4.2. Asuán
Po půlhodince jsme se dostali do vagónu a po další hodině i na sedačku. Vagón vypadal docela dobře, sedačky ohromné, což by se dalo vysvětlit první třídou. V tomhle jsme to zalomili, takže Luxoru jsme jen mávli a přikoupili tikety až do Asuánu, který je z Luxoru další 4 hodiny.
V Asuánu si nás nikdo nevšímal (sláva) a vybrali jsme jeden z volných hotelů u nádraží. Jen na nábřeží otravují neúnavně felukáři (feluky jsou zdejší říční plachetnice). Standardní suma za hodinovou plavbu je asi 25. Nějaké pamětihodnosti město samotné nemá, snad lom s nedokončeným obeliskem, ale tak nějak celkově je tu fajn, pobřežní Korníš nad čistým Nilem uliční bazary s prodávajícími zlodějíčky…
Zajímavější egyptské kakofonie nabízí ostrov Elefantina s núbijskou vesnicí a hlavně neobydlená druhá strana Nilu s pohřebními jeskyněmi, ruinami klášteru a pouští. Přívozem přejedeme na ostrov Elefentina, ďobneme jejich pečivo za pár fifníků (narozdíl od „pevniny“ tu platí prehistrickými librami, kde i místní haléře jsou ještě papírovými bakovkami), projdeme vesnicí, obejdeme muzeum s vykopávkama a domluvíme si převoz na druhý břeh řeky. Tady následovala další drsná hádka i přes jasně domluvenou cenu chtěl místo 10 na druhém břehu 40. Že deset jako bylo za jednu plavbu a jednu osobu a teď chce i za cestu zpět a tak tu počká. Hádaní je asi baví, ale nechali jsme mu tam desetilibrovku a šli na břeh a ještě další dvě hodiny tam čekali, že pojedeme s ním zpátky. No, nejeli jsme.
Prodrali jsme se velbloudí kolonií k mauzoleu Agy Chána, které jsme považovali za slibovaný klášter. Mauzoleum je důkladně obehnáno plotem, přístupné z druhé strany od řeky a čert ví, co je v něm (1957). My se dali ke klášter svatého Simeona (7.století) o kilometr po pěšině dál. Ten je přístupný, zruinovatělý s pár kostely, hradbami a místnostmi. Z hradeb jsou fajn výhledy a jeden z nich padl na ukázkovou dunu, na kterou jsme se plazili v dalších krocích za důkladným vyblbnutím. Přes šutrové kopce, doly a jeskyně s Hrobky šlechticů jsme se dostali zpátky ke břehu, kde by měl být regulérní trajekt. Jinak by tu měl být v okolí nedokončený obelisk. Což v téhle pustotě může vypadat dobře a určitě líp než podobný ve městských lomech obsypaných turisty.
„Všechno tu patří mě“ byla první věta vedoucího týpka s velbloudy u břehu. Dívali se tu divně, ale loďkou bychom se za pět babek na druhou stranu dostali. Dal jsem si půlhodinové ukázkové povídání plným gest s naháněčem Musakou o ceně hodiny na feluce s přejezdem na druhou stranu. Začínal na dvou stovkách, které Číňani okamžitě berou. My jsme se dostali ke 30, on zkásne zálohu deset a jde shánět teprv teď feluku. Takže jsem zas za blba já. Ale tohle mě aspoň bavilo.
Plavba po feluce při západu slunce je prej klasika. S babou po boku asi i jo. S Davidem je to krapet horší, kochačka rudými skálami kolem to kapánek zachraňuje. Objedeme Kitchenerův ostrov s botanickou a Elefantinu. Tam už mu to proti větru moc nejde. Vysvobozujeme ho včasným vysazením a zajitím do jedné z vyvoněných říčních restaurací na rybu (ceny jídel jsou zde tvořeny dle zvyků českých cestovek, takže se připočítávají různé daně a spropitné v procentech, a to ještě tak, aby se každý další procentní příplatek počítal z již zvýšených cen, aby ani setinka neunikla nazmar). Večer ještě zamlouvám zájezd na zítřek do Abu Simbelu a skočím do vedlejšího hotelu na internet.
Noc: hotel Queen Asuán 75/pokoj, koupelna a snídaně
Doprava: vlak Asjút-Luxor 46 (stud.32), vlak Luxor-Asuán 47 (asi první třída), převozy přes Nil 1 a *10
Žvanec: oběd-chickenněco 12+cola 5, véča-ryba+hranole 20+21%, mandarinky 4/kg, flaša sprite 1.5, kousky pečivo 0.25
Ostatní: vstup do klášteru Simeon 30 (stud.15), hoďka na feluce *10+20+5, internet 3/hod. Celkem cca 185 L
5.2. Abú Simbel – Filea – Asuán
Abú Simbel se svými přestěhovanými chrámy patří mezi hotspoty Egypta. I když si teda nejsem jist, jestli je to natolik pecka, aby se člověk táhnul až k Súdanu. Soukromě se sem snad ani dostat nedá, jednak tu není žádný město a kvůli útokům sem jezdí turisti v konvojích. V každém hotelu se ale dá koupit doprava.
Do nacpaného minibusu nasedáme proklatě brzo se snídaňovým balíčkem z recepce. Na konci Asuánu se řadíme do konvoje s desítkami autobusů a razíme přes poušť. Jen bych čekal na začátku konvoje ozbrojené vozidlo a ne honičky minibusů. Po 300 kilometrech parkujeme na břehu Asuánské přehrady a dostáváme pouhou půldruhou hodinu na prohlídku. Abú Simbel jsou dva přestěhované chrámy kvůli napouštění přehrady. Vše se rozřezalo a na novém břehu složilo do umělého kopce. Před oroštovanou pokladnou s pěknou frontou je spousta kýčovin, ale na ty fakt čas není. Sochy chránící vstup do chrámu Ramese II jsou impozantní, vevnitř je hlavní sloupová místnost a pár postranních. Něco menšího podobného vedle je zasvěceno královně Hathoře.
Po proběhnutí chrámů a čekání na posledního (Davida:) se razí zpátky. Další zastávkou má být Asuánská přehrada. Stavíme před vjezdem na ní, kde se dožaduje autobusák dalších peněz, a když vidí, že chce jen jeden člověk, začne to celé pomlouvat. Ale ten jeden se nevzdal, což autobusák asi prokoučoval, nás vyhodil a na čtvrthodinu zajeli na hráz. našemu okolí vévodí Sovětský pomník s ozubeným kolem. Už odjíždíme, když přibíhá ještě nějaký loudal. A on to David.
Třetí zajímavější zastávka je chrám na ostrově Philae/Fílé zasvěcený Esetě. Za dob Římanů byla Eseta nejvýznamnější egyptský bůh a byla uctívána po celé říši až k Británii. První pozůstatky chrámu jsou staré 2500 let. S celým osazenstvem minibusu se doplavíme na ostrov loďkou, které čekají s cifrou 6 babek za zpáteční cestu (resp. 90 za loď). Zase máme jenom hodinku a půl. Chrám na ostrově je fajn, je také přestěhován, protože byl zaplaven už starou Asuánskou přehradou a pár desítek let byl metr pod vodou a projížděl se na loďkách jak v Benátkách. Při odjezdu na ostrově zbyla jenom naše skupinka a převozník se samozřejmě dožaduje víc peněz, což je od něho docela odvážné vzhledem k tomu, že má na palubě minimálně šest už opravdu nasraných lidí. Jedině zbabělý Číňan to uklidňuje, že jako zaplatíme víc, že je to málo… (což teda jako je, ale to jsou principy, které tyhle okupanti nikdy nepochopěj). Nakonec jedeme a při výstupu mu stejně tu cifru nikdo nedá, chechtáky mu nahážeme na zem a někteří (David) přidají i mezinárodní nadávky. Čtvrtou zastávkou u lomu s nedokončeným obeliskem nám opět rozmluví autobusák a dojedeme do ěmsta.
Ve městě prolezeme zajímavý dvoupatrový koptský kostel. Na první okuk skoro vypadá jak mešita, asi jediná šance, jak tu zachránit tak velký kostel. Dál velím rozchod a promenáduju se velkým hřbitovem, doplazil jsem se až k tomu obelisku, ale neomylně akorát na zavíračku.
Žvanec s pizzou zkoušíme na hlavním náměstí. Tu jdou koupit naproti do fastfoodu. Zato pokus s pivem byl absolutně odporný, i kvalita ranní moči musí být o několik kategorií lepší. Možná i benešovský Ferdinand je lepší (srry;-). Pak ještě internet, hledání směnárny (pátek i sobota je svátek, takže smůla).
Chrámy v Abú Simbelu byly vybudovány 1274-1244 př.n.l. nad Nilem a zasvěceny bohům Reharachtejovi, Amonovi, Ptahovi a faraonovi. Časem se Nil odsunula chrámy zapadaly pískem. Chrámem přesně po půlroce pronikají paprsky slunce až do zadní svatyně osvítit postavy bohů. Zde soudruzi udělali kapánek chybu, páč před přestěhováním se tak dělo o pár dnů dříve.
Násirovo jezero, respektive Asuánská přehreda, z 60. let má 5250 kilometrů do čtverců a Nil přímo pozvedl na vyšší úroveň 510 kilometrů od hráze. PProtože hladina dost kolísá, není na břehu žádná trvalá osada. Ze spousty zaplavených chrámů jich bylo 14 rozřezáno a přestěhováno. Ale nejen o pár metrů nad Nil, ale třeba až do New Yorku. Přehrada má ještě starší anglickou ségru z přelomu 19 . a 20. století kousek nad Asuánem. I ta byla svého času největší na světě.
Noc: hotel Queen Asuán 75/pokoj, koupelna a snídaně
Doprava: zájezd do Abu Simbelu 85 (ve vedlejším hotelu je za skoro dvojnásobek), loď na Filea 6
Žvanec: pizza 24+local beer 4, pomeranče 2/kg, banány 3/kg…
Ostatní: vstup do Abu Simbelu 90, vstup na Filea 50 (stud.25)
- Guest napsal(a) před 13 roky
- Musíte se přihlásit, abyste mohli komentovat
Prosím, nejprve se přihlašte.