27. 5. 2006

Kurs v době pobytu (březen 2006)

1kč=0,24Ep

1Ep=4,2kč

29.3. stř. Valentinská akce ČSA – dvě letenky za cenu jedné – byla opravdu neodolatelná. Cena letenky do Caira (Káhiry) a zpět za 6240 Kč (3500 Kč + 1990 Kč let. popl. + 750 Kč vystavení) nás přesvědčila k výletu do Egypta. Odlet 21.20 z Prahy.

Noc: letadlo do Káhiry, hotel Dahab

30.3. čtv. Po překonání 2730 km přistáváme v 1.00 na Káhirském letišti. Za 15 Usd kupujeme víza a opouštíme letištní halu. Jdeme na autobusové nádraží, od hlavního východu přes parkoviště a pak doleva. Stojí zde pouze dva busy, které se nechystají k odjezdu a ani nejedou naším směrem, do centra Káhiry, do Downtownu (měl by tam jezdit bus č. 400). Soukáme se všech 6 lidí do jednoho malýho taxíku a za 30 Ep. Okolo 3.00 se ubytováváme v čtyřlůžáku v hotelu Dahab za 75 Ep/6 os. V 8.00 snídáme na střeše hotelu, kvůli smogu není vidět moc daleko. Chceme udělat „povinnou“ prohlídku pyramid v Gíze, předtím ještě musíme koupit lístky na večerní bus do oázyAl-Bahriya (Al-Bahrija) a pokusit se sehnat ISIC karty. Za 25 Ep/6 os. bereme taxíka, který s námi celé kolečko absolvuje. Lístky na bus do Al-Bahriya kupujem na busáku Thurgamen, 21 Ep/os. Čekáme, že budem kupovat kopie ISIC karet někde na ulici, řidič s náma ale jede do oficiální kanceláře ISIC. Zde vyplňujem prohlášení, že jsme studenti a za 70 Ep dostáváme originální ISIC na jeden rok. Teď můžem pokračovat k první památce, pyramidám v Gíze. Jsou tu davy turistů a vedro, to jsme ale čekali, poflakujem se tu cca 3 hodiny a stačí nám to. Sehnat taxík zpět do města je problém, říkaj si nehorázný sumy a smlouvat moc nechtějí, ve finále jedem do hotelu za 15 Ep/6 os. Cestou zpět do města je pěkná zácpa, v hotelu vyzvedáváme bágly a dalším taxíkem za 10 Ep to máme akorát na bus. Po 5,5 hodinách vystupujem v Al-Bahrija, ubytováváme se v hotelu Alpenblick.

Noc: hostel Alpenblick 5 Ep/osoba

31.3. pát. Dnes se chcem přesunout na White Desert. Postáváme na hlavní třídě a zkoušíme nějaký busy, moc toho tady nejezdí. Domlouváme se tedy s jedním z místních majitelů džípů na tripu za cenu 400 Ep za 6lidí, all inclusive. Začíná se na Black Desert, je to rovná planina, ze které vystupují černé homole vypadající jako sopky, pohled z vrcholku jedné z nich stojí za to šplhání na horu. Další zastávkou jsou hot springs. Jedná se o trubku ustící do malého betonového bazénku, nikdo tady není, voda neteče, aspoň nemusíme vysvětlovat, proč se v tom nechcem koupat. Po obědě, který byl v ceně výletu následuje zastávka u crystal valley (nic moc) a výborná procházka po stone flowers. Všude leží kameny neskutečneých tvarů, který vypadaj, že sem vůbec nepatří. K večeru sjíždíme z hlavní cesty do pouště a míříme k white desert. Jedná se o bílé vápencové útvary vymodelovné větrnou erozí, které jsou rozházené po krajině. Zkoušíme tu bouldrovat, ale je to hrozně rozlámanyý a měkký.

Noc: venku, white desert

1.4. sob. Poprvé vyndaváme petankové koule. Žlutej písek, ze kterého vystupují sněhobílé vápencové hřiby, a modré nebe vytvářejí krásné prostředí pro hru. Okolo 12.00 dojíždíme do Faráfry. Za 135 Ep/6os se domlouváme na odvozu grand taxíkem do Al-Qasr (al-Kasr). Ještě musíme před kanceláři turist police podepsat, ze nepožadujeme policejní doprovod, za další cca 4 hodiny přijíždíme do Al-Kasru a ubytováváme se v hotelu stejného jména. Opět vypisujem prohlášení, že nepožadujeme během pobytu policejní doprovod. Smysl těchto doprovodů v oázách i mezi nimi nám uniká, obzvláště když jsou zadarmo. Procházíme starým městem, vystupujeme na vyhlídku nad městem, odkud je celkem zajímavý rozhled. Okolo nového hotelu a přes palmové háje se vracíme do města a do jediného hotelu ve městě. Po večeři za 15 Ep/os. sedíme na střeše hotelu a posloucháme hudbu, která se line z místní diskotéky. Arabské podání disko hudby je pro nás srandovní, za celou dobu nezazní ani jedna evropská či americká písnička.

Noc: El Kasr hotel 50 Ep/6 lidí

2.4. ned. Za 10 Ep/6 lidí se ráno necháváme odvézt na cca 7 km vzdálené duny. Zpět jdeme pěšky, je to pěkná procházka přes hory písku, políčka (bez zavlažovacích kanálů by tu nevypěstovali ani bodlák), hrobky. Jsou to vytesané díry ve skále, viditelné už zdálky. Do některých nakukujem, většinou jsou prázdné, v jedné je od sucha mumifikované dětské tělo a v některých jsou kosti různého původu. V 13.00 jsme zpět u hotelu, kde čekáme na domluvený taxík do Luxoru za 350 Ep/6 lidí. Řidič sice přijíždí, ale chce nejdřív o 50, pak o 20 více, pomáhá obvyklá finta, jdem si stoupnout k silnici a čekáme na bus. V 14.00 odjíždíme taxíkem za 350 Ep/6os. Na přesun se dá použít i bus, cenově vychází cca na 46 Ep (oproti taxíku 58 Ep), jezdí však přes Asyút a pak dolu do Luxoru, což je i s nenavazujícími spoji a přestupy značná časová ztráta. Osobní auta a taxíky mohou použít přímou silnici mezi Al-Khargou a Luxorem, je otevřená každý den od 6.00 do 17.00. Náš taxíkář je celou cestu nervózní, pořád opakuje, že to nestihnem, a má pravdu (neměl dělat machry před odjezdem). Na poslední check-point a vstup na silnici dojíždíme v 18.30. Brána je zavřená, vojáci ukazují, ať se otočíme. Taxikář přemlouvání nevzdává, vyndavá pár balíčků čaje a to nám otevírá závoru. S policejním autem za zády dojíždíme v 23.00 do Luxoru. Vystupujem v ulici, kde je dost hotelů, ubytováváme se hned v prvním. Ještě jdeme na noční prohlídku nasvíceného Temp of Luxor a pak se noříme do rušných uliček na výborné kuře. Město, nebo zatím tato část, vypadá velmi sympaticky.

Noc: Luxor, hotel Luxor 40 Ep/3lůžák

3.4. pon Nabitý program historických památek začínáme v Templ of Luxor, jeho sloupy a alej sfing, která původně vedla až do Karnaku, jsou velkolepý, skoro lepší než pyramidy. Pak za 1 Ep lodí z nábřeží na druhou stranu Nilu, který vypadá oproti očekáváni velmi čistě. Zde si půjčujeme na celý den kola 5 Ep/1 kolo a jedeme do Valley of the kings (Údolí králů). Většinou tu jezdí pouze busy nebo taxíky s turisty, takže je cesta celkem v pohodě. Jede se okolo Colossis of Memnom (Memnonových kolosů) nic moc, okolo hrobů aristokratů, po pravé straně je Temple of Ramses 2, pak odbočka do leva a lehce do kopce, až ke vstupu do Údolí králů. Procházíme několik hrobek, nejslavnější hrobka Tutanchamonova je zároveň i nejslabší a vstup do ní jsou vyhozené peníze. Skáčeme na kola, sjezd z kopce zpět na křižovatku bez brzd má něco do sebe. Ještě procházíme Temple of Hatshepsut (Hatšepsutin chrám) a pak už jedeme zpět do přístavu. Za 50 Ep/6 lidí jedeme lodí proti proudu na Banana Island. Je to dobrá obíračka turistů, vstupné 5 Ep/os, 10 min. procházka mezi banánovníky, pak dostanete jeden trs a zpátky na loď. Necháváme se vysadit u Karnaku, chvilku uličkama bloudíme, než se k němu dostanem. Je večer a začíná zde světelná show, vstupné se zvyšuje na dvojnásobek, najíždí sem desítky busů a davy lidí. Už jsme dneska viděli památek dost, Karnak vynecháváme a jdem zpět do města na jídlo. Někteří se rozhodují pro test místních piv, vše zakončuje pokojová párty se slivovicí

4.4. út. V 6.45 čekáme na vlak do Aswan (Asuánu), 17 Ep/osoba nejlevnější lístek v druhé třídě, je pořád o několik tříd před našimi ČD. V Asuánu se ubytováváme kousek doleva od nádraží v ulici, kde začínají trhy. Na nádraží kupujeme lístky na vlak na Asuánskou přehradu (Sadd al-Álí) za 0,5 Ep, odjezd v 13.30. Před vlakáčem ale domlouváme taxík na 4 hodiny za 55 Ep/6 os. Nejdřív jedem na busák (doprava od vlakáče, cca 4 km) zjistit zítřejší odjezd do Marsa Alamu, dáváme si zde u stánku obvyklý oběd – falafel – placky s lilkem a rajčetem a různými přísadami dle stánku, cena od 0,5 do 1 Ep. Přejezd na Asuánskou přehradu, je to opravdu mega-dílo, název Nubijské moře si zaslouží. Pokoušíme se dostat na vyhlídkovou plošinu pomníku sovětsko-arabského přátelství, bohužel, nechtějí nás pustit, ani nabízený poměrně vysoký bakšiš nepomáhá. Prý je vyhlídka otevřena pouze do 13.00. Památníky, speciálně ty sovětsko-…., bývají hrozné, tenhle ve tvaru lotosového květu byl asi světlá výjimka, některým z nás se líbil víc než asuánská přehrada.

Další zastávka je v chrámu bohyně Isidy na ostrově Agilkia. Je asi nejzachovalejší nebo nejopravenější, co jsme viděli, žádný ruiny, jelikož je na ostrově, musíme použít místní převozníky, ti jsou si toho vědomi a smaží hrozný ceny, my jsme se dostali na 6 Ep/os. Na poslední plánované zastávce, Nedokončeném obelisku, už taxikář nechce stavět, prý jsme přešvihli 4 hodiny, my zas tedy nechcem platit, nakonec se na obelisk dostáváme. Kousek od kamenolomu směrem do města je naše další zastávka, Nubijské muzeum. Moderní, pěkné, obzvláště venkovní zahrady stojí za prohlídku. Zpět do hotelu jdem přes nábřeží podél Nilu, a tržnici, úplně servaný večeříme kuře, ještě nás čeká poslední přesun do venkovní šíšárny. Sedíme, pijeme čaj, hulíme (vodnice 1 Ep) a hrajeme domino, ty večery jsou na celým Egyptě skoro to nejlepší.

Noc: hostel Asuán 8 Ep/os.

5.4. stř. Vstávání v 5.30 nic moc, odjezd v 6.30 se šoupe jako vždy na 7.15. Zajímavá je práce prodejce lístků, nejdřív nám všem prodá lístky, pak znova prochází autobus a všichni musíme pro kontrolu lístky ukázat. Průvodčí vypadal jak Flanders ze Simpsnů. Jede se podél Nilu, břehy jsou do různý vzdálenosti porostlé palmami, v Edfu uhýbáme doprava k Rudému moři, hned je všude suchá země, sem tam skály. Marsa Alam – čumíme jako vrány, je to totální díra, my čekali jaro a zatím přišel mráz. Vedle benzínové pumpy je hotel, chtějí 20 Ep za jednoho, nechtějí slevit, nevadí, stejně je to daleko od pláže a u benzínky…Docházíme ke kruháči, sedáme do jediné hospody na placky, ptáme se na centrum, jsme tu dobře, jestli chceme hotely a potápění máme jet 20km na sever. Jsou tu 4-proudé silnice, ale nikdo tu nejezdí, všechno je zavřený, jak po vymření, vypadá to, že velký plány zatím selhaly. Široká pláž, kam až oko dohlídne, je pokrytá bordelem (plechovky, pet flašky a všechno, co vyvrhne moře). Vyndaváme vercajk na šnorchlování, Jíťa, která je ve vodě první, křičí: „Tady je nějaký bahno.“. Docela se bavíme, scéna, jak z Chobotniček. Zkoušíme přemluvit místní rybáře, aby nás vzali lodí na nedaleký ríf, po dlouhé poradě nám oznamují, že si máme zajít na policii pro povolení. Ta pláž není zas tak špatná, mezi bordelem hrajeme petank, kus od břehu končí bahínko a začínají korálové homole, platýzi, klipky, perutýni, pěknej život, že jsme tu sami, jako v celým Marsa Alamu, je jasný. Večer se vracíme do hotelu u benzínky, chtějí po nás pořád 20 Ep. Nekompromisně smlouváme, 20 nééé, to je moc, dáme 10. Hoteliér kouká na tv a říká 20. Dobře, tak za 15 to bereme. Hoteliér 20, vůbec ho nezajímáme. OK, maximalně 18. Hoteliér nereaguje, odcházíme. Nikdo za námi nevybíhá, vracíme se, za 20 to berem. Večer hulíme a s místníma prožíváme fotbalový zápas, hrajou žlutý Smajlící (to jsou ti naši), proti červenejm. Mají tu výbornej pomerančovej tabák.

Noc: Marsa Alam, hotel u benzínky 20 Ep/osoba

6.4. čtv. Dopoledne se válíme na pláži, hrajem petank a šnorchlujem, docela jsme si to tu oblíbili. Obědváme placky u kruháče a chytáme tu minibus do Marsa Shagry 25 Ep/6 os. Za těch cca 20km se docela mění situace, obrovský luxusní hotelový komplexy, není to žádný město, v podstatě je každej komplex vlastní město obehnaný zdí a hlídaný ostrahou. U jednoho vidíme velké dive centrum, vystupujeme a jdeme s Peťou domluvit nějaký ponory na žraloky. Cena 70 eur za potápění na house reefu (ponory před základnou) nám vyráží dech, na ponory z lodě, na lokality, které jsme našli v průvodci, se ani neptáme. Nevadí, připojíme se k ostatním na šnorchlovačku, alespoň oprášíme znalosti z freedivingu. Divemaster nám jěště nabízí slevu 10%, „díky ale budeme jenom šnorchlovat“,divemaster ještě nabízí „Dobře, tak se ubytujte za 25 eur na osobu, nebo zaplaťte 10 eur za šnorchlování“. Tady se nám vůbec nelíbí, vracíme se na silnici, stopujem nákladák směrem zpět na Marsa Alam, cestou jsme viděli pelešárnu, u který stála auta z divek, což znamená, že tam musí být potápěčská lokalita. Na kopci nad pláží byly vojenský stavby, místo nacházíme v pohodě. Krásná pláž, nádhernej reef a pelešárna. Šnorchlování je fantastický, hriště na petank taky ujde. Ješte by se nám líbilo přespání v pelešárně, ale chlapík nechce, plaž bude taky dobrá