MALLORCA 2005

Čtenářům se omlouvám, že jsem do skupiny cestopisů ten původní prostě z r.2005 překopíroval z rušených stránek, – no ale nějak se začít musí a třeba se někomu přece jen bude hodit.

Už od začátku roku 2005 jsme diskutovali se ženou kam vyrazit na dovolenou. Shodli jsme se jen v tom, že by to mělo být na 10-11 dní, last minute s polopenzí (pohodlíčko pro dva lidi před šedesátkou ), září a oblast Středomoří – ona by raději na Costa del Sol, já na nějaký řecký ostrůvek. Prostudovali jsme internetové mapy a porovnávali nabídky. Ze všeho jako obvykle vyšel kompromis – vyrazíme na Mallorcu, přestože jsme na ní byli již dvakrát (Canyamel se starým F. a Can Picafort se starým Č.) a projeli ji autem křížem krážem. Volba padla tentokrát na CK F. a její nabídku Puerto de Alcudia (hotel Bahía de Alcudia- výborné jídlo i ubytování). Místo jsme znali z předchozích výletů jako krásný široký záliv na severovýchodě ostrova, prakticky po celé délce 20 km s čistými písečnými plážemi, které jsou ohraničeny buď palmami nebo borovicemi či u Can Picafortu dunami. Na začátku září je už horko snesitelné, pláže nejsou přecpané, večerní procházky po promenádě nemají chybu a noční život je podstatně tišší než v letní špičce. Pláže jsou široké, bez kamínků, pozvolný vstup do vody, k dispozici jsou sprchy i řada taveren, voda kolem 26 stupňů. K našemu slunečníku jsme si po příletu přikoupili umělohmotný čínský vrták do písku (3,0 Euro) ? vynikající věc proti občasnému větru a mohli si dosytosti užívat slunce i moře. Po 3 dnech nečinnosti na pláži bylo třeba změnit stereotyp, tak jsme si vypůjčili na 4 dny auto (105,-Euro, benzin cca 1 Euro/lt) a vyrazili na předem naplánované výlety:

1.den – přes Incu směr Castell d Alaró – závěrečnou fázi cesty bych tedy vlastním autem neabsolvoval, nicméně s vypůjčeným jsem to risknul . Jsou zde velice úzké kamenité klikaté cesty, ale projet se dají až na parkoviště pod hradem s krásným výhledem. Na hrad je to ještě asi hodinka pěšky. Po krkolomné jízdě z kopce jsme zamířili na Bunyolu (odtud doporučuji výlet historickým vláčkem do Sólleru a zpět, ale raději v jiném dni, aby bylo dost času). Dále zastávka ve Valdemosse a pak po severozápadní straně pohoři Tramuntana. obr=277Pozor ? neminout vyhlídku na Sa Foradada (oko jehly) a nezaváhat při vjezdu do Deiá, kde je nejvhodnější místo na focení jedné z nejkrásnějších vesnic Mallorcy. Krásně se pak jede kolem přehrady Gorg Blau uprostřed horského masivu. Po průjezdu tunelem jsme odbočili vlevo na Sa Calobra. Tuto úzkou asfaltovou silnici si nenechte ujít ? kdesi jsem četl, že je to šoférská maturita, tam a zpět přes 130 zatáček, běžný řidič ale nemá problémy (jezdí tam i autobusy). Je lepší tam jet později odpoledne či brzy ráno, když tam ještě není silnější obousměrný provoz. V Sa Calobře je hlavní atrakcí skalní soutěska mezi kaňonem a mořem Torrent de Pareis (vzdálenost méně než 1 km od parkoviště). Ze Sa Calobry se vracíme zpět do Alcudie přes Pollencu.

2.den – jedeme přes Incu po dálnici (neplatí se) do Palmy -návštěva katedrály Le Seu a dalších částí města. Na slunci to peče k 50 stupňům. Na autě se rozsvítila kontrolka mazání, tak se raději po návštěvě turisty hojně navštěvovaných sousedních středisek opatrně vracím do Alcudie, kde po reklamaci vyměňují auto a prodlužují o den pronájem. Večer doplňujeme drobné zásoby v levném supermarketu Eroski.

3.den – jízda do Manacoru s návštěvou prodejny umělých perel (lze shlédnout i jejich výrobu), pak jedeme na pláž Es Trenc. Je to vyhlášená pláž, ale jsme dost zklamáni – parkovné 5,-E, pláž krásná, ale nečistěná až špinavá a černé nebe s následující těžkou průtrží mračen. Ještě, že jsme se stihli vykoupat a doběhnout do auta. Při návratu jedeme městečky, zaplavenými vodou.

4.den – návštěva sousední zátoky Pollenca a městečka Alcudia (asi 1 km od Puerto de Alcudia). Toto staré městečko s úzkými uličkami se vyplatí navštívit zejména v době trhů nebo i k večeru.

5.den – Can Picafort, Muro a blízké okolí zálivu Alcudia.

Posledních pár dní pobytu věnujeme opět pláži a moři v Alcudii a také krásnému bazénu „našeho“ hotelu u něhož je i velká zahrada s exotickým ptactvem.

Některá další místa Mallorcy z našich minulých pobytů, která mohu doporučit k návštěvě: Mys Formentor, Dračí jeskyně s hudbou na podzemním jezeře, určitě některý z klášterů (např.Lluc, San Salvator), městečka Petra, Sa Pobla či větrné mlýny u Campos.

A na závěr postřeh, byť samozřejmě subjektivní – pokud člověk není celou dobu dovolené na jednom místě někde na přeplněných plážích u Palmy, určitě najde nejen řadu klidných míst u moře, ale i opuštěné vesnické usedlosti ve středu ostrova, nebo klid v horách. Na tomto ostrově si každý své určitě najde.