Začátkem září vyrážíme do Itálie do města Riva del Garda u největšího italského jezera Lago di Garda.

Zdejší kraj je proslulý svým specifickým mikroklimatem. Omezené srážky, slunce, teplý vítr, hory a termoregulační vliv jezera Lago di Garda, dávají zdejšímu kraji zvláštní ráz.

Do města po asi 1000 km jízdy dojíždíme něco po poledni. Počasí nám první den přeje a tak většina z nás po ubytování tráví odpoledne u bazénu. Já si však nejdřív zajíždím do centra na obhlídku města a do Informačního centra. I když mám sebou mapu od Kompassu, ptám se ještě po cyklistické mapě. Dostávám ji zdarma v měřítku 1:40 000, což je lepší jak ta co mám od Kompassu. Volně je v IC hodně materiálů, mapu však měli schovanou. Venku před IC jsou ještě nabídky na ubytování a interaktivní panel, kde si můžete např. podívat na předpověď počasí. Ta nám ale na další den vůbec nepřeje.

Vzdálenost: 11 km, nastoupáno 166 m.

Ráno sice trochu zprchne, ale na nějakou výraznou změnu počasí to ještě nevypadá. Kolem poledne proto vyrážíme na pěší pochod. Na 6,5 km se dostáváme z výšky 175 m.n.m. až na vrchol Cima SAT 1246 m.n.m. Přeháňky jsou čím dál tím častější a mraků čím dál tím více. Na sestupu překonáváme lehčí řetězové úseky a asi 15 metrů dlouhý žebřík. Dále procházíme kolem kapličky Santa Barbara, odkud je pěkný výhled do okolí. O kousek dál je ještě chatka, ta však je zavřená a proto pokračujeme v sestupu. (Pokud by jsme sestupovali přímo Rivy čekali by na nás několikametrové žebříky). Po šesti hodinách chůze přicházíme včas zpátky do našeho apartmánu, venku se spustil pořádný déšť, který trval přes celou noc.

Vzdálenost: 11 km, nastoupáno 1308 m.

Pondělí ráno je ještě hodně oblačné, ale je bez deště a tak vyrážíme do nedaleké obce Arco. Z města nás čeká stoupání k hradu, který se nachází na skalním útesu nad řekou Sarca. Hrad je symbol města, z kterého se dochovali trosky dolního paláce a tvrze, které jsou obklopené stoletými cypřiši. V jedné z místností se nachází sekulární nástěnná malba ze čtrnáctého století (nesmí se zde fotit). Při obhlídce se ještě kocháme nádhernými výhledy jak směrem k jezeru tak do vedlejšího údolí. Z hradu poté již míříme po cyklostezce podél řeky Sarca až k jejímu vyústění do jezera u obce Nago-Torbole. Z Nago pokračujeme přes Rivu podél pobřeží a poté ještě vystoupáme až k našemu apartmánu.

Vzdálenost: 21 km, nastoupáno 301 m.

Počasí nám dnes přeje a tak dnes vyrážíme na Tremalzo. Úterní etapa je královská, protože „kdo nebyl na Tremalzu, jakoby ani nebyl u Gardy,“. Z Rivy se vydáváme štěrkovou cestou vytesanou ve skále strmého západního svahu. Po této staré cestě Strada del Ponale s několika tunely pokračujeme směrem k jezeru Lago di Ledro. U jezera se cesta narovnává a my již po asfaltu projíždíme po levé straně jezera. Po krátké zastávce u jezera pokračujeme po cyklostezce kolem města Tiarno di Sotto až odbočce na silnici Strada per Tremalzo, odkud nás čeká 14,5 km stoupání s cca 1150 m. převýšením. Na 12,5 km, kde končí asfaltová silnice po 1:35 hod. jízdy, zastavujeme u restaurace Rifugio Garda (1 686 m n.m.) kde čekáme na ostatní z naší skupiny. Po obědě ještě po bílé štěrkové cestě stoupáme 1,5 km do výšky 1865 m.n.m.. Poté projíždímetunelem, za kterým následuje sjezd až do sedla Passo Nota (1 208 m n.m.). Serpentiny, několik tunýlků a parádní výhled dělají z tohoto sjezdu nezapomenutelný zážitek. Za sedlem vede cesta mírně z kopce do kopce až k sedlu Passo Guil (1 208 m n.m.), kde zabočujeme doleva na louku a poté následuje opravdu prudký sjezd lesem. Na bílé štěrkové cestě se muselo pořád stát na brzdách a moje kotoučové brzdy dostaly pořádně zabrat. Nakonec přijíždíme do městečka Pré di Ledro přes které jsme jeli k jezeru Lago di Ledro. Po stejné cestě Strada del Ponale pak se vracíme zpět do Riva del Garda.

Vzdálenost: 69 km, nastoupáno 3364 m.

Další den jsme si naplánovali rovinatou trasu k jezeru Lago di Cavedine. Míříme do Arco a poté již po cyklostezce, která vede v blízkosti řeky Sarca. Kulisa je opravdu nádherná, na jedné straně máme několikery sady jablek, hroznů, kiwi,…na druhé řeku, hory. Po objetí jezera zastavujeme na chvíli na jeho spodním konci, aby jsme poté zamířili do Arca na oběd. Poté jsme po naši již známé cyklostezce zamířili do Nago-Torbole a přímou cestou zpět domů.

Vzdálenost: 51,5 km, nastoupáno 521 m.

Ve čtvrtek míříme ráno podél jezera do Malcesine, odkud se chceme lanovkou vyvézt na Monte Baldo. Po vystání fronty na lístky zjistíme, že další cyklisty bere lanovka až v 14:15 hod. a to je teprve 9 hod.. Nakonec lístky kupujeme (1 osoba i s kolem 16 eur) a protože máme hodně času jedeme nejprve na obhlídku starověkého města se zámkem Scaligero. Po obědě se chvíli natáhneme u jezera a pak již míříme k lanovce. Nejdříve se do lanovky naskládají kola a až poté nastoupí lidé. Na přestupní stanici v San Michele musí všichni vystoupit a počkat na další lanovku, která jede až na Monte Baldo. Ta je větší a pobere cyklisty z dvou lanovek z Malcesine. Na webu jsem se dočetl, že se lanovka otáčí kolem vlastní osy, ale ta naše se neotáčela. Na vrchol (1623 m.n.m.) jsme dorazili za 20 minut a překonali výšku 1623 m. Lanovka končí kousek pod vrcholem 1752 m vysokého Monte Baldo.Počasí nám moc nepřálo, bylo hodně mraků, také k tomu nejlepšímu výhledu jsem se nedostal, protože cesta k němu byla pro kola zakázána. Ale i tak jsem si našel jedno pěkné místo vedle stanice lanovky s výhledem. Dále nás čekal sjezd, nejdříve chvíli po šotolině a poté již po asfaltu s jedním stoupáním k chatě Rifugio Graziani pod Monte Altissimem. U San Valentino jsme si udělali zastávku v baru Trattoria al Passo, kde jsme ochutnali místní sýr a salámy. A poté opět parádní sjezd až do města Mori, odkud jsme pokračovali po cyklostezce až do obce Torbole u Gardského jezera a přes Riva del Garda zpátky.

Vzdálenost: 71 km, nastoupáno 900 m.

Jak první den, tak i poslední den je velké vedro a proto trávíme čas u našeho bazénu. Já si ještě naposledy zajíždím do centra Riva del Garda a mířím k němu také. Kromě jednoho deštivého dne jsme měli ideální počasí na kolo, teplo, ale žádné vedro. I ve vyšších polohách na Tremalzu a Monte Baldu, kde je teplota o cca 10 st. menší, bylo příjemně. Díky specifickému klimatu v této oblasti bylo i v hodně pozdních hodinách možné sedět na terase našeho apartmánu jen v krátkých tričkách a kraťasech.

Vzdálenost: 9,5 km, nastoupáno 145 m.

Celkem

km: 244 km (233 na kole, 11 km pěšky)