0
0

Následující informace jsem napsal na základě svý zkušeností z léta minulého roku, se kterými se s vámi rád podělím. Škoda jen, že to už tehdy nenapsal někdo předemnou, mohlo mi to ušetřit spoustu starostí a možná i nějaké ty $$$. No teď začíná další léto, dolar je na polovině toho co jsem za něj dostal minulý rok, situace je tedy skoro ideální pro výlet do států.

Každý rok jezdím do států pracovat – povídání o tomhle patří zřejmě na jiný web, a ani se mi o tom nechce psát. V práci jsem obvykle 6 dnů v týdnu od rána do večera, byť s přestávkami přes den. Jak je člověk zodpovědný, musí tam prostě být, jak se něco podělá je to můj problém a né toho kdo to podělal :(. Proto si vždycky hledám nějakou zajímavou aktivitu na volný den, když už ho mám jen pro sebe. S kamarádama tady jsem vše co zde píšu už tolikrát probral, a furt mě bantovali ať to dám na web. Tak tady to máte !

Dlouhou dobu jsem si chtěl motorku ve státech půjčit, a třeba říct, že nejtěžší bylo zjistit kde si to vůbec půjčit. Kdybych pracoval v Kalifornii, není to problém, ale na východním pobřeží? Ve státech všichni jezdí autem. Včetně mě. Ojeté auto za pár dolarů, s takovými prvky, ke kterým se schadewerke dopracuje až za 30 let, kdoví jestli vůbec… Auto je ve státech spotřební věc, (jen jak sem vysledoval, imigranti to zřejmě povyšují na něco víc). Najít někoho, kdo by půjčil auto, není problém – autopůjčovna je na každém rohu, v práci se klíčky válejí všude možně, jen to auto pak na přeplněném parkovišti najít.

Půjčit motorku?

Říkal sem si – v poho, kuknu na net, google, a hle: samá Kalifornie. Všichni odkazují třeba na Eagle Riders. Určitě doporučuji přečíst si jejich stránky, půjčují i cizincům a lze předem objednat z Evropy. Ok, ale ode mně do Kalifornie trochu daleko, kor když jsem v horách v Pennsylvánii. Obecně sehnat motorku na poježdění ve státech, to potřebuje známého co má mašinu a věří že mu to ten týpek z ciziny nezruší, nebo si ji koupit (a supersporty jsou ve státech docela mastné (což je až podezřelé), nový Harley jako nové auto…). Inzerce v novinách taky nic moc, zase všude jen samé auta, motorek jen několik a většinou nic moc. Hledám dále na netu a nic, nic, nic… Nezbývá než se zeptat místních. Všichni vysypou jména dealerů, ale půjčovnu nikdo neporadí. Ok, mám volno, objedu si to a zeptám se, což se nakonec ukázalo jako úspěšná strategie.

BAER SPORT CENTER inc.

Tak tihle mi to nakonec půjčili. Minulý rok měli web ještě v děsném stavu, nedalo se z toho nic získat. Teď už se polepšili. Tahle firma je oficiální zástupce pro Harley Davidson, a sídlí v Honesdale, PA 18431. Ulice 330 Grandview Avenue, je to vlastně takohá hlavní výpadovka z města, na které jsou všechny obchody. Baer je kousek před Wallmartem a kinem, kdy kino je vpravo dole, Wallmart na kopci vlevo nahoře. Baera určitě nejde přehlédnout, je to docela velká stavba hned u cesty. Baer je místem pro místní HHR HOG, a taky třeba organizují výlety do továrny, místní akce a tak. Všichni je tam znají, ale když sem se místních ptal jestli půjčují motorky tak ticho po pěšině.

Když jsem tam přijel poprvé, všechno jsem si domluvil, a tak že tedy už zaplatím zálohu. První problém. Kreditka od KB (která jinak ve státech plně funguje všude, a je emboss) odmítla provést transakci (tedy banka to odmítla, kreditka jen nese své číslo, že). Všechny papíry už jsem měl podepsané atd., ale jel sem (autem) s prázdnou zpátky. Další týden už jsem přišel s čerstvě vyřízeným účtem u Bank of America, což se mi mj. velmi hodí i dneska. Dá se pak hned např. založit PayPal konto. Problém je jediný, a to že musíte mít SSN, a to je docela problém získat (s turistickým vízem pak už jen jedině když to úředník přehlédne, s pracovním vízem to problém samozřejmě není). Takže na podruhé vše ok, půjčil jsem si Harley Davidson V-ROD a užil jsem celý den překrásné Pennsylvánské přírody a části státu New York (viz text dole).

Tady doplním – celý život jsem v podstatě jezdil na supersportech, už od mých začátků na dandyně (což supersport není, ale je to vysokootáčkové, takže tak). A teď jsem poprvé měl sednout na Harleye, s pohodově blafajícím motorem, který nikam nespěchá (což asi pro V-ROD neplatí, ale to jsem zjistil později). Půjčený V-ROD jsem chvílemi ždímal na doraz, a auta na dálnici natřel slušně – nejvyšší rychlost co jsem s tím udělal bylo něco kolem 110mph, no ale nedalo se to už udržet, aerodynamika hadra. Ideální bylo tak těch 65mph, což byl takový zázračný bod, kdy se najednou všechno přestalo třepat. Taky jsem se v jednu chvíli přistihl, že ho celou dobu nechávám na nejvyšším stupni a neřadím, a ani mi to dlouhou dobu nepřišlo. Harley má nízký posed, je takový velmi příjemně rozplácnutý a mohutný, a přesto perfektně padne do ruku, ovladatelnost je výborná. Z celodenního sezení jsem ani nebyl rozlámaný, nic takového. Ano, tenhle Harley se mi vážně zalíbil, ale jinak to stále u mě vyhrává GSX600R. Ale myslím, že během let mého života na něco jako Harley nakonec stejně jednou asi dojde, no teď je ještě brzo uvažovat.

Půjčený V-ROD 2006: V-twin, 1130cm2, 86 kW (115 velbloudů), ale nádrž jen skoro 4 galony (ani ne 15 litrů).

Ceny pro tento rok jsou u Baera stejné jako v 2007, takže přes pracovní dny 125 USD za všechny Harleye (s vyjímkou 149 USD za V-ROD), a přes víkend (Pá, So, Ne) kdy to dělá 135 USD (ale zase 149 USD za V-ROD). Taxa je za jeden den. Je možné si to půjčit i na půl dne, ale na tak krátkou dobu to v místních podmínkách nemá moc smyslu (všechny zajímavosti jsou od sebe moc vzdálené). Takže pro porovnání dáte asi 2000 Kč za den za aktuální Harley (a 2400 Kč za V-ROD). Což je výborná zpráva, které se hodlám tento rok držet, a půjčit si motorku tak na týden, dva v kuse. Od pobřeží k pobřeží (dnes už) za pár korun. Problém je cena za palivo, a hlavně malý obsah nádrže (nemít ten V-ROD palivoměr tak jsem silně vystresován), každou chvíli jsem musel tankovat.

K tomu, aby Vám motorku půjčili, konkrétně u Baera musíte splňovat následující:

21 let věku nebo více (u nás by to možná prošlo na některé Harleye už od 18, nevim)

Platný řidičák – vyplatí se mít USA řidičák, ale to si vyřídí jen ti co jsou tam déle. Já jsem schválně zkusil Český, a pak potřebovali tu knížečku z inspektorátu, kde je to přeloženo. Jo ještě pozor, skupiny ve státech jsou taky písmenka, ale každé znamená něco úplně jiného než u nás (jo, mám plné A, ale ve státech mi pak dají do ruky kamion a ne motorku, auto je např. až myslím C, takže je potřeba počítat s určitým podezřením ze strany policie a pod. něž si přečtou ten překlad, občas sem s tym měl problém).

Security deposit – u nás v Ově u Dana je to 5000 Kč. Škrábnete, spadne ze stojanu, položíte, a sbohem 5000. Ale je to fér, a často jsou škodní částky navíc mnohem vyšší. Baer požaduje 1000 USD (nebo někdy 1500 USD) zálohu, a to už si pak člověk jo rozmyslí co s tou motorkou bude dělat (16000 Kč (dneska, dříve ještě více) v trapu jen teoreticky po škrábnutí, hmmm). Zálohu si navíc vezmou na začátku vypůjčky, takže hned ten den Vám banka z účtu zablokuje 1000 USD. S těma penězma pak nejde při cestování počítat. Po vrácení motocyklu se plná částka vrátí (Baer provede storno transakce, takže ta jakoby neproběhla, takže zákazník netratí na poplatcích, za což dávám plus). Další důvod je, že si tak Baer ověří určitým způsobem, že si člověk tu motorku nepůjčuje aby ji v Mexiku výhodně zpeněžil.

No a poslední jejich podmínkou je, že s tym musíte umět jezdit. Papírování se vyřizuje vevnitř, s velmi příjemnou slečnou. U výdeje je nějaký úplně jiný člověk, docela vazba, ale v pohodě, a ten vše do detailu vysvětlí, předá věci, klíče, motorku, … . No po otázce, ze které strany se na Harley nasedá, sem se trošku zapotil, ale naštěstí sem věděl správnou odpověď. Tak schválně :). Dlužno dodat, že nějaké přezkoušení alá autoškola se samozřejmě nekoná, takže si to všechno přeberu a jedu.

Motorka je k dispozici s plnou nádrží, a vrátit se má taky s plnou. To platí i tady pro Ostravu. Bacha na to co se čepuje, dneska už to jsou vesměs stříkačky, takže aspoň těch 90 oktanů. Do auta tam běžně beru 87, ale čtyřlitr si to přebere, motorka asi moc ne.

Pro ty co je zajímá, proč je v Americe tak nízké oktanové číslo: 1. motory mají nižší kompres, takže jim to až tak nevadí. 2. je motorová a chemická metoda zjišťování oktanového čísla, a Evropa vs. USA používají právě každá tu jinou – proto je dost možné, že nakonec ten benál je aji stejný. Pozn. mimo soutěž: stejně moje auto si nejvíce chrochtalo na E85 (až do chvíle kdy zamrzlo palivové vedení okolo motoru, ehm, ale jinak jelo jak drak).

Jo, když nevrátíte plnou, nechají vás to doplatit, za cenu jen mírně vyšší než u benzinky, takže se to nakonec i vyplatí, komu se nechce tankovat a tak.

Papírování je typické pro Američany, tzv. „cover your ass system“. Buď to podepíšete (a pak můžete jet), nebo jdětě jinam. Ono když se člověk dobře pojistí, není to až tak hrozné, v podstatě jde o to, že Baer se chce ochránit před žalobami, které by vznikly kdyby jste s půjčenou motorkou způsobili škodu nebo újmu na zdraví. Všechny papíry jsem naskenoval a jsou v příloze, přečtěte si sami.

Další zajímavostí je, že pokud někdo od Baeru najde půjčenou motorku (někde kdekoliv) která není zajištěná (tedy když parkuje, a není zamčená půjčeným zámkem, atd.), tak ji může zabavit a v ten okamžik ukončit půjčení. Nebo když Vás uvidí jak někde děláte bordel, po zadním, triky, v opilosti, jiný řidič,… bla bla bla , viz ty papíry. Můj názor je, že vesměs to nakonec budou tolerovat, kdo by kde jezdil, že, ale jakmile se něco stane, oni sou z obliga (zejména díky papíru nazvaném „motorcycle rental release of liability“). Stejně tak je potřeba podepsat papír, že jsem seznámen se všemi riziky, a že budu mít celou dobu schválenou helmu na hlavě (takže při vypůjčce asi nepůjde mít šátek nebo plochou plechovku, dostal jsem plnou helmu).

Při vyřizování vypůjčky jsou nabídnuty různé pojištění. Stojí to za to, zvláště, když se jedná jen o několik dolarů navíc na den. Já si sjednal všechny (stačí jen podpis v kolonce) kromě zdravotní (úrazové) pojistky, tu už mám jinde trvale. Ta nejdůležitější, kterou bych zaručeně neodmítl, je pojistka na škodu – „loss damage waiver“. Když udělám totálku, vezmou mi zálohu 1000 USD, ale to nepokryje to auto které tím rozpůlím. Ta pojistka to vše hradí, i když to je zaviněné. Tady pozor – ne úplně vše. Škodu na motorce do výše 1500 USD zaplatím já, cokoliv výše až teprve pojištovna. Tak samo, škodu na jiném majetku (třeba to auto) do 5000 USD platím já, cokoliv výše až ta pojišťovna. Nevypadá to nějak extra, ale až se něco stane, člověk děkuje i za tohle (stejně tak jako děkuju za to, že sem ve státech ještě nehodu neměl). Nové auto klidně 20 až 30 tisíc dolarů, motorka mezi 10 a 20 tisíci. To je jako bych měsíc robil zdarma.

No a nakonec, nelze zapomenout na 6% daň státu (PA state sales tax), takže při plánování výdajů násobit výsledné částky 1.06 – při vypůjčce na den to můžu ohrát, u vypůjčky na týden už to udělá zajímavější peníze. Takže moje jednodenní vypůjčka Harley Davidson V-ROD mě přišla na 105.92 USD, z toho 4.47 USD jsem zaplatil státu na daních, a 24.95 USD na pojištění.

aer určitě není jediný, kdo půjčuje motorky. V mé oblasti (hranice PA/NY, Scranton, Honesdale) to je ale zřejmě jediná firma. Ostatním doporučuji určitě se podívat na Eagle Riders, ti mají pobočky v celé Kalifornii a v Chicagu (lze i udělat vypůjčku v Chicagu, a jet do LA nebo tak… taky mají programy pro Route 66, na kterou se už teď těším). Zdá se, že v USA je levnější půjčení motorky než u nás. Problémem je se tam ale dostat (finančně, ne časově, buď pojedu autem do Gdaňska nebo jsem za stejnou dobu v New Yorku), sehnat vízum, a pro některé činnosti je potřeba mít i ID, místní řidíčák, a hlavně SSN. Účet u banky taky moc pomůže. Taky se hodí trvalé místo pobytu, nebo alespoň někdo, kdo vám přepošle poštu (častý způsob ověřování různými institucemi). Naopak je plus, že tedy den s půjčenou motorkou v USA přijde na zhruba 100 dolarů (bez benálu a stravy, o přítelkyni nemluvím), ale nutnost zálohy eliminuje dost zájemců.

TROCHA CESTOPISU

Amerika nabízí nepřeberné množství vhodných cest pro motorkáře. Já mám své oblíbené v oblasti, kde pracuji a bydlím, tedy okolí města Scranton, PA. Pro plánování je ideální služba maps.google.com, která má státy zmapované do poslední díry na cestě – skutečně v Americe není lepšího a aktuálnějšího mapového servisu. Bude to zajímavé přirovnání, ale čím více to pozoruji, musím říct, že právě město Scranton je tak nějak to samé co Ostrava, taky obklopené horami, bývalé hornické a hutnické město (mimochodem, výborné železniční muzeum „Steamtown“). Oblast, kde bydlím, je právě v horách nad Scrantonem, a ty hory jsou nachlup stejné jako Jeseníky (a tady je tedy rozdíl, protože Ostrava je obklopena Beskydy).

Američané si zde vyloženě vychutnávají scenérie, a většina cest je stavěna v takovém „sightseeing“ duchu, velmi pěkné a vkusné mosty, cesty kopírují řeky … . Dokonce je zde i výborná, málo využívaná dálnice (Honesdale, Carbondale, Scranton) na které se dají dělat psí kusy a rychlostní rekordy. Další zajímavá oblast je právě stát New York, který těsně s mým místem sousedí. Tady je velmi vhodná pro ježdění dálnice 17 (Binghampton, Hancock, Monticello, Middletown). V Middletown je vhodné odbočit na Port Jervis, a napojit se na cestu číslo 209 – ta byla vybudována snad právě pro motorkáře. Prochází přesně skrz park Delaware Water Gap (což je přehrada se svým okolím, ale takové scenérie jinde nenajdete) a napojuje se na cestu 80 (spátky na Scranton, nebo moje oblíbená cesta do NYc). Jo ještě taková drobnost – ve státě New York, ne tak daleko od hranic s PA, v horách Catskill, je onen známý hipísácký Woodstock (ale dneska už tam chcípl pes).

Když jsem tedy ráno vyjel z Honesdale, zajel jsem do Hancocku (NY) a pak jsem to vzal po místních cestách na Scranton (celý život tuto trasu jezdím autem, několikrát do týdne, chtěl jsem si to vychutnat na motorce), odtama po 80 do New York City (tam už autem nepáchnu, poprvé a jedinkrát v životě jsem dostal něco jako stres za volantem – na Manhattanu, tam se nedá nikde zastavit, musí se furt jet (rychle), a jen ti co znají všechy ulice mají šanci na úspěch – navíc většina je tam jednosměrných… a když hodinu jezdí člověk dokola s cílem zajet do Lincoln Tunnel, tak to je fakt na infarkt, takže autem už nikdy více – rada: ideální je zaparkovat přímo v Port Authority, při výjezdu z Lincoln Tunnel se nejede do města, ale nahoru přímo do budovy, parkoviště je nad stanovišti autobusů, a nikdo o něm snad asi neví, je tam hafo místa, ne jak jinde v NYc).

Motorkou v NYc je to celkem v pohodě, dal sem si pizzu a jel sem zpátky na město Moscow, od tama na 84. Tohle zrovna nebyla nějak zajímavá část, ale pak za Port Jervis je možné jet 209 (a to stojí za to), zato já sem jel do Middletown (ještě jsem v té oblasti předtím nebyl, teď byla ideální příležitost, ale nakonec nic moc, až sem si pak vyčítal že jsem tu 209 objel, ale nestihl bych zase itinerář). Pak po 17B (to je zkratka přes Middletown na hlavní dálnici 17) do Monticella (tato oblast je na 17 jedna z nejhezčích, nádherná projížďka dálnicí v horském terénu, kdy cesta kopíruje řeku, a není tam v létě takové horko). V Monticellu je např. slavná dostihová dráha, ale tam jsem sjel ze 17 na místní cesty (opět podezřele označeno jako 17B, trošku způsobilo zmatek v hledání), s plánem dojet zpět do Honesdale. Oblast na této trase je horská příroda, kde jsou v podstatě pouze rekreační usedlosti, jinak samý les a tak. Zvláště cesta 652 stojí za to, nejlepší je kovový most nad přehradou při přejíždění hranice mezi NY a PA, udělal dojem. No a před šestou jsem byl zpět v Honesdale, vrátil jsem motorku, přesedlal do Buicka a jel domů do Orsonu.

Takže – to jsem vybral jenom místní cesty (v podstatě) v okolí, a byl jsem velmi spokojen. Autem jsem projel celé státy napříč nahoře i dole, a musím říct že pro motorkáře je to prostě ráj. Tolik míst které stojí za to, že Evropa se pomalu může jít zahrabat (no ale doma je doma, takže to říkám s rezervou 🙂 – chci říct, že pokud někdo má možnost udělat si v USA výlet v jedné stopě, neměl by váhat).

http://www.motorkari.cz/cestovani/cestopisy/usa/pujceni-motorky-v-usa-12609.html

Zobrazuji 0 výsledků
Vaše odpověď

Prosím, nejprve se .