Kréta-Stalida,červen 2007

Jsme takoví tuláci po řeckých ostrovech.Už jsme navštívili Peloponés,Zakynthos,Rhosos,a Krétu dvakrát.Tentokrát jsme byli na Krétě podruhé v letovisku Stalida asi 30 km od Heraklionu na východ.Přiletěli jsme pozdě odpoledne z Brna a byli jsme ubytovaní v apartmánu George place,přímo na náměstí Stalidy.Večer jsme seděli na balkoně přímo nad náměstím a hleděli do restaurací pod námi,kde ještě moc živo nebylo.Do Začátku sezony chyběl ještě týden.Čekala nás první krušná noc.Tyto řecké apartmány jsou šity horkou jehlou-celý dům je jeden odlitek betonu,bez jakékoli izolace,navíc s plochou střechou.Je to tedy jakýsi betonový bunkr.Když se ve dne rozpálí sluncem,v noci sálá a je v něm tak 35 stupňů.Ještě k tomu vlhkost vzduchu na Krétě se pohybuje kolem 65%.Celou noc z nás lil pot.Sprcha fungovala ale studená tekla teplá a teplá vařící.Klimatizace sice v apartmánu byla, ale denně za 7 €.Jsme takoví chudší cestovatelé,tohle jsme si nemohli dovolit.

Ráno jsme vyrazili na pláž-se svým slunečníkem.Je kousek od apartmánu/asi 150m/úzkou uličkou dolů.Majitelé vlastních slunečníků budete zklamáni.Řekové dovedou využít komerčně každý metr pláže.Bylo to zde zaplněno lehátky a slunečníky-pár lehátek a slunčník 4€ na den.A nezáleží jestli jste tam jen dopoledne.Platíte celou taxu.Řecké pláže jsou státní a tito podnikatelé si je pro podobné komerční aktivity na sezónu pronajímají.Naštěstí mají nařízeno nechat t.z.obecní pláž,která je pro podobné dobrodruhy s vlastním slunečníkem zadarmo.Ta ve Stalidě byla tak 6×10 m veliká.Bylo před sezonou takže jsme na ní byli asi jen čtyři.Řady lehátek napravo i nalevo byla skoro prázdná.Druhý den už na této pláži leželo psí hovínko,a následující dny se plážička zužovala,to jak podnikaví řekové přidávali lehátka z prava i zleva.Když jsme odjížděli/30.6./už skoro úplně zmizela.

Přes všechno tohle nepříjemné,koupání je zde krásné.Je zde sice mělko,takže plavec musí tak 50 m od břehu,než si trochu zaplave.Měl jsem potapěčské brýle a šnorchl a plaval jsem k ostrůvkům,které vyčnívají nad hladinu asi 150 m od břehu.Pozor!Skály pod hladinou jsou posety mořskými ježky,takže nikomu neradím plavat na tyto ostrůvky bez obuvi.

Živili jsme se sami.Je zde dost supermarketů,ve kterých lze nakoupit základní potraviny,takže máte z čeho na apartmánu vařit.Ceny jsou přijatelné/mimo sezónu/,takže za omeletu,kterou jsme si na apartmánu udělali za 1€,bychom v taverně zaplatili 4€.Pořád se na tohle díváme pohledem chudého čecha.

Noci jsou zde rušné.Na náměstí pod námi do rána hulákali opilci a ulicí se proháněli čtyřkolky a silné motocykly,takže se moc spát nedalo.I kvůli tomu horku.Neradím tyto apartmány rodičům s dětmi.

Stalida žije v noci,přes den je tu takové horko,že je lepší být namočený v moři.

Byla tu také nepříjemná majitelka apartmánů/George place/.

Pátý den nám měla vynést koš ze záchodu-kam se hážou toaletní papíry po použití a vyměnit propocená prostěradla.To učinila s mnoha nadávkami až sedmý den,po upozornění naší delegátky!

Krásný je zde výlet vláčkem Stalida-Malia.Bohužel vláček nikde nestaví azaveze vás zase na výchozí místo.

Samozřejmě nezapomeňte navštívit můzeum v Heraklionu a vykopávky v Knossu.I v Malii-sousední vesnici Stalidy je pěkné muzeum a vykopávky.Ale o tom už psát nebudu.Chtěl jsem jen přiblížit Stalidu,pro ty,kteří se tam teprve chystají.

Kréta je krásná,ale podle recenzí na internetu je na nás-druhou řadu EU u zdejších lidí přehlíživý pohled.Trochu to mrzí.Ale nejsme tak bohatí,jako němci a angličané.