0
0

Není to řeka, není to kanál, není to jezero, není to ani moře, …, je to dlouhé, je to úzké, je to hluboké, je to obklopené divukrásnou přírodou… Co to je? Je to nejdelší a největší fjord v Norsku: Sognefjord. Takže plavba po něm nemůže být canalboating … Proto jsme úžasnou plavbu po jeho hladině nazvali stylově “fjordboating”.

Plavba:

Více než čtyři roky jsem usilovně hledal na internetu, jak si splnit svůj “norský plavební sen”. Hlavním cílem byl především Telemarský kanál. Ale kde si pronajmout loď, když klasické charterové firmy v Norsku nejsou – a přitom tam jsou pro canalboating ideální podmínky. Až jsem objevil na Sognefjordu “půjčovnu” malé motorové jachty, která, ejhle, by mohla pro naše záměry, projet celý fjord, být vhodná. Tak jsem začal s majitelem vyjednávat … A Gjermundovi se můj záměr zalíbil a tak už realizaci nestálo nic v cestě.

Sognefjord, jeden z mnoha desítek norských fjordů, je výjimečný. Je nejdelší, zařezává se kolmo od moře do pevniny v délce přes 200 km a udivuje i svojí hloubkou až 1300 m. Větví se do mnoha menších postraních fjordů, z nichž třeba Nærøyfjord, ze všech nejužší a nejdivočejší, byl pro svou krásu zapsán do seznamu kulturního dědictví UNESCO. I Sognefjorden je relativně úzký, od jednoho do 5 km a je lemován až tisícimetrovými horami. A věčný sníh na jejich vrcholcích dodává “letní” plavbě nádech drsňáctví. A tuhle krásu jsme si užívali celých pět dní plavby.

Loď jsme si půjčili od Gjermunda v malém bývalém rybářském přístavu, který je značně vzdálen od civilizace, v místech, kde se Sognefjord stýká s mořem. “Quicksilver 640″ je krásná loď, která se ovšem nemůže nazývat obytná v tom smyslu, jak to třeba známe z Holandska. Ale nejsme žádné měkoty, o co skromněji byla vybavená, o to rychleji plula. A vzhledem k tomu, že nás během 5 dní čekalo 300 km plavby, její rychlost přes 30 km/hod. “ve skluzu” se hodila. Už když jsme vypluly, prokázala svoje kvality: od širé hladiny Severního moře nás dělil jen “náhrdelník” malých skalnatých ostrůvků, které ovšem nemohly zabránit tomu, aby si s ní oceánské vlny opravdu nekompromisně nepohrávaly … brzy však unikla do klidnějších závětrných vod uvnitř fjordu.

Další plavbě už nic nebránilo, ani provoz četných velkých trajektů, zajišťujících automobilový provoz přes fjord místo mostů, ani obrovské výletní lodě, vozící turisty “hluboko do vnitrozemí”. Strmé skalnaté břehy fjordu s všudypřítomnými vodopády se střídaly s malými městečky, která vznikla na vhodných místech na břehu fjordu: Høyanger, Balestrand, Sogndal, Gudvangen, Flåm a mnoho dalších menších osad a samot, mnohdy přístupných jen po vodě. V těchto chráněných kotlinách s teplým mikroklimatem jsou velké třešňové a jabloňové sady, které dávají tušit, že květnová plavba by byla ještě působivější.

Cíl naší plavby, Nærøyfjord, je opravdu perla mezi fjordy. Tisíc metrů strmé skalnaté břehy, šířka od několika desítek metrů do několika stovek … plavba navozuje velmi intenzivní romantický pocit. To potom necháte loď pomalu klouzat po hladině, aby ani nadměrný hluk motoru nerušil to úžasné ticho mezi skalami. V závěru fjordu leží městečko Gudvangen, který si mimo jiné vybrala “evropská komunita novodobých Vikingů” za svůj letní tábor. Nejenže zde po několik týtnů v roce žijí pravověrným vikingským životem, ale v neustálém provozu jsou i vikingské lodě. A přítomnost obří výletní lodi v závěru dalšího fjordu, Aurlandsfjordu, v přístavu městečka Flåm, svědčí o tom, že krás norských fjordů si mohou a chtějí užívat i ti, kteří se sem nechají dopravit luxusní námořní lodí.

Pět dní plavby uteklo jako voda v některém norském vodopádu, ale zážitky budou trvalé.

Je vhodné dodat, že naše plavba po Sognefjordu nebyla naším jediným cílem v Norsku. Asi deset dní jsme se toulali překrásnou norskou přírodou. Za zmínku stojí prohlídka Telemarského kanálu (viz. zajímavosti), ledovce Jostedalbreen, starého kostelíku – stavkirke – v Borglundu nebo třeba zážitek z jízdy nejdelším silničním tunelem na světě – 26 km, Aurlandstunel.

Rady na cestu:

Tento canalboating – fjordboating – byl naší nadstandardní aktivitou: neobvyklá loď, neobvyklá vodní cesta, neobvyklé všechno. Celou dobu přípravy a během plavby jsme si připadali tak trochu jako “průzkumníci nových plaveb”.

A zde je proto pár rad na cestu:

Sognefjord je největší norský fjord ve středním Norsku, dosažitelný z hlavní silnice Oslo – Bergen

loď “Quicksilver 640″ není možné nazvat obytnou lodí, hausbótem “holandského typu”, je však velmi výkonná a pro skrovné lodníky, toužící po dobrodružství, ideální. Dosahuje ve skluzu až 35 km/hod., takže je s ní možné opravdu “prozkoumat” celý fjord.

loď pronajímá Gjermund Flage – http://www.skivenes.no – v Hylestadu, v místech, kde se Sognefjord stýká s mořem – takže máme celý fjord pro plavbu “před sebou”

Sognefjord není region charterových plaveb, kde je všem “cizím” lodníkům ledacos naservírováno pro jejich pohodlí. Maríny nejsou zrovna připraveny pro hosty, i když příslušné služby nabízejí. Není “přebytek” čerpacích stanic – spíše silniční do 500 m od marín či přístavišť.

my jsme nocovali v přístavištích nebo marínách v Balestrandu, Høyangeru, Gudvangenu a v zálivu Fuglesetfjordu. Ve všech případech jsme byli docela spokojeni. Všude byla možnost zásobování.

počasí záčátkem července nám přálo, bylo typicky norské s občasnými přeháňkami, hladina fjordu převážně klidná, i s většími vlnami by si však naše výkonná loď dovedla poradit

tento region, jako snad celé Norsko, je taktéž ideální pro rybolov během plavby

naše “pionýrské tápání” během plavby už v příštím roce nebude. Gjermund připravuje seriozní itinerář se všemi možnostmi kotvení, tankování, zásobování a všech doprovodných aktivit.

Plavba po Sognefjordu je jedinečná příležitost pro opravdové ctitele neobvyklých plavebních zážitků. Nabízí vše, co dělá plavbu dostatečně dobrodružnou … neváhejte.

Zobrazuji 0 výsledků
Vaše odpověď

Prosím, nejprve se .