Splnila jsem si další cestovatelský sen- vidět Barcelonu ! Spolu se synem Vojtou (16) a mojí úžasnou neteří Sofií (11) jsme si udělali krásně pozdně-jarní výlet. Aspoň na pár dní jsme tak měli možnost uletět deštivému a chladnému počasí tady v Čechách a užít si sluníčko, většinou polojasno a hlavně jsme cítili vůni moře ve vzduchu …a byla to paráda! Barcelona nás nadchla, BRAVO GAUDÍ !!!! – jak říká Sofie, je až přenádherná! A jak to všechno bylo ?

Barcelona nás nadchla, BRAVO GAUDÍ !!!! – jak říká Sofie, je až přenádherná!

A jak to všechno bylo ?

9. LEDEN 2013 – LETENKÝÝÝÝÝ

DONE !!! Je večer, už ráno jsem poslala nabídku letenky pro neteř mé sestře, ale zatím bez odpovědi… Blíží se večer – 21 hodina, spolu se synem se rozhodujeme, že teda poletíme sami 🙁 a vybíráme letenky. Ve chvíli, kdy se musím zvednout od PC a dojít si pro platební kartu ale jako nějakým zázrakem pípne SMS: „ANO, mooc ráda“ …takže je jasné, že letíme i s mojí milovanou Sofií. Opravdu „za vteřinu 12“ zareagovala…, pomyslím si něco o věcech mezi nebem a zemí, a bookuji naše letenky. Venku mrzne, je nevlídno a mě od teď bude kromě těšení na únorové Thajsko hřát i těšení na Barcelonu!

Jsem to ale hodná tetka (fuj, samochvála ale smrdí, chichichi – ale já si sestry děti na cesty půjčuji mooc ráda) a než usnu, máme vytištěné letenky od ČSA s termínem odletu 26.5.2013, na 4 dny. Hurááá

10. LEDEN 2013 – SOBOTA 25. KVĚTEN 2013 – PLÁNOVÁNÍ A PŘÍPRAVY

Moje natěšené srdce cestovatele se kromě přestávky, kdy jsme objevili krásu Thajska a žasli v Hong Kongu, vrhlo na přípravy další cesty.

Ohledně ubytování u nás vyhrál high-tech hostel Twenty Tú – http://twentytu.com/en/, http://www.booking.com/hotel/es/twentytu-hostel.cs.html?sid=c37b9561aad0d78ad361f43ae89704f6;dcid=1 Na hotelu nás zaujali pozitivní recenze, blízkost moře a centra a co lhát – i příznivá cena za pokoj s vlastním zázemím a snídaní.

Protože jsme myslím mírně pokročilí cestovatelé, vystačíme si při plánování s internetem, vytištěným plánkem Barcelonského metra 😀 a hurá!

Nejdůležitejší odkazy, které by mohli dalším třeba usnadnit plánování výletu:

– Top 10 v Barceloně: i s odkazy na jednotlivé památky, místa k návštěvě:

– mapa metra v Barceloně:

– oficiální stránky dopravního podniku v Barceloně: http://www.tmb.cat/en/

– článek , jak si sami zařídit návštěvu Montserratu:

– stránky Las Golondrinas/výlety lodí: http://www.lasgolondrinas.com/

– slevový portál:

http://www.urbancheck.com/buscar-ofertas/ – zadat město Barcelona a zobrazí se aktuální slevy :-))

– akvárium v BCN:

Každým dnem se těším čím dál víc, týden před odletem nás zaskočí teploty, které na týden udělají z nejnatěšenější členky výpravy Sofie maroda :-(.

Před odletem jsme měli kromě letenek a mapy + plánek metra, online zabookované ubytování, se slevou koupené lístky na lanovku na Montjuíc, online sjednané pojištění Generali a vytištěno dost slevových kuponů…inu, každé Euro se počítá…

Celou dobu těšení mi v uších zní Freddie Mercury a jeho slavná: Barcelona –

…„I had this perfect dream

Un sueno me envolvio

This dream was me and you

Tal vez estas aqui

I want all the world to see

Un instinkto me guiaba

A miracle sensation

My guide and inspiration

Now my dream is slowly coming true

The wind is a gentle breeze

El me hablo de ti

The bells are ringing out

El canto vuela

They’re calling us together

Guiding us forever

Wish my dream would never go away

Barcelona

It was the first time that we met

How can I forget

The moment that you stepped into the room

You took my breath away

Barcelona…“ až mám husinu :-))

NEDĚLE 26. KVĚTEN – LETÍME !!! HOLA BARCELONA !!!! MAR, PORT OLIMPIC, PLAZA ESPANYA A FONT MAGIC

Sláva! Dočkali jsme se! Sofie se uzdravila – hurá hurá hurá, a my míříme pryč z deštěm a chladným počasím sužovaného Česka směr sluníčko a moře v Barceloně.

Poprvé jsme využili možnost on-line check-in 24 hodin před odletem, konkrétně u ČSA je to snadnější, než jsem myslela :-)) a proto je odbavení velmi rychlé a po chvíli počítání letadel mezi kapkami deště i my slyšíme „boarding is comleted“, náš gate je uzavřen a proletíme deštěm směr slunečno a teplo.

Předpověď pro BCN není nijak příznivá s ohledem na to, že je samotný konec května, hlásí polojasno, jasno, občas zataženo, teploty mezi 20- 22 st. C. Ale i tak to bude příjemná změna a počasí ideální pro všechny naše vymyšlené výlety.

Let byl rychlý, bez komplikací, takřka bez občerstvení (pouze káva s karamelovou sušenkou) – 100 x anoncované spojení ČSA a Korean Airlines… BCN nás vítá sluníčkem, příjemnými 21 st. Taxi nás do hostelu doveze za cca 17 minut.

Ubytování v novém high tech hostelu je rychlé stejně, jako jejich wifi, které je v hostelu všude – nenacházíme jedinou chybičku. Bydlíme až nahoře ve 4 patře, nad kterým je už jen nádherná sluneční terasa, pěkně zařízená a která nás příjemně překvapí.

Největší plus hotelu ale není v jeho novotě ani high tech :D, ale v tom, že je na ulici, která míří přímo k pláži Nova Icária….neváháme, tu 15 min. procházku rádi a často absolvujeme. První den prozkoukáme pláže Nova Icária a Barceloneta…moře je tady ve vzduchu všude, spolu se sluníčkem je to pro mě (a myslím, že i pro ostatní) hotový života budič. Městské pláže jsou v BCN moc pěkné, udržované a je radost se po nich procházet – ať v písku mezi vlkami moře nebo po promenádě. Není tady ani moc turistů, ani moc místních, takže to ten parádní dojem ještě zlepšuje. Samozřejmě i tady se najdou otužilci, kteří se v moři vykoupou, my neriskujeme a smočíme maximálně nohy.

Při procházce po plážích míjíme jachty v přístavu Port Olimpic, i u mola u Mare Magnum. Tam jsme úplně unešeni z lávky, kterou tvoří jakési vlnky, které se v pravidelných intervalech rozestoupí a umožní jachtám vyjet. Závidím obyvatelům BCN tohle místo, které voní mořem, mají tu lavičky a v klidu tu pozorují moře, cvrkot starého města i lodě v blízkém přístavu. Už teď vím, že tohle budet patřit v mých vzpomínkám k tomu TOP BCN…ať až zavřu oči si vždycky dokáži vybavit tu nezaměnitelnou vůni moři ve vzduchu, spolu s teplem (moje sluneční baterky se nabíjí o 106).. za vzdáleného chechotu racků…

Odpoledne ještě stíháme první dílo úžasného Antonia Gaudího – BRAVO, BRAVO, BRAVO !!! – na Passeig de Gracia okoukneme Casa Batlo…úžasná a geniální stavba…ale byla tady hodně dlouhá fronta na vstup, takže my se rozhodneme nečekat a pokračujeme směr stanice metra Drassanes – u mola Espanya.

Z výšky na nás shlíží Colón – a mě tak v duchu napadá – „co se Ti „honilo“ v hlavě, když si takhle hleděl směrem k Americe“…nás objevení Ameriky čeká na podzim a směsice těšení, obav, plánování je úžasná, ale i náročná …Colón má na sobě jako správný fanoušek dres FCB a my se vydáváme projít La Rambla…někde jsem četla, že kdo neprošel La Rambla, jako by v BCN ani nebyl…a to přece nedopustíme! Ulice je dlouhá asi 1,6 km – plná obchůdků, míst k posezení a lákadel k snědku…a hlavně pouličních umělců. Živé sochy tady předčily všechny pouliční umělce, co jsem kde zatím viděla..za drobné předvedou vynikající kousky a ještě svolí ke společné fotce. S blížícím večerem se u stolů restaurací rozhoří oheň, což atmosféru živé, ale nikoliv přelidněné a nějak hlučné ulice, jen příjemně dotváří. V duchu vzpomínám na bláznivý Khao San Thanon v Bangkoku a usmívám se…já jsem vlastně hodně usměvavý cestovatel 😀

Naším dalším cílem je okolo 21 hodiny náměstí Plaza Espanya, kde je Font Mágic a my si musíme zajistit dobré místo, odkud můžeme nejen dobře vidět, ale vytáhneme i stativ a tak se nám podaří si tu krásu vyfotit.

Po prvním dni máme z BCN jen příznivý dojem- moře, slunce, krásné město…všude milí a ochotní lidé, přehledné metro/trochu nám připomíná metro v Londýně…a uťapkaní spokojeně před půlnocí usneme s těšením na další dny.

PONDĚLÍ 27. KVĚTEN – SAGRADA FAMILIA, AQARIUM, MARE MAGNUM, PLAVBA LODÍ A HLAVNĚ PARK GUELL

Další den po snídani je po vyfocení na sluneční terase našeho hotelu v plánu jako první Sagrada Familia. Sice ji máme z hotelu „na dohled“ a určitě i „na došlap“, vyrážíme metrem – přeci jen těch jarních kilometrů tady za ty 4 dny nachodíme až až !

Bože, jak ta je nádherná !!!! Tají se mi až dech…dneska bych těch BRAVO, GAUDÍ !!!! dala ještě víc, kdybych mohla moderně řečeno lajkovat, asi bych se ulajkovala….žasnu nad detaily, nad celkem, se vší pokorou ….famózní stavba …nic nevadí, že je stále rozestavěná, vždyť jak říkal na dotazy sám Gaudí „ My boss don´t hurry…“ Snažím se i tady zodpovídat dotazy mé úžasné neteře a protože „..čas běží, jako bláznivý, já nechytím ho, ani vy…“ se budeme snažit stihnout naši plánovanou plavbu lodí se společností Las Golondrinas.

Trochu mě mrzí chvilkově zamračená obloha, ale to vydrží jen 30 minut a zbylou hodinu plavby nám svítí sluníčko. Vidíme z lodi všechny pláže a mola v BCN, i památky občas prokouknou …nad námi doslova řvou racci a co víc si přát…finále je hlavní přístav v BCN…kde kromě velkých lodí, které vozí kontejnery z celého světa je i část s gaty pro velké dovolenkové lodě, které brázdí moře i oceány, jsou to v podstatě all in plovoucí hotely. My s Vojtou takovou plavbu chceme podniknout příští rok a tak na maximum využíváme příležitost ten kolos vidět ze všech stran na „vlastní voči“…loď má bazény, tobogány a jsme ještě víc naklonění k tomu, že takovou plavbu opravdu dáme!

Po plavbě směřujeme zpět směr Mare Magnum a jdeme navštívit místní Aquarium. http://www.aquariumbcn.com/AQUARIUM/index.php?wlang=en.

Je tady sousta různých akvárií, laicky řečeno rybičky všech barev hahaha :-)). Nás a ostatní nejvíc nadchnou žraloci – procházíme proskleným tunelem a žraloci si vesele plavou okolo nás i nad námi. Tím, že je to prosklené nějak nemám ani klaustrofóbii, ale kupodivu ani nanosekundu se nebojím, že by se mohlo něco stát. Baví mě pozorovat nadšení v ještě dětských očí neteře Sofie, která si nic nedělá ani ze škorpení Vojty…ti 2 si to prostě užívají a o to víc i já.

Odpoledne bude zase alá maestro Gaudí…každé setkání s jeho dílem je pro mě osobně dechberoucí, inspirující…a to ještě nevím, jak moc se mi bude líbit právě Parc Guell.

Do Parc Guell vede asi 15 minutová procházka barcelonskými kopci …asi tak před posledním větším stoupáním mezi funěním dodám, že doufám, že to bude stát za to…a ono opravdu ANO.

Ten park je nádherný…výhled až na moře, úžasné stavby…asi nejvíc přelidněno, co jsem tady zažila, ale parádní. I tady náš Nikon odvádí pořádný kus práce, cvakáme a cvakáme, kocháme se a já v duchu pěji další chvalozpěvy na Gaudího…viděli jsme v BCN zlomek jeho díla, ale už teď vím, že je jen tak něco nepřekoná. Jeho „boss, co nespěchá, talentem opravdu nešetřil.

Za celý den jsme toho naťapkali dost, takže se najíme a míříme zpátky do hotelu, a jen se projdeme na pláž….Vojta a Sofie chtějí vyfotit ve skoku a jumpují o 106.

ÚTERÝ 28. KVĚTEN – ARC DE TRIUMF, LANOVKOU NA MOTJUÍC A VÝLET NA MONTSERRAT

Třetí den v BCN hned po snídani míříme k Arc de Triumf, kde si uděláme díky stativu další společnou fotku a hned potom míříme na Montjuíc!

Jedeme nejdřív lanovkou, která připomíná lanovku na Petřín doma v Praze, ta je součástí linek metra a platí na ní i naše vícedenní jízdenka Hola BCN….pak už nastupujeme v 10 hodin na kabinkovou lanovku až na vrchol kopce Monjtuíc…Funicular de Montjuíc…lístky jsme se slevou koupili už z domova online. Jak si tak jedeme lanovkou, nabízí se nám úžasný pohled na samotnou BCN i moře pod námi. Přímo nahoře na Montjuíc strávíme necelé 2 hodinky, obhlédneme nejen všechny vyhlídky – vidíme přístav přímo pod námi, hned si připomeneme včerejší plavbu, ale i pláže a město. Nádhera, je jasno a co víc si přát. Teprve tady si při posezení u jídla uvědomíme, že hanba nám, musíme napsat pohledy, alias čumkarty domů. Obhlédneme i Castel, ale dovnitř už nestíháme, neb máme v plánu přesun mimo BCN, výlet na Montserrat.

Mají tady asi dobré meteorology, ani server Foreca se nemýlil a skutečně se odpoledne zkazí počasí, krásné jasno střídá oblačno – zataženo, ale naštěstí nezaprší!

Výlet na Montserrat, kde je slavný benediktinský klášter, vysoko v horách, jsem plánovala hned od nákupu letenek. Hodně dlouho jsem zvažovala nákup organizovaného výletu, dokud jsem nenašla článek, jak si takový výlet s trochou odvahy, štěstí a 26,60 EUR/osobu zorganizovat samostatně. Článek je sice AJ, ale psaný určitě i pro blondýny, takže po několikero přelouskání jsem nabyla jistotu, že i tohle zvládneme, stačí se dostavit na nádraží na Plaza Espanya , odkud jede vlak R5 přímo k lanovce/zubačce přímo ke klášteru v horách.

Podařilo se nám s pomocí Vojty postup nezvojtit ! a opravdu nám automat vydal 3 kombi lístky na náš výlet . viz článek. Kombi lístek zahrnuje přepravu vlakem (1 hodina a 5 minut, lanovka/zubačka a nebo kabinková) – zde pozor na výběr opět dle článku a pak volné jízdy zubačkami od kláštera. My dali přednost „zubačce- rack railway – cesta trvá sice 15 místo, místo 5 min kabinkovou lanovkou, ale o to více se můžeme kochat…Zubačka zastaví přímo u Monastery, kabinkovka asi 200 metrů níže. Od Monastery vedou ještě 2 zubačky, jedna dolů, myslím, že k jeskyni Santa Cova a druhá na samotný vrcholek hor.

Celé okolí nabízí neopakovatelné výhledy, ani špatné počasí a zatažená obloha ten dojem nezkazí. Je tady docela dost turistů, půlka jich dojela stejně jako my vláčky a ta druhá půlka se nechala bezpečně. Ale strach z deště nás nakonec vyžene po 2 hodinách zpět na cestu dolů, a pak zpět do BCN. Opět vše krásně navazuje, určitě takto samostatný výlet jen a jen doporučujeme.

Po příjezdu do BCN na nádraží Plaza Espanya se rozhodujeme, že ještě jednou projdeme La Rambla! a nakoupíme taky nějaké ty suvenýry, ať nás doma nepomluví :-). I další podvečerní procházka je příjemná, ještě naposledy okoukneme Kolumba.

Uprostřed La Rambla, na úrovni stanice metra Liceu, vezmu mladé spolucestovatele na tržnici Mercat de la Boguería- je tady spousta stánků s masem a proslulými šunkami, salámky ala Chorizo…ovocem, zmrzlinou apod. – jak k nákupu, tak přímo „do pusy“.

Na La Rambla pak skoro last minutově ochutnáme proslulou sladkost, typickou pro BCN – churros- čti: čuros :D))) a že to je mňamka, až si slintám do klávesnice…. Byl by hřích to neochutnat!

Sbalíme si „čemadány“, čeká nás poslední nocleh a loučení.

STŘEDA – MAR/ PLAYA NOVA ICÁRIA, BARCELONETA …A ČAS ŘÍCT GRACIAS!

Rychle posnídáme a míříme k moři. Poslední celé dopoledne se budeme „courat“ po plážích Nova Icária a hlavně po pláži Barceloneta. Sluníčko je nejaktivnější za celou naši návštěvu, je jasno, a my víme, že se nám loučit bude těžko. Naposledy nezůstane noha suchá, sluníčko nám všem tak nějak automaticky rozšiřuje úsměvy na tvářích…prostě je nám hezky. Vojta se Sofií si zadovádí na lanové dráze…kéž by šlo zpomalit čas….někdy se vleče, ale tady…

Dopoledne nám uteče až mooc rychle, bereme kufry a letenky a taxíkem mizíme směr letiště.

Letiště je sice přehledné, ale jaksi alá maňana pomalejší, on line check-in sice znají, ale stejně nám vytisknou i klasické letenky. Chaos zavládne po zjištění, že letadlo z PRG má zpoždění, nikdo neví, kdy a odkud se bude odlétat. Procházíme terminálem 1, poslední EUR utratíme v duty-free shopech a s úlevou uvítáme info, že zpoždění bude jen necelé 2 hodiny a konečně víme, z kterého gatu se budeme vracet do deště v Praze.

Venku je stále jasno, sluníčko…kéž by ho šlo nabrat do cargo prostoru letadla !!!

Nástup a odbavení je rychlé, za pár desítek minut to kapitán krásně stočí a my vidíme zatím naposledy ty tak známe prosluněné pláže a palmy, přístav…a i ty „kocábky“ – plovoucí hotely….samozřejmě se mi v hlavě přehrává jako film to vše pěkné, co jsem tady zažila a viděla….jsem zase „bohatší“, zároveň sním o cestách dalších…

Let pak trvá necelé 2 hodinky, jediný problém jsou uvřískaná děcka. To nejuřvanější – s rodiči Asiaty sedělo přímo za námi…bude z toho migréna ? Ani klepání v rukách rodičů a hlášky v AJ: PRAGUE! We will be in Prague, Czech Republic soon !!!! kupodivu nepomáhá, capart, co může mít něco přes rok evidentně o Praze nic neví nebo ji zatím nedokáže ocenit …hahahaha. Jako za trest se to uvřeštěné dítko dokázalo i pos…at (jako Mates z komedie S Tebou mě baví svět) a zážitek je to opravdu snad pro silné nátury…

Všechny turbulence zvládneme a už nás vítá letiště PRG… já, i když celým srdcem cestovatelka, jako tradičně propadnu nostalgii a dojetí, že jsme doma a když pustí Smetanovu Vltavu, slzička ukápne…ono čím dál víc spolu s nacestovanou vzdáleností si daleko víc uvědomuji, že stejně jako cíl každé cesty je důležité i to, že se člověk těší na místo, kam se vrací…

Obohacená o tu spoustu zážitků se ještě víc a víc těším na cesty, které mě i mé blízké a milé čekají…