Pienza je s odstupem skutečně nejumělečtějším toskánským městem, za což vděčí především Eneovi Silvio Piccolominimu, jenž se zde roku 1405 narodil. Později si tu již jako papež Pius II. splnil svůj humanistický sen. Pověřil Bernarda Rossellina, aby v neuvěřitelně krátké době (1459 – 1462) přeměnil malé Corsignano v biskupskou rezidenci a ideální renesanční město. Z jeho papežského jména pak bylo odvozeno jméno nového města – Pienza.
Vnímavý návštěvním má dnes možnost pochytit třeba na lichoběžníkovém Piazza Pio II., rozděleném do pravoúhlých polí, něco z požadavků italského humanismu, který byl středem a mírou všech věcí renesančního člověka. V prostoru mezi kostelem, oběma paláci a Palazzo Comunale naproti kostelu se rozprostírá jemná síť nového městského stavitelství. Zdejší dóm ukrývá šest oltářních obrazů „Madony s dítětem“, které vytvořili přední malíři té doby. Prohlídka dómu je bezplatná. Odtud se můžete vydat po městských hradbách.
Alberti psal o Pienze jako o „velkém Domě“, jehož veřejnou halou je právě Piazza Pio II.
Městečko Pienza leží uprostřed přírody. Proslavilo se výrobou sýrů. Žije zde okolo 3000 obyvatel. Do centra se vchází branou Porta al Prato.
Zajímavosti města Pienza
Duomo Santa Maria Assunta
Trojlodní kostel s krátkým transeptem byl postaven v letech 1460 – 1462 podle plánů Bernarda Rossellina na velmi nerovném odkladu, takže dochází k propadávání chóru.
Průčelí připomíná rukopis Rossellinova mistra Albertiho (jenž je autorem například Tempio Malastestiano v Rimini). Ve štítu je umístěn papežský erb. Santa Maria Assunta není bazilika, ale pro Itálii dosti neobvyklý stejnolodní kostel, který si stavitel oblíbil na svých cestách do Německa.
Palazzo Piccolomini
Stavitelem tohoto paláce (1460 – 1462) byl rovněž Bernardo Rossellino, jenž se tentokrát inspiroval Albetiho palácem Rucellai ve Florencii.
Palác je horizontálně členěn trámovím a vertikálně pilastry. Jižní, respektive zahradní stranu, tvoří tři nad sebou umístěné lodžie umožňující výhled na krajinu údolí Orcia a Monte Amiata.
Palazzo Vescovile
Tvar oken v průčelí paláce připomíná římské vzory, například Palazzo Venezia.
Zadavatelem stavby byl Rodrigo Borgia, pozdější papež Alexandr VI.
Museo Diocesano
K nejcennějším exponátům nově zřízeného muzea patří pluviál (plášť) papeže Pia II. a kříž (1430) z dílny Gora di Ser Neroccio.