PRODLOUŽENÝ VÍKEND V BARCELONĚ :

Z Prahy odlet ve čtvrtek 17.9.2009 v 10.40 -let přesně podle letového řádu -krásný pohled na Alpy, francouzské pobřeží. V Barceloně jsme dosedli přesně na čas a autobusem přímo do centra Barcelony – k vyhlášenému poutnímu místu -chrámu SAGRADA FAMÍLIA -zasvěcený Svaté rodině.. Chrám je hlavní stavbou slavného architekta Antonia Gaudího. Toto neobyčejné stavební dílo mělo podnítit návrat k učení římskokatolické církve.který nás přivítal zataženou oblohou s deštěm /ale bylo teplo/ Za půl hodiny bylo po dešti a naše milá průvodkyně honila řidiče po Barceloně. Vystoupali jsme nahoru nad město -nad přístav, kde jsme navštívili olympijský stadion a fotili Barcelonu z výšky. V podvečer ubytování v moderním centru v*** hotelu HCC OPEN ulice Diputació 100. Po večeři -což je vKatalánsku běžně po 21.00 – jsme ještě vyrazili do centra na náměstí „ESPAŇA“ na zpívající fontánu- a s námi další stovky turisrů

k večeři jsme nejdřív jako předkrm ochutnali naloženou rybí směs, sušenou šunku, smažené minikarbanátky, pak bylo kachní stehýnko se švestkami a meruňkami + desert,

pivo, bílé nebo červené víno, voda,bagetky – usínaní bylo těžší – nejsem zvyklý se na noc takhle naprat

pátek 20.9.2009´

po vydatné snídani v hotelu -/švédské stoly/ jsme autobusem opustili Barcelonu a po cca 20km nás uvítala vinařská oblast, která produkuje vyhlášený sekt CAVA, které se vyrábí klasickou „ŠAMPAŇSKOU METODOU“ dvojího kvašení vláhvi -patří k nejslavnějším a nejprestižnějším značkám nejen ve Španělsku

na závěr prohlídky vinných sklepů. kde dozrává ve 4 patrech až 1000000 lahví jsme dostali ochutnat 2 druhy CAVY , kterou pak nakoupíte v dárkovém balenív reprezentační prodejně – po ochutnávce jsme popojeli do:

KLÁŠTERA MONTSERRAT – nachází se asi 60km severozápadně od Barcelony na kopci uprostřed bizarního skalnatého masívu ve výšce 750metrů nad mořem a pro španělské katolíky má asi stejný význam jako pro české věřící moravský Velehrad. Je to nejvýznamnější poutní místo ve Španělsku, každým rokem jej navštíví kolem 700.000 poutníků. Tento benediktinský klášter byl postaven v9.století, mnohokrát byl přestavován, během napoleonských válek skoro úplně zničen. Vpolovině 19.století byl celý komplex obnoven.

Hlavním cílem poutníků je uctívaná černá Madona (Panna Marie Montserratská) – patronka Katalánska, kterou Katalánci nazývají LaMoreneta (moreno = snědý, tmavý). Černá Madona se nachází ve výklenku nad oltářem, vruce drží jablko a podle místní tradice se říká, že kdo si na jablko sáhne a něco si přitom přeje, tak se mu to do roka vyplní.

Kvýznamným památkám patří dále např. románský portál, zbytky dvoupatrové gotické křížové chodby. Žije tady 80 mnichů, kteří spravují obrovskou knihovnu (více než 200.000 svazků), dále hotel a dvě muzea (kvidění jsou tady mimo jiné obrazy katalánských malířů 19. a 20.století).

Vklášteře se také nachází tzv. Svatý pramen a každý den během školního roku si v bazilice můžete poslechnout několikahlasé gregoriánské chorály, které zpívají žáci místní chlapecké školy církevního zpěvu (tzv. Escolania). Na náměstí opata Olivy (Placa Abat Oliva) – zakladatele kláštera prodávají venkované zokolí med, sýry a bylinné likéry. Zde jsme měli objednaný oběd:

chřestová polévka, kuřecí stehna vomáčce, sacherdort, pivo,víno,voda, preso, -po prohlídce kláštera -odjezd zpět do Barcelony- od 17.00 do 20.00 /kdy byla večeře/ individuální volno, které jsem využil kvolné procházce v okolí hotelu opět na náměstí „Espaňa „po 20hodině jsme přešli ulici a zasedli kvečeři:

sušená šunka,minikarbanátky, slávky, hovězí biftek, desert,pivo,víno bílé i červené, voda,-s plným břichem jsem se po večeři opět vydal na zpívající fontánu

teplota vdeset večer byla téměř 20 stupňů – a tisíce lidí sledovalo fontánu se mnou –

sobota 19.9.2009 -volný den

´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´

Naše milá průvodkyně nabídla zájemcům procházku po staré části Barcelony,-vyhlášené korzo Rampla snejvětší potravinovou tržnicí, fotily jsme lidské sochy a sledovali pouliční umělce. průvodkyně nás upozornila na pouliční zlodějíčky – peněženky + doklady musíte bedlivě střežit . Jedna ulice je též vyhlášená jako ulice neřesti a podsvětí – sociální pracovnice tam byly i za bílého dne dopoledne.

Pak jsem řešil co dál odpoledne – nabízených variant bylo dost: vláčkem na pláž Costa Brava, muzeum námořnictví,mořské akvarium, obchodní centrum v přístavu, lanovka nad přístavem nebo vyhlášený park :

Güellův park se nachází vkopci poměrně daleko severně od centra. Nejbližší stanice metra je asi Vallcarca a vstup do parku je zdarma. Po parku jsou posety drobné Gaudího stavby, barevné a originální pohádkové domečky. Gaudí zde také využívá terén kopce kstavbě krásných kamenných podloubí, malých kolonád a chodníčků. Hlavním prostorem parku jsou pak schody od hlavní brány sještěrem chrlící vodu (oblíbeným na všech pohledech a suvenýrech), kolonáda se sloupy připomínající tvar kmenů stromu a hlavní vyhlídka slinií sedátek vykládaných keramickými mozaikami roztodivných vzorů a barev. Vcentru parku se nachází Gaudího museum.

Nakonec jsem prošel přístavem a protože jsem se delší dobu nekoupal vmoři – táhlo mě to na pláže, které byly asi 2 kilometry nad přístavem z parku se vynořilo to krásné velké modré břicho středozemního moře -a to už jsem zrychlil krok abych ochutnal, jestli je stejně slané jako v Chorvatku nebo Itálii – a bylo

překvapením bylo množství lidí na pláži i v moři – zkusil jsem namočit nohy -sprchovací teplota-plavky jsem měl položené pochopitelně vhotelu -s sebou batoh a v něm krom jiného doklady, peníze,foťák tak jsem šel do slipů -batoh položil před plavčíka a hodinu jsem se šplouchal čelem k batohu -bedlivě jsem sledoval pohyb na pláži -pokud se někdo k batohu blížil -hned jsem se připlazil – dopadlo to dobře – pak jsem šel zpět k přístavu na kraji pláže -a nechal jsem si ještě oplachoval nohy tou magickou vodou – pak jsem se dooblíknul a přes přístavní mola vracel k centru k náměstí Krištova Kolumba – z náměstí jsem podle mapy prošel postupně starým městem až k hotelu -dalších asi 5 km

v krámku jsem si koupil malou svačinu -a schvácený 15 km pochodem ulehl na kavalec-natáh budíka a zkoušel na chvíli usnout

večer od 22.00 hodin se totiž hrála na Nou Campu primera division FC Barcelona ligové utkání sAtleticem Madrid sTomášem Ujfalušim v obraných řadách Altética.

Se mnou sledovalo zápas dalších 76000 fanoušků. Taxík na stadion stál 8 euro – takže 2eura na osobu-což nás příjemně překvapilo. Za 20 minut vedla Barca 3:0 -nakonec padlo 7 branek Barcelona vyhrála 5:2

– pro mě jako velkého příznivce fotbalu to byl jedinečný životní zážitek a splněný sen- podívat se na jeden z nejlepších klubů planety živě

Zpátky to šlo jedině pěšky-taxíky buď zadané nebo žádné – v posteli jsem byl v1.00 ráno – a už vnoci jsem lovil v televizi sportovní kanály -abych si akce pohlédl několikrát záznamu

neděle 20.9.2009

po snídani na hotelu nás autobus odvezl k přístavu -kde jsme opět asi 2 hodiny bloudili romantickými uličkami nejstarší části města -od 11. hodin nás čekal v přístavu katamarán. Pomocí motorů se vymotal od přístavního mola na volné moře -potom ztichly motory vyjely plachty -a bylo slyšet jen šplouchání plováků a tím pádem jsme si prohlíželi Barcelonu z druhé strany od moře – a na druhou stranu volný oceán se siluetami velkých lodí .Dvě hodiny jsme jen na“ vítr“ kopírovali pobřeží a vychutnávali samotu, klid a vůni mořské vody. Potom šly dolů plachty a opět na motory vrátili katamarán na místo kmolu.

Autobus už čekal v přístavu a odvezl nás na oběd -mořské speciality v přístavní restauraci s výhledem na moře. Nejdříve přípitek sektem, pak nabídka bílého nebo červeného vína, předkrm smažené nudle s rybami ,smažená ryba v župánku ze sýra a vajíčka /asi/.

K presíčku jako tečka zmrzlina voplatkovém košíku. Od půl páté volný program – buď odjezd busem na hotel,nebo nákupní centrum v přístavu, nebo muzeum námořnictví, nebo mořské akvárium,

Zvolil jsem nákupní centrum -něco jako Nový Smíchov- jak rychle jsem tam vlez -tak jsem rychle vypad-zastavil jsem se jen v prodejně klubových předmětům Barcelona- vlajky,šály,míče,dresy,tužky,hodinky,kravaty,míče, hrnečky,batohy,tašky….atd atd. to vše vklubových barvách…..např: kravata k obleku 30 Euro

opět mě zlákaly nedaleké pláže -místo muzea jsem využil poslední den pobytu a hodinu jsem se válel ve vlnách teplého moře na úkor ostatních lákadel .Při zpáteční cestě jsem se postavil do fronty na kabinkovou lanovku -seňor pořád počítal lidi -ptal se mně-jestli taky pojedu /stálo to asi 9 nebo 12 „éček“/ale po 10 minutách se fronta nepohla – tak jsem se znovu přes přístav vydal zpět k hotelu protože večer byl odjezd na večeři s ukázkou Flamenga

vracel jsem se opět přes ulici Rambla-tentokrát tam nebylo k hnutí -turisté ji celou zachvátili – vydržel jsem to asi 10 minut

/a udělal pár fotek lidských soch/ a pryč -pokračoval jsem obyčejnými ulicemi do hotelu

večer oholit, umýt,vyvonět a od 21.30 nás po ohromné podzimní bouřce vítala stylová restaurace s ukázkami Flamenga.Dostali jsme krémovou polévku s bagetkou, zeleninový salát s ovčím sýrem, masové kuličky s rýží,pařížskou pěnu s ořechy,presso, červené nebo bílé víno, pivo, ideální pro redukční dietu končit takovou večeři po jedenácté večer – do půlnoci jsme dorazili na hotel – a někteří zaběhli ještě na panáčka do místních barů ,kterých je v ulicích Barcelony mraky

pondělí 21.9.2009

´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´

do 11.hodin volný program -tedy snídaně, balení -kdo si přivstal-šel ještě nakupovat dárky a odjezd do odbavovací haly na letiště

tam musíte být cca 2 hodiny před skutečným odletem – poslední nákupy a ve 13.40 -přesně podle letového plánu odlepili piloti stroj

měl jsem to štěstí, že jsem seděl o okna a sledoval mizející obrysy pobřeží Španělska