Místa pro zimní dovolenou, na kterých si můžete udělat každý den jiný a tím úplně zapomenout na „stereotypní dovolenou“.

Západně od severoitalského Bolzana, se v samém srdci Brentských Dolomit nachází lyžařská oblast Val di Sole, kterou tvoří významná střediska Passo Tonale, Ponte di Legno, Marilleva, Folgarida a Pejo.

O této oblasti je možné přečíst a slyšet mnoho chvály. Abychom si udělali vlastní obrázek, vyrazili jsme s přáteli otestovat italskou pohostinnost na vlastní kůži. Ještě před odjezdem jsme zjistili, že skipas platí i na Madonnu di Campiglio, Paganelu a další. Uvidíme, co všechno stihneme navštívit během pěti lyžařských dní.

Ubytování máme zařízené přímo v Marillevě, takže do všech lyžařských lokalit to máme kousek. Bydlet bychom měli v jednoduchých apartmánech nedaleko centra městečka. Pokaždé když jedeme s přáteli na hory, volíme levné ubytování, jelikož v něm téměř nejsme. Celý den jsme na svahu a večery většinou trávíme mimo apartmány. Všichni bydlíme v Brně a tak nám cesta zabere okolo 10 hodin autem s přestávkami. Urazíme na ní přibližně 848 km. Mimochodem z Prahy cesta trvá o hodinu méně.

Marilleva a Mezzana, ideální výchozí místa

Vyráželi jsme brzy ráno, abychom do našeho cíle dorazili odpoledne. V příjezdový den zpravidla nelyžujeme. Celé údolí nás vítá zpod sněhové peřiny. To je první dobrá zpráva. Druhé pozitivum je, že náš apartmán je připraven a my se tak bez čekání můžeme ubytovat. Upřímně řečeno, jsme mile překvapeni a na recepci klíčky přebíráme skutečně s povděkem. Cesta totiž byla dost náročná.

Marilleva a Folgarida jsou spojené, uměle vytvořené resorty ve výšce 900 – 1400 m. n. m. Stálých obyvatel zde údajně najdeme pouze 26. Není se čemu divit. Vždyť většina budov jsou rezidence sloužící k ubytování turistům. Drtivá většina z nich jsou nově postavené a na tradiční architekturu zde narazíte opravdu zřídka. I když jsou tu. Tuto dvojici doplňuje trošku větší Mezzano.

Samotná Marilleva 900 byla založena jako nástupní stanice lanovky vedoucí do Marillevy 1400. Táhne se podél řeky Noce velmi blízko od Mezzana. Italové toto středisko s oblibou navštěvují i z důvodu výborné dopravní dostupnosti autem i vlakem. Jde to poznat, je zde totiž hodně rušno. Zmíněnou kabinovou lanovku zatím necháváme být a prozatím se soustředíme na poznávání oblasti. Hlavní část infrastruktury ale leží v Mezzaně na protějším břehu řeky. Naše kroky tedy směřují tímto směrem.

Mezzano se ukazuje jako typické horské městečko, které v posledních letech prošlo významnou revitalizací. Dominantou je farní kostel z šestnáctého století, který je však popisován už v dokumentech ze třináctého století. Po cestě míjíme „Sport centrum“ s krytým bazénem a dalšími službami, jako je například tenis, bowling, nebo prostor pro bruslení. Určitě se některý večer necháme zlákat k relaxaci. Přímo v centru leží informační kancelář, kde se turisté mohou informovat o aktuálních kulturních událostech nejen ve Val di Sole, ale i v celé oblasti.

Folgarida ve znamení překrásné přírody

Folgarida se nachází ve výšce 1300 metrů na území přírodního parku Adamello Brenta. Vypravit se odtud můžete na pěší procházky do hor, nebo k horským jezerům. Díky perfektní infrastruktuře lanovek se téměř po celé oblasti můžete přepravovat pouze pomocí nich, bez nutnosti využití automobilu, nebo skibusu.

Jedno odpoledne jsme se nechali inspirovat a vyjeli jsme lanovkou nad Folgaridu do výšky 2002 m a odtud jsme pomalu scházeli do údolí. Byla to krásná procházka, která měla trošku nečekaný závěr. Vyšli jsme totiž jinde, než jsme chtěli a ocitli se v městečku Dimaro. Po sestupu a skotačení na úpatí hory Monte Spoliverino jsme byli pořádně unavení a tak jsme navštívili jednu z místních restaurací. Ukázalo se, že odtud jen tak neutečeme, a tak jsme se na apartmán vrátili úplně za tmy. Vůbec nám to ale nevadilo. Byli dobře najezení a trošku posilnění výborným červeným vínem.

Lyžování Marilleva a Folgarida

Každý den má naše lyžování stejný scénář. Ráno vstát a vrátit se až se zavřením vleků. Všichni jsme lyžařští nadšenci a tak neexistuje, že by někdo zůstal v posteli. Lyžování v Marillevě si užíváme naplno. Svahy jsou perfektně upravené a navíc nám vychází počasí. Z Marillevy 900 kabinkou do Marillevy 1400 a dále pak na Monte Vigo (2179 m), nebo na Dos de la Pesa (2155 m). V této oblasti převažují červené tratě standardních rozměrů vinoucí se strání a následně lesem. Pro zkušené lyžaře je připravena dlouhá černá sjezdovka, která směřuje až do Marillevy 1400. Najdete ji pod označením 25 a 26. Obsluhují ji sedačkové lanovky 16 a 17.

Kopce nad Folgaridou nabízejí skutečně nádherné výhledy. Z horních stanic lanovek vidíte do údolí a hlavně na protější stranu, kde se do vrchu tyčí skalnaté vrcholky hor. Pozorovat můžete i lanovky vybíhající do kopců z Madonny di Campiglio. Ta je odtud totiž skutečně kousíček.

Z Monte Vigo můžete pozorovat dech beroucí strmé štíty Brenských Dolomit. Pokud se vydáte podél lanovek dolů, čeká vás několik červených a modrých tratí. Po nich dojedete až do městečka Folgarida. Z Monte Vigo se ale dá jet ještě dál, do Madonny di Campiglio. Musíte ale směřovat doprava. Cesta na lyžích trvá jen chvíli. Dva sjezdy a jste tam! Madonna di Campiglio leží na opačné straně. Marilleva je přes kopec a proto počítejte s časovými nároky na návrat, ať nemusíte využívat skibusy. Abychom se dostali do Passo Tonal a Ponte di Legna nám opravdu nezbývá čas a tak usuzujeme, že tyto střediska necháme jako lákadlo pro další roky.

Hodnotíme a odjíždíme

Lyžování zde hodnotíme velmi pozitivně. 260 km tratí všech obtížností jsou pádným argumentem a jejich poctivá úprava také. V Marillevě se nachází parádní snowpark pro děti a poměrně dlouhá U-rampa. V případě nedostatku sněhu je v oblasti přítomen ledovec Presena nad středisky Tonale, Ponte di Legno. Marilleva a Folgarida jsou výborným místem i pro rodinnou dovolenou. Díky velké rozloze oblasti je zde i spousta jiných aktivit kromě ježdění. Ani jsme vše nestihli vyzkoušet.

Po pěti dnech strávených v Dolomitech odjíždíme zcela nadšeni a spokojeni. Ani jeden večer jsme neprožívali stejně. Bazén, bruslení, procházka a večerní lyžování nás zabavily dostatečně. Okusili jsme i místní kuchyni a otestovali i večerní život. Sečteno podtrženo šlo o parádní dovolenou za velmi přijatelnou cenu.