0
0

1.8.2002

Liberec-Kůty – Os, R vlak     8 hodin

Kůty – Šturovo (přes Bratislavu) – vlak    5 hodin

Štůrovo (vlakové nádraží) – Štůrovo( hranice ) – bus     pár minut (pěšky necelá hodina)

Estergom

~14 hodin

V Liberci je mezinárodní kasa ráno zavřená,takže je dobrý si koupit lístek den předem až do Štůrova a doufat,že nebudou mít dráhy zpoždění a neujedou navazující spoje.Nekupovat jízdenku do Kůty št.hr.,není to zastávka,je to místo na mostě přes Dunaj a my si až do teď mysleli, že se dá koupit jízdenka pouze do zastávek.Do Štůrova je to přes Bratislavu delší,takže je lepší jet tou druhou cestou,myslím,že je to přes Galantu .V Nových Zámcích je dobrý se občerstvit a nabrat další suroviny.Obchod je před nádražím a pohodová jídelna vodjezdové i příjezdové hale.

Štůrově se dá jet k hranici autobusem,ušetří to čas.Pěšky je to něco pod hodinu.Minulý rok ještě jezdil přes Dunaj přívoz,teď je již dostavěn most a chodí se přes něj(takže žádná romantika,maximálně plivání na trajekty) hranice je uprostřed ,celnice na slovenské straně.Míst na spaní v Estergomu moc není.Navíc u vody je kupodivu vlhko,padá rosa a lítají komáři, takže jsme se složili před kempem, pod vrbou a u Dunaje.

2.8.2002

Estergom – Budapesť – bus    1 hodina.

Budapesť-Árpád híd – Budapest-Nyugati pu.    3 stanice metrem

Budapesť-Nyugati pu. – Budapesť-Népliget    víc jak 3 stanice metrem

Budapesť – Oradea – bus     7h.

~14 hodin

V Estergomu je nádraží vlakové i autobusové.Bylo nám řečeno,že bus by měl být rychlejší a levnější,ale také záleží na tom kudy jede.Může jet hodinu,nebo s vyhlídkou a pak to jsou i 2 hodiny.Bus jezdí ve všední den snad každou půlhodinu.Autobusový nádraží je od mostu tak 20 minut chůzí na autobus.Na cestu se dá doptat,nebo u mostu je mapa.

V Budapešti bus končí kupodivu na autobusáku a zároveň zastávce metra Árpad híd,odtud se dá jet na vlakové nádraží,stanice (Nyugati pu.) nebo na jiné autobusové nádraží,stanice (Népliget). Z Budapešti do Rumunska je nejlevnější jet busem .Poslední bus jel v 15:30.Vlak do Oradei+zpáteční je o něco levnější jak pouze do Oradei,ale je asi 2 až 3 krát dražší jak bus. Pak jsou tu neoficiální taxi,je to většinou člověk s dodávkou,kterou se snaží naplnit lidmi, asi nejrychlejší řešení, dražší jak bus,ale levnější jak vlak.Ještě se dá jet vlakem do poslední maďarské stanice Biharkeresztes a tam vystoupit.Celnice je po silnici něco mezi 1 až 2 hodinou cesty.

Na Rumunské celnici se dají za dobrý kurz vyměnit Leie.Busem jsme čekali 2 hodiny.Ve vlaku probíhá kontrola ve vlaku.Naběhne tam armáda a začne se přehrabovat v kupéčku. Pak se ptají,zda jsou k proclení nějaké zbraně,drogy či výbušniny a jede se dál.Pěšky je to taky v klídku.Z celnice se dá jet taxíkem do Oradei,odpadá tak hledání nádraží.Minulý rok jsme platili 110000lei/něco přes 10Km.Letos byla koruna oproti loňsku silnější a bylo nám řečeno,nikoliv taxikářem, že to je tak 5000lei/Km a 10000 nástup,ale pro Rumuny.Ještě se dá jít pěšky,ale jak jsem již psal,je to vcelku štreka po prašný silnici.Po x km lze se nasednout na tramvaj, která vede okolo nádraží.Myslím,že se rozděluje a že je potřeba jet doleva,v případě že jede doprava, pravděpodobně jede do centra.Oradea je větší jak Liberec a znamenalo by to menší zacházku a prohlídku města.

3.8.2002

Oradea – Cluj – vlak     accelerate

Cluj – Avrig – vlak     personale

Avrig – chata Poiana Neamtului -jeep     16km

14~16 hodin

První vlak z Oradei jede okolo 6 hodiny ranní.Poslední okolo 23hod.Za jeden den se dá dostat do podhůří.Asi je lepší přečkat noc v Oradei na nádraží,jsou tam vojáci a levný alkohol,jako všude v Rumunsku,protože tak jako tak by se noc musela někde přečkat.V Cluji se obvykle přestupuje a dají se tam nakoupit melouny na cestu.V Teiusu se potraviny shánějí hůř,ale nějaký dobroty na nádraží mají.V Sibiu lze nakoupit nejen dobroty,je-li čas.Vystoupili jsme v Avrigu.Ne všechny vlaky tam staví! Pěšky bychom to k Poiana Neamtului za světla určitě nestihli a to jsme z Oradei vyjeli v 6 ráno.Místní občan nás odvezl, podle mě za vcelku slušný peníze až tam.

Nevím,zda existuje lepší(kratší) nástup,asi jo,ale nezjišťoval jsem to. U chaty Poiana Neamtului se dá postavit stan, na recepci se za stan zaplatí 30000lei,ale jestli se něco stane,když se nezaplatí,to nevím,navíc není třeba stavět stan u chaty.Když jsme tam přijeli,tak se začalo stmívat a pršelo,takže nebyla vůle hledat lepší místo.

4.8.2002

chata Poiana Neamtului – chata Bircaci    2,5 hodiny

chata Bircaci – jezero Avrig     3 hodiny

~ 6 hodin

K chatě Bircaci se jde lesní cestou stále do kopce.Les končí až u této chaty.Zde se dá posvačit, poobědvat, povečeřet a přespat. Polívka stála 20 000lei.Postupně mizely stromy , začaly se objevovat ovce a travnaté svahy se stávali strmějšími.U Avrigu byla hromada lidí a opuštěných plechovek.Pramen je co by dup.

5.8.2002

jezero Avrig – sedlo Scara    2 hodiny

sedlo Scara – Serbota    1 hodina

~ 3 hodiny

Od jezera se jde místy nepříjemným traverzem (je kam sklouznout,ale nikdo to neudělal). Projde se okolo vrcholu Girbova a přes vrchol Scara do sedla Scara, kde je útulna a odbočka na chatu Negoiu.

Pakliže se pokračuje po hřebeni,následuje vrchol Serbota. Nahoře nám začalo pršet,avšak mlze to nevadilo. Sestupuje se po ostrém hřebínku (horní část se jde po severní straně). Za deště je to velice nepříjemné a je-li to spojeno s mlhou, takže není známo kam se vlastně jde, je to o to horší. Na jednom místě jsme použili lano na spuštění batohů, prý se to dá snad obejít jižní stranou hřebenu, ale za to neručím. Došli jsme na odbočku,kde jsme mohli buď pokračovat nebo se vrátit jinou cestou (tou samou jsme se rozhodně vracet nechtěli) a protože pršelo víc a víc, nebylo vidět nic a nic a v průvodci psali, že toto není to správné místo, kde by nám mělo pršet, vrátili jsme se jižním svahem. (Tímto svahem se dá jít i dolů, kde je travnatá plošinka (kousek je pramen), na které se dají postavit stany, odpadá tak škrábání se zpět v dešti. Ze Serboty se dá při nepřízni počasí sejít na chatu Negoiu (asi do 2h.) nebo zpět do útulny do sedla Scara (asi 1h.), která však může být plná. My jsme sešli do sedla na pastvinu těsně pod Serbotu, kde se dá také postavit stan, ale fouká tam dost vítr. Pramen je na jižním svahu asi o 100m až 200m níže.

Každopádně úsek Serbota – Negoiu – Caltun v dešti a s batohem rozhodně nedoporučuju! Je to nejnebezpečnější turistický úsek. Není to těžký,ale s batohem v mlze a dešti to je nepříjemný a je zde navíc možnost ztráty potenciální energie v kotrmelcích,navíc v mlze chybí požitek z výšky.Dá-li počkat,je lepší počkat a pokud ne,tak ne,ale rozhodně bych to neobcházel(přes chatu Negoiu) i za cenu zvýšení adrenalinu v krvi,ovšem pokud by šla i děvčata či jiné labilní osoby,radši bych to obešel a příště je nevzal.

6.8.2002

Serbota – Negoiu     (odchod 15:30)

Negoiu – jezero Caltun     (necelá 1 hodina)

~ 4 hodiny

Druhý den jsme si tedy opět vyšlápli Serbotu a za polojasna jsme si opět sešli hřebínek.Bylo to mnohem lepší.Na dvou místech jsme měli menší problémy s batohy,ale myslím,že jsme nakonec ani nepotřebovali lano.Pak se vyšlo do jakéhosi sedýlka,kde by se v nouzi dal poslavit stan(a taky tam podle stop již někdo stan stavěl), ale musí to tam šíleně foukat.Samotný výstup na Negoiu také není až tak těžký (nejtěžší je na něm batoh), pokud se jde po značkách.Dá se to zkrátit a je to i zábavnější, zvyšuje se tím však nebezpečí úrazu.Je tam asi jen jedno strmější místo,odkud se dá spadnout,jinak se dá jen skutálet a pak spadnout (člověk bez batohu by však neměl mít problémy).Z Negoiu je famózní pohled na Fagaraš, my však neviděli nic,jen mlhu.Sestup dál na západ k jezeru Caltun vede přes Strunga Dracului anebo okolo. Opět to nedoporučuji obcházet,protože je to prý jednodušší.Strunga Dracului je jištěna řetězy a v případě pádu se dá spadnout maximálně snad ze 2 až 5metrů, což na smrt stačí. Vypadá to jako obří schody. Pro změnu nám pršelo.

Já osobně jsem lezl spíš po skále,protože bych se v případě pádu na řetězu s batohem stejně neudržel.Je to jako lezení po žebříku.Klouzalo to,takže jsme se kolikrát spíš šoupali dolu,než scházeli,protože v případě podklouznutí to není takový šok pro kost kostrč. Sešli jsme to bez větších obtíží s batohy a v dešti. Pro toho,kdo se drží hesla: Každý den,kdy nejde o život,je ztracený den,je to příjemné zpestření dalšího ztraceného dne.Zbývá sestup ke Caltunu,při kterém jde opět spíše o kostrč než o život.Útulna byla plná a i okolí bylo poseto stany.Malý pramínek je na severním svahu.V jezeře je prý též pitná voda.My jsme se ale rádi prošli.Je dobrý si najít místo, kde se v případě celonočního deště neutvoří jezero,pravděpodobně tam bude potřeba celou noc držet ohýbající se tyčky stanu,ale bude to v suchu.

7.8.2002 (odchod 16:00)

jezero Caltun – jezero Capra

~ 3,5 hodiny(přišli jsme za světla a dešte, nevím v kolik)

Od jezera Caltun je asi každou ¾ hodinu místo na kemping.Přechod vrcholu Laitel a obchod vrcholu Laita. Pak následuje odbočka po modré k jezeru Bilea,znamená to ztrátu výšky a pravděpodobnou návštěvu chaty Bilea,kde se dá prý koupit něco k zakousnutí,ale je to samozřejmě drahé.Také by tam měl být vjezd do tunelu pod Fagarašem,místo na stanování,větší masa lidí a odpadků a oklika k jezeru Capra.Jde-li se po červené dál, jde se po občas ostrém hřebeni. Určitě je to skvělý místo na focení,my však měli mlhu.Chata i jezero Bilea je po levé(severní) straně.Na pravé straně je jakési jezírko, o kterém jsme si zprvu mysleli,že je to Capra,protože se nám zdálo,že jdeme dost dlouho .Za ním je odbočka doprava –červený trojúhelník-(na jih a asi dolu nebo co já vim kam,možná je to jen jakási obcházka) či červený pruh prudce nahoru po hřebeni .My jsme ,jak jsem již psal měli mlhu,takže jsme jaksi nevěděli kudy jít.Za takového počasí se nám to zdálo dost nepřehledné,protože jsme přesně nevěděli,kde jsme, jen,že máme jít dolu k jezeru,ale po hřebeni a ten vedl prudce nahoru . Nakonec jsme zjistili,že za tímto kopcem již bylo sedlo Capra.Tady se nám byla bývala hodila mapa.U jezera Capra se dá dobře stanovat a asi tu je míň lidí,jak u jezera Bilea,ale i tak jich je tu dost.Pramen je kousek,navíc je tu jezero.

8.8.2002

jezero Capra

Mrholí, je mlha, je zima, je mokrý stan, jí se, lidi přicházejí, mrholí, je mlha, je zima, stan neusychá, jí se, fouká vítr, suší se ve větru, je mlha, nic neschne, lidi procházejí, mrholí, jí se, stále je zima a stan neusychá, jí se, je mlha, jí se, je nuda, je syto, jde se spát.

9.8.2002

jezero Capra- 3 kroky od smrti     1,5 hodiny

3 kroky – sedlo Podragu     2 hodiny? (nevim presne)

sedlo Podragu – chata Podragu     3/4 hodiny (spíš rychleji)

~ 4 hodiny

Mrholí,je mlha, je zima, je mokrý stan, jí se, lidi přicházejí, mrholí, je mlha, je zima, stan neusychá, jí se, fouká vítr, suší se ve větru, prosvítá slunce, suší se, je mlha, nic neschne, jí se, fouká vítr, je zima, serem na to, balíme mokrý stan a jdeme. Traverzuje se po ovčích exkrementech.Po cestě je dost míst na postavení stanu i dost míst na nabrání vody.K 3 krokům od smrti je to asi 1,5h cesty.Je to úzký hřebínek,kde hrozí při ztrátě rovnováhy skutálení se po louce dólu,což se mi málem povedlo, ne, že by to snad bylo těžký,ale bylo to proto,že neumím chodit,šlapu tam kam nechci,nešlapu tam kam chci a křížím při tom nohy.

Pak je tam přelez malý skály,snad je to i jištěno řetězem,ale není to potřeba.Přelezl jsem to s batohem(jinak to ani nešlo) a ještě jsem zapózoval všetečným fotografům. Akorát v mlze to vypadá,že se leze a neví se kam,což je tedy pravda,ale jak říkám,je to kousek nahoru a kousek dolu.Pak se stoupá,myslím,že je to opět jištěno řetězy,jsou však možná dobré při sestupu, nahoru nejsou potřeba.Následuje stoupání po severním svahu.Pak se projde okolo hory Podragu do sedla Podragu.Zde je odbočka k chatě Podragu po červeným trojúhelníku,nebo se dá pokračovat dál po červeném pruhu.Opět byla mlha a opět by se nám byla bývala hodila mapa,protože jsme sem došli dřív,jak uváděl průvodce a nechtěli jsme scházet někam,aniž jsme věděli kam.Riskli jsme to dobře.Po cestě bylo pár jezírek, mlha a svišť.K chatě je to ze sedla asi 3/4hod. a míň.Nocleh stál pár tisíc přes 100 000lei,je zde i několik pramenů a jezírek,odpadky,místa na stany,zbytky vrtulníku a trochu lepší počasí.

10.8.2002

chata Podragu     odchod 10 hodin

nádraží Arpas de Jos     příchod okolo 21 hodin

Sibiu

~11 hodin

Odtud se dá vyběhnout na Moldoveanu a buď pokračovat dál,nebo se vrátit a postupovat údolím dolů.Dolů se jde okolo salaše,začíná se příjemně oteplovat,objevují se první stromy,kolena již dávno trpí,projde se okolo další chaty (Turnury),otepluje se víc,jde se lesem po lesní cestě,ta se mění v cestu,kde občas projede i auto,ta se postupně mění v lépe udržovanou cestu, již se jde v tričku, občas se objeví i nějaký člověk,nohy se podlamují,je hnusný vedro,nad Fagarašem jsou nehnutě stojící mračna.Procházíme okolo jakési chaty(Arpas).Pak asi 6Km do Arpas de Sus,již je nesnesitelně a pak 7km po rádoby silnici do Arpas de Jos na nádraží,totální vyčerpání.Večerním vlakem,plným mládeže pendlující z vesnice do vesnice za zábavou,do Sibiu,je to přestupní stanice,nepodařilo se nám objevit vodu,ale jsou tam přes noc otevřený stánky s občerstvením a alkoholem.Čekání asi do 3hod. AM na přípoj do Teiusu.

11.8.2002

Sibiu – Teius     odjezd okolo 3 hodin am

Teius – Cluj

Cluj – Oradea     příjezd v 17 až 18 hodin

~14 hodin

Příjezd do Teiusu,opět přestupní stanice,je zde stánek s hamburgry a novinami a nejsem si jist,ale myslím,že je to jedinný nádraží s pitnou vodou na peróně.Všude jinde,pokud byla,byla nepotable,nepitná.Další přestupní stanice byla Cluj,tam je před nádražím obchod a jinak všude okolo se dá něco koupit,jak alkohol,tak melouny.Na nádraží mají záchod dovezený z Turecka.Následovala Oradea.Pokud se tam přijede navečer,tedy tak ,jak jsme přijeli my,myslim,že je lepší počkat do rána na nádraží .Nebo se dá jet drahým vlakem či za 3000ft/os nějakou drožkou do Budapešti.Šli jsme tedy do centra na pivo. Pokud je tedy čas,doporučuji projít si Oradeu(0,5h do centra).Nakoupit se dá všude.Nemá cenu hledat autobusové nádraží,najde si vás samo.

12.8.2002

Oradea – Budapešť     10 hodin

Budapešť – Estergom – bus     2 hodiny

Estergom – Štůrovo – pěšky    1 hodina

Štůrovo – Nové Zámky – vlak    pres 1 hodinu

~16 hodin

Autobusák je kdesi za Oradeou,z místních sice nikdo nevěděl kde,ale dá se na to doptat po hotelích.Prý tam však není přes noc zrovna bezpečno.Bus staví i před vlakovým nádražím ,jezdí jeden denně a jezdí okolo či po šesté hodině ranní.Je to vcelku pohodlná,nejlevnější,ale dlouhá cesta.Je dobrý si vyměnit zbylé lei už před nástupem do tohoto busu,protože na hranici nás nepustili ven a zastavili až v Maďarsku u nějakýho stánku se silně nevýhodným kurzem.

Z Budapešti do Estergomu jel poslední autobus v 16:30.Pak pěšky na vlakové nádraží do Štůrova.Vloni jsme si pošmákli na Maďarským guláši v místní nádražní hospodě,navíc se slušnou obsluhou,takže pokud bude zmiňovaný restaurant otevřen,doporučuji navštívit. Já s Jardou jsme ještě chtěli jet do Čachtic,ale vlak,který dojel až tam,ujel něco po osmé.Další jel asi po 21hod. a svezl nás pouze do Nových Zámků,kde se dá v klidu přečkat noc.Zbytek jel vlak do Brna okolo 22hod.Lze pokračovat přes noc s přestupama do Lbc.Vloni jsem v Pardubicích zaspal a vzbudil se kdesi v Praze.

13.8.2002

Nové Zámky – Čachtice

Čachtice – Veselí nad Moravou

Veselí nad Moravou – Lbc

~18 hodin

Z Čachtic je to na hrad ještě kus,ale zase je tam muzeum a obchůdky.Pokud se tedy jde na hrad pouze chrápat bez zájmu o muzeum je lepší vystoupit ve Višňovém(o zastávku dál),je to blíž.Ve Višňovém nic není.Jeden obchod a ten byl zavřený z důvodu nemoci.Áni krčma v tejto dědině nieje.Iba zrůcenina a chalupy.Zastávka je krytá.Odtud se jede na hranice a do Veselého nad Moravou.Tady bylo,podle mě velmi dobře vybavené informační centrum a také mi ochotně zjišťovali spoje do Lbc.Už mi však neřekli,že jsou v Čechách záplavy a že se možná do Lbc ani nedostanu,ale nakonec všechno dobře dopadlo,projeli jsme Brnem jak namydlený blesk a všichni jedli,pili a hodovali až stoly pod jejich břichy ohýbaly.

SumasumáRum:

Nevím,zda jsou zde uvedené názvy napsány správně,jiný zdroj jiný tvar,koncovka apod.

Problémový místa za špatného počasí:

Orientace:

1)    Nic moc značení na hlavním hřebenu před jezerem Capra,stačí nescházet z hřebenu,“končí“ u tohoto jezera.

2)    Problém s odbočením na chatu Podragu.

Adrenalin:

1)    Úsek Serbota – Negoiu – Caltun viz.výše: dle mého názoru nejnebezpečnejší turistický úsek.Lze obejít úsek ze Serbota – vrchol Negoiu,přes Serbota-chata Negoiu-vrchol Negoiu a úsek Strunga Dracului zprava po modrém pruhu, to vše za cenu ztráty výšky a zážitku.

2)    Hřebínek nad jezerem Bilea je místy zbytečne úzký.

3)    Úsek Fereastra Zmeilor alias 3 kroky od smrti a travers za ním.Také je úzký,ale nebezpečný asi jen v případě tornáda.Jinak by s ním neměli být problémy.Opět lze obejít zleva,po modrém pruhu.

Čísla a čísla:

Přibližné Kurzy:

70    Kč     =    100    Sk

100    Kč    =    800    ft

1    Kč    =    1000    lei

Do Rumunska

12    Kč    Tram na nádraží(Lbc)

182    Kč    Vlak-juniorpas!!(Lbc-Kuty št.hr.)

20    Kč    Vlak(Kuty št.hr. – Kuty) 2 stanice

196    Sk    Vlak(Kuty – Šturovo pres maticku Bratislavu)

12    Sk    Bus (Šturovo nádraží – Šturovo hr.)

438    ft    Bus (Estergom – Budapest)

106    ft    Metro (modré: Árpád híd(bus Estergom) – Nyugati pu.(train Romania)) 3 stanice

106    ft    Metro (modré : Nyugati pu.(train Romania) – Népliget (bus Romania)) víc jak 3 stanice

2 000    ft    Bus(Budapešt – Oradea)

133 000    lei    Vlak – accelerate (Oradea – Cluj)-príplatek za rezervaci

97 500    lei    Vlak – personale (Cluj – Avrig)

250 000    lei    Jepp (Avrig – chata Poiana Neamtului)16km, 4 osoby

= 927,6    Kč

Z Rumunska

25 000    lei    Vlak personale(Arpes de jos – Sibiu) pres noc s pauzou 3h

130 000    lei    Vlak personale(Sibiu – Oradea) 20h

230 000    lei    Bus(Oradea – Budapest) 10h.

106    ft    Metro (modré: Népliget (bus Romania)- Árpád híd(bus Estergom))

640    ft    Bus (Budapest- Estergom -pres Visegrad) 2~3h

44    Sk    Vlak(Šturovo – Nové Zámky) 1h.

126    Sk    Vlak (Nové Zámky – Cachtice) 2~3h.

68    Sk    Vlak (Cachtice – Veselí nad Moravou) 1~2h.

206    Kč    Vlak-Junior pas(Veselí nad Moravou – Lbc)-pres Brno a Nymburk 8,5h.

=850,85    Kč

Rumunsko: podobné ci nižší ceny,rybičky jsou dražší, meloun na tržišti o něco dražší než v Tescu

30 000lei     vodka ,slivovice

15000lei     pivo

8000 – 15000lei     brambůrky

5000lei     marcipánová kostička

3500 – víc lei     sušenky – s cenou se zvyšuje chuť, ty nejlevnejší jsou fakt hnusný a radši bych ty peníze dal žebrákovi,stačí srovnat s cenou záchodu.Shit jich nakoupil hromadu.

3000lei     záchod

Maďarsko: dražší,nevyplatí se v této zemi cokoli nakupovat,busy jsou o něco levnejší.

15Kc    0,3l piva (Estergom)

Slovensko: levnější

16Sk    pivo fl.

15Sk     pivo

24Sk     limo 2l

12Sk     langoš

Na internetu se dá najít spousta odkazů na stránky o Rumunsku,takže stačí mít trpělivost a čas.Taktéž je tam i hromada map. My jsme ji témeř nepotřebovali,ale pokud je, tak se neztratí.

Výměna peněz:

Slovenský koruny je lepší vymenit ješte v Čechách,když je čas.

Maďarský forinty,pokud jsou potřeba,tak v Estergomu za Eu,US,Sk,je tam dost směnáren.

Rumunský lei měli nejlepší kurz na Hun-Ro hranici,ale v oficiálních směnárnách u celnic,ne u stánkařů podél silnice.Další slušný kurz je v Oradei na nádraží,opět v oficiální směnárně.

Rumunský vlak: Je dobrý pořídit si Rumunský vlakový řád(60-70Kc),lze to i bez něj,ale já si ho, pokud tam zase někdy pojedu, určitě pořídím.

V Rumunsku jsou 3 druhy vlaků:    Personale I a II třída (osobní)

Accelerate (spěšný)-příplatek

Rapid ,myslím,že to jsou pouze EC – sakra příplatek

Dál je cena určována podle toho,do jakého km pásma se jede a čím je to dál ,tím je to levnejší,opět jako v Čechách,až na to že je to mnohem levnější.

Možnosti cesty do Rumunska:

Vlak:    a)možnost využití mezinárodních slev viz. http://www.cdrail.cz

b)bezpříplatkovými vlaky    b1) s přejižděním hranic

b2) s přecházením hranic – nejlevnejší,nejpomalejší

Bus:    nejlevnejší odvozy nejen do Rumunska měl CK Jenda.

Stop:     Prý je to v pohodě, včetně Rumunska. Prý se stává, že v Rumunsku chtějí za stop zaplatit.

Vlastní auto:    Ve více lidech možná nejlevnejší řešení (Slovensko,Rumunsko mají levnejší benzín)

Chůdy+lyže:    Lepší,jak jet na lopatě.

ad b2 )to jsme prováděli minulý rok a z Čech na Slovensko to nemá cenu a zbytek je lepší.

Každopádně je lepší se pořádně informovat na mezinárodní slevy a asi je lepší trošku si připlatit, než se kodrcat týden do Rumunska a zpět, navíc je únavné přenocovat na nádražích.

Bankomaty:

Když jsem se v bance ptal, zda nevědí, jak je Rumunsko osázeno mezinárodními bankomaty, tak jim to přišlo hodně legrační, asi si mysleli, že je to někde v Africe, tak mi nic neřekli. Každopádně co mi řekli, je to, že za výběr v zahraničí zaplatím 100Kc.Takže bankomaty jsem zavrhl.

Bankomaty samozřejmě ve větších městech jsou,ale je jich mín.Neměli by být potřeba.

Mobil:

Na Fagaraši je místy signál(Caltun,chata Bircaci),ale rozhodně ne všude!

Použitý turistický průvodce: Rumunské hory – M.Klimša,J.Krácalík

Velice se nám osvedčil.Bude-li se jím každý řídit,nemůže se nikomu nic stát. Popisuje Fagaraš a další dvě či tři pohoří.Obsahuje nějaký fotky, velmi stručnou a občas zavádějící mapku Fagaraše a výborný popis jednotlivých cest,někdy stručnější,ale bohatě postačující. Navíc udávané casy odpovídají turistickému tempu, takže v pohodě.

Dál lze použít Rumunské a bulharské hory,autora neznám a my to nepoužili.

Na internetu je spousta lepších návodů k tomu, jakými způsoby se dá do Rumunska dostat a jaké lze použít fígle pro snadné a levné procestování Rumunskem a tamějšími vrchy.

Zobrazuji 0 výsledků
Vaše odpověď

Prosím, nejprve se .