8.2. Luxor – Káhira – Šarm al Šejch – Dahab

Tímto končí hlavní poznávací část výletu. Další plán byl válecí – moře a městečko Dahab na Sinaji. Dahab si prý ještě něco uchoval z jisté turistické nezávislosti, není obsazen resorty a bez problémů se tam najde ubytování. Zatím to ještě sedí, ale zájezdový turismus rychle zasazuje rány i zde. Ale ještě to přece jen připomíná nějaké španělské letovisko než resortní betonové zdi.

Do Dahabu by šly asi dvě cesty. Obě blbé a ta naše byla možná tou blbější – vlakem do Káhiry a odsud busem do Dahabu, což vypadá jednoduše, ale člověk si přes Káhiru dost zajíždí. Významná část v pohodlnějším nočním vlaku se může hodit. Ale bus z Káhiry je taky celodenní záležitost. Jednodušší by byl bus do Hurghady a ráno lodí do Šarmu a pak už jen hodinu do Dahabu. Ale loď nejede ani každý den a hlavně mně vadila představa dopravy v obou městech mezi busákama a přístavy, které jsou od sebe asi hodně kilometrů. Což je hodně dohadů s taxikáři. A to ve dvě ráno. A jen ten trajekt stojí 250. Takže radši s jedním přestupem s jistotou v Káhiře. Bohužel se to ukázalo časově tak o půlden náročnější. No nebo se mohlo hledat a najít nějaký přímý bus na Sinaj.

Po předchozích vlacích byl tenhle pěkné zklamání. Ještě byl s kupéčkama, které jsou ohledně místa na nohy vždycky na zabití. Sedačky jsme sice měli číselně vedle sebe, jen každá byla v jiném kupé. Já chytl půlkupé s dvěma Američankami a David vedlejší s pěti Egypťanama se smradlavýma nohama, což umocnili v první minutě, kdy se zuli.

Takže takhle si drandím nočním Egyptem ve vlaku a stejně pořádně neusnu. V Káhiře potkáváme Slovince z oáz a metrem přejíždíme na autobusák. Do Dahabu to jede za dlouho, ale můžeme jet dřívějším do Šarmu. Tam čekáme na bus do Dahabu, přičemž ten nejbližší je za tři hodiny ten odmítnutý z Káhiry. Sinajský průplav jsme podjeli tunelem, čímž jsme vstoupili na asijský kontinent. Na Sinaji byly obzory zajímavější dík kopečkům, ve kterých se dají dělat dobrý treky. S tím se trochu počítalo, ale lenost zvítězila.

V Šarmu čekáme, buzerujou taxikáři, buzeruje kavárnik, že jestli chceme po celém autobusáku někde sedět, máme si objednat. Doteď jsem byl v klidu, ale už začínám pěkně vřít. V pokladnách nám lístek prodat nechtějí, až prej za určitou dobu, aby se mohlo dvacet lidí poprat o volné jízdenky. Během čekání se seznamujeme s Kanaďanem Adonem, který mezi místní vzhledově dost zapadá.

Za tmy dojedeme zbylé kilometry do Dahabu, čímž délka trmácení z Luxoru přesáhne dvacet hodin. Okamžitě se na nás vrhá pár taxikářů, a když mi jeden začne strhávat batoh a strkat do mě, tak kde se vzala, tu se vzala pěst. No, neměl do mě žďóchat. Taxík si teda nebereme:-) a šlapeme tmou asi 2 kilometry do rybářské osady. Končíme v prvním vykachlíkovaném resortíku Penguin. Mají sice jenom čistou kobku s postelemi za směšný peníz, ale pro dnešek to stačí. S Adonem jdeme do nočního centra na žvanec, David samozřejmě grilované kuře, já nějaké pokusy o kuřecí kebab. Svého bakšiše se pod nohami dožadují kočky, které jsou postupně vytlačovány psy. Jinak tu skoro ani není turistická noha, spousta obchůdků a tak nějak pohoda. Na břehu moře jsou ještě klasické plážové restaurace za dvojnásobné cifry s pár umírajícími palmami.

Noc: hotel Penguin *50/pokoj

Doprava: vlak Luxor-Káhira 110, metro 1, bus Káhira-Šarm iš Šéch 60, bus Šarm-Dahab 20

Žvanec: kebabkuře,rýže,polévka,chleba 25; džus 6; oříšky 2. Celkem cca 250 L

9.2. Dahab

Na starých fotkách vypadal Dahab skvěle. Pěkná promenáda, za ní tzv. campy s chajdama v palmových hájích a na druhé straně pláž. V moři pár desítek metrů mělko a hned poté útes s propastmi, kde je pravý ráj na šnorchlování a potápění. Zůstalo už jen to moře, campy se vykachlíkovaly, přidaly se baráky a patra, palmy se vykácely a zbytek se zalil betonem, díky čemuž kupodivu vychcípaly. Z pláže nezbylo vůbec nic, protože se na jejich místech rozcepily restaurace. Na konci zástavby už je pěkně, jen je asi otázkou času, než se rozleze zástavba až tam. Podobně náš resort Penguin je sice fajn, ale člověk nemá ani potuchy, že by byl někde u moře. Jinak pokoje s vlastní koupelnou a někdy klimou jsou kolem 70 až 100.

Až na konci osady, kde končí hlavní turistický mišmaš je příjemný motel Ghazella, který má písečný kousíček pláže, je hezky udělaný, výhled na moře a pěkný pokoj. Za Ghazellou už nic nestojí, ale k zapíchlým kolíkům asi brzy přibude příslušenství. Zatím je tu ale klídek, tak se sem stěhujeme. Zalezli jsme na pláž, uvelebili se na gauči, trochu se smažili, četli a vyráželi na průzkum útesu. Po těch dvaceti stupních, co nás doteď provázely, začal teploměr lízat třicítku. Voda ale žádný čajík nebyla. Že by se v tom čék hodinu cachtal, to většinou ne.

Večer se srážíme s Adonem, jdeme do fajn podniků, které patři asi těm 0.1% turistickým Egypťanům. Nejdřív beduínská pizza, pak piva (prodávají je v samostatných licencovaných krámech) a nakonec střecha pobřežní restaurace s šíšou (půlhodinka foukání po 6). No, pro mě je to stejný hnus jako cigára, ale budiž jednou za pět let se to dá. Z piv se pije Sagada, což je docela gut vyráběné belgickou Stellou (srovnávám s tím hnusem z Asuánu).

Noc: motel Ghazella *100/pokoj, koupelna, AC. Žvanec: palačinka 15, véča-lasagne 10, beduin pizza 8, pivo 7… Internet 6/hod, šíša *6. Celkem cca 100 L

10.2. Dahab

Původně byl předpoklad juknutí do Jordánska na Petru, Mrtvé moře a jeden křižácký hrad. To časově nevycházelo a vidět Petru asi tak na dvě hodiny v rámci jednodenního výletu se mi rozhodně nechtělo. David to prubnout chtěl, ale nakonec ho odradila cifra někde kolem 300 dolarů. Samostatná plavba přes moře je přes 100 dolarů, ale jde to i přeskákat po zemi přes izraelský Eilat. Tak Jordánsko na svůj týden se mnou si asi ještě chvíli počká.

Čiliže dnes bude den opět válecí. Jdeme po pláži směrem k centru. Občas se někde koupnem, nikde nikdo, jen tu a tam cedule s mapkou útesů, které napoví, kde jsou nějaké ty podmořské houl a ajlendy. Za plážemi je jezírko Zázraku (čemuž by někdo řekl vysychající solná louže), u centra města je laguna na windsurfování, kolem obloukové pláže, občas kůň či velbloud pro turisty a sem tem domorodec. Večer dobrá pizza a na střeše Penguinu sosáme sahleb (nějaké pití s konzistencí pudingu s čerstvým ovocem, ale faraonova pomsta se tím dá přivolat podobně jistě jako vstupem do Tutanchámonovy hrobky). David se ještě dneškem stačil brutálně spálit.

Noc: motel Ghazella *100. Žvanec: pizza 15-20, sahleb 10, velká cola 5, velká voda 2.5… Celkem cca 90 L

11.2. Dahab

David úpí v posteli a já razím na špacír do centra nakoupit lístky do Káhiry na zítřejší noc. Centrum Dahabu je dost vzdušné (jakože tam skoro nic nestojí), u pobřeží jsou luxusnější hotely s umělými trávníčky a půjčovny všeho možného. Povede se najít i fungující pošta se známkami. Né, že bych chytil nejpřímější směr zpátky, ale člověk aspoň pozná nové kouty. Po poledni se na vzduch vyplazí i David a procouráme severní konec osady. Tam už se začínají svažovat k moři hory a asi by tam byla pěkná delší procházka. Někdy.

Noc: motel Ghazella *100. Známka do ČR 2.50, pohled 1. Celkem cca 90 L

12.2. Dahab

Do Káhiry jedou 4 busy, ideální noční vyráží v deset. Do té doby se nevzdálíme od Ghazelly na déle než 200 metrů, což obnáší celý den u pláže a jídla. Bože, to je lemrovitost. Tohle jsou historické 4 dny v kuse u moře bez výraznější aktivity. A není to zas tak blbý. To se chtěl dát aspoň denní výlet do kaňonů, případně na Mojžíšovu horu (standardně se jezdí ranní, kdy se tam stoupá za tmy a zimy, fuj). V buse se mí spí ideálně, tak kromě povinné zastávky, jsem to prochrápal až ke káhirskému popelníku.