Den desátý – Torre Canne di Fasano – Alberobello – Vasto

Ráno vyrážíme okolo desáté hodiny do Alberobella. Nejdříve se vracíme do Fusana, odtud pokračujeme na Locorotondo, kde odbočíme doprava na Alberobello.

ALBEROBELLO ***

Městečko, které díky svým typickým obydlím trulli rozhodně stojí za návštěvu. Město leží v překrásném úrodném kraji plném vinic a dobrého vína. Historie staveb trulli, pojmenovaných podle řeckého výrazu trullos – kupole, sahá až k hrobkám mykénských vládců. Původní obydlí trulli mají jen jednu místnost a čtvercový půdorys. Jejich silné stěny se zvedají do výše 1,5 metrů a na kamenných nosnících je pak uložen vrstvený kužel střechy.

Auto jsme zaparkovali přímo v centru městečka na náměstí. Parkování je všude placené, pro parkování je nutné si zakoupit parkovací karty, které se prodávají v několika obchůdcích a připomínají spíše stírací losy než parkovací karty.

typické obydlí trulli

Projít městečko trulli netrvá dlouho, velmi pohodlně se návštěva dá stihnout za jedinou hodinu. Během té doby se můžeme toulat uličkami lemovanými domky se špičatou střechou a v některých z nich se seznámit například s tím, jak takové stavby vznikají nebo ochutnat některé z nepřeberného množství likérů a vín zde nabízených. Postupně tak můžeme dojít až k dómu na náměstí Piazza Lippolos.

Dále pokračujeme směrem na Bari. Nejprve po hlavní silnici, později po neplacené dálnici. Ta vede okolo Bari, kde je poměrně hustý provoz. Ten však za městem zeslábne a my tak pokračujeme na Cerignolu, kam dorážíme po hodině jízdy. Zde najíždíme na placenou dálnici A 14. Objíždíme poloostrov Gargano a opět jedeme podél pobřeží, kde se nám otevírá překrásný výhled na moře. Asi po hodině jízdy po dálnici sjíždíme výjezdem na Vasto. Vjíždíme do města a téměř hned na kraji se nachází autokemp Il Pioppeto, kde jsme za noc zaplatili 20 €. Teplá voda ve sprše ne na žetony v ceně 0,25 €. Kemp je vybaven skromě, sociální zařízení nejsou valná, nachází se zde malý supermarket. Přímo u kempu je však písčitá pláž a tak jsme se tu i vykoupali v moři.

Den jedenáctý – Vasto – Assisi

Dopoledne vyrážíme po desáté hodině, najíždíme na dálnici A4 směrem na Pescaru a dále Anconu. Po půldruhé hodině jízdy za Anconou sjíždíme z dálnice, platíme 10,30 € a pokračujeme po neplacené dálnici směrem na Assisi. Silnice dálničního typu má sice poměrně poničený povrch, rychlost jízdy je často snížena na 90 km/h, ale později přechází v normální hlavní silnici. Začínají serpentiny, stoupáme do hor a asi po hodině jízdy se ocitáme na kraji města Assisi.

ASSISI ***

Město je nejvýznamnějším italským poutním místem, které si stále zachovává svou přirozenou krásu. Ve městě, které je obklopeno horami, žije na 25 tisíc obyvatel. Roku 1182 se ve městě narodil svatý František a jeho duch je zde dodnes patrný.

Auto jsme zaparkovali nedaleko centra města na samotném vrcholu kopce, kde se nachází velké placené parkoviště na náměstí Piazza Matteotti. Hodina parkování zde přišla na necelé 1 €.

Odtud je to jen kousek na náměstí Piazza San Rufino, kde se nachází stejnojmenný kostel. Kostel zajímavého vzhledu byl dokončen roku 1228 a je přístupný zdarma s výjimkou podzemních prostor a krypty s ostatky svatého Rufína. Přístup do těchto míst je zpoplatněn.

Od katedrály se cestou z kopce dostaneme až na náměstí Piazza del Comune, kde se mimo jiné nachází turistické informační centrum, kde zdarma obdržíte mapu města. Na náměstí stojí za shlédnutí nejen kašna, ale i Tempio di Minerva, chrám s dochovanými antickými sloupy. Na náměstí se nachází celá řada dalších paláců, za shlédnutí stojí Palazo del Capitano.

Několika cestami je možné se z náměstí dostat k hlavní památce, kam směřují snad všichni návštěvníci města. Touto vyhledávanou památkou je Basilica di San Francesco. Nejedná se však o jeden kostel, ale hned dva. Nevím, zda se tato rarita nachází ještě někde jinde na světě, ale je vskutku impozantní navštívit dva zcela odlišné chrámy ve dvou patrech nad sebou a ještě kryptu o patro níže. A proč dva kostely? Dolní kostel slouží jako pohřebiště a poutní kostel, v horním kostele se slouží mše a bohoslužby pro občany Assisi. Pod klenbami dolního kostela si budete připadat jako pod noční oblohou, horní kostel je naopak naplněn světlem. V již zmiňované kryptě jsou pak zpřístupněny o patro níže ostatky svatého Františka. Tento unikátní chrám rozhodně stojí za návštěvu a přístup do těchto míst je zdarma. Nutné je však mít zakrytá ramena a kolena.

Asi po necelých dvou hodinách strávených v Assisi se vracíme zpět k autu.

Ubytování jsme si našli na okraji Assisi v kempu Internationala Assisi. Ten se nachází na výjezdu z města směrem na Perugiu. Noc v kempu zde v polovině června 2005 stála 19 €. Autokemp je slušně vybavený, je zde tekoucí teplá voda, sociální zařízení čisté a na velmi slušné úrovni, součástí kempu je i bazén, který jsme se rozhodli využít.

Den dvanáctý – Assisi – Perugia – Punta Sabbioni

Dopoledne vyrážíme po desáté hodině, najíždíme na neplacenou dálnici směrem na Perúgii. Za necelou půlhodinku jsme na kraji města.

PERUGIA *

Hlavní město Umbrie se 150 tisíci obyvateli se rozkládá na kopci nad Valle Umbra a v okolních údolích. Město má bohaté umělecké a kulturní tradice. Město je také domovem nejznámějšího druhu baci, což je báječná čokoláda s lískovými oříšky.

Parkování ve městě je organizováno několika podzemními či nadzemními patrovými garážemi. Směry a jejich obsazenost jsou zobrazovány dopravními značkami, takže si stačí vybrat některé z parkovišť v centru města a dopravní značky vás navedou přímo na parkoviště. Cena za parkování se pohybuje okolo 1 € za hodinu. Přímo v samotném centru je parkovacích míst minimum. Důvodem je také skutečnost, že centrum města se nachází na kopci. A doprava do centra města je zde zcela nezvyklá. Přímo z podzemního parkoviště se do historického centra města dostanete sérií eskalátorů, které do centra města vedou hned ze tří směrů. My jsme auto zaparkovali v podzemním parkovišti na náměstí Piazza Partigiani. Odtud vede nejdelší série eskalátorů, která nás dovezla až na náměstí Piazza Italia.

Právě z náměstí Piazza Italia vede pěší zóna Corso Vannucci. Tou jsme prošli přes náměstí Piazza della Republica, kterou lemuje řada restaurací. Na konci pěší zóny se nachází náměstí Piazza IV. Novembre. Na tomto náměstí naleznete turistické informační centrum, kde je zdarma k dispozici mapa města.

Náměstí však dominuje hned několik zajímavých památek. Jednou z nich je Catedrale di San Lorenzo. Ačkoliv základní kámen ke katedrále byl položen v roce 1345, stavba chrámu započala až v 15. století. Před chrámem pak zaujme kašna Fontana Maggiore. Jedná se o nejvýznamnější středověkou kašnu Itálie. Třípatrová kašna obsahuje reliéfy, na kterých jsou popsány dějiny Perugie, ale i dějiny lidstva. Představují se zde věda, umění, můžeme se zde poučit o běhu světa a života.

Nejpozoruhodnější památkou na náměstí je však Palazzo dei Priori z konce 13. století v němž sídlí radnice, ale také galerie se sbírkou obrazů. Budova se původně otevírala hlavním průčelím k chrámu. Postupně byla však rozšiřována a přistavována.

Za návštěvu stojí i vedlejší uličky města a pochutnat si v některé restauraci na dobré kávě. My jsme z Perugii strávili více jak dvě hodiny.

Sedáme do auta a jedeme po neplacené dálnici označené jako 3bis směrem na Ravenu. Po půldruhé hodině jízdy u města Cesena přejíždíme na placenou dálnici ve směru na Bolognu. Provoz se zhušťuje, asi po půl hodině jízdy se dostáváme do dopravní zácpy vlivem dopravního omezení na dálnici. V Bologni přejíždíme na dálnici směrem na Padovu a Mestre. Za více jak půlhodinku přijíždíme k Mestre, kde platíme 11,20 € za dálnici. Dálniční okruh kolem Mestre je bezplatný. Dálnice je zde šestiproudá i když jízdní pruhy nejsou moc široké. Pravý jízdní pruh je zcela ucpán auty, které zde stojí v koloně na odbočení ve směru na Benátky. My však jedeme dále rovně, odbočujeme až výjezdem na letiště a Jesolo. Projíždíme kolem Jesola a pokračujeme na Punta Sabbioni. Tento úsek z Mestre nám trvá necelou hodinu, protože je zde hodně obcí, několik semaforů a poměrně hustý provoz. Přijíždíme do Punta Sabbioni, odkud jezdí pravidelná lodní doprava do Benátek. Autokemp, který jsem se vybrali je zcela ideální pro cestu do Benátek. Nachází se asi 300 metrů od přístavu, ze kterého odplouvají lodě. Autokemp se jmenuje Miramare a za noc jsme zde zaplatili 20,5 €. V kempu je tekoucí teplá voda, supermarket, hned vedle kempu se nachází pizzerie. Nutno však dodat, že kemp není vhodný pro ty, kteří do těchto míst přijeli za koupáním. Kemp Miramare nemá totiž zrovna moc pěknou pláž, na velkou pláž je to asi půlhodina pěšky. Jelikož je naším cílem návštěva Benátek, rozhodli jsme se v tomto kempu zůstat dvě noci.