0
0

Silnice ve Španělsku

Pokud do Španělska vyrážíte autem (či si ho tam chcete vypůjčit) a máte v plánu alespoň jeden výlet tak doporučuji zakoupit si autoatlas už v České republice. Ne že by jich byl na jihu nedostatek, ale pěkný kvalitní autoatlas lze zakoupit i u nás. Stojí tři sta korun a jeho měřítko je 1cm = 3 km což je vzhledem k rozlehlosti Španělska optimální. A navíc se budete s autoatlasem v kapse na dovolenou více těšit a třeba i plánovat :). Nepokoušel jsem se o to, ale pochybuji že seženete ve Španělsku podobný autoatlas za stejnou cenu. Leda, že by vás zajímala pouze určitá oblast a sháněli jste lokální mapu.

Španělské silnice jsou v drtivé většině kvalitní a stále se zlepšují. Po zemi jsou často vidět rozestavěné dálnice a městské okruhy. Na ten luxus si člověk rychle zvykne a pak si zase doma těžko odvyká.

Nejkvalitnější silnice z těch kvalitních se jmenuje Autopista. Ta jediná je placená. Zpoplatněné úseky jsou většinou u pobřeží na turistických trasách a v okolí Madridu. Například osobní automobil zaplatí za zpoplatněných 165 km z Tarragony do Valencie přibližně 15 eur. Mýtné (peaje) se vybírá přímo na dálnicích. Lze platit hotově, nebo i kartou. Na peaje budete upozorněni dopředu značkou, pak si vyzvednete lísteček s místem vjezdu. A na konci placeného úseku se dálnice jakoby rozevře a vy zajedete do své „přihrádky“ podle své kategorie. Seňora/Seňor od vás vybere peníze a zvedne závoru. Celý široký prostor se pak zase zběhne v dva jízdní pruhy. Dálnice mají nejen svá čísla ale i jména. Například autopista A68 vedoucí z Bilbaa do Zaragozy má název „Autopista Vasco Aragonesa“. Na autopistách je nejvyšší dovolená rychlost 120 km.

Stejnou rychlostí můžete jezdit i na Autovie. To je silnice o dvou pruzích v jednom směru. Je o něco méně kvalitnější než je autopista, ale zato je zcela zdarma a její sít není až tak malá. Určitě bych se nebál Autovii přirovnat k našim dálnicím. A nakonec tu máme běžné silnice. Na těch je určena maximální rychlost na 100 km/h, tedy o trochu více než u nás. V obci je určena padesátka.

Nemyslím si, že by se dopravní předpisy dodržovali lépe než v naší republice, ba naopak. Za celý měsíc pobytu jsem neviděl žádnou silniční kontrolu. Myšlenky rychlé jízdy mě osobně rozháněly proměnlivé cedule, které ukazovali, kolik lidí se zabilo v určitý měsíc. Ceny pohonných hmot, nejsou o moc větší než u nás. V září 2006 jsme kupovali benzín mimo dálnice pod jedno euro za litr. Jenom název Natural 95, jsme nikde nemohli najít.

Celkově si myslím, že běžný český řidič se nemusí španělského provozu příliš obávat. Jenom ve velkých městech to občas bývá o nervy. O místa k parkování tady bývá velký boj. Naše strategie byla taková, že jsme vjeli do centra města a snažili se najít místo k parkování a pokud to opravdu nešlo tak jsme využili podzemních placených garáží. Snad nejhorší situace jsme zažili v Madridu a Seville, kde se úspěch slavil po více než hodině hledání. Během následujících pěti minut u nás zastavilo několik řidičů a ptalo se, zda nebudeme vyjíždět.

Ne že by se ve velkých městech nedodržovali dopravní předpisy, ale provoz je tam o hodně živější než jsme zvyklí. Stálé přejíždění z pruhu do pruhu, naprosto běžné je předjíždění motorkou zprava i leva. Největší problém mi dělali kruhové objezdy v Madridu. Bývají na nich tři pruhy, na každém kroku semafor a celý kruhový objezd navíc protíná rovná silnice. Velice časté je tu troubení. Trošku mi to přišlo národní sport Španělů. Když troubí více aut najednou, člověku skoro přijde, jako by si auta mezi sebou povídala.

Naopak mimo města je provoz klidný, někdy je silnice jako rovná přímka vedoucí krajinou až za obzor. Není také výjimkou, když třeba 10 km neprojedete žádnou vesnicí. Našince také může překvapit vzdálenost na ukazatelích, Španělsko je velká zem, a tak jsou běžné ukazatele na 300 a více km. Myslím, že takových u nás mnoho není, existují-li vůbec. Pokud přejíždíte železniční trať, je na dopravní značce napsáno odkud kam vede.

Pokud zavítáte dále, než do severního Španělska, nejspíš spatříte jeden ze symbolů země. Velkého černého býka. Ten stojí u cest v nadživotní velikosti. Původně to byla reklama na lihovar Osborne avšak dnes se už stal černý plechový býk součástí krajiny.

Zobrazuji 0 výsledků
Vaše odpověď

Prosím, nejprve se .