0
0

Hodně lidí se mě ptá, jak se dá po Bali jednoduše cestovat. Vždy říkám, že nejjednodušší je to rozhodně na motorce, protože se na ní dostanete všude, vyhnete se zácpám, je to extrémně levné a navíc je to větší legrace než v autě.

Motorka se dá půjčit za 50 000 rupií po celém ostrově úplně v pohodě, při delším pronájmu lze dojednat i slevu. Benzín stojí cca 9-10kč/litr, takže ježdění je levné.

Při půjčování motorky si ji pořádně zkontrolujte a nezapomeňte si vzít helmu, kterou rozhodně používejte (policisté po tom jdou, navíc život máte jen jeden). Doporučuji motorku také nafotit ze všech stran pro případ, že by vám v půjčovně při vracení tvrdili, že jste ji poškodili/podřeli.

Když budete vybírat, kde motorku půjčíte (možností jsou mraky prakticky všude na Bali), dávejte dobrý pozor na to, zda pronájem zahrnuje pojištění. V Kutě a okolí to bylo skoro všude OK a spoluúčast byla okolo 100-200USD, což se dá. V Padang Bai nebo v Ubudu už bylo pojištění větší problém. V Padang Bai jsme půjčovnu s pojištěním motorky nenašli, všude měli ve smlouvě napsáno, že poškození platíme komplet my a ztráta motorky = 2000 USD. A to už v pohodě moc není. V Ubudu pojištění sice bylo, ale často měli spoluúčast 400-500USD, což není nic moc. Osobně jsem si motorku půjčil západně směrem od hlavní křižovatky u paláce, stačilo ujít asi 100m a po levé straně cesty byly vedle sebe dvě řady motorek – jednu z nich provozuje „G-di“ (tak se jeho jméno četlo 🙂 ) a jeho bratr, kteří měli dobré podmínky, cenu i motorky. Výhoda u nich byla i to, že v „kufru“ motorky (které mimochodem na celém Bali byly strašně malinké) měli pláštěnku na motorku, kterou jsme několikrát s povděkem využili, protože když na Bali začne pršet, tak to stojí za to a na motorce je to o to větší „zážitek“ – a oblast okolo Ubudu je upršená až až po celý rok.

Cestování na motorce není moc rychlé vzhledem k dopravě a často špatnému značení cest, kdy je ideální mít GPS (používal jsem GPS od nokie – ta byla trošku nepřesná a taky Sygic na androidu – ten byl super), takže raději si dělejte trasy s ohledem na to, že nebudete cestovat nějak extra rychle.

Takže cestování na motorce je na Bali super volba, kterou mohu doporučit. Ale to vše platí jen pokud:

1. máte řidičské oprávnění pro řízení motorek + mezinárodní řidičský průkaz?

2. umíte na motorce opravdu jezdit

3. máte „koule“ jít do asijského provozu

4. počítáte s tím, že si na vás můžou místní policisté smlsnout

ad 1 – pokud máte řidičák pro skupinu A a nechali jste si vystavit mezinárodní řidičák a tuto skupinu v něm máte zaznačenou, můžete být v klidu. Pokud chcete řídit jen malý skútr a máte pouze český řidičák pro skupinu B, tak tady může (a bude) problém. V mezinárodním řidičáku totiž budete mít pouze skupinu B (auta, bez motorek) a na tu policisté na Bali moc neslyší. Jinými slovy vás při kontrole vyzvou k doložení řidičského oprávnění, které ale nebudete mít, protože pro ně skupina B není určená pro řízení motorek, a to ani skútrů 🙂

Osobně mám právě jen to „B“éčko a kontrolovali mě několikrát. Vybruslil jsem z toho vždy tak, že jsem se usmíval jak měsíček na hnoji a pořád opakoval, že to B v mezinárodním řidičáku platí i na malé motorky. Policisté si nebyli jisti, tak mě nechali jet. Ale že bych si tím byl jistý, to teda ani omylem.

I při vyřizování mezinárodního řidičáku (stojí 50Kč, vyřízení na počkání na dopravních inspektorátech) mi paní říkala, že můžu řídit jen motorky s konstrukční rychlostí do 45km/h (pokud si to pamatuju dobře). Problém je v tom, že takovou motorku jsem v žádné půjčovně na Bali neviděl. Vždy měli k dispozici skútry minimálně cca 125cc (říkali 115cc, ale to nevím, jestli existuje), 50cc jsem neviděl ani jednu. Takže už z principu prostě ti z vás, kteří budete jezdit na řidičák skupiny B, prostě budete jezdit bez správného oprávnění. S policajty to ještě nějak ukecáte (viz výše, pomůže u toho často i český řidičák, kde motorka zakreslena a i když policajti český řidičák vidět nechcou a říkají, že je nezajímá, může je to nahlodat 🙂 ), tak v případě, že se stane nějaká nehoda, problém bude asi hlavně s pojišťovnou.

Takže pozor na to, není to tak jednoduché a je to do jisté míry riziko.

ad 2 – pokud na motorce/skútru nemáte už něco naježděno a nejste si jistí, na Bali na motorce raději nejezděte. Někde v okolí Amedu nebo ve vnitrozemí mimo hlavní tahy to problém nebude, ale pokud byste měli jet v okolí Kuty, Denpasaru či po hlavních tazích, riskujete zdraví své i lidí kolem sebe. Provoz je na Bali opravdu hustý a pravidla sice existují, ale nedodržují se. Navíc se jezdí vlevo, což našince může dokonale zmást. Také se zde vyskytují různá specifika, která mě osobně dost překvapila – např. když na křižovatce u Padang Bai najednou začla svítit červená i zelená dohromady 😯 a zezadu na mě začli troubit, že mám jet 😆 Na některých křižovatkách je cedulka, kde je napsáno, že doleva se může odbočovat i na červenou atp. Ale upřímně – riskovat to doporučuji jen pokud máte opravdu přehled, že nic nejede 🙂

ad 3 -souvisí s předchozím bodem. V Asii se prostě jezdí trošku jinak než v Evropě nebo v USA. Je to takový neorganizovaný chaos, kdy jedou všichni všude najednou, motorky se proplétají mezi auty, autobusy, každý troubí, do toho sem tam pes, sem tam chodec, sem tam kolo či nějaké jiné zvíře (třeba slon v Thajsku)… Na druhou stranu je nutné říct, že řidiči v Asii jsou hodně ohleduplní, takže v celkovém součtu musím říct, že i když jsem v asii už najezdil nemálo kilometrů, bouračku jsem ještě neviděl. A na Bali jsem byl v šoku, že auta nejsou vůbec obouchaná, to do dneška nechápu.

Pokud jste asijský způsob řízení ještě nezažili, nejprve se projeďte taxi/bemem/autem s řidičem a teprve pak, až trošku pochopíte princip, sedněte za volant/řidítka i vy.

ad 4 – bohužel na Bali platí to, co ve velké části Asie (potažmo světa) – běloši jsou bráni za chodící peněženky, které je nutné oškubat. A policisté tomu někdy moc nenapomáhají. Během cesty z Kuty na východ Bali či zpět jsme několikrát viděli zátahy policajtů (na hlavních cestách), kdy cíleně zastavovali turisty. A jelikož jsem tyto zátahy zažil i na vlastní kůži a slyšel jsem i od kamarádů a známých o jejich zkušenostech, vím, že policisté nemají problém něco prostě najít, aby z vás nějakou tu pokutku dostali. Pokuty sice nejsou nijak zásadně mastné, ale zamrzí… Na obranu policistů ale musím říct, že mně osobně se pokytu vyhly (buď jsem se vykecal a nebo měl jen štěstí, těžko říct) a policisté byli usměvaví a úplně v pohodě.

Mimo oblast Kuty/Denpasaru byl od policajtů klid a nezastavili nás nikde a upřímně jsme jich ani moc neviděli. Takže pokud se při rízení vyhnete této oblasti, budete v pohodě, ledaže byste se dostali do nějaké havárky.

Takže až budete řešit, jestli na Bali motorku ano či ne, jděte do toho, ale vemte na vědomí vše výše uvedené. Je to legrace, je to větší zážitek než v autě, ale je potřeba být opatrný, dobře vybrat půjčovnu i motorku a nepřeceňovat se.

Hezké poježdění! 😉

0
0

Supr info, moc dik, hodne mi to pred cestou pomohlo. Ted jsem zrovna na bali a muzu to jen potvrdit.

Pokud nekdo zvazjete pujceni auta, tak na Bali se to fakt nevyplati, pokud nemate treba male dite (pak neni jina moznost). Ty cesty tu jsou fakt plne aut, porad nejake zacpy, v nich strasny smrad (ekologie se u aut moc neresi, hlavne nakladaky fakt smrdi :D), auta se spis sunou nez ze by jely. Je to problem nejen na velkych cestach (hlavne spojnice mezi Denpasarem a vychodem a severem), ale i na mensich silnicich.

Nekdy s na ceste najednou objevi pruvod mistnich miricich do chramu a prask – hned je za nima zacpa i stovky metru.

Samozrejme na motorce je cestovani nebezpecnejsi, ze splodin jsem mel pakrat spinavy ksicht, ale porad je to lepsi, protoze zacpam se vetsinou clovek v pohode vyhne a z cesty je daleko vic zazitku. Clovek aspon jede pomalu a muze se vic kochat. Navic na bali to strasne voni a v aute to neucitite.

Za mne motorku rozhodne doporucuju, ale jen tomu, kdo na ni uz nekdy jel. Tohle fakticky neni misto, kde se ucit ridit 🙂

Toz zdar, my razime na vylet na vodopad Git Git 🙂

  • Guest odpověděl(a) před 9 roky
  • naposledy upraveno před 9 roky
Zobrazuji 1 výsledek
Vaše odpověď

Prosím, nejprve se .