0
0

Dynamický Hongkong dnes disponuje moderním dopravním systémem, jehož husté linky rychle a spolehlivě spojují hlavní obytné části města. Vedle klimatizovaných autobusů, vlaků a metra působí dvoupatrové tramvaje starobyle, jakoby sem ani nepatřily. Pouhých šest tramvajových linek vcelkové délce 30 km protíná severní část ostrova Hongkong zShau Kei Wan do západní čtvrti Kennedy Town. První tramvaj vyjela vroce 1904 a loni tedy tento způsob dopravy oslavil své stoleté výročí. Vybavení vozů se od té doby příliš nezměnilo – dřevěné sedačky, okýnka sklikou, kovová zábradlí, mechanický zvonek atd. Jen reklamy pokrývající boky vozů dokládají moderní věk místa, které se nikdy nezastaví – mobilní telefony, parfémy, filmy, internet.

Tramvaje jezdí od 6.00 ráno do 1.00 vnoci. Tento způsob dopravy je vcelém Hongkongu nejpomalejší, což je však ideální klevné poznávací jízdě. Navíc vzácpách, kdy se auta a autobusy pohybují rychlostí 10 – 15 km/h, mohou tramvaje po neucpaných kolejích jet až trojnásobnou rychlostí. Za jednotné jízdné 2 H$ (asi 8 Kč) můžete jet buď jednu zastávku pouhých sto metrů nebo až na konečnou, 15 km přes celý Hong Kong Island.

Při svém vzniku před sty lety začalo původně jezdit jen 26 jednopatrových tramvají, vyrobených vAnglii, vkoloniálním Hongkongu striktně rozdělených na první a třetí třídu. Toto rozdělování přetrvalo až do roku 1972. Typické dvoupatrové stroje se začaly zavádět roku 1912. Dnes má celá flotila 163 vozidel a je největší společností sdvoupatrovými tramvajemi na světě. Za nejtěžší zkoušku odolnosti se považuje otevření hongkongského metra vroce 1980, jež mnozí považovali za smrtelnou ránu pro zastaralé tramvaje. Průměrně přepraví úctyhodných 240 000 cestujících denně. Vblízké budoucnosti se neočekává žádný pokles počtu cestujících. Doba dnes přeje spíše těmto ekologickým dopravním prostředkům než početnějším autobusům, jak dokazují trendy například vmnoha Japonských městech či anglickém Manchesteru.

Zobrazuji 0 výsledků
Vaše odpověď

Prosím, nejprve se .