca uprostřed mezi Klimaterii a Kriaritsi – tam je to také občas možné bez plavek – kdo dřív přijde …

Sarti – Sithonia

GPS: 40° 4’28.23″N, 23°59’17.13″E.

Sarti je turistické středisko ležící severně od Sikie, koupání bez plavek je možné na poslední pláži na jižním konci zátoky směrem na Sikii. Z hlavní silnice je možné odbočit, před stoupáním do kopců ve směru od Sarti na Sikii u hotelu Phillis ( ten je vpravo) vlevo směrem k moři – ukazatel na apartmány Apxonthaphi a zaparkovat na parkovišti před pláží a pokračovat, při pohledu na moře, vpravo na jih přes malý kopeček na menší sousední pláž. Pláž je písečná, jen na severním konci bývá znečistěná vyplavenou trávou. Přístup do vody je z cca 1/4 písečný, zbytek kamenitý. Šnorchlování je možné kolem útesů na jižním konci pláže. Na pláži není žádné vybavení.

Porto Karras – Sithonia

GPS: 40° 3’5.66″N, 23°48’3.18″E.

Jižně od hotelového resortu Porto Karras na západním pobřeží Sithonie je množství malých kamenitých a oblázkových pláží, kde je také možné se koupat bez plavek. Přístup ve směru od Neo Marmaras: po hlavní silnici na jih směrem na Toroni, mineme odbočku na hotel Porto Karras a na kopci po cca 1km odbočíme na starou silničku vpravo, značená je myslím na kemp Stavros, nejdříve silnice vede kolem plotu areálu P. Karras, později kolem upozornění na přírodní rezervaci a soukromý pozemek náležící k rezortu P. Karras, pak se silnička na konci areálu přiblíží více k moři a je tam pár míst, kde je možné parkovat a stezky, kterými je možné sejít dolů k moři.

Míli / Ghira – Lefkada

GPS: 38°51’5.16″N, 20°41’11.87″E

Po týdnu na Chalkidiki jsme se přemístili na jih k Jónskému moři na ostrov Lefkada, ten je přístupný dlouhým náspem a mostem, který v pravidelných intervalech doslova odpluje stranou , aby mohli proplout lodě do přístavu v Lefkadě.

Během našeho pobytu jsme navštívili většinu pláží západního pobřeží, ze severu první je pláž Míli, nazývaná též Ghira podle mysu v jehož blízkosti leží. Je nejblíž městu Lefkada. Často zde vanou silné větry, takže jí využívají surfaři a kitesurfeři. Je písečná, místy kamenitá a velmi dlouhá. Časté větry zde dokládají i pozůstatky staveb větrných mlýnů. Pláž bývá využívaná i naturisty, ale v době naší návštěvy vanul takový vichr, že to bylo dobré fakt jen asi pro ty surfaře…

Pefkoulia – Lefkada

GPS: 38°48’33.47″N, 20°37’56.90″E

Písečná pláž Pefkoulia se nachází na západním pobřeží Lefkady severně od městečka Aghios Nikitas. Z hlavní silnice z A. Nikitas na sever lze k ní sjet v zatáčce, kde silnice začíná stoupat do kopce. Je tam taverna a apartmány kde je možné zaparkovat auto a jít vpravo na pláž. Na nejsevernější části pláže, tedy dále vpravo při pohledu na moře, je možné koupání bez plavek.

Milos – Lefkada

GPS 38°47’18.36″S, 20°36’31.85″V.

Pláž Milos leží kousek jižně od Aghios Nikitas, je přístupná buď pěšky přes „kopeček“ který má cca 150m nad mořem – odbočka (vlevo při pohledu dolů k moři) z hlavní ulice v A. Nikatas je označená. Další možnost je lodí „Milos Express“ která z A. Nikitas pravidelně jezdí. Bez plavek je možné koupání na koncích pláže, poměr koupajících s plavkami a bez je dán i funkčností této lodní dopravy, během týdne a při rozbouřeném moři, kdy Milos Express nejezdí je procento bez plavek vysoké a zaplněnost pláže nízká, ale jinak o víkendu a zvláště v sezóně může být pláž z velkého procenta textilní. Pláž je ale poměrně velká, takže nějaké to místo se najde.

Ghaidharos – Lefkada

GPS: 38°46’10.75″N, 20°35’49.65″E.

Dále jižně od A. Nikitas a pláže Milos, za kopcem Meghali Rachi je písečně oblázková pláž Káthisma, jsou zde nějaké ubytovací kapacity, restaurace, slunečníky, parkoviště je přímo u pláže. Tato pláž je textilní. Bez plavek je možné koupání až na jejím konci (cca 1km), kde navazuje na pláž Ghaidharos, která je bez vybavení, oblázkovo – písečná, v době naší návštěvy byla téměř prázdná a 100% bez textilu. Ta je ale autem lépe přístupná z druhé strany, od vesničky Kalamitsi – na křižovatce v „centru“ obce je značení ve směru od A. Nikitas vpravo na pláž, projedeme malé náměstíčko rovně dolů, napravo bude hřiště a poté velmi úzkou asfaltkou podle cedulí „Kantina“ v serpentinách dolů z kopce (výškový rozdíl cca 340m). V jednom místě přijedeme na křižovatku, kde jedno označení Kantina bude rovně a druhé vlevo prudce dolů. Na Ghaidharos se jede rovně, vlevo by jsme se dostali k pláži Meghali Petra. Dále asfaltka pokračuje podél pobřeží na sever, pak opět v serpentinách dolů stočí se na jih a u dalšího obratu na sever je parkoviště a občerstvení na které byly ty cedule. My ale pokračujeme silničkou dále na sever až na její konec, kde zaparkujeme. Na sever od nás začíná pláž Ghaidharos.

Megali Petra – Lefkada

GPS: 38°45’8.88″N, 20°35’18.59″E.

Přístup na pláž je popsán v předchozím odstavci u pláže Ghaidharos, od křižovatky kde se oddělí cesta dolů na Megali Petra je ještě pár serpentin a konec asfaltky, kde je pár parkovacích míst, zde také začínají schody na pláž. Další možnost parkování je na placeném parkovišti u plážového baru, pár metrů po betonové cestě vpravo. Pláž je písečně oblázková. Místy více malých bílých oblázku a o kus dál zase více písek. Pláž dostala jméno podle ohromných balvanů, kterých je na pláži větší množství. Koupaní bez plavek je možné v jižní části pláže ( při pohledu na moře vlevo) za skupinou balvanů. Severní část (Kavalikefta) blízko baru s půjčovnou lehátek je textilní.

Mapa – v horní části je vidět přístupová silnice

Komilio – Lefkada

GPS: 38°42’53.02″N, 20°34’36.07″E.

Pod obcí Komilio – ta je jižně od Kalamitsi za Chortata, je jedna velmi špatně přístupná pláž, nám se ji bohužel nepodařilo navštívit, ale pro úplnost ji uvádím také.

Teoretický přístup je druhou odbočkou jižně od Komila ze silnice na Draghano na prašnou cestu vpravo a pak na první křižovatce prašných cest po cca 900m zase vpravo, cesta končí po 2 km ve výšce cca 200m nad mořem, pak se dolů musí kozí stezkou, cesta v posledním úseku, kde klesá z 300 do 200 m/nm podle sat. fotografií nevypadá pro auto příliš sjízdně a navíc ani ta kozí stezka, která tam má podle mapy vést není na sat. fotografích vůbec zřejmá… 🙂 . Je možné, že jediný rozumný přístup je z moře.

Ghialos – Lefkada

GPS: 38°39’41.10″N, 20°33’27.76″E.

Dále na jih je velmi dlouhá písečně oblázková pláž Ghialos s dobrým přístupem. Přístup je buď značenou odbočkou vpravo ze silnice z Draghano na Athani, cca 0,5km za koncem Draghana. Další značená odbočka je přímo v Athani. Cca 4km silnička s mnoha serpentinami překonává k pláži výškový rozdíl cca 330m, je dost úzká s nepříliš kvalitním asfaltovým povrchem. Výhoda je docela velké neplacené parkoviště, u pláže je několik občerstvoven a také telefonní budka. Při příjezdu na parkoviště odbočte vlevo a pokračujte až na konec, kde zaparkujte. Dále pak ještě pěšky kousek na jih, tedy při pohledu na moře vlevo, kde je možné se koupat bez plavek.

Egremni – Lefkada

GPS: 38°36’44.67″N, 20°33’15.60″E.

Ještě více na jih je jedna z nejznámějších pláží západního pobřeží Lefkady Egremni. Značená odbočka k ní je jižně od Athani – ve směru na Porto Katsiki tedy vpravo, Je asfaltová, kromě poslední části v blízkosti placeného parkoviště (4 EUR ). Dost aut parkuje ještě před vjezdem do něj. Toto parkoviště není ale přímo u pláže, na ní musíme sejít ještě 350 schodů, občerstvovny jsou jak u parkoviště, tak i přímo na pláži. Ačkoliv je pláš hojně navštěvovaná, díky své velikosti se tam najde v jižní části i místo pro naturisty.

Porto Katsiki – Lefkada

GPS: 38°35’39.72″N, 20°32’58.09″E.

A poslední, nejjižnější pláž západního pobřeží Lefkady je také zřejmě nejslavnější, je označovaná společně s Egremni za jednu z nejkrásnějších pláží světa. Díky své proslulosti bývá ale hojně navštěvovaná, a vzhledem ke svým rozměrům tam v sezóně bývá docela “husto“. Naturisté se občas vyskytují v nejjižnější části pláže oddělené několika balvany. Přístup na ní je po slušné silnici z Athani cca 10km na jih, cestou je výše popisovaná odbočka na Aghios Nikolaos a mys Doukato. Velké parkoviště u pláže je placené – 4 EUR.