Costa del Maresme aneb „dovolená za všechny prachy“.

Tento slogan docela výstižně vystihuje obrazně i doslova moji dovolenou strávenou na části španělského pobřeží nazvaného Costa del Maresme.

Rozhodli jsme se po dlouhé době,tedy po letech,kdy jsme navštěvovali Španělsko, postupně přešli přes Itálii na východ do Řecka,navštívit opětně tuto zemi a pokud možno se podívat někam,kde jsme ještě nebyli.Dnes musím říci rovněž s odstupem,že jsme si původně vybírali dobře a navštívili ty příjemnější oblasti.

Dokonce se odvažuji po zkušenostech tvrdit,že mnohem větší procento obdivovatelů řeckých ostrovů a východní exotiky je asi logické,protože tam se ještě dá najít místo pro soukromí,dobrodružství i exotiku.Španělsko je od našich předchozích návštěv mnohem přelidněnější i méně inspirující.Při troše nadšení a chuti se samozřejmě dají najít místa inspirující k příjemné turistice.Zřejmě jsme kdysi při otevření hranice po sametové revoluci koukali na každou palmu a každou agáve jako na něco šíleně exotického,ale když se člověk trochu takzvaně „otříská“ a pozná něco víc posuzuje některé věci již jako všední.Zakoupili jsme zájezd pokud možno levně na poslední chvíli a protože nás jelo víc,dalo by se říci,že to ani poslední chvíle nebyla,protože sehnat zájezd pro 6 lidí,tedy 4 dospělé a 2 děti se dá poměrně těžko zkombinovat tak aby to bylo levně a ještě tam kam by jste chtěli.Rozhodli jsme se začátkem června s odjezdem asi za 14 dní a když jsme oběhali cestovky,výběr byl žalostný.Fronty v cestovkách velké,těch co chtěli do Španělska moc,zrovna tak těch co chtěli jinam,takže nám skoro z protekce nabídli za 9900 letecky Malgrat del Mar na Costa del Maresme.Protože všichni už chtěli jet,jinam než do Španělska nechtěli,tak výběr nebyl skoro žádný.Po prvém nadšení že se dokonce jedná o plnou penzi se po krátkém přehlédnutí situace nadšení nějak vytratilo alespoň u mne,trochu již zkušeného polodobrodruha.Protože říkat o sobě,že je člověk dobrodruh,když chce vyjet na dobrodružnou dovolenou s miminami,je sice dobrodružství ale trochu jiného druhu.No k původní ceně přibyly palivové příplatky a letištní taxy,protože se letělo s dětmi tak také zdravotní pojištění a pojištění proti stornu a souhrnná cena by se mohla klidně nazývat all inclusive.Přidejte ještě kapesné a děti chtějí vše co je zaujme a pořád chtějí pít a jíst na nejnevhodnějších místech,takže se nakonec opravdu prohnete.Takový džus ve sklenici,který stojí v obchodě EUR 1,50 pak pořídíte při večeři v hotelu za EUR 7 a dalo by se pokračovat dál a dál.Ženy se také neupejpají,takže místo opalovaní na osušce zadarmo je napadne opalovat se pod slunečníkem na lehátku což stojí na hodinu i na den 2x 4 EUR.No samozřejmě se jde po hodině pryč a 8 EUR je v tahu.Protože španělé dnes používají euro něco jako korunu,takže euro sem euro tam,nemůžete to přepočítávat,to by jste se nikam nedostali a mohli jste si zajít do hospody doma.Poslední rána osudu byla ta,když jsem hned druhý den ztratil (nebo mě to někdo ukradl ?) dvě třetiny svého kapesného,což dělalo130 EUR,takže jsem byl odkázán na milodary svých bližních,no dovolená se vybarvovala čím dál lépe a to jsem to ještě nevzal od začátku.

Tedy od začátku.Bylo příjemné,že jsme vyrazili letadlem a nikoli busem jako při našich předchozích návštěvách.První nepříjemnost je ta,že si samozřejmě vymyslejí,že musíte být ve 3 hodiny ráno na letišti.No s malými dětmi je to první velký neotřelý zážitek, protože paradoxně děti byly až velmi čilé,zatímco dospělí chtěli spát.

Po všech ceremoniích a odbavení letíte 2 hodiny do Barcelony a po přistání nastane paradoxně ještě horší situace než u nás,protože španělé jaksi již zde prosazují jejich slogan „maňaná,maňaná“ a mají na všechno dost času,takže čekáte velice dlouho na kufry,pak na delegátku a bus,který vás odveze k vytčeným cílům,tj. asi 65 km od Barcelony do vašeho letoviska a hotelu.No přestože jste stávali již po půlnoci,odlétali v 5 a do hotelu se dostali až v 10.00,tam vám vysvětlí,že ubytovat se můžete až ve 14.00.Kufry a bagáž si můžete dát do místnůstky proti recepci,kde vás upozorní a nalepené to mají na každém kroku,že místnost není hlídaná a za věci vám neručí.No tahejte se s unavenýma hladovýma dětma po přelidněné promenádě ještě několik hodin v obavě o svá zavazadla.No otrávili nás hned od začátku.

Costa del Maresme novodobý turistický ráj,dalo by se říci,že je to promyšlená masová obchodní turistika s výkrmnou.Pobřeží samé hotely,obchůdky,lákadla na peníze a hlavně různá disko,která vám hrají až do rána.Po promenádě se promenují všechny národy,v těchto místech dnes s velkým zastoupením rusů,poláků,slováků a čechů.Možná že uslyšíte v každém městečku na každém rohu více česky než katalánsky.No lidé se ani nepromenují,spíše se prodírají,protože není pomalu kam skočit.Takže nejenom já,ale hned několik tatíků a vážených otců prohlásilo: „To je vyloženě továrna na turistiku,sem již nikdy nepojedu“.No kdybyste se věnovali pouze utrácení,chození po promenádě a opalování u moře,nesmíte zmeškat však termíny plné penze a jste jak naprogramovaný robot na krmníku.Protože však ještě navíc bylo první polovinu týdne počasí jako u nás,což znamená,zima déšť dokonce bouřka,krajina není moc záživná,koupat se nemůžete,takže ten kdo přijel za koupáním,může zůstat doma.Samozřejmě slunce a jasná obloha to okamžitě o 100% vyřeší.Pláže jsou hned obležené,ale ještě 2 dni se nikdo nekoupá,protože voda je ledová a bouřlivá.Pro nás kteří přijeli v sobotu,to znamenalo první nesmělé koupání ve středu a opravdové koupání pouze ve čtvrtek a v pátek,v sobotu brzy ráno již zase odlétáte.Vyspat vás ale nenechají,protože pod vámi zuří až do rána disko a přiožralí lidé korsují a pořváváji po promenádě.Paradoxně toto vše nevadí miminům a malým dětem,kteří si užíjí koupání v bazénu a blbnutí dosti,o plnou penzi se nestarají,do všeho jen dloubnou,všechno chtějí koupit a spějí jak zabití.Zkrátka si to nejvíc užívají.

No není-li počasí ideální a nechcete-li se jen válet na pláži nebo prodírat davy na promenádách,musíte si něco vymyslet.Tak jako všude,dají se i zde aktivity vymyslet. Můžu říci,že jsem se nenudil,navštívil jsem zajímavosti a atraktivity v okolí,vydali jsme se i do Barcelony,vyšlápl jsem i nějaký kopec,počasí tomu přálo a v tom masovém turistickém reji se dá lecos i zažít a objevit.Nakonec jsem byl i tady spokojen a přišel si na své.

Jídlo bylo velice dobré a bylo ho dost,spaní také ušlo,jen ten hluk byl někdy otravný,no příště se vydám stoprocentně raději do Řecka na nějaký ostrov.

První den po obědě a ubytování jsem se vydal na obhlídku okolí,tedy letoviska nazvaného Malgrat.Později jsme zjistili,že náš hotel leží již na hranici dvou letovisek,tedy Malgrat a Santa Susana.Na vlakové nádraží jsme to tedy měli nastejno na jednu i druhou stranu.Opustíte-li hotelovou pobřežní zónu,dostanete se samozřejmě již do normálního života.V letovisku Malgrat tedy není zrovna nic moc k vidění,protože je to normální přímořské městečko s kostelem svatého Mikuláše, tedy po katalánsku Sant Nicolau a to je asi vše.Poblíž dálnice se rozkládá sportovní areál pro děti a mládež.Za dálnicí se již vypínají zalesněné a obydlené vrcholky Santa Susany,umístěné nalevo na jih.Ráno bylo zataženo,vysoká oblačnost,ale poměrně teplo.Rozhodl jsem se pro turistiku.Podle mapy se za řekou Tordera vyskytuje již Costa Brava,o kterém jsem slyšel,že působí již malebně.Vydal jsem se s baťohem na zádech tedy pěšky navštívit Costa Bravu a její nejbližší letovisko Blanes.V informačním centru jsem si vyžádal plánek města,to se musí španělům přiznat,že pro každé městečko svůj turistický plánek mají.Podle plánku jsem se vydal jednou z průběžných ulic směrem k řece.Po cestě jsem zrovna narazil na nedělní mši v kostele Sant Nicolau.Vyslechl jsem si konec a vydal se dále.Za chvíli jsem opustil poslední domky a začal procházet zeleninovými poli.Na obzoru se rýsoval kopec s hradem,podle mapy jsem usoudil,že je to St, Joan v Blanes a vydal jsem se směrem k němu.Po hodině cesty od hotelu jsem dorazil k řece Tordera,která je zde z obou stran obklopena hustým rákosím,což vypadá exoticky.Cesta pokračuje dále a vytváří zde něco jako brod.Přes řeku procházeli nějaké děti,chvílemi se v ní i koupaly.Zul jsem se také a vydal se po jejich vzoru brodit.Řeka byla mělká,všude bylo asi tak pod kolena nebo nad kolena a všude byl hlavně písek jako u moře.Někde vystupovaly písečné lavice výše,kluci mne převedli,osušil jsem si nohy,nazul boty a pokračoval dále již v Blanes.Mezi zahrádkami jsem se dostal až k velikému kempinku La Masia.Celé okolí i ústí řeky je obloženo kempy.Od kempinku jsem se vydal napravo a po několika desítkách metrů narazil na autobusové nádraží v Blanes.

Od autobusového nádraží již bylo asi půl kilometru do centra na nábřeží,které působí velkolepě.Uprostřed pláže se vypíná skála,poloostrov nazvaný Sa Palomera.

Ostrov je osazen schůdky a zábradlím.Můžete vystoupit nahoru na vyhlídku do všech stran.Palmová promenáda je také pěkná a musím říci,že městečko je hezké a zdá se i klidnější než např.Malgrat.Po obhlídce poloostrova padl můj zrak opět na hrad sv. Joana a vydal jsem se tedy tím směrem.Po červené projdete u konce promenády k nějakému rybářskému kostelíku a vydáte se doprava do vrchu.Kousek nad městem se silnice dělí,nalevo na hrad a napravo k botanické zahradě.Vydal jsem se na hrad.

Můžete dále pokračovat po silnici kroutící se v serpentinách až nahoru,nebo se vydat mnohem ostřejším výstupem po schodech mezi vilami po červené.Je to náročné ale mnohem romantičtější s výhledy.Když dosupíte k hradu,otvírají se vám opravdu krásné výhledy po okolí,hlavně na město ,přístav a poloostrov Sa Palomera.

Hradní věž je uzavřena ale upravená zřícenina je přístupná.Vydal jsem se opět dolů a na křižovatce jsem odbočil na botanickou zahradu Mar i Murtra,která je skoro za rohem.Zde se již vybírá vstupné EUR 5,50 a můžete tam být jak dlouho chcete,tedy v návštěvních hodinách.Procházka je to pěkná a dlouhá dokonce i nad mořem. Spousty středomořských a exotických rostlin a stromů ale vzhledem k podnebí až tak zvláštní exotika to není.Po návštěvě zahrady jsem se vydal dolů,po nábřeží k autobusovému nádraží,kde jsem si prověřil možnosti dopravy.Nazpět jsem se vydal busem a vlakem,cena EUR 2,40.Autobus vás dopraví na nádraží v Blanes a odtud vlakem jedna stanice do Malgratu.Přišel jsem příjemně unaven a spokojen z úspěšně stráveného dne.Večeře mi chutnala.Druhý den byl první a poslední,kdy se rozhodly i dámy něco absolvovat.Vydali jsme se tedy společnými silami i s dětmi vlakem do Barcelony.Cesta vlakem byla pro děti zase únavná,proto zlobily.Vlak jel něco přes hodinu a stavěl na každé zastávce.V Barceloně jsme vystoupili na zastávce Arc de Triomph,kde jsem zřejmě ztratil,nebo mi byly ukradeny mé peníze,zbyla mi padesátka,kterou jsem měl uloženu jinde.Tuto padesátku jsem pak použil na společné vstupné do akvária a bylo po penězích.

Arc de Triomph,něco jako Vítězný oblouk a elysejské pole v Paříži působí i s celým okolím velkolepě a hlavně je to důstojná promenáda a poklidné místo k posezení v Barceloně.Projdete-li celou trasu ,volně přejdete přímo do městského parku tedy Parc de Ciudadela.Tady jsou také cestičky k promenádám ,okrasné stromy i keře.Je zde zoologické museum a u konce parku zoologická zahrada.Zde odbočíte napravo znovu do města a octnete se u francouzského nádraží.Pokračujete pak po Passeig de Colon,nábřežní přístavní třídě,po které můžete dojít až k mohutnému sloupu se sochou Kolumba ukazujícího na moře.Odbočíte-li asi v polovině vlevo dojdete k velmi navštěvovaným atrakcím na poloostrově,což jsou mohutné podmořské akvárium a nějaké multikino spolu s dinosauřím dinolandem.Vstupné do akvária je EUR 16 dospělí,penzisté EUR 12,50 a děti od 4 do 12ti let EUR 11.Je to zajímavé pro někoho,kdo ještě něco takové neviděl.Proskleným tunelem projíždí pojízdný chodník, kde pozorujete různé druhy ryb včetně žraloků.Různé akvária a aby se to vylepšilo různé atrakce pro děti a přírodovědné poučné pomůcky.Ženské byly další den s dětmi v Marinelandu v Palafolls na vodních atrakcích s představením delfínů a lachtanů,což bylo dražší EUR 22 dospělý a nemohli si to vynachválit.Tvrdily,že je to mnohem zajímavější a hezčí než akvárium barcelonské.

Když vyjdete z poloostrova a dáte se do přístavu buď nalevo nebo napravo,dorazíte k věžím,kterými vystoupíte nebo vyjedete výtahem k lanovkám a můžete přes celý přístav přejet až na vyhlídku na hoře Montjuic.Musí to být nádherné,ale my jsme se k tomu kvůli dětem nedostali,protože děti v Barceloně to byla kapitola sama o sobě a zabíračka pro všechny dospělé,neumožňující nějaké výrazné kulturní zážitky.

Po návštěvě akvária přestaly mít děti o něco dalšího zájem,mladší začala brečet únavou a tak skončily na dětských hřištích v městském parku.Já jsem se zatím vydal absolvovat alespoň malou okružní prohlídku,kterou jsme absolvovali před 14ti lety.

Vydal jsem se ke sloupu Kolumba,kolem staré celnice a ulicí Rambla na náměstí Plaza Cataluňa.Rambla se změnila pouze v tom smyslu,že dříve byla taková typická katalánská,barcelonská,dnes je jakási multikulturní,nejvíce je paradoxně odevšad slyšet ruštinu.Na konci Rambly jsou opět jako dříve oživlé sochy,jsou ale mnohem rafinovanější a propracovanější než dříve,opravdu jsou to umělecké kousky.

Nakonec dojdeme na náměstí Plaza Cataluňa,kde se změnilo asi jen to,že je zde větší provoz,hluk a znečištění než dříve a mnohem více holubů.Mají zde dnes takový fenomén,že hodějí mezi holuby petardu a všichni holubi se naráz vznesou až se pomalu zatmí,ale neuletí,letí z jednoho okraje náměstí na druhý,zakrouží několikrát a znovu usednou.Je to fantastický pocit,něco jako horor Ptáci.Z náměstí jsem se vydal příčnou ulicí zpět k Vítěznému oblouku,kde jsem počkal na ženské s dětmi a odjeli jsme zpět do Malgratu.

Další zajímavost byla,že v dnešní době se v Barceloně i jinde vyskytuje mnoho různých etnik,perfektně mluvících španělsky,nejvíce ovšem černochů i s rodinami.

Nenapadá mne vůbec,že by španělé měli v černé Africe nějaké kolonie.Asi je jim tato země vyjímečně sympatická.Pro ženské veškeré další poznávání okolí skončilo,protože děti to nezajímalo a bylo to s nimi až příliš náročné.Já jsem si na každý den dopoledne naplánoval nějaký výlet do okolí a odpoledne jsem se věnoval rodině, později společnému koupání a opalování.

Na úterý jsem naplánoval návštěvu Tossa de Mar na Costa Brava,ve středu jsem odjel do Calelly.Ve čtvrtek jsem navštívil Sant Pol de Mar a pátek jsme vyjímečně nedopatřením absolvovali s manželkou okruh vláčkem po Santa Susaně.

Začal jsem jezdit také vlakem načerno,jak jsem to okoukal od černochů,jelikož jsem ztratil peníze a nebyl to žádný problém.Po ránu jsem došel na nádraží do Malgratu obešel jsem plot a nastoupil do Blanes.Vlak jezdí v obou směrech každou půlhodinu.

Dojel jsem do Blanes a zakoupil jízdenku na nádraží do Lloret de Mar,zrovna jel autobus.Jezdí každou čtvrthodinu,je to 10 km a trvá to asi při čtyřech zastávkách 15 minut.Tam jsem zakoupil na autobusovém nádraží další jízdenku do Tossa de Mar.

Dalších 10 km v serpentinách trvá ale asi 20 minut.V Tossa de Mar vysvitlo slunce,bylo nějakou dobu nádherně.Prohlédl jsem si hrad,všude samý čech,hrad i ostatní hradby jsou nádherné a hlavně všude staré pinie.Zdržel jsem se asi hodinu a obdobným způsobem se vydal zpět.Stihl jsem to akorát na oběd.Odpoledne jsem odpočíval a marně lákal ženský na nějakou vyjížďku.Příští den jsem se vydal tedy po snídani opět vlakem do městečka Calella na opačné straně.Nebyl to plán,spíše osud a náhoda.Opět jsem se vydal na nádraží na černo a chtěl jet na hrad v Palafolls,což je kousek od Blanes.Přijel vlak,vlezl jsem do prvního vagonu a tam se vybavovali 2 sekuriťácí,když jsem je spatřil,trochu jsem zpanikařil,vyskočil a chtěl vlézt do jiného vagonu,slyšel jsem za sebou jenom,hej,hej.Vlak však zavřel a odjel.Dal jsem se do klidu a nastoupil do vlaku jedoucího opačným směrem.Lidé na nádraží,kteří původně mysleli,že nějaký zločinec prchá před policií usoudili,že jde o nějakého pomateného cizince,který si spletl směr a dali se do klidu také.Dojel jsem tedy 2 stanice zpět do Calelly a měl jsem program.V infocentru jsem si zajistil plánek města a navštívil místní zajímavosti.Byl to místní piniový park Dalmau a strážní věže na okraji města zvané Les Torretes.Vycházka na Torretes byla nádherná,výhledy také,províval zde větřík a příjemně se zde odpočinulo.Usoudil jsem,že za ty strachy mi to nestojí,abych kvůli ušetření 1,30 EUR zažíval nějaké nejistoty a to že mne i při té ztrátě peněz nerozhodí,nechám to dobrodružství černochům. Sekuriťáci,nebo-li SECURIDAD byli z Calelly a honili si tričko otravováním cestujících když jsem jel nazpět.Jeden černoch když vystoupil z vlaku to vzal dokonce přes zahrádky a přes plot prchal do ulic.Další den jsem se vydal do Sant Pol de Mar,což je malé rybářské sídlo za Calellou,kde je významný jen kostel vytvořený z nějaké věže a kostel na kopci,také vystavený na základech nějakého středověkého hradu.Tam bylo pěkně a poklidně,u kostela pěkné vyhlídky.Vyhlídka na rybářský přístav a stanici dráhy.Přešel jsem kopec a vydal se podél dálnice do Calelly.Mezi dálnicí a mořskými útesy je chodník pro chodce,celkem dosti často využívaný.Potloukali se tam většinou muži místní provenience,neboť je vidět krásně dolů na malé pláže mezi skalisky,které si obsadili nudisté.Teda hlavně holandské,a německé nudistky,které se zde vyvalují.Na parkovišti podél zastavila městská policie a kontroluje cvrkot.Mladíci okamžitě vyskočili a rozprchli se do všech stran.Zřejmě dostávají za okukování a focení turistek nějaké sankce.Za nedlouho jsem dorazil opět do Calelly,sešel po schůdcích na plážovou promenádu pod platany a došel ke stanici dráhy.Do Santa Susany je to zase za EUR 1,30 a do hotelu kousek.Poslední den vyrazily dcery s dětma vláčkem do Santa Susany na kolotoče.Šli jsme pomalu za nimi a vláček ještě čekal než se naplní.Asi za EUR 1,50 dělá vláček okružní jízdu po Santa Susaně.Dcery s dětmi popojely jen stanici nebo dvě ke kolotočům a my jsme s manželkou zůstali a udělali jsme dobře.Šlo asi o hodinovou vyjížďku kolem Santa Susany,na pláž podél pláže,potom do městečka nad pobřežím,které se zdvihá do kopců a poskytuje pěkné výhledy.Výhledy jsou sice pěkné ale ukazují pouze plážové a hotelové komplexy,prostě jak rozsáhlý je tu turistický průmysl.Nějaký mladý pražák ze Šeberova natáčel celou cestu kamerou tak,že ji měl zaměřenu ven a bavil se s námi.Když jsem se divil,řekl,že to doma sestříhá vybere to zajímavé ,ostatní smaže a bude pěkný dokument.Potvrdil také,že už sem nikdy nevyrazí,že je to jen masový turistický průmysl.No ráno jsme vyrazili zase brzy na autobus a cesta se odvíjela od 5,30 autobusem,letadlem,MHD,metrem a vlakem tak,že jsme skončili doma až ve 14,00.Rodina ze Šeberova jela autobusem a tvrdili,že jim to trvá 21 hodin.Takže je to přeci jenom tím letadlem o něco méně únavné.Co dodat: dovolená na Costa Maresme už ne,jsou na světě ,tedy i v Evropě zajímavější destinace.Jinak však ani zde to nemusí být tak špatné,určitě mi zůstanou na městečka Calella,Sant Pol de Mar,Tossa i Blanes a jejich okolí pěkné vzpomínky.Najde se zde spousty treků v pěkné přírodě,chce to jen vyrazit také do vnitrozemí.Podle spousty mapek a průvodců dnes přesně vím,co Costa Maresme obnáší.Táhne se od řeky Tordera mezi Malgratem a Blanes až do Badalony před Barcelonou.Musím přiznat,že pláže na Costa Dorada a příroda na Costa Blanca se mi líbili víc,ale kdoví,bylo to zhruba před 10ti až 14ti lety.Příště to zkusíme jinam.Asi jsem moc nepotěšil svým hodnocením zájemce o návštěvu Costa Maresme,ale nezoufejte vše není ztraceno,patříte-li do kategorie lidí kteří vyhledávají bouřlivou zábavu a rozptýlení i opalování na širokých písečných plážích,nebudete zklamáni.