Řím 2009

Vždy jsem se chtěl podívat do Říma. Konečně se mi to na týden (13. – 20. 8. 2009) povedlo. S pomocí rodičů jsem lehce přemluvil svého nejmladšího bratra Ondru, aby Řím – nebo jak bývá označován Věčné město – navštívil se mnou.

Takže představu, že bychom měli jet minimálně 20 hodin autobusem, jsem ihned při plánování vynechal. Ve čtvrtek ráno nás táta s mámou odvezl na letiště Ruzyně, kam jsme dorazili asi v 10:00. Svůj první let jsme měli začít v 11:50. Nabrali jsme ale téměř 30-ti minutové zpoždění. Let trval asi 1,5 hod. Až na mírné turbulence chvilku před přistáním se nestalo nic zajímavého. Byl nádherný výhled a počasí ještě lepší. Po vystoupení z letadla na mezinárodním letišti Fiumicino – nebo také Leonarda da Vinci (pro vnitrostátní lety se používá jiné) jsme chvilku čekali na vyzvednutí batohů. Koupili jsme lístky na bus. Měl jsem nějaký italský mluvník, kde jsem si našel přesnou frázi ke koupi. Překvapilo mě, že i přes mou přípravu jsem byl nucen použít nějaký náznak znakové řeči. Zamířili jsme do Lida – centra. Netrvalo dlouho a jako obvykle jsme zabloudili (zajímavější bloudění bylo letos na Slovensku v Nízkých Tatrách – cestopis bude ihned po Římu napsán a zveřejněn zde). Nejprve jsem zašel do hotelu, kde jsem obdržel mapu části pobřeží a nejbližšího okolí a recepční mi do ní zakreslila polohu, od které měl být kemp Countryclub Castelfusano (cenově pro chudé studenty celkem přijatelný) kousek (později jsme zjistili, že jsou to skoro 2 km). Pro jistotu se ještě Ondra chvíli poté stavil v informacích, kde našel lepší mapu Říma a i okolí. Kromě jazykového průvodce jsme měli i průvodce Římem (nakladatelství už nevím, ale výborné zkušenosti máme třeba s nakl. Jota) a malou knížku s rozkládacími mapami různých částí Věčného města – oranžová – doporučuji při toulkách ve velkoměstech, je hodně zaměřena na památky, vždy 10 v dané části je vybráno jako nejzajímavější. Ale neměli jsme mapu s cestou z letiště nebo lépe od pobřeží ke kempu. I tak jsme stan stavěli až po 19:00. Něco málo o kempu. Ubytování je možno ve stanech (jako my), karavanech i chatičkách. Kromě nich tu je ještě na recepci několik počítačů s tiskárnou, 2 bazény, pizzerie, supermarket a nějaká hřiště. Více info na oficiálních stránkách http://www.countryclubcastelfusano.it/en/index. Platilo se hned na začátku – za 7 nocí pro 2 se stanem jsme platili asi 150 eur. První den jsme vzhledem k pozdnímu příchodu nic nedělali. Z kempu jezdí zdarma bus na pláž ve všední dny, na letiště s poplatkem 5 eur/os., a zdarma do konečné stanice příměstského vlaku Cristoforo Colombo. Na konečné vlaku – Ponta Sn Paolo se pokračuje metrem k vybraným památkám. Linky jsou zatím 2 – A a B- a 3. – C – se staví. V pátek 14. 8. jsme vstali brzy – krátce po šesté. V 7:30 jsme odjížděli zdarma busem na konečnou Cristoforo Colombo. Návštěvu Věčného města jsme zahájili pobožně – návštěvou Vatikánu. Nejprve jsem šli na Svatopetrské náměstí (Piazza San Pietro), budu uvádět i originální názvy. Bylo zde několik velkých obrazovek. Náměstí je celkem velké, a proto když se na balkóně při mši objeví papež Benedikt XVI., náměstí je zaplněno asi 10 000 věřícími. Pak jsme vešli do Chrámu sv. Petra (San Pietro in Vaticano, také Vatikánská bazilika) ze 2. pol 17. st (papež Alexander VII). Chtěli jsme jít i na kupoli, ale nenašli jsme vchod. Navštívili jsme Vatikánské muzeum, včetně Sixtinské kaple od Michelangela. Ve Vatikánu jsme taky koupili vatikánskou známku a 2 pohledy, které asi přišly až po nás. Po svačině jsme zamířili na náměstí Piazza Navona. Jsou na něm 3 velké fontány. Ondra tvrdí, že je největší v Římě. Nemohu říct, že je malé, ale na Václavák ještě zdaleko nemá. Z náměstí jsme vyrazili ke slavné fontáně di Trevi. Přes Piazza Navonu jsme se vrátili a dali si zmrzlinu ve vyhlášené zmrzlinárně z roku 1900 Giolitti, kde je na výběr z téměř 100 druhů. Kdo je v Římě a netrpí třeba cukrovkou, neměl by tento zmrzlinový ráj vynechat. Po návratu do kempu jsme se smočili v menším bazénu. V sobotu byl odpočinkový den. Vstávali jsme až kolem osmé. Asi v 10:00 jsme vyrazili k moři, kde jsme strávili asi 2 hod. Natřel jsem si jen ruce a krk, který jsem si i tak lehce spálil (a taky břicho a nárty). Bohužel nejsem opalovací typ, ale mám rád teplo. Musím se příště natírat lépe. Odpoledne jsme chtěli do bazénu, ale oba byly kvůli bezpečnosti otevřeny pouze do jedné. V Římě jsme nebyli, protože byl nějaký svátek, a tak jsem se obával, že bude zavřeno. Svátek byl Nanebevstoupení Panny Marie (15. 8.), další viz http://italie.orbion.cz/svatky/. V neděli 16. 8. jsme hned ráno navštívili Colosseum (kdo ho v Římě nenavštíví, jakoby tam ani pořádně nebyl). Zde užitečná připomínka hlavně pro studenty nebo lidi do asi 30 let. Ondra i já jsme měli mezinárodní studentské průkazy – ALIVE a ISIC (další třeba EURO 26, je jich víc). Díky tomu jsem měl podstatně levnější vstup. Ondra to nepotřeboval vůbec, protože do 17 je vstup zdarma. No a pak se na delší dobu vyplatí zakoupit několikadenní jízdenku – hodně se přitom ušetří. Pro nás to na týden ale nepřišlo výhodné, a tak jsme kupovali jízdné jednotlivě (asi 1,2 eur/os). Po pěkné prohlídce jsme šli na kopec Palatino a prošli se po Foru Romanu – římském opevnění, ze kterého je zachován jen kousek. Pokračovali jsme kolem Colossea a navštívili jsme 3D kino o Colosseu a životě v Římě kolem roku 910 př. n. l. Bylo to sice zajímavé (anglická průvodkyně, navíc všichni z kina měli antické tuniky), ale taky dost drahé (cenu raději nezmíním). Po zhlédnutí jsme vešli do Pantheonu (v podstatě jen velká kupole, jinak nic moc, za prohlídku příliš nestojí). Poblíž je Giolitti, tak jsme si dali další „zmrzlinářskou bombu“. Pak jsme bloudili na Campo dei Fiori, kde se konají pravidelné ovocné a zeleninové trhy. Bohužel jsou denně mimo neděle, proto jsme nic neviděli a nemohli nakupovat. V pondělí má většina památek zavřeno, a tak jsme jeli jen ke Colosseu, kde jsme si na hodinu půjčili oblíbenou italskou čtyřkolku. Po vrácení jsme se vydali ke kostelu Saint Giovanni in Laterano. Na kostely se tu narazí skutečně na každém 2., 3. rohu. Proto jsme navštívili i kostel Saint Clement. Do něj Ondra pouze nakoukl, protože měl moc krátké rukávy (ve Vatikánu si musel vzít mikinu, kterou nyní neměl). Pak už jsme parkem (parco) Oppio došli ke Colosseu, odkud jsme se vrátili do kempu, kde snad každý večer probíhalo promítání filmů s anglickými titulky (myslím že film Marley a já byl anglicky s německými titulky, ale shlédli jsme ho do konce). Poprvé jsme taky v kempu udělali nákup. Už jen 3 dny. Takže v úterý 18. 8. jsme ráno jeli do Říma. Jezdili jsme na konečnou z kempu v 8:00, jen jednou nám bus ujel, tak jsme jeli o půl hodiny později. Přes Piazza del Popolo jsme vešli do Parco della Villa Borghese. Je to velký park, kde je několik muzeí a lesopark, ve kterém se nachází i ZOO. Nejprve jsme si opět půjčili na hodinu čtyřkolku. Projeli jsme celkem velký kus. Stala se malá kuriozita. Řídil jsem já. Jeli jsme po silnici se zatáčkami dolů k malému parkovišti. V cestě ale byly patníky, a proto jsme se dál nedostali. Takže čtyřkolky přibyly až později a technickou (drobnou) úpravu se už zapomnělo. Zkoušel jsem to tam vtěsnat, ale o malinký kousek se to tam prostě nevešlo, a tak jsme si kopec vyšlápli zas zpět. Pak jsme jeli kolem ZOO, a tak se dostali na druhou stranu parkoviště. Po vrácení čtyřkolky jsme zamířili k Museo e Galleria Borghese. Vstup byl jen každou celou hodinu. Měli jsme smůlu – přišli jsme o asi 7 mn později. Nechtěli jsme už ale čekat. Mířili jsme k ZOO, do které jsme kvůli vyššímu vstupnému nešli (ano, nebýt 3D kina, tak by peníze jistě byly). Opustili jsme park a zamířili jsme k Palazzo Altems. Vstupenka platí ještě na další 3 památky (hl. muzea) – Palazzo Massimo, Crypta Balbi, Terme di Diocleziano. Rozhodně se vyplatí zakoupit všechny 4 najednou, podstatně se tak ušetří. Ondra opět měl volný vstup do všech 4.