Přílet, cesta do Oaxacy    den 1.

Tak vše začalo na Ruzyni, kde jsme měli 14.září 1999 v osm hodin ráno sraz. Když jsme přijeli s Milanem, tak Raduš už tam na nás čekala. Letadlo nám letělo v 9:30 do Frankfurtu a odtud v půl jedné do Mexico City. Letadlo bylo celkem prázdný, takže jsme se mohli i rozvalit a pokusit se usnout. V MexicoCity jsme byli asi v šest hodin odpoledne místního času, časový posun sedm hodin zpět znamenal, že doma je jedna v noci.

Bez problémů jsme vyřídili vstupní formality a šupajdili na metro. Po cestě jsme ještě vyměnili doláče za pesety. Až později jsem zjistil, že jsem byl při této transakci ošizen. Poprvé, ale ne naposled tady v Mexiku. Přece jen Mexiko není příliš rozvinutá země a lidi se tu živí všelijak.

Jedeme metrem, dvakrát přesedáme a asi za třičtvrtě hodiny se ocitáme na jižním terminálu, kde vybíráme nejlevnější spojení do Oaxacy. Nakonec jsem vybrali za 169 pesos a jede to asi za hodinu. Čekáme a koukáme na televizi v čekárně, zrovna běží zprávy a koukáme že ve všech oblastech na Yucatanu, kam se chystáme, jsou záplavy, to nám to teda pěkně začíná. Nasedáme do autobusu a vyrážíme, v Oaxace budeme ráno.

Monte Alban, cesta přes hory    den 2.

Do Oaxacy dorážíme asi v sedm ráno, po cestě jsme si trochu schrupli, ale občas jsme jeli po polních cestách, tak to nebylo dost dobře možný. V Oaxace ihned nabíráme směr Monte Albán, chvíli stopujeme, ale nic. Nakonec nám zastavil taxík, tak se s nim domlouváme na rozumné ceně. Je to asi 10 km úzkých serpentýn do pěkného kopce. Konečně  jsme tady, platíme 25 pesos vstup a jedeme na prohlídku.

Monte Albán (Jaguáří vrcholek) jsou rujny města, které založili před 2800 lety Olmékové  a později ho obývali ještě Zapotékové okolo roku 900 n.l. Město  se nachází na kopci ve výšce 2000m, který je středem obrovského údolí. Kopec prý Olmékové sploštili a na ploše 6×2 km vystavěli město. Do současnosti jsou odkryty stavby na ploše 800x400m.

Monte Albán je městem hrobů – v centru kultovního místa a na svazích pod ním bylo odkryto kolem 180 hrobek, ale můžeme zde najít i chrámy, studny, obrovské náměstí o rozloze 200x300m, observatoř, mohutné schodiště, které je široké 37 m a vysoké 12 m, místa pro krvavé rituály, míčové hřiště, zdobené kamenné desky… Po největší pyramidě se zachovaly pouze schody, ale její základna je obrovská , no prostě celý je to krása krás. Když jsem vše prošli, jdeme se ještě podívat na výstavu vykopávek, co tady všechno našli a vracíme se autobusem zpátky do města.

Na terminálu hledáme nějaké spojení do Puerto Angel, které se nachází už u Pacifiku, ale nějak nic nenacházíme. Najednou k nám přiběhne nějaký borec a začne nám horečně něco říkat. Nejdřív nerozumíme, ale pak nějak pochopíme, že se ptá jestli nejedeme právě tím směrem, kterým potřebujeme, že prý jede asi za 10  minut. Platíme 50 pesos a nasedáme do autobusu, který vypadá naprosto šíleně. Skla jsou  rozbitý, praskliny jen zalepený izolačkou, v podlaze jsou místy díry, že je jimi vidět až na silnici a když si sednu, tak se se mnou sklopí sedačka. Ale je to klasika, aspoň bude nějaký dobrodružství. Vyrážíme asi kolem druhé hodiny, po cestě vymetáme kdejakou vesnici a bereme každého, kdo je zrovna u silnice. Nabrali jsme i dva Mexikánce s kytarama, který nám po cestě asi 20 minut vyhrávají, nějaký mexický balalajky.

Blížíme se k horám Sierra do Miahuatlán a přejíždíme je, nejvýše se pohybujeme okolo 3000 m.n.m. Problémy ale začínají při sjíždění západní strany hor. Prší a návalem vody se uvolňuje půda a začínají sesuvy. U prvního čekáme asi půl hodiny než ho buldozerem odstraní, pak ale přibývají další a i stržená silnice. Asi v deset večer zůstáváme viset před jedním sesuvem, který určitě jen tak neodstraní. Celou dobu navíc s námi jedou nějaký tři mexikánci,  který se vydatně posilují alkoholem a pak jeden začíná neodbytně obtěžovat  a osahávat Radku a posléze i Milana (já jsem se mu asi moc nelíbil). Vyháníme ho, ale vždycky se vrací. Pomáhá nám i řidič a jeho 14 letý syn nakonec zůstává s námi celou noc, že nás bude hlídat.

Poprvé a naposled v Mexiku vytahujeme spacáky a jdeme spát. Každý má svojí dvojsedačku, tak se spí celkem slušně. Já usínám a spím až do rána jak zabitej. Radku ale prý v noci pro změnu začal osahávat ten kluk.

Pacifik, Zippolite    den 3.

Ráno se budíme, když ještě nezačalo svítat, čekáme až vyleze sluníčko, vezmeme krosny a pokračujeme asi 2 km pěšky až k závalu. Na jeho odstranění už se pracuje, ale myslím, že to bude trvat hodně dlouho.

Přelézáme zával a na druhé straně nasedáme do sběrného vozu colectivos, což je malý náklaďáček, který přepravuje na korbě lidi. Jím příjíždíme až do města Pochutla, kde si kupujeme k snídani banány a přesedáme na jiný colectivos, který nás veze až na Zippolite, pacifickou pláž. Dnes je zrovna v Mexiku státní svátek, proto téměř v každé vesnici můžeme vidět slavnostní průvody.

Na Zippolite najímáme hotel za 120 pesos se záchodem, koupelnou a klimatizací a jdeme na pláž. Počasí je nádherné, voda je příjemně teplá a vlny naprosto ďábelské. Myslím, že některé mají hodně přes dva metry.

Po cestě sem jsme se seznámili s dvěma Angličankami, který teď večer zveme na pláž na Ferneta a Becherovku. Ta jim chutná víc. Cestují tu už 6 týdnů, z toho 4 strávily v Guatemale. Spát jdeme tak kolem půlnoci.

Zippolite    den 4.

Druhý den se stěhujeme z hotelu do cabaňi, která je za 50 pesos, což je výborná cena. Je tam sice šílenej hic, protože to je víceméně domek z proutí přikrytý palmovými listy. Celý den je ve znamení opalování a flákání. A taky tequily.

Otevíráme litrovou láhev této tekutiny a začínáme popíjet. Později si tuto činnost zpestříme tím, že hrajeme karty a kdo prohraje, tak dá panáka. Vzhledem k tomu, že pořád prohrávám, jsem za chvíli řádně namazanej a už se vůbec nedokážu soustředit na hru, což můj stav ještě zlepšuje. Následná koupačka v Pacifiku pak byla velice zajímavá. Spát jdeme asi v deset večer.

Salina Cruz    den 5.

Ráno balíme a vyrážíme směrem na Salina Cruz. Zkoušíme stopovat a máme štěstí. Po chvíli nás vezme nějakej chlápek na korbu a odveze nás přes Puerto Angel až do města Huatulco, což nám ušetřilo asi 60 km. Odtud nám asi za hodinu jede autobus společnosti ADO. Autobus je hezký, čistý a klimatizovaný, naprostá balada proti tomu z Oaxacy. V Salina Cruz jsme asi za 2 nebo 3 hodinky, zjišťujeme spoj do San Cristobalu. Nakonec volíme noční jízdu s přestupem v Tuxtle.

Do odjezdu máme ještě dost času, tak se jedem podívat k moři a prohlídnout město. Je celkem pěkný, ale dost je znát západní vliv. Večer si dáváme v jedné restauraci večeři. Radka si dává  nějaké fazole a my s Milanem Rančerský a Mexický biftek a Pivo Corona, který je mimochodem dost dobrý. Ty bifteky jsou ale tak ukrutně pálivý, že to cítíme i druhý den při stolici. Asi v osm nasedáme do autobusu a vyrážíme směr Tuxtla. V televizi pouští nějaký debilní americký film, tak jdeme raději spát.

San Cristobal, Aqua Azul    den 6.

Do Tuxtly dorážíme asi ve čtyři ráno a za hodinku nám jede autobus do San Cristobalu, kam dorážíme asi v osm. San Cristobal se nachází ve státě Chiapas a někdy na počátku 90.letech tu bylo krvavé povstání Zapatovců a prý tu bylo zastřeleno 200 lidí. Jinak San Cristobal je velice krásné město s typicky mexickým rázem a úzkými uličkami, kterými je protkáno celé město. Dost tu je možné potkat i původní indiánské obyvatelstvo, které se vám neustále snaží prodat svoje cetky. Nutno ale říci, že vše je zde velice levné, na levnější už jsme za celou dobu nenarazili. S Milanem si kupujeme mikiny, u kterých uhádáme cenu až o 2/3 dolů a Radka hamacu, což je houpací síť. Na každém rohu vám tu také nabízejí vařenou kukuřici, která já je mimochodem celkem dobrá.

V této oblasti vládne i poměrně velká chudoba, což je dobře pozorovatelné na lidech, kteří se zde pohybují. Zvláště mě upoutali indiánky, které bez jakýchkoliv zábran kojili přímo na centrálním náměstí.

Chceme se zde jít podívat do muzea, kde by prý měla být vystavena ponča.. Jdeme tam, kam nás lidi posílají, ale dorazíme k Muzeu ornitologa Fritze Bőhma a jeho ženy Gertrudy, která když ovdověla, tak se stala bojovnicí z práva indiánů a záchranu Lapedonského pralesa, tak jsme šli pryč.

Nasedneme do autobusu směr Aqua Azul, je to asi 120km, ale jedeme to 5 hodin, no hrůza. Těmi nejlevnějšími autobusy už prostě jezdit  nebudeme. Autobus nás vyhodil na křižovatce, odkud je to ještě asi 2km po silnici příkře dolů. Naštěstí nás bere nějaký autobus francouzských turistů. Vzhledem k tomu, že je neděle, tak je vstup zadarmo.

Aqua Azul – v překladu Modrá Voda – je soustava vodopádů v kopcích pralesa. Vzhledem k tomu, že je období dešťů, tak je voda spíše hnědá než modrá, ale jinak je to fakt hezký, prý se tu natáčel i film Predátor.Voda sestupuje kaskádovitě z hor do údolí a burácení vodopádů je slyšet už od vesničky, která se před nimi nachází. Horší je že ale díky 5 hodinám stráveným v autobuse nemáme moc času. Rychle dáme koupačku a zpět na křižovatku. Po cestě potkáváme opět ten samý autobus, který nás hodí až nahoru. Vzal by nás až do Palenque, kam máme namířeno, ale je tam nějaký problém s pojištěním nebo co, kdyby se havarovalo, tak jsme odkázaní na stop.

Na místě je takový malý krámek, ve kterém prodávají tak 10 letý děti, dáváme se s nimi do řeči a chceme je vyfotit, toho se ale bojí a kdykoliv vyndáme foťák, tak hned utečou. Nakonec je ale stejně ulovíme. Už se začíná stmívat a pořád nás nikdo nechce vzít. Nakonec nám naštěstí zastavili dva Argentýnci, kteří tady byli na nějaký konferenci. V Palenque bereme hned první hotel za 120 pesos, vaříme a asi v deset jdeme spát.

Palenque    den 7.

Ráno nás budí asi v šest, hrozně hysterický bučení, teprve teď zjišťujeme, že máme okna směrem na jatka a že se začalo pracovat. Po snídani vyrážíme do Palenque Ruinas, což je staré Mayské město nacházející se přímo uprostřed džungle. Cesta tam trvá minibusem asi 20 minut. Platíme vstup 25 pesos a jdeme na prohlídku.

Palenque prý kdysi bylo centrem Mayské vzdělanosti. Největší rozkvět prožilo město mezi 7.a 9. stoletím n.l., pak začalo město upadat a v 10. stol. bylo z neznámých důvodů opuštěno. Sláva města byla založena za vlády krále Pacala, který nastoupil vládu už ve dvanácti letech a vládl v letech 615-683. Během jeho vlády byla vystavěna většina hlavních staveb, které se nachází na úpatí hor v tropickém pralese.

Hned druhou stavbu za vstupní branou je Chrám Nápisů. Stavba je postavena na devítistupňové pyramidě ve výšce 20m. Název je odvozen od kamenné desky obsahující sérii 620 hieroglyfů – nejdelší v mayské kultuře. V roce 1949 bylo pod kamennou deskou v podlaze chrámu objeveno schodiště vedoucí do hrobky o rozěrech 9x4x7m v hloubce 24m pod chrámem. Pod pětitunovým víkem sarkofágu byla objevena mrtvola muže, jehož tělo i obličej byly pokryty šperky ze zeleného nefritu. Muž zemřel ve stáří 40-50 let a nápisy na stěnách hrobky nasvědčují tomu, že patří Pacalovi, ten však zemřel v 80 letech. Tato nesrovnalost podporuje teorii kontaktu Mayů s mimozemskými civilizacemi založené na Teorii relativity a legendě o cestě Pacala „s Bohy, kteří setupují z nebes“ do vesmíru. Legenda říká že „Odcestoval s vesmírnými učiteli a po čase se v záři a oblacích, doprovázen děsivým lomozem, vrátil moudřejší než před tím …“

Hlavní stavbou města je El Palacio, palác o rozměrech 100 x 80 m. Je to komplex budov, kterému dominuje tříposchoďová věž s vnitřním schodištěm, která sloužila patrně jako observatoř. Stavba měla své vlastní zásobování vodou z potoka Otulum kamenným vodovodem. Palác možná sloužil spíše jako obřadní středisko než jako královské sídlo.

Kolem Paláce jsou uspořádány tři vzájemně podobné chrámové pyramidy – Chrám slunce, Chrám kříže a Chrám listového kříže. Každý z nich je postaven na vrcholku stupňovité pyramidy a má na střeše zvláštní hřebenovou konstrukci. Uprostřed je svatyně s tabulí hieroglifů, po stranách sochy dvou mužů stojící čelem k obřadnímu předmětu, kterým je v Chrámu slunce maska jaguářího boha podsvětí a v ostatních dvou strom ve tvaru kříže, na němž sedí pták. Pyramidy byly dost nešetrně pojmenovány badateli prvním názvem, který je napadl a od té doby se používají, i když nemají s původním účelem budov nic společného. Rovněž Palenque je španělský název, mayský název města není znám.

Prolézáme postupně všechny pyramidy a jdeme se podívat po jedné stezce do džungle. Staveb je tu spousta a většina jich ani není odkryta a odpočívá schována pod bujnou vegetací. Komplex je opravdu rozsáhlý. Při dalším zkoumání dokonce nacházíme i schované vodopády. Později se dočítám z jedné knížky, že prý se za nimi nachází jeskyně.

Vzhledem k tomu, že musíme do dvou hodin odpoledne předat pokoj, vyrážíme zpět do města, balíme a do večera prolézáme město. Pak pokračujeme nočním autobusem do Campeche a tam přesedáme na Uxmal.

Uxmal, Kabáh, stopem do Chizen Izla    den 8.

Do Uxmalu přijíždíme až v 8 nebo 9 ráno a jdeme hned na prohlídku. Vzhledem k tomu, že je Uxmal pod UNESCO, tak je vstup 75 pesos. Zas tak velkej zázrak to ale není v poměru k ceně.

Uxmal patřil mezi nejdůležitější mayská střediska. Název znamená třikrát založený a skutečně byl od 6. do 10. stol. ve třech fázích vystavěn. Záhadný je konec tohoto kultovního místa, které bylo v 10.století n.l. svými obyvateli, stejně jako jiná mayská centra opuštěno. Později se tu usídlili Toltékové, místo však bylo kolem roku 1450 definitivně opuštěno.

Hned u vstupu do komplexu je oválná Pyramida Kouzelníka, která je vysoká 38m a na její vrchol vede velmi strmé schodiště. Při naší návštěvě ale byla bohužel nepřístupná. Uvnitř se prý nachází pět zachovalých chrámů a celá pyramida je zdobena maskami Boha Čaka, což je mayský bůh deště.

Hned za touto pyramidou se nachází Klášter Jeptišek. Název dostal od Španělů a stavba pravděpodobně sloužila k ubytování kněží.; Kompex je tvořen čtyřmi stavbami okolo čtvercového nádvoří. Jižně od kláštera se nachází míčové hřiště dlouhé 54m a široké 10m. Zajímavý je zde kamenný kruh, který používali Mayové ke hře zvané Tlačli. Kdo prohrál, byl obětován bohům.

Za hřištěm se nachází bohatě zdobený Palác Králů který je téměř 100m dlouhý a nachází se v něm 24 místností. Celý byl vystavěn na 12m vysokém umělém náspu, na který je možno vystoupit pouze z jedné strany. Stavba pravděpodobně sloužila jako administrativní budova.

Nejvyšší stavbou Uxmalu je Velká pyramida, na kterou jsme vylezli, ale celkem jsme se přitom zadýchaly – schody jsou úzké a vysoké. Ale je odtud dobrý výhled, především na ruiny Domu Holubů (nebo taky Holubníku), který se nachází západně od pyramidy. Pyramida je doposud opravena jen ze dvou stran.

Při odchodu se nám podaří vidět i leguány, kterých je ostatně na Yucatanu hodně. Celý komplex máme prohlédnutý asi za 3 hodiny a pokračujeme stopem směrem na Kabáh, což jsou rovněž ruiny mayského města vzdáleného 20km od Uxmalu. Fotíme jen ze silnice, abychom nemuseli platit vstup. Pán, který vybírá vstup se ale netváří příliš šťastně.

Další náš cíl je Chizen Izla, který je asi 400km daleko. Projíždíme venkovskými oblastmi na město Merida v severozápadní části Yucatanu a odtud do Chizen Izla, kam asi na šest stopů dorážíme navečer. Poslední člověk, který nás vezl uměl docela obstojně anglicky, tak nám poradil ve městě levné ubytování. Původních 160 jsme usmlouvali na 120 pesos.

Večer se jdeme podívat po městečku. Všude samé krámky s upomínkovými předměty a nabízejí je i na ulici. S Milanem kupujeme sošky, které se nám ze 160 pesos podařilo usmlouvat na 50 za dvě. Je to ale jen ze sádry. Nakonec se nám to podařilo usmlouvat i na 1 pesos, to už jsme ale za ně dali každý 25. Jsou to fakt dobrý obchodníci. Spát jdeme asi v deset večer.

Chizen Izla, stopem do Tulúmu    den 9.

Ráno jdeme do Chizen Izla, největší mayské město, skutečný skvost. Vstup je kvůli UNESCO opět 75 pesos. Ale stojí to za to.

Historie Chizen Izla lze rozdělit do dvou období. Od poloviny 6.století n.l. začali město budovat Mayové, ti byli ale během 10.století podrobeni Toltéky, kteří zde byli až do 14.století. Město lze podle toho rozdělit na část vybudouvanou převážně May (Old – Chichen) a Toltéky (New – Chichen), která je i více opravená. Oba styly se zde ale prolínají i na jednotlivých  stavbách.

Dominantou celého města je Paramida boha Quetzalcoatla (maysky Kukulkána, Okřídleného hada).Původní mayská stavba byla Toltéky přestavěna do současné podoby. Má z každé strany 91 schodů a s jedním do svatyně nahoře to dělá 365 – jako dní v roce. Tato pyramida je legendární především díky hadovi, který se objevuje vždy v den rovnodennosti. Had je vlastně stínem, který tvoří terasy pyramidy na vnějším lemu schodiště právě 2x za rok. Stín je zakončen u paty schodiště kamennou hlavou hada.

Hned u vstupu do komlexu se nachází největší míčové hřiště v Mexiku, na délku má 146m a na šířku 36m. Na stěnách po obou stranách visí ve velké výšce kamenné kruhy pro hru tlačli. Na stěnu hřiště je z vnější strany přistavěn Chrám Jaguára a východně od něj se nachází Stěna lebek.  Stěna byla součástí Chrámu masek, který se zřítil jíž před třista lety a je tvořena 492 destičkami o rozměrech 36x36cm, na kterých je na každé vyobrazena jiná lebka. Odtud směrem na sever vede tzv. Svatá cesta, která končí u Studny smrti, což je 25m hluboká vodní nádrž, do které byly vhazovány oběti bohu deště.

Východně od hlavní pyramidy se nachází Chrám válečníků na který navazuje Chodba tisíce sloupů. Je to pozůstatek po toltéckém chrámu, jehož střechu, která se zřítila, neslo množství sloupů. Vstup do chrámu střeží napůl ležící socha Chac Mool. Mezi stavbami za těmito sloupy můžeme najít další dvě míčová hřiště, tržnici a staré parní lázně.

Ve staré části se nachází Hrobka Velekněze, což je vlastně pyramida, na kterou vede z každé strany schodiště. Další zajímavou stavbou je Observatoř, která ma kulový tvar a je vystavena na kamenné terase. Průhledy v horní části stavby sloužily pravděpodobně k pozorování hvězd. Zajímavý a velice bohatě zdobený je Kostel a Klášter, nacházející se na samém jihu Chizen Izla. Staveb je ale v celém komplexu samozřejmě víc.

Vzhledem k tomu, že jsme zde byly den před dnem rovnodenosti jsme se rozhodovali, zda zůstat ještě den a nebo pokračovat, nakonec ale touha po Karibiku byla silnější.

Po prohlídce vyrážíme na stop, ale přes 2 hodiny nic. Pak nám zastavili nějací novináři z Německa a vzali nás až do Valladolidu, bohužel nás ale vyhodili na výpadovce na Cancún. Tudy bychom se do Tulúmu dostali taky, ale za prvních deset minut po obou směrech dálnice projelo jen jedno kolo. Navíc bylo po poledni a slunce pálilo a dálnice sálala, že se na ní nenechalo vydržet. Stopem se vracíme do města a odtud přímo na Tulúm. Nejdříve nás bere nějaký starší Mexičan s Broukem. Měli jsme problémy se tam vejít i s krosnama, ale nakonec to šlo a vytáhnul z toho 120km/h. Jako poslední nás berou nějací Italové, kteří jedou přímo do Tulúmu a radí nám, kde sehnat nejlevnější ubytování. To máme opět v cabaňe za 100 pesos na den a asi 10 metrů od moře. Karibik je fakt nádherný, ještě večer se jdeme vykoupat.

Karibik    den 10. – 12.

Následující tři dny jsme jenom lenošili, opalovali se, koupali, potápěli se s půjčenou výstrojí… Karibik je nádhernej, připadáte si tu fakt jak v ráji. Počasí jsme měli taky super, sprchlo akorát jednou a jen lehce, ale zase jsme měli možnost vidět duhu nad mořem.

Jeden večer jsme si dali rybu, kterou nám za 50 pesos připravila pani bytná. A rovněž došlo na tequilu. Radka to ale moc nepije a Milanovi se udělalo nějak špatně, tak si oba lokli a šli spát. Užíval jsem si tedy romantickou exotiku s tequilou sám. Po třiceti doušcích už to ale můj organismus nevydržel a …

Jeden den jsme si udělali výlet do Tulúmu za nákupem vody a potravin, bylo to tak tři kilometry, ale nechalo se tady bez problémů stopovat.

Cobá, Tulúm    den 13.

Vzhledem k tomu, že je dneska neděle a vstup do všech památek je zadarmo, vyrážíme na výlet do Coby, která je asi 70 km směrem do vnitrozemí. Stopujeme, ale Milana to po chvíli přestane bavit a jde si prohlédnout Tulúm a pak zpátky na pláž. Nakonec se nám podaří stopnout mladý Francouze, kteří jedou rovněž do Coby.

Coba je staré mayské město,situované kousek od jezera a naprosto chycené ve spárech džungle. Asi nejméně odkryté ze všech těch, které jsme zatím viděli. Město prý bylo obrovské a z 10 000 staveb na ploše 70km čverečních jich je odkryto a částečně zrestaurováno slabých 15, zbytek jsou jen hromady kamení zarostlé pralesem. Je vidět, že Mexické vládě přece jenom na tyto výdaje moc nezbývá.

V době své největší slávy, tj. 6.- 10.století n.l., mělo mayské město 40 000 obyvatel a mělo i poměrně dobře vybudovanou infrastrukturu s okolními sídly. Osídleno bylo až do 17.století, protože do té doby ho Špaňelé prostě neobjevili.

Komlex je rozdělen na dvě části. První se nachází hned u vstupní brány a je zde 24m vysoká pyramida La Iglesia. Velké schodiště vede do malého chrámu na vrcholu. Dále se zde nachází ještě několik staveb včetně míčového hřiště.

Druhá část se nachází asi 1,5km od brány. Celou cestu  tam nás z obou stran i nad hlavou obklopovala bujná tropická vegetace. Trochu nás zaskočilo, když jsme najednou viděli asi tři metry od cesty prase. Asi se sem zatoulalo z vesnice, V Mexiku pobíhají po vesnicích prasata asi tak jako u nás slepice.

Zde se nachází pyramida Noch Mul Group vysoká 42m, což ji činí největší na Yucatánu. Pakliže překonáte 128 schodů a vyšplháte se až na vrchol, dostanete se nad úroveň pralesa, odkud je nádherný výhled do krajiny. Kam dohlédnete, nachází se vegetace.

Prohlížíme další stavby, na kterých se notně podepsala zdejší vlhkost a vegetace. Při zpáteční cestě se nám podaří vidět tarantuli. Skutečně ve mně toto zvířátko vzbuzuje respekt.

Máme obrovské štěstí, akorát chytáme ty samý Francouze při odjezdu zpět do Tulúmu a po dobouchnutí dveří začal jeden z pravidelných odpoledních lijáků, který se rovná tomu, když na vás někdo vyleje kýbl s vodou.

V Tulúmu jdeme na prohlídku ruin. Procházíme starou rozpadlou bránou a ocitáme se v centru starého mayského města, které je svou polohou na břehu Karibiku skutečně jedinečné.

Tulúm (Opevnění) bylo postaveno na útesu u moře a ze zbylých tří stran bylo obehnáno 6m tlustou a 3-4m vysokou zdí s pěti vstupními branami a strážními věžemi v rozích. vybudováno prý bylo okolo roku 900 n.l. Mayi a v 13.století se stalo velice důležitým centrem. Opuštěno bylo až po dobytí Španěli. Tulúm patrně obývali i Toltékové, protože je zde znát poměrně silný architektonický vliv.

Hlavní stavbou je dvoupatrový Palác postavený přímo na útesu nad mořem. Zhruba uprostřed komplexu se nachází poměrně dost zachovalý Chrám fresek. Dále jsou zde ještě tři chrámy, Chrám Klesajícího boha, Chrám moře a Chrám větru. Město bylo ale poměrně malé, ohrazený prostor má rozměry asi 350x150m.

Konečně se nám tady podařilo vyfotit leguána, kteří jsou velice plaší a našimi automaty bez zoomu téměř nezachytitelní.

Do cabaňi se vracíme až k večeru. Celkem se začíná kazit počasí. Fouká vítr a nebe je hustě zatáhlé. V noci už foukalo tak silně, že se se mnou houpala celá síť a padali nám vevnitř věci. Byla jedna hodina v noci a přesně v tuhle chvíli nám začínal zimní semestr, tak nám to nedalo a oslavili jsme to jedním panákem tequily a pak zase spát.

Cesta do Chatumalu a Veracruzu    den 14.

Ráno je zataženo, krásné počasí v háji. Prý je to důsledek hurikánu, který před časem řádil na Floridě. Chtěli jsme tu být ještě den, ale během chvíle se rozhodujeme pro odjezd.

Balíme a vyrážíme do Tulúmu. Autobus do Veracruzu jede až někdy odpoledne, zkoušíme tedy stopovat, abychom vyplnili čas a ušetřili nějaký penízky. Tři hodiny nic, jen samý taxíky, pak nám ale zastavil kamion, který jel  rovnou do Chatumalu. Po cestě nás čekala jedna protidrogová kontrola. Přece jenom přes Mexiko vede hlavní trasa dovozu kokainu do USA. Chatumal je prý drogami přímo vyhlášený. V Chatumalu kupujeme lístek asi za 370 pesos a ještě si stihneme nakoupit v supermarketu. Autobusem odjíždíme asi v 6 odpoledne a ve Veracruzu budeme za 16 hodin.

Veracruz    den 15.

Probouzíme se asi v 8:00. Projíždíme státem Tabasco a podle krajiny lze soudit, že tato oblast trpí častými záplavami. Ve Veracruzu jsme asi v 10 hodin dopoledne.

Jedeme se podívat do přístavu a na starou pevnost, která zde byla vystavena proti pirátským nájezdům. Prolézáme město, ale žádný velký zázrak to není. K večeru nám jede opět noční autobus, kterým se přemístíme do Puebly.

Puebla, Mexico City    den 16.

V Pueble jsme někdy v 6 ráno. Čekáme do rozednění a pak vyrážíme místním městským autobusem k druhé největší pyramidě na světě. Je úplně zarostlá, takže vypadá jako kopec. Na pyramidě navíc Španělé po dobití postavili kostel. Kostelů je prý v městě 99 a skutečně je vidíte na každém rohu. Na pyramidě setrváváme asi hodinku, je tu hodně místních, kteří si tu dávají ranní zdravotní běh do kopce a zpět. Bývá tu prý odtud vidět Popocatepetl, ale v tomto období je většinou zahalen v oblacích. Jedeme zpět na terminál a kolem poledne vyrážíme autobusem do Mexico City, kde jsme asi za 3 hodiny.

Nakonec seženeme hotel za 110 pesos kousek od hlavního náměstí, což je paráda. Po ubytování si jdeme prohlédnout centrum. Na Mexico City vás hned upoutají taxíky, které tady mají všechny zelenou barvu a lze jich tu vidět více než ostatních aut.

Na náměstí Zócalo přicházíme akorát ve chvíli když je zde vojenský ceremoniál snímání vlajky. V jednom rohu náměstí se nachází zbytky Velkého Paláce původního města Tenochtitlán, na kterém bylo právě Mexico City vybudováno jako symbol pokory původního obyvatelstva. Vedle můžeme vidět indiány, kterak tancují a předvádějí své rituály. Nejde ale o nic jiného než o atrakci. Kolem šesté svlékají ponča a mokasíny, oblékají džíny a nasedají do aut. Podívaná to ale byla hezká.

Teotihuacán    den 17.

Ráno vyrážíme na jeden z autobusových terminálů na severu města a odtud pak starým autobusem do slavného Teotihuacánu. Platíme vstup 50 pesos a jdeme na prohlídku.

Teotihuacán byl vybudován neznámou civilizací na začátku letopočtu v údolí mezi horama ve výšce 2268m.n.m.. V době největšího rozkvětu, to jest v 6.a 7. století tu žilo  200 000 obyvatel. Okolo roku 750 n.l. bylo město napadeno a vypáleno patrně výbojnými kmeny ze severu. Znovu bylo objeveno a osídleno Aztéky až okolo roku 1300, kteří také jméno Teotihuacán (místo setkání s bohy) městu dali.

Město se kdysi rozkládalo na ploše 30 km čtverečních. osu města tvoří Ulice mrtvých která měří v současnosti 2km, ale v minulosti byla prý o mnoho delší.

Nejprve si jdeme prohlédnout citadelu, náměstí o rozloze 400x400m s 15 menšími pyramidami okolo a jednou uprostřed. Údajně sloužila jako administrativní centrum. V čele citadely se nachází velice dobře zrestaurovaný Chrám Quetzalcoatla (okřídleného hada), který má celkem šest stupňů a ze zdi vyčnívají sochy hlavy hada velké snad 80cm.

Pak pokračujeme Ulicí Mrtvých, která je po obou stranách lemována malými pyramidami až k Pyramidě Slunce. Pyramida byla postavena v 1.století n.l. a se svojí výškou 63m je třetí největší pyramidou na světě. Podstavu má úctyhodných 225x225m a v jejím nitru se prý nachází jeskyně, kde se konaly obřady. Na pyramidu vystupujeme po překonání 365 schodů a kocháme se pohledem z výšky na ostatní rujny.

Daleko impozantnější pohled je ale z Pyramidy Měsíce, která stojí přímo v čele Ulice Mrtvých, skutečná nádhera. Pyramida byla vybudována ve 3.století n.l. a má základnu 150x120m a výšku 42m. Kdysi prý na ní stávala obrovská socha. Pod pyramidou byla ve vykopávkách socha nalezena a vážila úctihodných 22tun. Pod pyramidou se nachází náměstí široké 145m, na které dále navazuje Ulice mrtvých. Náměstí je lemováno 11 menšími pyramidami, z nichž vpravo vzadu při pohledu z pyramidy Měsíce je palác Quetzalpapálotla.

Dobře je zde pozorovatelný vztah Mexičanů k památkám. Opravené jsou jen čelní strany pyramid a zadní jsou dosud zarostlé. Při pohledu do krajiny je na této rovině možné najít množství kopců, z nichž každý skrývá pyramidu.

Kocháme se tímto skvostem až do pozdního odpoledne a pak vyrážíme zpět do hotelu. Večer jdeme opět na náměstí a prolézáme okolní uličky nasávajíc atmosféru hlavního města.

Tula    den 18.

Dnes máme v plánu Tulu. Opět jedeme metrem na jeden z terminálů a odtud do Tuly. Při vstupu poprvé uplatňujeme studentskou slevu, platíme asi 10 pesos.

Tula prý byla centrem Toltéků a svůj vrchol zaznamenala mezi 9.a 11. stoletím n.l. Město je poměrně malé, kromě dvou zachovalých hřišť jsou hlavní atrakcí sochy 4,5m vysokých válečníků postavených na třístupňové pyramidě. Ze čtyř soch je pouze jedna originál, zbytek je v Mexickém antropologickém  muzeu.

Kromě nich tu ale nic jiného není. Navíc sem dorazila zrovna nějaké škola, tak tu začíná být celkem přeplněno.Školáci si nás fotí jako exoty, i když pro ně vlastně jsme. Setrváváme asi hodinku a pak jdeme zpět. Na  tržnici ještě kupujeme tretky, hezké jsou sádrové sošky, jsou za 1 pesos, ale horší je bude dovést. Do Mexico City dorážíme stejným způsobem tak ve čtyři hodiny. Po výstupu z metra ale zjišťuji, že jsem o peněženku lehčí. Měl jsem jí v zadní kapse, která byla zapnutá a ještě jsem měl kolem pasu mikinu, fakt machři. Padesát pesos je v háji, teda u nějakýho Mexikánce, doufám, že je aspoň použije na něco ušlechtilého, třeba dar na zkulturnění rozvojových zemí.

Večer opět brouzdáme městem a pak si zajdeme do jedné taquerie na pravé mexické tacos. Jsou fakt výborný, objednávku opakujeme, teda jen Radka s Milanem, já si to díky dnešnímu neplánovanému výdaji odpouštím.

Když jdeme spát, tak začíná být Radce nějak špatně, že by z těch tacos? Přece jen na to ty Mexikánci šahají špinavýma rukama a bůhví jakýho je to jídlo všechno původu.

Odlet    den 19.

Ráno už bylo špatně i Milanovi, oba měli pěknou sračku a vzhledem k tomu, že ani jeden nebyl očkovaný, tak mají strach, že dostali žloutenku. Mě teda není taky nejlépe, ale přesto vyrážím ještě utratit zbytek peněz za dárky. Když se vracím na hotel, Radka s Milanem se hádají, kdo vypadá hůř a zkoumají, jestli nejsou žlutý. Mě najednou průjmy přepadají taky, tak mají aspoň radost, že v tom nejsou sami a že to teda s největší pravděpodobností žloutenka nebude.

Odpoledne balíme a jdeme na letiště, Radce už je tak špatně, že v jednu chvíli nemohla vyjít schody. V metru opět narážíme na zloděje. Je to banda tak 10-13letých kluků, která při příjezdu metra udělá umělou tlačenici a jeden vám projede kapsy a než se zavřou dveře, tak jsou zase pryč. Tentokrát už jsem měl kapsu prázdnou ale cítil jsem, jak mi tam v ní hbitě projela ruka. Milan si ale najivně myslel, že zloděje chytí a schválně jí tam, i když bez peněz nechal. Nechytil.

Na letišti nejdřív na záchod a pak odbavit. Letadlo nám odlétá ve 20:45 a je úplně nacpaný , navíc s Radkou nesedíme do uličky, což komplikuje časté návštěvy WC.

Přílet    den 20.

Do Frankfurtu přilétáme v půl třetí odpoledne a do Prahy jsme měli pokračovat v 15:40. Jako na potvoru měl ale let hodinu zpoždění. Do Prahy jsme přilétli kolem šesté.

Závěr

Z tohoto krásného, téměř 3 týdenního výletu jsme si odnesli spoustu zážitků, upomínkových předmětů a trávicí potíže, které trvali 6 týdnů a nesly název Džerardia intestinalis.