0
0

Zhodnocení a zkušenosti z našich dvou výletů do Francie v letech 2010 a 2011.

30. 9. 2011

V minulých letech jsme dvakrát navštívili Paříž, která se nám moc líbila a tak jsme si řekli, že by nebylo špatné poznat i další kouty Francie. Ta má oproti naší malé republice trošku jiné rozměrya pařík největším zemím Evropy Má více než 61 miliónů obyvatel a její rozloha je 543 965 kilometrů čtverečních. Sami jsme to poznali na vlastní kůži. Naše dva výlety jsme absolvovali ve stejném období ve dvou po sobě následujících letech. V roce 2010 jsme zavítali do oblasti Normandie a měli tu možnost navštívit několik pěkných zámků na řece Loiře a dovolenou zakončit dvoudenní zastávkou v Paříži. Letošní rok byla náš hlavní cíl světoznámá Provence a město Lyon, vzhledem k velmi nízkým cenám letenek společnosti Easy Jet, která provozuje lety na trase Praha – Lyon. Zatímco loni bylo počasí spíše podzimní, zejména na severu, letos jsme si užili tepla do sytosti. To ale neznamená, že by se nám v Normandii nelíbilo,ba naopak.

Počasí: Jak jsem si již zmiňoval na začátku, počasí je v jednotlivých krajích země (celkem jich je 22) velmi rozdílné. Na severu i v létě se pohybují teploty klidně i jen kolem 15-20 stupňů a velmi často prší a fouká silný vítr. My jsme měli štěstí na ještě relativně slušné počasí a deštivé počasí se nám vcelku vyhnulo. Na jihu oproti tomu občas teploty dosahují v srpnu až k čtyřiceti stupňům a člověk rád vyhledá osvěžení na pobřeží Středozemního moře.

Doprava :

Nejlépe se nám osvědčila letecká doprava do Paříže (Lyonu) a pak zapůjčení vozidla. Lze zde využít služeb některé z mnoha auto půjčoven, kterých je velký výběr. Je však třeba si dát pozor, pokud je nabízená cena podezřele nízká. Já používám již několik let služby irské společnosti Car Trawler a rezervaci provádím tak měsíc dopředu přes internet. Celou částku si strhnou z účtu a v půjčovně pak platím jen připojištění za nulovou spoluúčast při poškození (nehodě)vozidla (většinou se cena pohybuje kolem 7-9 Euro za den). Odcizení vozidla již nepřipojišťuji ( nulová spoluúčast stojí stejně jako u poškození). Podmínkou při zapůjčení vozidla je u většiny půjčoven být vlastníkem kreditní karty, z které si půjčovna provede zálohovou platbu většinou ve výši 1000,- Euro. Peníze si ale z účtu nestrhnou, jen mají jistotu pro případ odcizení vozidla nebo pokuty, která by přišla na půjčovnu později.

Irové mají pokrytí po celém světě a využívají služeb známých půjčoven. Loňský rok jsme se nechali zlákat nízkou cenu od společnosti Budget a pak jsme měli velké problémy na místě, když jsme si chtěli auto zapůjčit. Dle zaslané dokumentace mělo být v ceně základní pojištění, ale půjčovna mi tvrdila, že v ceně obsaženo není. Stálo nás to hodinu času a dost nervů, než se nám podařilo naše tvrzení uhájit a paní za přepážkou rekapitulovala. Za námi se již vytvořila slušná fronta naštvaných lidí, kteří museli čekat než se dohádáme. Dobré zkušenosti mám s půjčovnou Alamo, kde vždy vše proběhlo bez problému a cena byla rovněž slušná.

Co se týká letadla využili jsme služeb společností Smart Wings (bývalý Travel Servis) a Easy Jet. Z porovnání vychází mnohem lépe druhá společnost, a to jak co do ceny, tak i spolehlivosti. Se Smart Wings jsme letěli dvakrát (Paříž a Valencia) a v obou případech jsme měli na jednom z letů zpoždění větší než 3 hodiny. U Easy Jetu se připlací za zavazadla, ale i tak nás obousměrný let Praha Lyon se dvěma odbavenými zavazadly pro 4 lidi stál pouze 6 600,- Kč. To do Paříže se Smart Wings jsme platili přes 12,5 tis. Kč.

Ceny :

Ceny ve Francii všeobecně patří k nejvyššším v Evropě. Nejvice to platí o cenách v restauracích . V lepších restauracích zejména na jihu se ceny pohybují kolem 15 – 20 Euro za jeden chod. Proto jsme si jídlo většinu kupovali ve velkých supermarketech, kde je někdy možné si koupit teplé jídlo, autem kousek přejet na odpočívadlo a zde si jej v pohodě sníst. Celé grilované kuře lze pořídit asi za 8 – 9 Euro a mají k dispozici i další jídla (např. španělskou paleu) . Ceny v marketech jsou tak o 15 – 20 % vyšší než např. v Německu. Cena nafty se pohbuje kolem 1,5 – 1,6 Eura za litr, benzín 1,4 – 1,5 Eura za litr. Na většíně dálnic se platí mýtné, cesta z Lyonu do Avignonu ( 250 km) nás např.stála 19 Euro. Používat dálnice se ale určitě vyplatí na větších vzdálenostech, kdy se ušetří hodně času. Pokud jsme jezdili kratší výlety, tak nám postačovaly normáln silnice . Člověk tak také nepřijde o spoustu zajímavostí, které by použitím dálnice minul.

Hotely :

Opět jsme ve všech případech využili službu Booking.com. Úplně nám postačovaly služby dvouhvězdičkových hotelů . Střídali jsme čtyřlůžkové a dvoulůžkové pokoje s vlastní koupelnou a WC. Ceny se pohybují od 45 do 60 EUR za dvoulůžkový pokoj a od 80 do 100 EUR za čtyřlůžkový. Ceny jsou bez snídaně, ta je extra od 6 do 9 EUR za osobu (my jsme si dělali snídani sami, vezli jsme si varnou konvici a zákl. nádobí). Kromě jednoho případu bylo všude k dispozici bezplatné WIFI připojení.V létě doporučuji brzkou rezervaci. V Provence byla většina levnějších hotelů naprosto plná.

Co doporučujeme navštívit :

O Paříží není třeba mluvit, ale samozřejmě i jiná místa jsou nezapomenutelná. Pokud chcete poznat jih i sever je nejlepší rozdělit cesty na dvě a to i vzhledem k vzdálenostem, zvláště pokud lze využít leteckého spojení. Každý kraj má svou neopakovatelnou atmosféru. Určitě doporučuji návštěvu následujících míst :

Monetovy zahrady v Giverny a blízké město Rouen

Alabastrové pobřeží s křídovými útesy

opatství Mont-St-Michel

Arromanches – místo vylodění spojeneckýc armád

zámky na řece Loiře – doporučuji např. Chenonceau, Villandry, Chambord, Blois a i méně známý Montrésor

vesnice Roussilon s okrovým dolem v pohoří Luberon

kaňon Verdon

Monako

vesnice St. Paul De Vence

Azurové pobřeží

Avignon

klášter De La Verne a vesnice Collobrieres

Pont Du Gard

Lyon

Poznámka : Pokud se nechcete ochudit o fialová levandulová pole dopuručuji navštívit Provence v dřívějším termínu než my. V srpnu jsou již levandule odkvetlé.

Zobrazuji 0 výsledků
Vaše odpověď

Prosím, nejprve se .