Spojené arabské emiráty (SAE) leží na jihovýchodě Arabského poloostrova při pobřeží Perského zálivu. SAE patří již k Asii a ne k Africe, jak si někteří myslí. Hlavní město SAE je Abu Dhabi, které je i hlavním městem stejnojmenného emirátu. Spojené arabské emiráty jsou tvořeny celkem ze sedmi emirátů. V SAE žije 6 900 000 obyvatel, z toho je 80% přistěhovalců (Indie, Pákistán, Bangladéš, Irán). Prezidentem SAE je Khalifa bin Zayed Sultan Al Nahyan a premiérem je Mohammed bin Rashid Al Maktoum, který je zároveň vládce Dubaje. Největší zisky SAE jsou z vývozu ropy a zemního plynu, ale dnes se již přidává i cestovní ruch. V SAE je zakázáno konzumovat alkohol. V emirátu Sharjah nekoupíte mimo hotelů nikde žádný alkohol. V jiných emirátech ho seženete pouze ve specializovaných obchodech.

Dubaj je nejlidnatější emirát a také druhý největší emirát Spojených arabských emirátů. O Dubaji by se dalo říct, že je to země neomezených možností. Cokoliv si představí, tak také zrealizují. Kde jinde by bylo možné postavit zimní sjezdovku uprostřed pouště, kde teploty v létě dosahují i 50 °C, nechat vystavět ty nejluxusnější hotely (Burj Al Arab) nebo postavit nejvyšší stavbu na světě (Burj Khalifa – 828m!) a nemluvě o výstavbě umělých ostrovů (Palmový ostrov). Téměř každá stavba v Dubaji má přívlastek NEJ a je vždy držitelem nějakého světového rekordu.

Do SAE je pro obyvatele České republiky potřeba vstupní vízum, které nás stálo asi 1600 Kč. My jsme ho měli přes leteckou společnost Emirates, se kterou jsme letěli, ale může stát i dvojnásobek. Ve Spojených arabských emirátech je časový posun +2 hodiny (letní čas) a +3 hodiny (zimní čas). Používají zde jiný typ elektrických zásuvek než u nás a oficiální měnou je dirham (AED nebo Dhs.). Kurz v době našeho pobytu byl 1 AED = asi 5,60 Kč. Pozor: víkendem je v SAE čtvrtek (odpoledne), pátek a sobota. Neděle je normální pracovní den. V SAE jezdí auta po pravé straně a většina aut má automatickou převodovku a samozřejmě klimatizaci. Úředním jazykem je arabština, ale bez problému se zde domluvíte anglicky.

1. Cesta do Dubaje

Do Dubaje jsme letěli se společností Emirates. Emirates začaly létat do Dubaje přímými lety z Prahy 1.7.2010. Byli jsme tedy mezi prvními cestujícími, kteří tento let využili, konkrétně jsme byli teprve druhý let z Prahy. Cena zpáteční letenky pro jednu osobu včetně všech poplatků byla 9911 Kč. I když to byl teprve druhý let z Prahy, tak už jsme měli menší zpoždění 35 minut. Z Prahy jsme tedy odletěli v 16:55 v Airbusu A330-200 (reg. A6-EAS). Emirates opět nezklamaly, letadlo krásné, jídlo dobré a obrazovky v sedadlech se spoustou hudby, filmů a her. Proto také Emirates několikrát dostaly první místo v palubní zábavě, hodnocené cestujícími.

V Dubaji jsme přistáli po 5 a půl hodinovém letu v 22:22 našeho času (0:22 dubajského času). Venkovní teplota v tuto pozdní dobu byla 34°C. Po výstupu z letadla jsme menší procházkou došli až k pasové kontrole. Ještě před pasovou kontrolou jsme si nechali v jedné kanceláři (napravo od pracovníků pasové kontroly), podepsat (zkontrolovat) víza a pak jsme šli do fronty na naskenování očí. Skenování je také po pravé straně od pasové kontroly. Poté jsme se již postavili do fronty na pasové kontrole a kufry jsme si vyzvedli až v 1:51. Na příletech na nás měl čekat objednaný hotelový taxi, ale už nečekal. Na hotelu nám potom řekli, že čeká pouze hodinu. To bylo také poprvé, co jsme poznali venkovní počasí. Vyjít z klimatizované haly byl opravdu šok. Vedro, dusno a velké vlhko. Pokaždé, když jsem vylezl ven, tak se mi zamlžily brýle a fotoaparát.

Vzali jsme si tedy normální taxi, které nás za 27 minut odvezlo do hotelu Mazoon. Nástupní sazba v noci je 25 AED a jeden kilometr je za 1,77 AED. Cesta nás vyšla na 82,50 AED, což bylo levnější než hotelové taxi, za které chtěli 175 AED. Ještě, že na nás nečekal. Místní taxikáři ale moc neznají adresy, protože Dubaj se mění ze dne na den. Ani ten náš nevěděl, kde přesně se nachází hotel Mazoon. Proto je dobré jim poradit alespoň, u které stanice metra se hotel nachází nebo nějakou jinou známou stavbu, pokud teda nebude bydlet zrovna v Burj Al Arab.

2. Ubytování – hotel Mazoon

Ubytováni jsme byli v hotelu Mazoon (dnes hotel Boutique 7) (stanice metra Dubai Internet City). Cena za noc se snídaní pro jednu osobu byla 160 AED (asi 896 Kč). Měli jsme patrový apartmán pro 6 osob. Dole je jedna velká místnost, která slouží jako obývací pokoj, jídelna, kuchyně a toaleta. V patře jsou tři pokoje, každý s vlastní koupelnou a toaletou. V každém pokoji je LCD televize, trezor a samozřejmě klimatizace. V dolním patře je také jedna LCD televize, v kuchyni mikrovlnná trouba, pračka, rychlovarná konvice, toustovač, lednice s mrazákem, varná deska a nádobí. Nádobí při úklidu pokoje umyjí. Na pokoji je i zdarma připojení na internet, bohužel se ale musí každý den chodit na recepci pro nové heslo. Na snídaně se může chodit do jídelny u recepce anebo se mohou objednat na pokoj. Ke snídani byly vždy toasty s džemem, mini croissanty, kukuřičné lupínky, káva, čaj, džus.

Součástí hotelu je v 16. patře krytý bazén s vířivkou (ručníky zapůjčí u bazénu). Je zde také posilovna, sauna, parní komora a dvě terasy na opalování (15. patro). V hotelu jsou i podzemní garáže, kam vám zaparkují zdarma auto. My jsme měli auto z půjčovny a vždy při příjezdu jsme jim dali klíčky a oni nám ho zaparkovali do garáže a při odjezdu ho zase vyvezli ven.

3. Doprava v Dubaji

V Nejčastějším způsobem dopravy v Dubaji je použití taxi, metra nebo půjčení auta. Na pěší chůzi to vzhledem k počasí (vedro, vlhko) opravdu moc není.

Taxi je v Dubaji o dost levnější než v České republice a hlavně tady taxikáři neokrádají! Nástupní sazba je 3 AED (asi 17 Kč) a v noci je nástupní sazba 27 AED (asi 151 Kč), kilometr stojí 1,77 AED (asi 10 Kč). Nejdelší cestu taxi jsme absolvovali od nákupního centra Dubai Mall (Burj Khalifa) k hotelu Burj Al Arab a ta stála 33,50 AED (asi 188 Kč). Peníze na taxametru naskakují, i když auto stojí na semaforech, ale pouze v desetníkách, takže se není čeho obávat.

Metro je také levný a hlavně rychlý způsob dopravy. Metro v Dubaji bylo otevřeno teprve 9.9.2009 a pyšní se rekordem jako nejdelší automatizovaný vlakový systém na světě. Vlaky metra jsou automatické, takže jezdí bez řidiče a mají speciální vagón pouze pro ženy s dětmi a první třídu (Gold Class). Metro má zatím pouze jednu linku (červenou) ze dvou. Ani všechny stanice ještě nejsou funkční (šedě zbarvené stanice na mapě nejsou v provozu). Samozřejmostí je, že všechny vlaky a stanice metra jsou klimatizované. Dokonce ke stanici vedou klimatizované nadchody, které mohou být i o ulici vedle než je stanice, takže člověk minimalizuje svůj pobyt na venkovní výhni. Stejně tomu bylo i ve stanici Dubai Internet City u našeho hotelu, kde jsme šli pouhé dvě minuty z hotelu do klimatizovaných prostor metra. I to je ale ve 45°C (ve stínu) velký výkon. Cena metra je od 1,80 AED do 5,80 AED při použití Nol Silver card. Nol Silver Card stojí 20 AED a je nabitá kreditem 14 AED. Dobíjet se dá v jakékoliv stanici metra libovolnou částkou. Pokud ujedete trasu do 3 kilometrů, zaplatíte 1,80 AED, začnete-li a zakončíte jízdu ve stejné zóně, zaplatíte 2,30 AED, při projetí mezi dvěma zónami zaplatíte 4,10 AED a při jízdě přes dvě zóny zaplatíte 5,80 AED při placení Silver card. A pozor, metro v pátek začíná jezdit až ve dvě hodiny odpoledne (14:00) z první stanice. V ostatní dny metro vyráží již v 6:00 z první stanice (konečné) a poslední jede ve 22:02 z první stanice (konečné).

Půjčení auta je další možností dopravy po Dubaji a po celých SAE. Auta naštěstí v Dubaji jezdí po pravé straně. Vzhledem k ceně benzínu 8,50 Kč (1,52 AED) za litr není provoz auta v SAE nijak nákladný. Nemusím ani psát, že všechna auta jsou samozřejmě vybavená klimatizací a automatickou převodovkou. My jsme měli půjčené Mitsubishi Pajero 2,7, které stálo na den 225 AED.

4. Počasí

K počasí v Dubaji stačí napsat snad je to, že je tady vedro, vysoká vlhkost vzduchu a málokdy tady zaprší. Vždycky jsem říkal, že nechápu lidi, jak můžou v létě jezdit k moři, když je u nás taky teplo. A proto jsme my vyrazili do Dubaje v červenci. V Dubaji jsou nejhoršími měsíci právě červenec a srpen, kdy mohou teploty dosahovat až 50°C ve stínu. Teplota přes noc málokdy klesne pod 35°C. Během našeho pobytu bylo přes den okolo 42°C ve stínu a jeden den bylo dokonce 47°C ve stínu. To pak teploty na slunci mohou dosahovat i 70°C! K tomu když se přidá ještě téměř 100% vlhkost, tak je to vražedná kombinace. V tomto počasí je i 500 m pěší chůze nadlidský výkon. Takže pokud nemáte rádi hodně velké teploty, navštivte SAE v zimních měsících, kdy jsou teploty mnohem přívětivější. Průměrné roční teploty jsou 27,5°C, průměr dešťových srážek je 88,6 mm za rok a počet srážkových dnů za rok je 28.

Samozřejmě všechny budovy v Dubaji jsou klimatizované. A proto dalším extrémem je přechod mezi klimatizovanou budovou a venkem. Pokaždé, když jsme vyšli z klimatizované budovy, zamlžili se nám brýle, fotoaparáty a tělo a oblečení se orosilo. Někdo říká, že klimatizují na hodně nízké teploty, ale podle mě je teplota klimatizovaných prostor mezi 23°C – 25°C. A ne jako v Čechách, kde vás vymrazí na 18°C. Dalším hodně velkým plusem v Dubaji je, že mají klimatizované zastávky autobusů na 18°C, takže pokud jdete venku, můžete se dojít zchladit do zastávky, to samé platí i pro stanice metra.

Teplota moře je samozřejmě v Dubaji také nadprůměrná. V letních měsících voda v moři vůbec neosvěží. Průměrná teplota vody v červenci a srpnu je 31°C. My jsme byli v moři poslední den pobytu a voda musela mít opravdu hodně přes 30°C. Voda hřála jako někde v termálních lázních. I ze sprch, které byly na pláži, tekla horká voda.

5. Navštívená místa (památky)

Chalífova věž (Burdž Chalífa, Burj Khalifa) – stanice metra Burj Khalifa/Dubai Mall (červená linka). Burj Khalifa byla otevřena 4. ledna 2010 a výstavba trvala 6 let (od ledna 2004). Budova je se svými 828 metry nejvyšší stavbou, jaká kdy byla postavena. Po dostavení drží na patnáct různých rekordů. Například: stavba s nejvýše postavenou venkovní vyhlídkovou terasou (124. patro, 452 metrů), nejvýše postaveným bazénem (76. patro), nejvýše postavenou mešitou (158. patro), nejrychlejším výtahem na světě (64 km/h, 18 m/s), nejdelším samostatným výtahem (140 pater) a budova s největším počtem poschodí (160 poschodí). Ve skutečnosti je ale v budově více jak 200 poschodí. Z toho je 160 obyvatelných, 46 slouží pro údržbu (technické zabezpečení) a dvě slouží jako podzemní garáže.

Ze špičky budovy je možné dohlédnout až do vzdálenosti 95 kilometrů. Na stavbě pracovalo na 12000 dělníků z 80 různých zemí. Na pokrytí budovy bylo zapotřebí 28 601 okenních tabulí. Celá stavba váží 500 000 tun a při stavbě bylo spotřebováno tolik betonu, jako váží 100 000 slonů.

Bruj Khalifa se měla původně jmenovat Burj Dubai (věž Dubaj), ale vzhledem k finančním problémům v závěru stavby, požádali o finanční pomoc bohatší emirát Abú Dhabí (Abú Zabí). A díky tomu byla před otevřením přejmenována na počest prezidenta SAE Khalifa bin Zayed Al Nahyan na Burj Khalifa (Chalífova věž).

Vstup na venkovní vyhlídku ve 124. patře (452 metrů), stojí pro dospělé (13 let +) 100 AED (děti 75 AED) při předchozím objednání na určitou hodinu a datum. Vstup bez objednání stojí 400 AED (dospělí i děti). Děti do tří let mají vstup zdarma. Otevřeno je neděle – středa od 10:00 do 22:00 a čtvrtek – sobota od 10:00 do 24:00 (10AM to 12AM).

Fontána Dubaj (Dubai Fountain) – stanice metra Burj Khalifa/Dubai Mall (červená linka). Fontána je součástí komplexu Burj Khalifa a nákupního centra Dubai Mall. Fontána Dubaj je největší tančící fontána světě. Na délku měří 275 metrů a vodu vytryskne běžně do výšky 150 metrů (2. ledna 2010 byla dokonce výška vodotrysků zvětšena až na 275 metrů). Fontána může najednou vytrysknout 83 000 litrů vody, má více jak 6 600 světel a 25 barevných projektorů.

Představení je od 18:00 do 22:00 každých 20 minut ve všední dny a o víkendu každých 20 minut mezi 18:00 a 23:00. Pozor: víkendem je v SAE čtvrtek (odpoledne), pátek a sobota.

Nákupní centrum Dubai Mall – stanice metra Burj Khalifa/Dubai Mall (červená linka). Největší obchodní centrum na světě s celkovou plochou 1 124 000 m2. Dubai Mall zahrnuje 1200 obchodů. Otevírací doba je od neděle do středy 10:00 až 22:00 a čtvrtek až sobota (víkend) 10:00 až 24:00. Nákupní centrum Dubai Mall navštívilo po roce od jeho otevření již 37 miliónů návštěvníků a každý den ho navštíví okolo 750 000 lidí. Součástí nákupního centra je i mořské akvárium, veřejný zimní stadion, kino a největší cukrárna na světě (930 m2).

Mořské akvárium a vodní ZOO v Dubai Mall – stanice metra Burj Khalifa/Dubai Mall (červená linka). Je součástí nákupního centra Dubai Mall. Otevřeno je denně od 10:00 do 24:00. Vstupné do 48 metrů dlouhého tunelu pod obřím akváriem je pro dospělé 30 AED (děti 3-16 let 25 AED). Cena vstupenky do tunelu plus do vodní ZOO je pro dospělé 70 AED a pro děti 55 AED. V akváriu žije více než 33 000 vodních živočichů (více než 140 druhů). Žije zde také přes 400 žraloků a rejnoků.

V Dubaji si nepostaví jen tak ledajaké mořské akvárium, takže i tato stavba drží několik světových rekordů. S objemem 10 miliónu litrů vody je největším akváriem na světě a jeho přední akrylátová stěna (plexisklo) je se šířkou 32,88 m, výškou 8,3 m a tloušťkou 7,5 centimetru největší na světě, čímž překonala dosud největší stěnu v japonském akváriu Okinawa Churaumi Aquarim (22,5 m x 8,2 m x 6 cm). Stěna váží 245 614 kg.

Zimní stadion v Dubai Mall (Dubai Ice Rink) – stanice metra Burj Khalifa/Dubai Mall (červená linka). Kluziště s pravým ledem je součástí nákupního centra Dubai Mall. Veřejné bruslení zde vyjde na 50 AED (2 hodiny) nebo 75 AED (2 a půl hodiny až 3 hodiny). Brusle vám zapůjčí na místě a cena zapůjčení je samozřejmě v ceně vstupenky. Součástí hřiště je i obří LED obrazovka s rozměry 20 m x 10 m.

Nákupní centrum Mall of The Emirates – stanice metra Mall of the Emirates (červená linka). V nákupním centru je samozřejmě spousta obchodů, kaváren, restaurací a všeho, co k nákupním centrům patří. Aby se nákupní centrum Mall of The Emirates odlišilo od ostatních, nechali zde vybudovat první krytou sjezdovku (Ski Dubai) na Blízkém východě. U nákupního centra je i luxusní Kempinski Hotel Mall of the Emirates, který nabízí pokoje s výhledem na sjezdovku s cenou několik tisíc korun za noc.

Ski Dubai – stanice metra Mall of the Emirates (červená linka). Je součástí obchodního centra Mall of The Emirates. Další z nepochopitelných staveb v Dubaji. Tam, kde je i přes 50 °C ve stínu si postavili šejkové krytou lyžařskou sjezdovku se sněhem! Lyžařský areál má 22 500 m2, ale není největší na světě. Největší krytá sjezdovka na světě je v nizozemském městečku Landgraaf. Ve Ski Dubai jsou k dispozici 2 sjezdovky s různými obtížnostmi (nejdelší má 400m) s převýšením 85 m a snowboard park. Na vrchol vás vyveze 4sedačková lanovka nebo vlek (poma – talířový), který je rychlejší než lanovka. V polovině dráhy lanovky je restaurace Avalanche Café, která slouží také jako mezistanice lanovky (je možné zde vystoupit). Na sjezdovce je udržována teplota -1°C až -2°C.

Cena za 2 hodiny lyžování je 180 AED pro dospělé a 150 AED pro děti. Přikoupení další hodiny je 40 AED (dospělí) a 30 AED (děti). Celodenní skipas stojí 300 AED (dospělí) a 240 AED (děti). My jsme měli celodenní skipas objednaný přes internet za 250 AED (včetně poplatku 10 AED za skříňku). Pro ty, co neumí nebo nechtějí lyžovat a chtějí se dotknout sněhu, si mohou za 120 AED (dospělí) a 110 AED (děti) zakoupit vstupenku do snow parku. Ve snow parku se mohou návštěvníci koulovat, sáňkovat, klouzat v ledové klouzačce, navštívit ledové bludiště, stavět sněhuláky, vyzkoušet zorbing a mnoho dalšího. Ve Ski Dubai vám zapůjčí veškeré lyžařské/snowboardové vybavení (včetně ponožek, které vám poté zůstanou), ale POZOR! nepůjčují čepice a rukavice.

Po zakoupení skipasu dostanete elektronickou kartu, která slouží i jako zámek u skříněk (vratná záloha 10 AED). Nejdříve si půjčíte oblečení (bunda, kalhoty na lyže nebo snowboard), potom lyžařské nebo snowboardové boty a nakonec lyže nebo snowboard. Obsluze řeknete svoji výšku a váhu (váha je k dispozici na místě) pro seřízení vázání na lyže a pak už se jdete převléknout do šatny. Po převlečení projdete přes turnikety, vyjedete po eskalátoru, vyberete si lyžařské hůlky a po průchodu otočnými dveřmi se již ocitnete na nejbláznivějším místě planety.

Některé lyže moc na sjezdovce nejezdily, ale nebyl problém dojít si je vyměnit za jiné. My jsme měli celodenní skipas, takže jsme mohli chodit sem a tam, ale nevím, jestli tohle funguje i u ostatních skipasů. Nakonec jsme vydrželi lyžovat asi 5 hodin, protože nám byla zima, i když jsme se chodili ohřívat.

Palmový ostrov (Palm Jumeira) – leží ve čtvrti Jumeirah, kousek od luxusního hotelu Burj Al Arab. Ostrov je vzdálen asi 5 minut autem od našeho hotelu Mazoon. Je to jeden ze tří palmových ostrovů na pobřeží Dubaje, který je jako jediný dokončený a je z nich nejmenší. Tvoří ho celkem 17 palmových listů a okolo ostrova je 11 kilometrů dlouhý vlnolam. Ostrov je s pevninou spojen silnici a vede sem i „jednokolejka“ (monorail). Na listech palmového ostrova jsou luxusní domy, každý s vlastním kouskem pláže. Na cípu ostrova byl postaven luxusní hotel Atlantis s více jak 1500 pokoji. Součástí hotelu je i vodní park (160 000 m2), delfinárium (45 000 m2), kde si mohou hosté zaplavat s delfíny a mořské akvárium. Bohužel, když jste na ostrově, ani vám nepřijde, že je ve tvaru palmy, to se samozřejmě pozná pouze při pohledu z výšky.

5* Hotel Burj Al Arab – jeden s nejluxusnějších hotelů na světě označený pěti hvězdičkami. Burj Al Arab bývá často označován jako první 7* hotel na světě, ale podle světového hodnocení hotelů je maximem 5 hvězdiček. Označení 6* a 7* slouží spíše pro reklamní účely. To ale nemění nic na tom, že se při výstavbě hotelu zlatem a jiným drahým materiálem nešetřilo. Hotelu se díky jeho tvaru často přezdívá plachetnice. Hotel je také s výškou 321 metrů druhý nejvyšší hotel na světě (po dostavbě Emirates Park Tower bude třetí) a má nejvyšší atrium na světě (180 m). Hotel leží na uměle vytvořeném ostrově 260 metrů od pláže a jedinou cestou z pevniny je soukromý most. Hotel má také vlastní heliport (28. patro) a přístaviště. Jsou dvě možnosti, jak se dostat do hotelu. Budete zde ubytovaní, což je pro spoustu lidí nereálné, nebo si zaplatíte oběd za 375 AED do restaurace Al Muntaha (27. patro). Je to ta restaurace, co vypadá jako vložená kniha. Pokud nebudete mít rezervaci, do restaurace vás nepustí, také musíte mít společenský oděv. Muži oblek, ženy šaty.

Ulice Sheikh Zayed Road (E11) – nejdelší dálnice (558,4 km) ve Spojených arabských emirátech. E11 se táhne od Abu Dhabi až po město Ras Al Khaimah. Silnice má několik názvů, v Dubaji se jmenuje Sheikh Zayed Road, v Abu Dhabi se jmenuje Sheikh Maktoum Road a v Ras Al Khaimah se jmenuje Sheikh Muhammad bin Salem Road. Silnice má v Dubaji až 6 jízdních pruhů v jednom směru. V okolí této silnice byly postaveny všechny nejznámější, nejpozoruhodnější a nejvyšší budovy v Dubaji. Své místo zde mají například Emirates Towers, Rose Rotana Tower, Chelsea Tower, hotel Dusit Thani a samozřejmě i nejvyšší budova na světě Burj Khalifa. Podél této silnice má také trasu červená linka metra.

Creek Side Park (lanovka) – zelená oáza uprostřed Dubaje. Park se rozprostírá podél části mořského zálivu Dubai Creek. Záliv se táhne v délce několika kilometrů až do centra Dubaje. Do parku se platí vstup 5 AED. Součástí parku je i lanová dráha, delfinárium, půjčovna loděk a atrakce pro děti. Kabinová lanová dráha je dlouhá 2,3 km a vysoká 30 metrů. Jízda pro jednu osobu stojí 25 AED a trvá 35 minut. Kabinky lanovky nejsou klimatizované, takže je tam docela vedro a proto lanovka začíná jezdit až po páté hodině odpoledne. Do kabinky se vejde max. 8 osob.

Pláž Jumeira Beach Park – na pláž jsme dostali z hotelu taxi za 47 AED. Na pláž se platí vstup 5 AED (plus případně 20 AED za auto). Platí se zde také za zapůjčení lehátka 15 AED a za zapůjčení slunečníku 10 AED. Je zde zakázáno fotografovat. Pláž i moře jsou čité. Voda v moři je horká (v letních měsících má v průměru 31°C), takže vůbec neosvěží. To samé platí i o sprchách na pláži, ze kterých místo studené vody tekla voda „vařící“. Pláž je písčitá a vstup do moře je s mírným spádem. Pláž je otevřena do 19:00 hodin.

Dreamland aquapark – nachází se v poušti za Dubají. K parku se dostanete po silnici číslo E11 (Sheikh Zayed Road), směr město Ras Al-Khaimah. Voda v bazénech je zde klimatizovaná, proto se nemusíte bát, že by vás neosvěžila. Vstupné do vodního parku je 115 AED pro dospělého (resp. pro všechny s výškou nad 120 cm) a 75 AED pro děti do 120 cm a pro seniory. Děti do 2 let mají vstup zdarma. V parku jsme z časových důvodů nebyli, takže bližší informace nemohu poskytnout.

6. Abu Dhabi (Abú Zabí, Abú Dhabí)

Abu Dhabi je hlavní město Spojených arabských emirátů (SAE) a také největší a nejbohatší ze sedmi emirátů v SAE. Je i druhým největším městem v SAE. Nejbohatším se stal, jak jinak než po objevení „černého zlata“ – ropy, v roce 1958. První vrt byl už v roce 1951, ale nebyl úspěšný. Město Abu Dhabi je vzdáleno od Dubaje asi 120 km (hodinu jízdy autem). Do Abu Dhabi vede dálnice E11 (Sheikh Zayed Road).

Od roku 2009 je Abu Dhabi pořadatelem velké ceny formule 1 na okruhu Yas Marina Circuit. Velká cena Abu Dhabi byla první v historii, která začala za denního světla a skončila až za tmy. Součásti okruhu je i 5* hotel Yas Marina, který byl jako první postavený přímo na závodním okruhu F1. Dále je zde také zábavní park Ferrari World, který je zakryt střechou o rozloze 200 000 m2, což z něho dělá největší krytý zábavní park na světě. A na střeše je největší logo firmy Ferrari, které kdy bylo vytvořeno, o rozměrech 65 m x 48,5 m. Dalším NEJ co tento park má, je nejrychlejší horská dráha na světě. Horská dráha Formule Rossa dosahuje nejvyšší rychlosti 240 km/h a je díky své délce přes 2 km na délku pátou nejdelší na světě.

V Abu Dhabi jsme navštívili nákupní centrum Madinat Zayed Shopping Centre (ulice East Road), kde jsme si dali oběd. Potom jsme se jeli podívat na nejšikmější budovu na světě – Capital Gate, která je se svými 18 stupni sklonu více jak 4 krát šikmější než světoznámá věž v Pise (3,97 stupně). Budova Capital Gate se nachází u národního výstavního centra (Abu Dhabi National Exhibition Centre, ulice 30th St. – Al Khaleej Al Arabi Street).

Naší poslední zastávkou byla mešita Sheikh Zayed Bin Sultan Al Nahyan Grand Mosque. Mešita Sheikh Zayed je největší mešitou v SAE a osmou největší na světě. Byla pojmenována po šejku Zayed Bin Sultan Al Nahyan, prvním prezidentu SAE, který je zde také pohřben. Mešita byla otevřena v roce 2007. Do mešity se vejde 40 000 věřících, přitom hlavní sál pojme na 9000 věřících. Nebyly by to emiráty, kdyby také toto dílo nemělo svá NEJ. Takže v mešitě se nachází největší ručně tkaný koberec na světě s plochou 5627 m2 (47 tun váhy) a největší lustr s výškou 15 m a průměrem 10 m vybavený krystaly Swarowski. Do mešity je vstup zdarma a při vstupu každý návštěvník, který vstupuje v krátkých kalhotách, nafasuje typickou bílo košili sahající až ke kotníkům takzvanou dišdaša (Dishdasha, Thawb nebo také Thobe) pro muže a ženy dostanou šaty abája (Abaya) a šátek přes hlavu. A jestli někdo říká, že se v tom nepotí, tak lže. My jsme teda byli v mešitě, když bylo největší vedro (47°C), takže v tom bylo velké vedro. A když tam zafoukal vítr, tak to bylo, jako když vám někdo pustí do obličeje horký vzduch z fénu.

8. Cesta z Dubaje

Hotel jsme museli opustit brzo ráno, protože letadlo mělo odletět v 10:30. Naštěstí nebyl problém dostat snídani už před sedmou hodinou ranní. Pro cestu na letiště jsme zvolili metro. Cena jízdenky pro jednu osobu byla 4,10 AED se Silver Card a cesta metrem trvala 45 minut. Na letišti vše proběhlo bez problémů, ještě jsme si stihli prohlédnout nějaké obchody, včetně stánku se suvenýry letecké společnosti Emirates a v 11:00 jsme opustili letiště v Airbusu A330-200 (reg. A6-EKQ). Teplota na letišti v Dubaji byla v tuto hodinu 38°C.

V Praze na Ruzyňském letišti jsme přistáli po pěti a půl hodinovém letu v 16:34 našeho času (14:34 dubajského). Čekal jsem, že se přiletíme do Prahy „ochladit“, ale teplota zde byla pro Evropu tropických 31°C.