Modrý Mauricius -těmito slovy se každému jistě vybaví známá známka, ale pro mne mají však i význam jiný – nádherný ostrov v Indickém oceánu, který jsem začátkem listopadu navštívil. Stručná charakteristika několika slovy: ráj pro milovníky dobrého jídla, golfu, nádherných pláží, podmořského života, vodních sportů a klidné dovolené.

Po více jak 12 hodinovém letu a malou komplikací při čerpání paliva v Djibuti přistáváme na Mauritiu na letišti v Plaissance. Jelikož vezu pár piv, nějakou klobásku a susšenky mám trochu strach, protože na Mauritius se oficiálně nesmí žádné potraviny dovážet. Naštěstí se žádná kontrola nekonala. Počasí mne překvapuje – není dusno a ani velké vlhko, jak jsem očekával. Měním peníze, a ukazuje se, že to byl dobrý tah, nikde již nenajdu tak dobrý kurz jako na letišti. (28,9 Rupií za 1 USD, v hotelech později nabízejí v rozpětí 24-26 Rupií za 1 USD)

Nikde neotravují nosiči zavazadel, tak známí z arabských i jiných zemí. Cestu z letiště k busu nám ochotně ukazuje „ujko medvedík“ jak ho nazvala slovenská kolegyně. Nikde žádné velké autobusy, ale minibusy pro 20 osob. Jak se později ukáže, je to z důvodu úzkých a klikatých silnic na Mauríciu, kde by velké busy jen těžko projížděly. Nicméně najíždíme na velmi pěknou dálnici, která protíná celý ostrov. Prvně vidíme plně naložené náklaďáky cukrovou třtinou, přetížené cementem … zkrátka pěkný provoz. Na Mauríciu se jezdí vlevo, a řeknu vám zvyknout si na to, že se na kruhový objezd najíždí doleva, nic moc… Nicméně oproti jiným exotickým zemím, značení silnic je velice dobré.

Již první kilometry nám nechávají shlédnout úžasné scenérie mauricijské přírody. Zeleň všudy přítomné cukrové třtiny kontrastuje s modrou oblohou i majestátnými horami. Je zajímavé, že na tak malém ostrově se počasí i krajina mění opravdu po pár kilometrech. Je možné půjčit si auto, ceny jsou velmi nízké, začínají od 1000 rupií/den za nejmenší Suzuki Alto. Ale bacha, jezdí se vlevo a zvyk najet na kruhák doprava je silný …. Taxíků jezdí dostatek, ale opět platí domluvit cenu předem, nejezdil jsem moc, takže třeba se vám podaří sjednat lepší cenu, já jel 20 km za 200 Rupek.

Přijíždíme na západní pobřeží do hotelu Victoria, kde se ubytováváme. Hned mažu se šnorchlem do moře zjistit jak to vypadá s podvodním životem. K mému překvapení jsou hned u břehu korály i poměrně živo, hodně barevných rybiček, i když spíše menších. Pláž je pěkná písečná, i když písek v moři po několika metrech mizí a je korálové podloží, což je pro nás milovníky podvodního života ideální.

Je čas večeře. Do té chvíle jsem se považoval za gurmána, již jsme měl možnost různě po světě leccos ochutnat.

ALE co jsem zažil při této večeři, to byl opravdu koncert pro všechny smysly. Úžasně servírované všechny chody, a nakonec desert, kdy takovou chuť čokolády jsem ještě v ústech neměl. V kombinaci se skvělým jihoafrickým vínem – Opravdu něco neskutečného. Francouzský vliv se nezapře. Což je fakt i vzhledem k tomu, že místní řeč – kreolština je z 80% francouzština.

Potkali jsme jednu francouzsku a ta nám vyprávěla, že jim vůbec francouzsky nerozumí, že prý mluví úplně jinak. Tak jsme se jí ptali v čem jinak jaký jsou rozdíly. No a jak nám to vysvětlovala, tak rozdíl bude asi tak obrovský jako mezi češtinou a slovenštinou.

Ráno opět hurá do moře. Mám rád ranní koupání v moři. Nikde nikdo, všude takový až nábožný klid….

Vnitrozemím ostrova se vydáváme napříč na jeho východní stranu. Cestou nám příroda nabízí nádherné vyhlídky, potkáváme milé a ochotné místní obyvatele. Děláme první zastávky po místních obchodech, protože jak známo na Mauriciu je levný textil. Což jak se ukazuje je fakt. Vyrábějí tu věci pro známe firmy, ale nejvíce prodejen je tu Polo Ralph Lauren, které nabízejí oblečení za fakt pěkné ceny, navíc se dá i úspěšně smlouvat. Jako další artikl zde velmi úspěšně prodávají neskutečně širokou nabídku dárkových předmětů. To není však moje parketa, takže o tom se více ode mne nedovíte.

Kupoval jsem dvě trička (ne značková) chtěl 300R za jedno (nesmysl!!!) usmlouval jsem to na 160R za obě dvě a pak mně napadl malý fígl. Zkusil jsem mu to dát v dolarech. 160 R je asi 6 USD. Nabídl jsem mu 4 USD a on, jo , že je to OK. Takže spokojeni jsme byli oba. Pěkný tričko za 2 USD, to jde. Ostatně fígl se smlouváním v rupiích o potom převod na dolary jsem použil úspěšně ještě několikrát. Nějak jim dělá problém to přepočítávání, ale beztak na tom mají tolik, že jsme spokojeni všichni, že jo.

Zastavujeme se v hlavním městě Port Luis, abychom se v něm trochu porozhlédli. Mířím na místní tržiště, úžasné barvy vystaveného ovoce a zeleniny lákají, neodolám a kupuji si krásně nařezaný ananas a mango. Jo, ta super chuť sladkého ananasu, to se nedá srovnat s tím, co lze koupit u nás. Jdeme dál a mohu doporučit návštěvu „masny“ na tržnici. Myslím, že by evropští komisaři koukali, jak se dá prodávat maso a další dobrůtky z něj. Visící drůbež, v jiné hale vepřové, v další ryby …. Fakt zážitek, až na ten smrad. Holt teplo opravdu nedělá masu dobře.

U jednoho stánku jsem našel vanilkovou esenci, ta je bezvadná, znám ji ze Srí Lanky. Mám rád, když se vanilka přidá třeba do nějakého krému a tak. Mňam. Ptám se kolik stojí, prý 825 R, ale po čase se dostáváme na cenu 350 R. Nicméně i to se mi zdá hodně a tak odcházím bez vanilky. Naštěstí! Přes ulici je supermarket a tak jdu omrknout místní ceny potravin. A co nenajdu – vanilkové kapky tu samou lahvičku za pouhých 86 R, mé srdce skrblíka zaplesalo a vanilka je moje.

Ceny potravin jsou na úrovni jako u nás, něco dražší (např. salámy, sýry, oříšky, sladkosti a sušenky), něco levnější.(rum 1l od 68 R, ryby kolem 100 R za kg, pečivo, třtinový cukr 4 R za kg, banány 14R …) Obecně jsou fakt ceny v supermarketech velmi příznivé, bez problému koupíte, co chcete. I dobrá jihoafrická vína již od 60R za láhev. V supermarketech a hotelech je nejlepší platit kartou – tak máte nejlepší kurz. Tak když jsme u cen, tak ještě ceny v restauracích. Zase záleží jak jaké restaurace a jaké jídlo Běžně se dá najíst od 250-500 R za jídlo vč. pití, ale např. v Port Louis jsem měl smaženou rýži s kuřecím za 90R…

Dělají tu koktejly, jako v dominikánské, tak jsem si s oblibou dával piňu coladu a další. Kupodivu mají dobré pivo. Jmenuje se Phoenix a je dost silný – jo anglický vliv je znát.

Tak to byly nákupní odbočky a teď zpět na cestu. Pokračujeme vnitrozemím, které skýtá nádherné vyhlídky a kontrasty barev, všude pole s cukrovou třtinou a staré mlýny na cukrovou třtinu. Místní obyvatelé žijí různě. Od plechových boudiček u smetišť, až po luxusní vily v tropických zahradách. Výhodu mají tu, že slaví skoro pořád nějaký svátek. Je to dáno tím, že na ostrově jsou zastoupena všechna náboženství, a jelikož jsou lidé ohromně tolerantní slaví všechny svátky spolu. Budhisté s křesťany i hinduisty. Když jsme u hinduistů, jejich pole a domy poznáte podle toho, že tam mají umístěné červené vlaječky, aby odháněly zlé duchy.

Každý hotel má v nabídce mnoho vodních sportů za cenu, kterou miluji, totiž zdarma. Některé hotely nabízejí zdarma dokonce i vodní lyžování, což jsem neopomněl mnohokrát vyzkoušet! Paráda. Zkusil jsem i parasiling, viset na padáku taženém motorovým člunem. Cena po domluvě byla příznivá, 600R za osobu. Rozhodně doporučuji je to zážitek, když vás poryv větru plácne do vody nebo naopak vynese pěkně vysoko a můžete se pokochat pohledem na nekonečné pláže v azurové vodě.

Podnikáme nejrůznější výlety do vnitrozemí i po plážích ostrova. Doslova ostrov projížídme křížem krážem. Nebudu popisovat detailně jednotlivé výlety. Jen heslovitě:

Úžasný je sopečný kráter Trou aux Cerfs 700 000 let starý,

Grand Bassin – posvátné jezero hindů, kde jsme potkali spoustu krásných opiček,

Chamarell – sedmibarevná země – místo, kde je půda zbarvena do mnoha pastelových odstínů, paráda. Navíc zde je několik želv, které můžete dle libosti fotografovat,

Vodopády v Chamarell – 96 metrů vysoké – dost dobré…

Botanická zahrada v Pamplemousse s mnoha nádhernými stromy a květinami,

Tamilský chrám v Port Lois, úžasně pestrobarevný,

Super zážitky nám také poskytla plavba katamaránem na západ slunce a plavba lodí/ponorkou Nesse nad korálovými útesy v Grand Baie – což je mimochodem moc pěkné městečko na severu s mnoha krámky a restauracemi. Co se týká počasí, východní strana ostrova je prý větrnější. S tím se dá jen souhlasit, to větrnější někdy bývá opravdu dost silné. Osobně, jelikož nemiluji vítr, bych dal přednost severní nebo západní straně ostrova.

Moc pěkné je ubytování v apartmánech Jet 7 ve Flic en Flac. No apartmánech, já bych spíš řekl v super prázdninových bytech. Jedná se o byty, které jejich majitelé nevyužívají a pronajímají je pro turisty. Jsou to až 100m2 velké, plně vybavené nové byty, k veřejné písečné pláži a do supermarketu cca 300-400 m. Flic en Flac je pěkná prázdninová vesnička s mnoha restauracemi, bary, atd. Mauritius je ideálním místem pro vyznavače golfu na ostrově jsou 9 jamková i 18 jamková hřiště (těch je 5, jedno zcela veřejné ve Vacoas) ostatní jsou u různých hotelů. Co mne překvapilo, bylo, že na letišti znali jen jeden váhový limit – 32 kg/zavazadlo, což mne potěšilo, protože povolených 15 kg na osobu mi tedy opravdu nestačilo. Naštěstí o 15 kg na osobu se tu nikdo nezmínil, ale jak to bude v budoucnu to nevím.

MAURITIUS

Perla Indického oceánu-64km dlouhý a 47 km široký ostrov Mauritius leží 800 km východně od Madagaskaru.Spolu se sousedními ostrovy Rodrigues a La Réunion tvoří souostroví Maskarény. Všem zájemcům o atraktivní a zajímavou dovolenou, v exotickém prostředí jednoho z mála rájů na zemi, nabízí Mauritius přímo ideální podmínky. Nejvyšší komfort, individuální servis, luxus elegantních hotelů afroasijské architektury, jedinečná krása romantické krajiny, bizardní struktura vrcholků vyhasnuté sopky, překrásné pláže s bílým pískem, úchvatné laguny, korálové útesy (ráj pro potápění), které chrání pláže před příbojem a tyrkysově modrá voda, vždy příjemně teplého oceánu, jsou zárukou absolutní spokojenosti i pro toho náročnějšího zákazníka. Jen málokde na světě jsou hotely, kde mají stejný počet návštěvníků tak jako hotelového personálu. Mimo tropické rostliny a stromy zabírají plantáže cukrové třtiny zhruba 90% plochy ostrova, typickým produktem je bílý rum, který nesmíte zapomenout ochutnat.

Obyvatelstvo je tvořeno pestrou směsí různých národností asijského, afrického a evropského původu, které však žije ve vzájemné shodě a společně slaví všechny hinduistické, křesťanské, muslimské i buddhistické svátky. Úředním jazykem je angličtina, místní však hovoří většinou francouzsky/kreolsky. Výhodou kosmopolitního charakteru ostrova je i bohatá a různorodá nabídka vynikající místní kuchyně, od francouzské, čínské, indické až po domácí kreolské speciality.

Byli to Arabové, v 16 století, kdo první navštívili ostrov. Po nich následovali Holanďané, Francouzi a Angličané, ti používali ostrov jako zastávku pro lodě křižující Indický oceán.

Právě Holanďané seznámili svět s cukrovou třtinou a tabákem. Bohužel také zničili obrovskou část ebenových lesů a tím vyhubili ptáka Dodo, který se vyskytoval jen na Mauritiu. Dnes je známý už jen jako typický suvenýr, který nechybí v žádném zavazadle návštěvníka, opouštějícího tento nádherný ostrov. Francouzi zanechali ostrovu jazyk (místní kreolština je ze 70% shodná s francouzštinou), výbornou kuchyni a výjimečné hotelové služby. Angličané změnili na Mauritiu systém dopravy, a proto se zde jezdí vlevo. Ale protože hustota dopravy není vůbec velká (s výjimkou hlavního města Port Louis), populárním zpestřením dovolené může být pronájem auta (orientační cena auta je okolo 2000CZK/den). Pokud někdo uslyší slovo Mauritius představí si exklusivní dovolenou. Ano to je pravda, ale ne jenom to. V naší nabídce najdete jak oblíbené hotely střední kategorie za velice výhodné ceny, tak i moderní apartmány s možností individuelního stravování. Mimo luxusní hotely a resorty jsou ceny nižší než u nás. Čeští občané, kteří cestují na Mauritius na méně než 30 dní nepotřebují vstupní víza. Pro pobyt v této krajině není předepsáno žádné povinné očkování. O možném riziku se informujte u svého lékaře, resp. v očkovacích střediscích.

PLÁŽE: Ostrov situovaný na východ od afrického kontinentu byl před milióny let formován sériemi sopečných erupcí do dnešního tvaru s lagunou, která je podél celého ostrova chráněna od oceánu korálovou bariérou. Právě díky ní má Mauritius nespočet bílých pláží s jemným pískem, které se ztrácí v tyrkysově modré laguně. Při procházkách po krásných plážích můžete najít také opuštěné romantické zátoky nebo zelené palmové háje, exotické zahrady přímo kontrastující s pískem, azurovým mořem a zářivě modrým nebem. Lehátka a slunečníky na hotelových plážích jsou zdarma. Nejkrásnější a nejznámější pláže ostrova: Belle Mare, Flic en Flac, Le Morne, Trou aux Biches, Trou d ´ Eau Douce či Blue Bay. Rozlehlé pláže s dobrými podmínkami pro vodní sporty jsou na východním pobřeží (větrnější část ostrova). Menší ,ale velmi romantické jsou na severu.

SPORTY: Téměř každý hotelový resort má centrum vodních sportů s půjčovnou vodních šlapadel, kánoí, windsurfingu, vodních skútrů, ve většině je i potápěčské centrum. V hotelech jsou často k dispozici i tenisové kurty, stolní tenis, fitness, plážový volejbal, minigolf. V neposlední řadě je na ostrově několik kvalitních golfových hřišť, takže ostrov je vhodným místem nejen pro potápění , ale i pro vyznavače golfu. Zajímavostí na Mauritiu je , že většina těchto sportovních aktivit je poskytována hotelovým hostům úplně zdarma.

FAKULTATIVNÍ VÝLETY: Jelikož Mauritius je relativně velký ostrov s množstvím rozdílů a zajímavých kontrastů mezi jednotlivými pobřežími, skoro každý návštěvník se během pobytu vydá na výlet mimo plážový resort. Nejpopulárnější a nejatraktivnější jsou

ILE AUX CERFS – celodenní lodní výlet na známý ostrov s panensky bílými plážemi, tyrkysovou lagunou i s možností různorodých vodních sportů. (cca 1400CZK)

SPICE ROAD – celodenní autobusový výlet do zahrad Pampplemouss, kde budete obdivovat bohatou exotickou i endemickou faunu.

Dále navštívíte hlavní město Port Louis, kde navštívíte poštovní muzeum a také se světoznámý Modrý Mauritius, což je typický místní trh, kde si můžete nakoupit směsi koření, tropického ovoce, a dále moderní nákupní centrum Waterfront. (cca 1000CZK)

MOSAIC – celodenní autobusový výlet po ostrově s návštěvou sklárny, továrny na výrobu lodních modelů, vulkanické jezero Grand Bassin, Black River Gorges. (cca 1400CZK)