Korfu 8.-19.9.2000

V pátek ráno odjíždíme ze Zlína do Prahy na letiště. Ve tři odpoledne odlétáme. Do Kerkyry přilétáme před pátou – tedy šestou místního času. Projíždíme podvečerní Kerkyrou, letovisky Dassia a Ipsos až do Barbati. Nad Barbati se majestátně tyčí vrchol Pantokratoru. Ubytováváme se v apartmánovém domě Salvanos, který leží kus za vlastním letoviskem. Pokoj je velký a příjemně zařízený. Vybalíme jen to nejnutnější a jdeme se najíst do taverny. Vychutnáváme si příjemné teplo letního řeckého večera.

Ráno se budíme kolem osmé hodiny. Po snídani jdeme najít místní menší romantické pláže, jak bylo napsáno v katalogu cestovní kanceláře, ale jsme hodně zklamáni. Raději si hned jdeme zamluvit skútr, abychom se mohli vydat za objevováním krás ostrova a abychom unikli všudypřítomným českým turistům.

Následující den se slunce schovává za mraky a dokonce i trochu prší. Odjíždíme na první výlet, který jsme si naplánovali do vesnice Gastouri jižně od Kerkyry, kde si císařovna Sissi nechala vystavět zámeček Achillion. Po kratším bloudění na okraji Kerkyry se dostáváme úspěšně až k zámečku. Procházíme jím i hezkou zahradou. Po prohlídce sjedeme do letoviska Benitses a odtud již uháníme směrem na Kerkyru.

Na chvíli se zastavujeme u mola, kde se Sissi chodívala koupat, pak také u vyhlídky na ostrůvek Pontikonissi (Myší ostrůvek) a u lávky vedoucí na poloostrov Kanoni. Odtud je výhled na letištní dráhu v Kerkyře – a máme štěstí – právě se chystá letadlo ke startu. Přeletí nad našimi hlavami a my můžeme pokračovat přímo do Kerkyry.

Parkujeme kousek od staré pevnosti. Tu si prohlédneme – z nejvyššího místa je krásný výhled na staré město. Po příjemném odpočinku na náměstí Spianada v kavárně se vrháme do uliček starého města. Jsou nádherné, balkóny plné květin, domy nepravidelných tvarů, krásná zákoutí, na všech možných i nemožných místech stojí židličky a stolky, lákající k posezení. Všude lze také nalézt krámky s lákadly pro oči a peněženky turistů. Mírně unaveni nasedáme na skútr a jedeme zpět do Barbati.

V pondělí ráno nás do nového dne vítá zatažená obloha. Rozhodujeme se, že pojedeme na severní pobřeží do Sidari. Vyrážíme na cestu směrem na sever, projíždíme letovisky Nissaki a Kaminaki. Začíná ale pršet, a tak se vracíme zpět do Barbati. Druhý pokus o vyjížďku začíná odpoledne. Zastavujeme se nad zátokou Kalami s domem rodiny Durrelových a pak jedeme do Kassiopi,

odtud pokračujeme přes Almiros do Acharavi na severním pobřeží.Za námi se v temně šedých mracích utápí pohoří Pantokrator. Dojedeme do letoviska Acharavi, ale je velmi nevlídno a začíná pršet. Rychle navlékneme šusťáky a větrovky a uháníme směrem domů. U Kalami už přímo lije. V dálce nad pevninou hřmí a pohoří nad námi se utápí v dešti. Sušíme věci a a chystáme se na večeři do taverny. Vybíráme si posezení s výhledem na večerní Kerkyru. Dáváme si kleftiko = dušené jehněčí se zeleninou ve vinné omáčce s opečeným bramborem, k tomu pak domácí víno.

V úterý nás konečně vítá pravé řecké modré nebe a slunce. Dnes nás čeká dlouhý výlet, nejprve do Sidari na severním pobřeží, pak k mysu Drastis v nejzápadnějším cípu Korfu a odtud po západním pobřeží do Agios Georgios. Jedeme korfským vnitrozemím. Cestu lemují krásné olivové háje a vesničky či osamělé domky usazené uprostřed nich. To je pravá durrellovská atmosféra ostrova, daleko od turistického ruchu přímořských letovisek. Cesta rychle ubíhá a brzy vjíždíme do letoviska Sidari, které patří k největším na severním pobřeží. Největší atrakcí je zde tzv. kanál lásky – krásné pískovcové útvary vytvářející několik zálivů. Koupáme se v jednom z nich, moře je velice mělké, ale kupodivu se nám zdá být studené.

Ze Sidari pokračujeme do Peroulades a k mysu Drastis. Pohled je to moc krásný a fotoaparát nezahálí. Přijíždíme k pláži Logas, je velmi fotogenická, ale koupat se kvůli vlnám nedá. Pokračujeme proto na jihozápad. Míjíme mys Arillas, pak projíždíme letoviskem Agios Stefanos. Pláž je zde hodně široká, ale moc nás nezaujme, proto se rozhodujeme dojet až do Agios Georgios. Přijíždíme od vesnice Afionas a pod námi se objevuje celý záliv. Je to moc krásný pohled. Sjedeme dolů a na pláži zakotvíme, abychom se vykoupali. Voda se jen mírně pohupuje a je teplá. Po odpočinku odjíždíme do vesnice Makrades. Cesta zprvu asfaltová se mění na šotolinu, stoupáme do pořádných výšek.

Odměnou je nám výhled na Agios Georgios z ptačí perspektivy. Cesta nás zavede až do vesničky Makrades, zde jen zběžně nakoukneme do krámků a již se ubíráme zpět do vnitrozemí, abychom se vrátili do Barbati. Se zapadajícím sluncem se vracíme zpět. Večer trávíme na terase našeho apartmánu.

Středeční ráno je opět usměvavé a slunečné, dnes je před námi asi nejdelší cesta – až na jih ostrova. Jedeme podél východního pobřeží přes Kerkyru stále na jih – projíždíme letovisky Benitses, Perama, Moraitika – jsou zde sice četné možnosti zábavy, ale pláže nic moc. Naším cílem je pravá a nefalšovaná poušť.

Leží u jezera Korission a opravdu tak vypadá – daleko dozadu se táhnou písečné duny. Moře je zde mělké a teplé – radost se v něm koupat. Po odpočinku vyrážíme dále na jih – přes Argirades do Marathias. Zde je jako nástraha na turisty velmi strategicky umístěná taverna – neodoláme a dáváme si místní specialitu -pastitsadu – telecí ve vinné omáčce s těstovinami – je to božský pokrm do našich vyhladovělých žaludků. Posilněni sjíždíme odbočkou k plážím Marathias – jsou písečné a táhnou se v délce několika kilometrů. Také zde se příjemně vykoupeme v teplé vodě.

Naše poslední zastávka byla na betonové lávce u kerkyrského letiště, kde jsme marně čekali na letadlo, které by přistávalo nebo odlétalo. Zato jsme došli až ke kostelíku Panny Marie, který bývá vyfotografován téměř ve všech kalendářích a průvodcích z Korfu. I do našeho fotoalba přibude tento snímek. Projížděli jsme pak podvečerní Kerkyrou, staré domy kolem přístavu byly nasvětleny měkkým světlem zapadajícího slunce – byl to pohled jako z pohádky. Do Barbati jsme přijeli dost pozdě. Večer si vychutnáváme klid na terase a pozorujeme hvězdy a letadla nad námi.

Ráno nás již třetí den vítá hezky modrá obloha, a protože včera jsme se na skútru najezdili dost a dost, rozhodujeme se, zda se projít nebo vykoupat. Místní „romantické“ pláže nás ale neuchvacují, proto se raději rozhodneme pro vycházku. Jdeme do sousedního letoviska Nissaki, kde odbočíme z hlavní cesty doleva a serpentinami v olivových hájích s rozesetými vilkami pro ubytování turistů stoupáme nahoru. Cesta docela rychle ubíhá, pod olivami je stín, takže brzy se ocitáme pěkný kus nahoře, v sedle pod vrcholem Pantokratoru. Ten se tyčí vlevo od nás. Je na něj fantastický pohled. Spokojeni se vracíme zpět do Barbati.

Nazítří nás čeká opět cestování na skútru, tentokrát na západní pobřeží. Nejprve do vesničky Makrades a

ke skalní bráně, od které se otevírá úchvatný výhled na záliv Agios Georgios, pak přes vesničku Krini ke zřícenině Angelokastro.

Za ní po malém bloudění úspěšně najdeme záliv Liapades. Je zde velmi hezké prostředí, ale pláž je na tolik turistů dost malá. V pět hodin z pláže odjíždíme, projíždíme malebnou vesnicí Doukades, usazenou v kopcích. Dále pak průsmykem Troumbetta do Barbati.

V pátek odjíždíme z Barbati na na jihozápad- k pláži Mirtiotissa. První zastávka je ve vesničce Doukades. Zaparkujeme na náměstí u kavárny a jdeme se projít starobylými uličkami s kamennými domy.Za letoviskem Ermones začneme trochu tápat, ale po několika pokusech se trefíme na tu správnou cestu. Parkujeme na provizorním parkovišti a ještě kus scházíme dolů k pláži. Za chvíli se nám naskytne pohled na pláž z jemného písku sevřenou mezi skalisky. Voda je průzračná, je zde hodně návštěvníků, protože je to jedna z mála, ne-li jediná oficiální nuda pláž na Korfu. Je bezesporu tím nejkrásnějším místem, které lze na Korfu najít. Koupeme se v nádherné a teplé vodě. V pozdním odpoledni přijíždíme do Kerkyry a odtud již do Barbati. Jdeme na večeř do jedné z taveren, směs grilovaných mas s řeckým salátem a domácím vínem nám moc chutná. Po dni plném zážitků padáme únavou do postele.

V sobotu se díváme z terasy na hory nad námi, jako krajkoví je zdobí bílé mráčky. Právě tam dnes chceme jet. Serpentinami stoupáme nahoru, brzy sesedám z našeho pojízdného oře i já, cesta je samé kamení, tak střídavě popojíždím a popocházím. Tak to jde až pod vrchol Pantokratoru, kde na nás krásná široká asfaltová cesta.

Na malém parkovišti necháme skútr odpočívat a zbytek cesty k vrcholu jdeme pěšky. Bohužel viditelnost není žádná, vše je zahaleno v oparu, pouze je vidět Almiros na severním pobřeží. Tam je také další cíl naší cesty. Po krásné asfaltové silnici sjíždíme z pohoří Pantokratoru dolů k pobřeží. Míjíme malé vesničky nebo jen jednotlivé usedlosti. Krajina je zde kouzelná. Po 18km se dostaneme na pobřeží do letoviska Acharavi. V místní pekárně si kupujeme pitu plněnou špenátem a sýrem a vodu.Takto zásobeni jedeme na pláž Almiros. Lidí je zde málo a koupání je velmi příjemné. Později jedeme do Acharavi nakoupit nějaké suvenýry a pak již přes Kassiopi a severovýchodní pobřeží do Barbati. Čeká nás poklidný večer na terase.

V neděli chceme poznat další pláž na západním pobřeží – Jaliskari. Po vydatné snídani jedeme do hlavního města Kerkyry a odtud směrem na Pelekas,

odkud již brzy dorazíme k pláži. Seshora je fantastický výhled na nejkrásnější část pobřeží od Mirtiotissy až po Jaliskari. Moře je překrásné, i když trochu rozvlněné, takže se necháváme houpat v teplé vodě. Kolem třetí hodiny se zvedáme a odjíždíme kousek dál na sever k sousední pláži Kondo Gialos nebo také Pelekas. V zeleni je zde ukryt obrovský hotel, ale pláž je dosti velká. Najdeme si klidné místo asi uprostřed a lenošíme, než zase usedneme na skútr.

Zítra je před námi poslední celý den našeho pobytu. Ráno obloha nevypadá zrovna přívětivě, proto se rozhodujeme, že pojedeme do Agios Georgios na pěší výlet k taverně a plážím v Afionas. K taverně Dionyssos vyjedeme na skútru. Je odtud opravdu krásný výhled na celý záliv Agios Georgios. Pak pokračujeme ke dvěma malým plážím v zátočině pod Afionas. Později jedeme podél severního pobřeží, zastavujeme na vyhlídce na útesy Sidari, a pak již hezkou širokou silnicí ujíždíme přes Rodu a Acharavi do Almirosu. Moře je zde klidné a teplé, tak se naposled koupeme. Tentokrát je také trochu vidět hory na albánském pobřeží.

V úterý odpoledne po dnu stráveném procházkou v okolí Barbati a posledním návštěvou taverny odjíždíme na letiště. V osm hodin večer odlétáme a necháváme za sebou řecké slunce a teplé moře a také pocit příjemně strávené dovolené na nejzelenějším řeckém ostrově.

V Praze na Ruzyni je o celých 16°C méně, a tak z přívětivého léta jsme skočili rovnýma nohama do podzimu.