Velká cesta na západ USA začala nastoupením do letadla v Praze. Letěli jsme 23.8.2012 v 7 ráno s KLM přes Amsterodam do Los Angeles.

ady jsme po získání zavazadel odjeli busem půjčovny Dollar (fungují tak i jiné půjčovny). Auto jsme si zarezervovali a zaplatili dopředu. Měli jsme objednanou nejnižší třídu ale dostali jsme vyšší. A z autopůjčovny hned vyjíždíme pryč z města. Pokusil jsem se chronologicky po jednotlivých dnech zaznamenat nejhezčí místa, která jsme navštívili (vždy je přiřazen odkaz na příslušné místo) a nejhezčí trasy, které jsme prošli (zase s příslušným odkazem). U odkazů jsou většinou uvedeny i obrázky z těchto míst. Cesta je rozdělena do jednotlivých dnů, aby jste měli možnost odhadnout co se dá stihnout. Některé etapy byly dost dlouhé. Občas je uveden nějaký Tip.

Tip: nekupujte jednotlivé vstupné do národního parku – kupte si za 80 USD kartu na všechny parky

1. den (23.8.): Los Angeles – Ventura (Travelers Beach Inn)

Jedeme po pobřeží – po staré silnici č. 1 do San Francisca kolem jsou velké pláže. Pozor je tam hodně i provátních pláží. U jedné pláže (neplacené) jsme se na chvíli zastavili.

Protože jsme z Česka letěli s časem tak jsme byli dost umavení, a proto bez dalšího zdržování jedeme do Ventury se ubytovat. Ubytovali jsme se v Travelers Beach Inn. Po ubytování ještě jdeme nakoupit do obchoního domu WONS. Už na první nákup jsme dostali věrnostní kartu a dost jsme tím ušetřili.

2. den (24.8.): Ventura – San Francisco (Budget Inn Redwood City)

Ráno je zima a trochu prší. Pokračujeme dále po pobřeží po staré silnici č 1. Postupně se pobřeží více a více zelená. Z mnoha krásných míst, kolem kterých jsme jeli zmíním alespoň tyto:

Los Alamos – krasné malé městečko, kde jakoby se zastavil čas.

San luis Obispo beach – tesně po odbočení do vnitrozemí je odbočka doprava (pod dálnici) k pláži. Asi po 5 minutách projedete údolím kolem krásně zeleného golfového hřiště k pobřeží.

Pláž s tuleni – nádherné místo se nachází kousek (cca 15 km) za Cambrií.

Nádherně členité pobřeží – nejpěknější úsek začíná cca 20 km za pláží s tuleni a je nádherný po celé délce až do Montery. Počítejte s velkou časovou náročností, protože členitost přináší mnoho zatáček s krásnými výhledy. Zde jsme se opravdu zdrželi a v Monterey jsme již za šera. Přemýšlíme, kde budeme nocovat. Našli jsme wify a zarezervovali jsme si ubytování v Redwoodu a pak už vpohodě jedeme k ubytování. Bylo to ještě dost daleko a na místě jsme byli kolem 22 hod.

Ubytovali jsme se v Budget Inn Redwood City.

Tip: pokud cestujete lukrativními místy v sezóně je vhodné si rezervovat ubytování 1 až 2 dny dopředu (nejvhodnější se nám jevilo http://www.booking.com)

Tip: velmi se nám osvědčilo si dopředu prohlédnout trasu a především cíl na google maps

3. den (25.8.): San Francisco (Budget Inn Redwood City) – Golden Gate a zpět

Ráno vyrážíme do nemocnice, kde nám po delších peripetiích vydali potřebná antibiotika. Vyšetření, které bylo nutné absolvovat by stálo cca 800 USD. Antibiotika již byly za pakatel pouhých 11 USD. Odpoledne pak jedeme po dálnici 280. Zde jsme se zastavili na pěkné vyhlídce. Dále pokračujeme přes kopec (na pobřeží se o dost zhoršilo pačasí) k pobřeží směrem k Half Moon Bay. Zde jsme navštívili Thajskou restauraci a dobře jsme se najedli. Potom už jedeme na Golden Gate a k Horseshoe Bay odkud je jeden z nejhezčích pohledů na most.

Pokud jste v San Franciscu rozhodně by jste neměli vynechat cestu přes další obrovské mosty. Jsou to opravdu monumentální stavby. My zvolili cestu zpět přes San Rafael Bridge do Oaklandu a přes San Mateo Bridge zpět do Redwood City.

4. den (26.8.): San Francisco (Budget Inn Redwood City) – Mariposa (Mother Lode Lodge)

Tento den se udělalo nádherně a proto se jedeme podívat na nejkrásnější místa v San Francisu. Nejdříve jedeme na klikatou Lombard street. Potom jsme se přesunuli do krásného parku na Alamo square.

Odtud jedeme znovu na Golden Gate, protože bylo nádherně vidět, tj. byla velká pravděpodobnost že ho uvidíme celý (ne jak včera). Byl vidět krásně z ptačí perspektivy, protože jsme jeli se podívat na úchvatnou vyhlídku na Golden Gate.

Odtud jedeme dál po horské silničce a potom na malou procházku kolem Rodeo lagoon.

Potom už se vracíme pře Golden Gate a pak jedeme přes poslední velký most Bay bridge. Potom po 580 a pak po 99 směr Yosemith Walley. V Mercedu odbočujeme na silnici 140 do Mariposy.

Tady jsme si našli pěkné ubytování v Mother Lode Lodge.

5. den (27.8.): Mariposa (Mother Lode Lodge) – Glacier Point a zpět do Cedar lodge

Ráno jedeme již do Yosemithu. Projíždíme kolem našeho objednaného ubytování (Cedar lodge) a projíždíme Yosemith Walley až na Glacier point. Tady je opravdu nádherný výhled, ale je tady trochu moc lidí. Proto se jdeme projít na malou, ale moc krásnou okružní procházku – Sentinel Dome.

Po absolvování procházky se vracíme zpět do Yosemith walley. Krátce jsme projeli údolím s výhledem na Kapitána a na řeku a pak jsme dojeli k našemu ubytování do Cedar Lodge.

6. den (28.8.): Panorama track

Ráno jedeme cca v 8 hod do Yosemith Walley na parkoviště Sentinel bridge odkud začínáme patrně nejkrásnější výlet v Yosemith Walley (nahoru na Glacier point a kolem 3 vodopádů zpět dolů).

K autu zpět jsme se dostali až za tmy a večer jsme unaveni usnuli jak zabití.

7. den (29.8.): Cedar lodge – Fallon

Ráno vyrážíme směr Mono Lake. V Yosemite Valley odbočujeme na silnici 120 směr Tiogapas. Cestou jsme navštívili Olmsted Point. Potom jedeme kolem jezera Tenaia Lake k Toulomne Meadows. Odtud jedeme na Tiogapas.

Tady jdeme na malou vycházku směrem ke Gaylor Lakes. Pak už jedeme k Mono Lake, zastavili jsme se u Tioga Lake a Ellery Lake. Na Mono Lake jsme se šli projít k tufovým útvarům.

Potom jedeme po silnici 167 až do Hawthorne, což je malé městečko s velkou vojenskou základnou. První internetové připojení po 3 dnech jsme získali v MacDonaldu, který mimochodem chutná mnohem lépe než u nás. Potom jedeme kolem jezera do většího města Fallon. Tam jsme sehnali výborné ubytování za dobrou cenu v motelu Best Western. Doplnili jsme zásoby v nedalekém Safeways.

Tip: Pořídit si klubovou kartičku do obchodu s potravinami (např. Safeways, Vons,..). Slevy jsou pro členy mnohokrát až poloviční.

8. den (30.8.): Fallon – Tween Falls

Den jsme začali výbornou snídaní v našem motelu, která byla v ceně (stejně jako káva a sušenky v jakoukoliv dení či noční dobu). Pak vyrážíme směrem k dálnici č. 80. Po cestě jsem se rozpovídal o cestopisu, až jsem přestal kontrolovat tachometr a za chvilku nás už stavěl šerif. Překročili jsme povolených 70 mil/h o 14 mil. Nakonec nás šerif nechal jet s domluvou, ale příště už by to tak asi nebylo.

Dnešní den byl hlavně přesouvacím, ale nakonec jsme viděli i krásné vodopády. Nejprve Twin Falls a potom ještě soustavu Shoshone Falls. Pak už se jedeme ubytovat do Jerome. Ubytovali jsme se v BEST WESTERN PLUS.

9. den (31.8.): Tween Falls – Idaho Falls

Pokračujeme směrem k Yellowstone. Cestou se zastavujeme v parku Craters of the Moon national monument, což je menší národní park, ve kterém jsou k vidění přírodní úkayz, které zvládla vytvořit láva. Je zde k vidění mnoho útvarů, od trých kráterů po tvořeniny připomínající kůru stromů. Je zde možnost menších vycházek (0,5-7km) vždy k jednotlivým úkazům. Je možnost dvou menších okružních tras. Vřele doporučujeme návštěvu Visitor centra, tam najdete popisy, jak vznikají různé druhy lávy a také vám poradí kam vyrazit s vaší časovou možností.

Pak dojíždíme na ubytování do Idaho Falls. Poměrně dlouho jsme hledali ubytování. Nakonec jsme bydleli hned vedle golfového hřiště v docela příjemném zařízení Pinecrest Inn Idaho Falls.

10. den (1.9.): Idaho Falls – West Yellowstone

Jedeme okolo našeho ubytování ve West Yellowstone do národního parku. Zastavili jsme se u termálních jevů odkud jsme šli nádhernou vycházku na Mystery Falls.

Potom při návratu do West Yellowstone. jsme projeli jednosměrnou silničkou Firehole Lake Drive kolem mnoha termálních jevů. Na jejím konci je u hlavní silnice další termální zóna – Fountain Pait pots.

Těsně před setměním jsme se ještě zastavili u vodopádu Firehole Falls. Potom už jedeme do hotelu Dude Roundup.

11. den (2.9.): West Yellowstone – Old Faithfull – Gardiner (North Y.)

Protože den předtím pořádně pršelo, vyrazili jsme na cestu poněkud později, až se začala obloha trhat a vysvítalo trošku sluníčko. Hlavní atrakcí byly gejzíry v okolí Old Faithful. Nachází se tam mnoho velkých gejzírů. První věcí, kterou jsme udělali, bylo zajet do Visitor centra. Tam mají tabuli s předpokládanými časy erupcí jednotlivých gejzírů (na tabuli je uveden konkrétní čas, když dojdete k jednotlivým gejzírům, je čas erupce dán v intervalu daný čas +- 30min). Nejbližší Old Faithful měl začít za 3 minuty, takže jsme přijeli akorát včas, neboť se gejzír nachází přímo před budovou centra. Byl přesný jako hodinky. Dále nám do časového plánu zapadly Riverside Geyser, Daisy Geyser a Grand Geyser. Na první dva zmiňované jsme přišli s malým zpožděním, ale naštěstí oba gejzíry začaly o 10-20 min později. Pro nás poslední erupce Grand Geyseru, největší předvídatelný gejzír světa, začala o 45 minut dříve, než byl předpokládaný čas, takže bylo dobře, že jsme u něj seděli už hodinu a půl předem.

Vzhledem k tomu, že jsme skončili kolem 4 odpoledne, projeli jsme východní část parku a zastavili jsme se na picnic u Yellowstoneského jezera, které je opravdu nádherné. Pak jsme si prošli Mud Volcano/Sulphur Caldron.

Těsně před západem slunce jsme dojeli k Tower Fall a pak už jsme pokračovali k ubytování u North Entrance v Gardnier v BEST WESTERN PLUS By Mammoth Hot Springs.

12. den (3.9.): Gardiner – malý okruh – Gardiner

Ráno jsme vyjeli východním směrem k Yellowstone Grand Canyon s velkými vodopády Upper Fall a Lower Fall. Po cestě přes sedlo jsme měli štěstí a viděli jsme na strmém kopci nad silnicí medvědici s medvídětem. Na silnici díky tomu vznikla zácpa na asi 15 minut, než se roztomilí medvídci vydali hluboko do lesa. Pak už jsme dojeli ke kaňonu a jako první jsme sešli dolů k vrcholu Lower Fallu. Byl od tam krásný výhled na stěny kaňonu. Pak jsme projeli několik view pointů na severním kraji kaňonu. Zvláště Grand view a Inspiration point jsou nádherné.

Potom jsme přejeli na druhou stranu kaňonu. Z parkoviště u Upper fallu jsme vyrazili na nádherný trek okolo vodopádů a kaňonu. Po procházce jsme navštívili Noris geyser basin. Poslední zastávkou byly Mamooth terraces. Pak už se vracíme zpět do hotelu.

13. den (4.9.): Gardiner (North Y.) – Moran (Grand Teeton)

Na tento přejezdový den jsme naplánovali trošku delší trasu (dohromady 31km) k infrastrukturou neposkvrněnému Shoshone geyser basin a zároveň poměrně dlouhý přesun do Grand Teton national parku.

Večer značně unavení už jsme se cestou k našemu ubytování v Grand Tetonu zastavili u Lewis Falls.

Škoda, že další trasu už jedeme za úplné tmy.

Pozdě večer jsme dojeli na místo ubytování do Moranu a zde jsme dost dlouho hledali ubytování, protože na rezervačním systémy byla špatně určena GPS poloha.

Po delším pátrání jsme našli naše ubytování v Moran Hatchetresort.

14. den (5.9.): Jackson Lake, Taggard a Bradley Lake

Po včerejší dlouhé trase jsme se rozhodli pro odpočinkový den, a tak jsme se jeli podívat na jezero Jackson Lake, posnídali jsme na stolečcích u půjčovny lodiček u Signal Mountain Lodge. U snídaně jsme měli nádhernou kulisu hor nad jezerem.

Následně jsme se zastavili u Jenny Lake a pak se přesunuli na výchozí bod naší dnešní trasy k Taggard a Bradley Lake.

Po výletě jsme se vrátili k našemu ověřenému stolečku (s nádherným pohledem na jezero) u Signal Mountain Lodge a počkali jsme tam až do západu slunce. A za šera se vracíme do hotelu Moran Hatchetresort.

15. den (6.9.): Moran (grand Teeton) – Logan

Ráno nás překvapilo zatažené nebe a pach kouře. Byly to důsledky požáru, který ničil les někde poblíž. S nadějí na lepší počasí jsme se odebrali do Teton Village, odkud jsme vyjeli lanovkou do výšky 3185m. Nahoře šíleně foukalo a byla zima, a tak jsme našli útočiště v malé kavárničce, kde jsme si dali skvělou vafli a kafe. Pak nás ale už nic nezachránilo od naší 22km cesty dolů. Trasa vedla Granite kaňonem. Bohužel počasí se spíše zhoršovalo a s ním také výhledy. Na konec treku nás dokonce přepadl déšť a tak jsme celou cestu ušli za rekordních 5 hodin.

Času jsme využili a dali jsme se na dlouhou trasu až na sever Salt Lake City.

16. den (7.9.): Logan – Green River

Dnes jsme vstali velmi brzy, abychom vyrazili na cestu, ale měli jsme snídani v ceně a kvůli nedostatku stolečků jsme si přisedli k postaršímu páru z Nového Mexika, což nás stálo asi 2 hodiny času J. Pak jsme vyrazili směr Salt Lake City a zastavili jsme se na Anthelope Island, což je jedno z mála míst uzpůsobených k vykoupání se v Great Salt Lake. Kvůli své salinitě (2. největší hned po Mrtvém moři) není možné se v něm potopit. Jezero má ale i své mouchy, a to doslova. U břehu je asi 2m vrstva sedících mušek, jezero zrovna nevoní a žijí v něm malé krevetky. Pokud se ale přenesete přes tyto nevýhody, můžete si pak vychutnat pivo v leže na vodě viz foto. Poté, co opustíte vody jezera, uschne na vás vrstva soli, v tu chvíli oceníte volně přístupné studené sprchy na pláží, nebo i komfortnější teplé sprchy za mírný poplatek. Na pláži se také nachází Island Buffalo Grill, který nabízí pravý Buffalo burger, který srdečně doporučujeme. Po burgerovi jsme se sbalili a vyrazili na dlouhou cestu až do Green River, naši výchozí stanici k Arches NP. V Green River je možno na každém rohu pořídit místní melouny, jak žluté, tak vodní.

17. den (8.9.): Arches NP

Brzy ráno vyrážíme směr Moab. Těsně před ním vstupujeme do Národního parku Arches. Již vstup navozuje správnou náladu, neboť se stoupá po několika serpentýnách do samotného parku tvořeného pískovcovými skalami. Jako první vyrážíme k Delicate Arch, procházka začíná u Wolfe Ranch, jde se asi 2,5km s převýšením 150m a dorazí se k asi nejfotogenetičtější atrakci parku. Hned poblíž se nachází další skalní okno, z kterého je na Delicate úžasný výhled. Druhá zastávka je u Devils Garden, kde je možnost jít náročnější 12km okružní trasu na které vás bude čekat 7 oblouků. Jako první přírodní most Landscape Arch, pak následují dvě odbočky z hlavní trasy na Partition a Navajo Arch. Po další míli se vám odhalí krásné dvojokno Double O Arch, ze kterého je výhled na tmavou skálu s výstižným názvem Dark Angel. Pak už se trasa pomalu točí zpět, když se objeví odbočka k Private Arch, který ke svému názvu také přišel zaslouženíhodně. Pak už trasa vede zpět k prvnímu mostu a zpět k autu, kdy po cestě jsou odbočky k Pine Tree Arch a Tunnel Arch. Mimo tyto pojmenované oblouky je k vidění mnoho dalšího, aťuž menších oken, či zajímavě tvarovaných skal. Po této v horku vysilující trase jsme se zastavili už jen u krátké vycházky k Windows Section. Chodníček vede k North a South Window, asi největším přístupným obloukům, které je možno vyfotit spolu na jedné fotce, pokud zamíříte směrem k Turret Arch, což je třetí z oblouků na trase. Před západem slunce jsme se ještě zajeli podívat k řece Colorado, která byla poměrně kalná.

18. den (9.9.): Green River – Panguitch

Dnešní den začíná velmi brzy, neboť nás čeká dlouhý přesun do oblasti Bryce Canyonu. Přesun trvá něco málo přes pět hodin, takže jsme naplánovali pouze odpolední program. K tomuto účelu skvěle posloužil Cedar Breaks National Monument. Jedná se o pěkný kaňon tvořený červeným vápencem a pískovcem. Jsou zde vyznačeny dvě vycházky, jedna vede kolem malebného jezírka k výhledu na kaňon a druhá vás zavede na dvě vyhlídková místa od visitor centra. Jediný nedostatek byl v tom, že žádná z cest nevede do kaňonu, takže je možné jej obdivovat pouze shora.

19. den (10.9.): Panguitch – Kainab

procházka v Red Canyonu.

20. den (11.9.): Grand Canyon NP

Dnes jsme se vzbudili do hrozného deště. Zkontrolovali jsme mapu počasí a s nadějí jsme vzrayili našich 80 mil do Grand Canyonu, kde údajně pršet nemělo. Tak tedy nepršelo, ale zataženo a mlha byla, tak jsme se rozhodli nejdříve vyrazit na Cape Royal. Tam je kratičká asi kilometrová procházka k přírodnímu mostu a Cape Royal výhledu. Viditelnost byla poměrně dobrá, a tak jsme se rozhodli jít na trasu Cape Final Trail. Na cestě nás zastihl déšť, ale finální pohled z útesu rozhodně stál za to. Za pěkného počasí musí být přímo úžasný. Pak už jsme pouze navštívili Visitor Center s nadějí, že budou promítat nějaké video a Grand Canyonu a že by se nám mezitím vyčasilo. Ani jedno se nám bohužel nesplnilo

21. den (12.9.): Kainab