Tour De Crete (22.9.- 6.10.2010)

Při plánování naší dovolené v roce 2010 jsme se rozhodli, že „pokoříme“ Krétu. Už dopředu jsme věděli, že to nebude tak snadný úkol, jelikož je Kréta značně rozlehlá a my jsme měli na procestování pouze 14 dní. I přesto, že jsme toto věděli, tak nás Kréta stejnak dostala svou velikostí:-). Výlety jsme měli naplánované tak nějak nanečisto už dopředu, po reálním shlédnutí velikosti ostrova jsme se na místě rozhodli, že co stihneme to stihneme:-). V plánu jsme měli prozkoumání JZ Kréty s ubytováním v Paleochoře (3 noci). Poté byl naplánován přesun přes Rethymno do Plakiasu jako dobré strategické místo pro naše další výlety. Z Plakiasu jsme se vydali prozkoumat východní část Kréty (2 noci) a poté jsme se už přesunuli do našeho již konečného ubytování v Plakiasu, odkud jsme si zbývající dny podnikali výlety do okolí (celkem 9 nocí). Trasy jednotlivých výletů jsou barevně odlišeny den po dni. Můžete se na ně podívat na této mapě:

1.den

Po absolvování letu Praha-Chania jsme si nechali přistavit autíčko na letišti (podotýkám, že jsem byl čerstvým držitelem řidičáku). Přistavený VW Polo mi však brzy padl do ruky a již jsme frčeli po krétské dálnici směrem na Tavronitis a pak na jih jsme při západu slunce dorazili do Paleochory. Paleochora nás přivítala velmi ostrým, až nepřátelským větrem, až nás to polekalo. Po ubytování ve studiích s výhledem na městečko a jeho písečnou pláž jsme se vydali do jeho uliček. Uvnitř městečka nebyl vítr už tak silný, a tak jsme kráčeli uličkami až do centra městečka, kde jsme si poprvé po roce dali zas dobrou řeckou mňamku.

2.den

Po větrné noci se vítr v Paleochoře konečně zklidnil, a tak jsme mohli v klídku vyrazit na náš výlet s cílem podívat se na soutěsku Samaria. Ještě předtím jsme se zastavili osvěžit na krásné pláži Anidri , kam vede podél moře prašná cesta (cca 5km od Paleochory). Po vynikajícím obídku v místní taverně na pláži jsme obdrželi na závěr bonus v podobě rakie, a tak jsme pak v dobré náladě pokračovali dál přes vesničky Temenia, Kampanos, Agia Irini na Omalos až na parkoviště Xiloskalos. Ještě před příjezdem k Samarii jsme již viděli hory tyčící se kolem soutěsky. Čím více jsme se přibližovali, tím více jsme byli ohromeni krásou bílých a mohutných hor. Při příjezdu se nám naskytl velkolepý výhled do soutěsky-nádhera, ohromující, krásné pohledy dolů! . Zpáteční cesta domů byla velmi dobrodružná, jelikož jsme odbočili později než jsme měli. Do Paleochory jsme tedy přijeli značně vyprahlí a unavení, a tak jsme se vypravili do nejbližší taverny na nábřeží u písečné pláže a dali si pořadně do nosu, abychom doplnili energii na další den.

3.den

Další den jsme se pořádně vyspali a plni sil jsme vyrazili na celodenní výlet do krétských Benátek- Chania. Po asi hodině a půl dlouhé jízdě jsme dorazili do Chanie, kde jsme zaparkovali náš „kočár“ kousek od Starého města a šli prozkoumávat město. Chania nás naprosto dostala, ještě hezčí než na pohlednicích! Nejdříve jsme navštívili archeologické muzeum , poté jsme centrem šli pomalou procházkou, zpomalovalo nás mnoho obchůdků, od kterých se přítelkyně nemohla odtrhnout. Před námi se rozprostřel rozlehlý benátský přístav , který je znám z každé pohlednice, a tak jsme byli plni očekávání, jaké to bude na vlastní oči. Chania nás nezklamala, prošli jsme si kolem celého přístavu za mešitou až k majáku a stále se kochali nádhernými pohledy. Poté jsme se zastavili na promenádě u přístavu v jedné kavárně na kafíčku a malém pamlsku. Se západem slunce jsme se příjemně naladěni vraceli zpět do Paleochory.

4.den

Dnes nás čekal náročný přesun z Paleochory do Plakiasu, který jsme si určili jako výchozí bod pro naše další výlety po Krétě. Po koupání na krásné písečné pláži v Paleochoře jsme si jako první zastávku určili středisko Agia Marina na severním pobřeží, kde jsme měli dohodnuté setkání s mojí mamkou, která zde trávila také svojí dovču. Již při průjezdu střediskem Platanias jsme však byli zklamáni náporem turistů a množstvím hotelů. Ne jinak tomu bylo i v Agia Marině, kde jsme si na chvíli sedli s mamkou a pokecali u pivka. Poté jsme se vypravili dál po dálnici směrem na lázeňské středisko Georgioupolis, kde jsme odbočili k sladkovodnímu jezeru Kournas , které nás příjemně překvapilo. Po nájezdu zpět na hlavní krétskou dálnici jsme pokračovali směrem na Rethymno, kde jsme odbočovali na jih směrem na Spili a do Plakiasu jsme dorazili kolem deváté večer, kde na nás čekalo ubytování ve strmém kopečku nad městem. Protože jsme přijeli za tmy při úplňku měsíce, Plakias na nás působil z vršku velmi tajuplně. Měli jsme výhled jen na osvětlenou vesničku Mirthios a nad námi zářil měsíc.

5.den

Po vydatném spánku jsme se z Plakiasu přesunuli až na samý východ Kréty s cílem v osadě Xerokambos. Po cestě po jižním pobřeží Kréty jsme projížděli krásnými vesničkami (Spili, Agia Galini, Akoumia, Loures, Pyrgos a jiné). . Kousek za rozlehlými planinami v Timbaki nás rozpálené sluníčko donutilo odbočit neplánovaně na pláž Kalamaki. Byla to příjemná neplánovaná zastávka, kde jsme si užili velkých vln v krásném tyrkysovém moři. Po krátkém svlažení jsme pokračovali dále po jižním pobřeží směrem k Ierapetře . Po cestě jsme míjeli mnoho pěkných kostelíků . V Ierapetře na nás již zapůsobil závan horké Afriky s památkami z osmanského období . Moře u hlavní pláže bylo zrovna velmi rozbouřené a několikametrové vlny se rozbíjely o zdi přilehlých taveren . Posadili jsme se v jedné taverně u moře a posilnili se na poslední úsek naší cesty. Pokračovali jsme pak dále podél pobřeží po silnici vedoucí do Sítie, a u městečka Vori jsme odbočili na úzkou silnici vedoucí přes vesničky Chandras a Ziros až k závěrečným prudkým serpentinám ke Xerokambosu. Opět jsme do cíle cesty přijížděli za tmy a posledních 7km z vrcholu bylo vskutku divokých, samé 180stupňové zatáčky bez chvilky oddychu pro řidiče. Po cestě jsme potkali jen 1 auto s domorodcem. Po asi čtvrt hodině hledání ubytování jsme nalezli útočiště v krásném hotýlku s vlastní tavernou, kde jsme se náležitě posilnili .

6.den

Hned ráno jsme vyrazili omrknout místní pláže, kde se mísí moře Krétské s Lybijským . Pláží je zde hned několik, jsou dlouhé s jemným pískem a za nimi se tyčí načervenalé vyprahlé skály . Možná se ptáte, proč jsme si vybrali právě Xerokambos? Bylo to proto, že je to osada dosud absolutně nezasažená turismem, a kvůli nádherným písečným plážím s již zmíněným jemňoučkým pískem. Po skvělé nuda koupačce (nikde ani živáčka) jsme se autem přesunuli k horní části Údolí mrtvých u vesničky Zakros , kde jsme si prošli stezkou kolem tajuplných skal s výhledem na okolní hory s větrnými mlýny. Poté jsme sjeli do vesničky Kato Zakros se zbytky mínojského paláce . Z Kato Zakros jsme vyrazili směrem na Palekastro a po cestě jsme míjeli mnoho zajímavých vesniček. Naobědvali jsme se v krásné taverně u pláže Chiona poblíž Palekastra , kde na nás dýchnul božský klid, a užívali jsme si zdejší atmosféry. Poté jsme už celý natěšení na koupání dorazili na vyhlášenou pláž Vai. Již při cestě na ní to byl velký zážitek, jelikož se jede podél rozsáhlého palmového háje, byla to skutečně nádhera .

Samotná pláž Vai nás však trochu zklamala, nezklamal nás jen velký počet turistů, ale bohužel i zakalené moře s občasnými odpadky od turistů. Přítelkyně se vyšplhala na rozhlednu, odkud však výhled na celý palmový háj byl nádherný. Po krátkém koupání na Vaie jsme pokračovali směrem k městu Sitia a po cestě se zastavili u kláštera Moni Toplou . Náš výlet jsme zakončili pěknou procházkou a výbornou večeří v Sítii. Město Sitia na nás dýchlo pravou řeckou atmosférou. Domů jsme se vraceli (jak jinak) za tmy a opět nás čekal dobrodružný sjezd serpentinami do Xerokambosu .

7.den

Dnes nás čekal návrat zpět do Plakiasu. Po zastávce na letišti u Sitie jsme pokračovali dále dle průvodce k prázdninovému malebnému středisku Mochlos s protilehlým ostrůvkem , kam jezdí především franouzští turisté, kteří tu mají již postavené své vilky. Poté jsme pokračovali přes severní pobřeží Kréty směrem na Rethymno. Po cestě jsme si udělali krátkou odbočku ke klášteru Fanoeromeni, odkud byly nádherné výhledy na celé pobřeží kolem města Ag. Nikolaos . V Rethymnu jsme pak odbočili na jih směrem na Plakias.

8.den

Ráno jsme vrátili naše autíčko, které nám výborně sloužilo, a vyměnilo ho za pohodlný skůtr 250-tku. Po náročných výletech jsme si dali celodenní odpočinek na pláži Damnoni , ležící asi 2km od Plakiasu.

9.den

Po vydatné snídani jsme nastartovali motorku a jeli prozkoumat klášter a pláž Preveli. Bohužel zde nedávno pláž zasáhl rozsáhlý požár, takže na nás ze shora čekal ne příliš pěkný pohled na ohořelé palmy. K samotné pláži vede strmá cesta kolem skalisek dolů, my jsme však využili kamenité cesty označené jako „dirty road“ a pomalu jsme (doslova) dokodrcali dolů. Odměnou nám bylo osvěžení v příjemně chladivé řece kombinované s příjemným mořem. Při zpáteční cestě jsme se zastavili ve vesničce Myrthios na večeři, chobotnička i souvlaki v kombinaci s výhledem na západ slunce v Plakiasu byly okouzlující.

10.den

Dnes nás čekal nejdelší výlet na skůtru, minojský palác v Knossu, jeskyně Melidoni a klášter Arkadi.

U Rethymna jsme se napojili na dálnici směrem na Iraklio a 90km rychlostí jsme frčeli k prvnímu místu výletu. Knossos byl skutečně zajímavý, obklopuje ho pěkná příroda a také procházka kolem zbytků mínojského paláce byla moc zajímavá. Druhou naší zastávkou byla jeskyně Melidoni, kde po zaplacení 3 eur na nás čekal velký zážitek v podobě rozsáhlé krápníkové jeskyně . Ještě před západem sluníčka, těsně před koncem otvírací doby jsme stihli navštívit klášter Arkadi, který je skutečně krásný a dýchá zde zvláštní atmosféra. Při zpáteční cestě jsme trochu bloudili ve vesničkách, než jsme se opět napojili na dálnici kousek před Rethymnem, a spěchali zpět do Plakiasu.

11.den

11.den jsme si odpočinuli na menší pláži Amoudi a odpoledne jsme se vydali do města Rethymno. Do města jsme přijeli již se západem sluníčka a občas nás zkropil i mírný deštík. Naštěstí jsme vše ustáli a šli se procházet do jeho úzkých uliček. Město je skutečně půvabné. Po procházce městem jsme povečeřeli na promenádě v moc hezké restauraci a užívali si romantiku s výhledem na benátský přístav.

12.den

Další den jsme se vydali prozkoumat kaňon Kourtaliotiko. Po několika schůdkách jsme došli až dolů do kaňonu, kde nás překvapil malý kostelík a šum malých vodopádů. Po vyšplhání se po schůdkách zpět nahoru jsme nakopli naši motorku a frčeli dál přes krásné lázeňské městečko Spili na legendární pláž Matala . Poté jsme po zastávce u paláce Festos pokračovali dál k archeologickému místu Gortys , kde jsme objevili zbytky antických památek z římských dob- antickou agoru a římský odeon.

13.den

Tento den jsme se přes malebné vesničky Sellia, Kato Rodakino vydali k benátské pevnosti Frangokastello s krásnou pláží na šnorchlování . Z Frangokastella jsme se vydali ještě dál na západ do městečka Chora Sfakion , které slouží také jako přístav pro trajekty mířící do Paleochory. Městečko s bílými domečky na nás zapůsobilo, a již tradičně jsme se při západu slunce vraceli zpět do Plakiasu.

14.den

Poslední den před odletem jsme chtěli už jen relaxovat, a vybrali jsme si pro toto pláž Skinaria asi 5km od Plakiasu . Tato pláž byla malá s hrubším pískem a průzračně čistým mořem. Odpoledne jsme zakončili stylově na nuda pláži na konci zálivu Plakias . Večer se loučíme s Plakiasem v naší oblíbené restauraci a probíráme naše zážitky z dlouhých, ale krásných cest.

15.den

Již brzy ráno odjíždíme z Plakiasu na letiště. Na letišti v Heraklionu si ještě vychutnáváme poslední chvilky na Krétě. Je ještě spousta míst, které jsme zde nenavštívili a stály by za to a tak třeba zase někdy příště naviděnou! Sbohem divoká Kréto!