(25. – 28.9.2009)

Oslo, hlavní město Norska, má více než 530 000 obyvatel. Leží v jihovýchodní části Norska. V Oslu se vždy 10. prosince na místní radnici předává Nobelova cena za mír. V roce 1952 se zde uskutečnily zimní olympijské hry (6. ZOH). V čele státu mají krále, v současnosti je jím král Harald V.

V Norsku se platí Norskou korunou (NOK) a pro nás Čechy je zde poměrně draho, ostatně jako všude na severu Evropy. Láhev Coca-Coly 0,5l tady běžně stojí až 25 NOK (75 Kč) v obchodním řetězci 7eleven, zato cheesburger v McDonald´s hezkých 10 NOK (30 Kč). Norsko je také známé svou krásnou nedotčenou přírodou a ekologickým myšlením. Mají zde zálohované plastové lahve a plechovky (1 NOK za 0,5 l láhev, 2,50 NOK za 0,75 l a větší a za plechovky většinou 1 NOK), částka za zálohu je vždy napsaná na lahvi nebo plechovce (je tam napsáno PANT a hodnota). Peněžní bankomaty jsou v Norsku označovány jako „minibank“.

Den první:

Pro cestu do Osla jsme využili služeb letecké spol. Wizzair. Cena zpáteční letenky pro jednu osobu včetně poplatků byla 1073 Kč. Tato společnost létá většinou na hodně vzdálená letiště od města. Takže my jsme sice letěli do Osla, ale přistáli jsme na letišti Torp ve 120 km vzdáleném městě Sandefjord. Letěli jsme letadlem Airbus A320-200 (reg. HA-LPL) a cesta trvala 1,5 hodiny. Teplota vzduchu na letišti byla okolo 20 hodiny příjemných 18°C. Z letiště Torp jsou dvě možnosti, jak se dostat do Osla: autobus nebo vlak. My jsme zvolili autobus. Cena pro jednu osobu je 180 NOK a cesta trvá přibližně 1 hodinu a 20 minut. Na autobusové nádraží (Oslo Sentralstasjon) v Oslu jsme dorazili ve 21:50. Odtud jsme pak pěšky došli k našemu ubytování v hostelu Anker (asi 10 min). Cena za jednu noc pro jednu osobu byla 255 NOK (cena je včetně snídaně, povlečení a ručníků, za které se připlácí zvlášť). V tomto hostelu nedávají do koupelny šampon ani mýdlo (toaletní papír na WC naštěstí byl).

Den druhý:

Po vydatné snídani jsme si na recepci v hotelu vzali zdarma mapu (zdarma jsou i v info centrech na hlavním nádraží a u radnice) a vydali jsme se za krásného slunečného počasí poznat Oslo. Okolo kostela Oslo domkirke jsme přišli na hlavní pěší zónu Karl Johans gate, která se táhne od hlavního nádraží (Oslo Sentralstasjon) až ke královskému paláci (Slottet). V ulici Karl Johans Gate je i sídlo norského parlamentu (Stortinget) a naproti Národní divadlo (Nationaltheater). Nedaleko této ulice, u přístavu, je městská radnice (Radhuset), v které se každoročně 10. prosince předává cena Alfreda Nobela – Nobelova cena za mír. Ostatní Nobelovy ceny se předávají ve stejný den, ale ve švédském hlavním městě Stockholmu. U radnice je také muzeum věnované Nobelově ceně za mír (Nobels Fredssenter) a spousta obchodů se suvenýry. Pohledy stojí od 6 – 10 NOK a známka po Evropě 10 NOK.

My jsme se od radnice vydali k Národnímu divadlu, kde je stanice metra (T-bane) Nationaltheatret, kterou projíždí všech 6 linek. Městská doprava je v Oslu poměrně drahá. Jedna jízda stojí 25 NOK (36 NOK u řidiče). Jednodenní stojí 65 NOK a platí 24 hodiny od označení (s vyjímkou nočních linek). My jsme si koupili jízdenku pro 8 jízd, na kterou může jet více osob. Jízdenka stojí 180 NOK (asi 540 Kč) a po označení je platná 1 hodinu pro neomezené cestování. Metrem (linka č. 1) jsme tedy vyrazili do stanice Holmenkollen, kde je jeden z nejznámějších lyžařských skokanských můstků v Evropě. Cesta metrem trvá asi 35 minut. Tuto trasu metrem doporučuji projet i jenom tak, aniž byste jeli třeba na můstek, protože celou dobu jede metro na povrchu a je z něho krásný výhled na okolní typické norské domky a díky výškovému převýšení i výhled na celé Oslo. Dojeli jsme ale pouze do stanice Besserud, kde jsme museli přestoupit na autobus a popojet jednu stanici, protože probíhá rekonstrukce tratě kvůli pořádání mistrovství světa v klasickém lyžování, které bude v roce 2011. Když jsme došli ke skokanskému můstku, tak nás čekalo nemilé zjištění, protože tam žádný skokanský můstek nestál. Kvůli pořádání mistrovství světa byl starý nevyhovující můstek stržen a je nahrazován novým futuristickým můstkem. Prohlédli jsme si tedy alespoň obchod se suvenýry ve kterém je také něco málo k historii můstků na Holmenkollenu.

Autobusem jsme poté ještě pokračovali do stanice Frognerseteren konečná metra linky č. 1), ze které je to pěšky kousek k televizní věži a rozhledně Tryvannstårnet (118 m). Bohužel i rozhledna byla v den naší návštěvy zavřená, takže se žádná vyhlídka nekonala.

Den třetí:

Třetí den jsme se probudili do zamračeného chladného rána, ale naštěstí nepršelo a k večeru se i vyčasilo. Tento den nás čekal výlet lodí na fjordy. Loď vyplouvá z přístavu u radnice každý den v 10:30, 13:00 a 15:30 (od 3. dubna do 4. října) a od 22. května do 30. září vyplouvá ještě 17:45. Cena za výlet (Fjord Sightseeing) je 230 NOK. Během plavby je podáván výklad v angličtině a norštině a v chladném období půjčují deky. Cesta trvá 2 hodiny a začíná plavbou okolo budovy opery (Operahuset), dále pak na fjordy, kde jsou jejich typické dřevěné domky a na pobřeží malinkaté dřevěné chatky a potom okolo muzea loďařství zpět do přístavu. Plavba po lehce rozbouřeném moři byl zážitek, některé vlny skončily až na střeše lodi.

Po skončení plavby jsme se zašli ohřát do McDonald´s v nedalekém nákupním centru v přístavu. Po ohřátí jsme se vydali do nedaleké pevnosti Akershus. Vstup do areálu pevnosti je zdarma a z hradeb je krásný pohled na celý přístav. Docela mě zarazilo, že na hradbách není žádné zábradlí nebo zeď, takže se dá lehce spadnout asi z 15 m na zem.

Z pevnosti jsme pak šli k opeře (Operahuset). Zvláštností této bílé architektonicky zajímavé budovy je, že se dá chodit po střeše, která slouží jako vyhlídka a dokonce se dá jít i dovnitř, kde je restaurace. Od opery jsme metrem dojeli do stanice Majorstuen (všechny linky metra č. 1 – 6). Odkud je to asi 5 minut pěšky nebo dvě stanice tramvají č. 12 k parku Frognerparken (nebo také Vigelandsparken). Park pojmenovaný po známém norském sochaři Gustavu Vigelandovi, ve kterém je také několik desítek jeho soch. Na první pohled zaujme 16 metrů vysoký sloup vytesaný z jednoho kamene, zobrazující lidi snažící se vyšplhat vzhůru. Sochy okolo sloupu znázorňují průběh života (sochy od dětí až po staré lidi). Pro cestu zpátky jsme zvolili tramvaj č. 12, která má zastávku přímo před hostelem Anker.

Večer jsme si ještě zašli podívat na nasvícené budovy opery, parlament, radnice a královského paláce.

Den čtvrtý:

Letadlo mělo letět v 20:25 a vlak na letiště jsme měli objednaný na 15:43, takže času jsme měli ještě víc než dost. Pomalu jsme tedy došli k přístavu (Aker Brygge) u radnice, kde jsme navštívili nákupní centrum a pak už jsme šli pomalým krokem na hlavní vlakové nádraží (Oslo Sentralstasjon). Na nádraží jsme si v automatu vyzvedli naše jízdenky, které jsme měli rezervované již z domova (v nouzi pomůže pracovník nádraží). Jelikož byly jízdenky objednané dlouho dopředu, tak jedna stála 199 NOK (jinak je za 235 NOK). Vlak odjel na čas a za necelé 2 hodiny jsme dorazili do stanice Torp Sandefjord Lufthavn, kde jsme přestoupili na autobus, který nás odvezl na letiště (cesta 4 minuty). Na letišti se dá buď odbavit klasicky u přepážky, nebo v automatu. Letadlo zpoždění nemělo a tak jsme v 20:25 opustili v Airbusu A320-200 (reg. HA-LPL) letiště a v Praze jsme přistáli po hodině a 20 minutách letu v 21:45.