Držím se zásady: „ příležitost dělá cestu“ a také se rád podívám tam, kde jsem ještě nebyl. Na konci května mne navnadil tarif maďarské společnosti Wizzair a tak dlouho neváhám a kupuji na první červnový víkend letenky za sympatických 540Kč (cena za zpáteční let včetně všech tax)

Odlet v pátek večer v 21.15 a návrat v 23:25 v pondělí- tedy ideální na prodloužený víkend.Teprve po zakoupení letenek se začínám dívat po ubytování a zamýšlet se nad víkendovým programem v Norsku, vím že tahle země patří mezi velmi drahé, ale brzy zjišťuji,že ceny v Oslu se dají vystihnout parafrází sloganu : „ ještě dražší,než jste čekali“

Poté kdy vidím, kolik stojí doprava ze Sandefjordu do centra Osla, chvíli uvažuji o zapůjčení auta a cestě do Bergenu, ale šílená cena a vysoká spoluúčast mne rychle odrazují

Konečný plán je tedy strávit víkend v Oslu a jeho okolí.

Letiště Sandefjordu Torp je od centra Osla vzdáleno cca 100km,doba jízdy činí cca 80 min a cena za zpáteční jízdenku 300NOK, což je fakt masakr .

Protože jedu s přítelkyní hledám, co se týče ubytka něco lepšího, nakonec se rozhoduji pro Clarion Collection Hotel Bastion, za 3840 NOK na tři noci za dvoulůžkový pokoj se snídaní a večerním občerstvením, které jak později zjistíme má charakter regulérní večeře, v hotelu je rovněž po celý den zdarma k dispozici káva , čaj, voda, ovoce a odpoledne palačinky s džemem(samovýroba)

1.den

Na letiště jsme dorazili asi hodinu před odletem,zavazadla máme pouze kabinová,odbavení probíhá bez problémů, let měl obsazenost asi 80 procent, odlet i přistání včas.

Vtipné hlášce palubního stevarda „ dejte si pivo, v Norsku si nedáte“ se zasmějeme…, ale měl pravdu .

Malé a přehledné letiště v Torpu nás vítá příjemným počasím, sluníčko svítí, je asi 20C, i když hodiny ukazují půl desáté.

Během pár minut projdeme z letiště k autobusovým zastávkám, odjezd busu navazuje na přílety,takže je to v klidu,jízdenku(dvakrát dražší než letenka ), kupujeme u řidiče. Cesta do centra Osla trvá zhruba hodinu a půl.

Do Osla dorážíme před půlnocí a největším zážitkem je pro nás asi to, že není ještě úplná tma . Hotel nacházíme během půlhodinky, v útulném pokoji dojídáme zásoby z Česka, dáváme sprchu a jdeme do hajan .

2.Den

Ráno po výborné snídani v hotelu vyrážíme ven, je krásné počasí, mnohem lepší, než jsem předpokládal, azurová obloha a přes dvacet stupňů, super.První jdeme na vlakové nádraží, kde je turistická kancelář (venku před nádražím) a kupujeme Oslo pass na 72 hodin (430NOK), lze koupit i na 24,či 48hod , je to sice pálka, ale díky němu máme všechnu dopravu po Oslu zdarma, stejně jako vstupy do všech významných muzeí. Pas na 72hodin má navíc zdarma i okružní plavbu po fjordu. Zpětně spočítáme, že pokud bychom všechny muzea a dopravu MHD platili, stálo by nás to asi 800NOK,takže se nákup vyplatil.

Jinak vstupy počítejte tak kolem 60-100Nok a doprava MHD je 24NOK.

Prohlídku Osla začínáme procházkou po Karl Johans gate, pěší zóně, která je centrální ulicí města a začíná u nádraží, míjíme budovu univerzity, národního divadla a projdeme až na jižní konec, kde se na kopci vyjímá norský parlament. Během cesty se díky nějaké reklamní prezentaci dostáváme k drinku zadarmo (jsme v Norsku,takže samozřejmě nealkoholickému ). Po krátkém odpočinku v parku, který navazuje na parlament to stáčíme k vodě a fjordu. Fotíme známou radnici, která je symbolem Osla, před ní je zrovna nějaká akce hasičů, resp. výstava hasičské techniky, prohlížíme si ji, jsou tam i veterány z 30.let, docela zajímavé..

Pak už míříme na molo, ze kterého vyplouvají vyhlídkové plavby a zde poprvé využíváme Oslo pass, plavba standardně stojí 175NOK, my neplatíme nic. Doba plavby je asi hodinu a půl a má několik zastávek. Na Oslofjordu panuje čilý ruch, křižuje jej plno plavidel, od malých rybářských člunů až po velké výletní lodě pro tisíce turistů. Plujeme pod hradem Akershus směrem ke známé a architektonicky zajímavé budově norské opery, počasí je stále luxusní, sluníčko vyloženě peče,občerstvujeme se na lodi colou a kafem (asi po 4ONOK).Pohoda (nemyslím ty ceny :-)). Během plavby se domlouváme, že vystoupíme na Bygdoy-poloostrově, kde je několik významných památek a zpátky to vezmeme zase lodí nebo busem.

Po „vylodění“ v Bygdoy chvilku relaxujeme na břehu moře. A vzhledem k tomu , že během vyhlídkové plavby jsme viděli nejen mnoho plavidel, ale i plavců, tak se rovněž osmělujeme a statečně se vrháme do vyhřátého fjordu…., a to až po kolena 🙂

Po osvěženi jdeme kouknout na první Muzeum, které je pár kroků od přístavního mola, jedná se o Námořní muzeum (Norsk sjofartsmuseum). V něm je k vidění vše, co souvisí s mořeplavectvím, velrybářstvím.apod. vystaveny jsou dobové fotografie a obrázky, modely kajut a plavidel napříč historií. Bonusem je krásný výhled na moře(zevnitř i z venkovní vyhlídkové terasy).

Druhým muzeem, kde se jdeme mrknout je Kon-Tiki muzeum, pro mne zajímavější. Je věnováno cestovateli a etnografovi Thoru Heyerdahlovi, který postavil člun z balzového dřeva, dle starodávných postupů peruánských indiánů a doplul s ním z Jižní Ameriky do Polynésie, plavba mu trvala 100dnů. Když na tu kocábku člověk kouká, je těžké uvěřit, že na tomto se plavili oceánem víc než tři měsíce Vedle plavidla je i kopie sochy z velikonočních ostrovů. Druhá loď,co je zde vystavena je člun „Ra II“, který je pro změnu z afrického rákosu a přeplul Atlantik, vypadá ještě vratčeji. Je tady samozřejmě opět mnoho fotografií z výstavby plavidel, samotné plavby a také plno jimi po cestě posbíraných suvenýrů.

Pro „změnu“ třetí navštívené muzeum se týká polární lodi Fram. Je tvořeno lodí Fram, postavené na konci 19. stol., ta doplula s Roaldem Amundsenem k oběma pólům. Loď ve dá projít vevnitř i po všech palubách, opět plno fotografií a připomínek polárních zážitků včetně ledního medvěda .Taky zajímavé, ale už té lodní tématiky a muzeí bylo přece jen dost, tak to bereme jen letem světem…

Pro cestu z Bogdoy volíme loď, což je vlastně místní MHD, máme to tedy zdarma, plavba trvá tak deset minut, vystupujeme u radnice, od ní to procházíme k hotelu za ai 20min.

V hotelu využíváme možnost udělat si palačinky a Denča mi dokazuje své cukrářské a kuchařské dovednosti, já na oplátku ukazuji, jak umím dobře konzumovat .Kromě palačinek je zdarma i kafe, čaj,voda a nějaké ovoce. Takto posilněni se díky stále bezva počasí rozhodujeme jít na chvíli koupaliště, podle chytré brožurky, co jsme k Oslo passu dostali si pochopitelně najdeme takové, co je pro nás zdarma.

Koupák je vzdálen jen tři stanice metra, tak jsme tam za chviličku, lehce zaplaveme, aby nám po palačinkách hezky vyhládlo a hurá na večeři .

Večerní bufet v hotelu opravdu odpovídá plnohodnotné večeři formou švédských stolů, pořádně se tedy nadlábneme. Dvě deci vína v akci od 79Nok 😀 odmítáme a zůstáváme u vody,která je zadara . Po jídle se jdeme cournout po městě, končíme u vody a koukáme na lodě, je půl jedenácté a pořád světlo..

3.Den

Ráno po snídani jdeme na metro(nebo spíše příměstský vlak) cílem je lyžařský můstek Holmenkolen, cesta nabízí příjemné pohledy na dost zalesněnou krajinu s venkovskou zástavbou, a to už po pár stanicích od centra. Škoda, že to tak není v PRG nastoupit na Václaváku a na Dejvické mít Šumavu . Navíc,tím, jak se cesta zvedá, otevírají se i panoramatické pohledy i na fjord.

Od stanice metra je to k můstku tak deset minut chůze, díky jeho výšce, je těžké ho nenajít 🙂

Tak do čtvrtiny se dá zadarmo vyjít, je tam obchod s předraženými suvenýry (no co, je ale v Norsku nepředražené).Vedle obchůdku je trenažer na skoky na lyžích, s Oslo passem je to se slevou, protože mne takové blbosti baví, tak tuto simulaci absolvujeme, ale…žádná hitparáda, a to jsme měli ještě slevu .Za to výhled ze shora je perfektní, nádhera, super. Aby se člověk dostal nahoru musí zaplatit vstup do místního muzea (využíváme opět kouzelný Oslopass) a odtamtud výtahem -na něj jsou fronty, my čekali cca 40min.

Po prohlídce můstku a nabažení výhledem to směrujeme na úplnou konečnou, když už jsme na té periférii a jedeme do Frognerseterenu. Zde u poslední stanice metra začíná spousta značených turistických tras (běžky,kola,pěšky), všude lesy, idylka. Děláme si aspoň menší procházku..

Po návratu do centra a opětném palačinkovém občerstvení se vydáváme lodí znova na poloostrov Bygdoynes, tentokráte vystupujeme už na prvním přístavišti a po cca 15minutové procházce vstupujeme do rozlehlého Norks Folkemusea. Toto muzeum pod širým nebem,které je největším skanzenem v Evropě se skládá z mnoha obydlí od středověkých, až po domy 20. století. Přirovnal bych to třeba k Valašskému muzeu v Rožnově, akorát zde je budov více a současně dobový záběr je větší a rozmanitější.K vidění je od kostelů, přes hospodářská stavení,obytných domů až po třeba benzínovou pumpu a obchody i se zbožím z počátku 20. stol.Různé doprovodné akce (řemeslníci,kuchaři..) jsou součástí expozice a příjemnou prohlídku nám ještě zpestřují .

Po prohlídce jedeme lodí zpět k radnici a jdeme do hotelu na večeři. Posilněni pak korzujeme kolem budovy nové opery (a taky po ní), koukáme na fjord a sluníčko naklánějící se k horizontu a vytvářející dlouhé měkké stíny. Ještě než zapadne máme v plánu Vigelandsparken,takže hurá na metro a popojíždíme asi 4 stanice.

Vigeland je největším parkem v centu Osla. Jsou v něm stovky lidských soch, které ztvárňují lidstvo a člověka, v různých podobách. Brouzdáme tam prakticky až do tmy, narážíme i na nějaké krajany (první) a chvilku se s nimi zapovídáme…

4.den

Ráno po snídani upustíme pokoj a na recepci si necháváme zavazadla, ať je nemusíme tahat. Poprvé máme počasí odpovídající zdejšímu podnebí. Je zataženo a drobně prší.

Do třetice míříme do Bygdoynes, tentokráte busem,a to na poslední významnou atrakci tohoto poloostrova, kterou jsme neviděli: Vikingskipshuset. Jedná se čluny Vikingů, které jsou staré více než 1000let, zajímavé, ale na prohlídku nám stačí tak 30min, zase tolik toho tam není, asi tři lodě a pár věcí z nich. Historici a milovníci vikingské kultury se samozřejmě zdrží mnohem déle.

Na kebabu za 70Nok pak v cenrtu vymýšlíme co dál, díky počasí, to chce nějakou aktivitu pod střechou a muzeum už asi raději ne..

Listujeme kouzelnou brožurkou a zjišťujeme, co máme v okolí zadarmo. Denča objevuje nějakou mini zoo,tak se tam jdeme kouknout. Je to zaměřeno na hady, krokodýly, žáby apod., zabíjíme tam hoďku, standardní vstupné je 100Nok, to bych za to teda nedal…

Odpoledne se vracíme na hotel pro zavazadla a už v hustém dešti naposled využíváme Oslo pass a trávíme dvě hodinky v krytém bazénu (dvě stanice od centra metrem).

No a poté už cesta busem na Torp (delší a dražší než let do Prahy).

Jen malá poznámka na závěr i přes super cenu letenek mne víkend v Oslu vyšel dráž, než letošní víkend na Alagrve, Kosu a v Agadiru, tedy než všechny tyto tři víkendy dohromady. 🙂