Už je to skoro týden co sme se vrátili domů z dlouhé cesty do Norska , a říkám si jak to strašně rychle uteklo …budu se vám snažit popsat naší cestu Norskem a dat vám nějaké užitečně rady a tipy 🙂

Je 8.6. 2012 14 :00 já odjíždím z práce čas se šíleně táhnul aby taky ne když máte před sebou dovolenou na kterou se těšíte už půl roku. Přijíždím domu a hlavou mi už jen koluje co si vzít a nezapomenout pobalím poslední zbytky věcí je 17:30 a ja sedám na motorku a opouštím své bydliště po cestě se stavím ještě na rozloučenou u své přítelkyně kde mě chytá pěkný slejvák. Řekl jsem si to mi ta dovolená pěkně začíná…za chvilku bylo po dešti a já mohl pokračovat v cestě. Sraz byl o půl sedmé na benzínce OMV u Poděbrad na dálnici.Chvilku po mém příjezdu přijíždí i kluci tak pokecáme a během chvilky vyrážíme na cestu. Dnešní cíl byl přespat někde u hranic s Německem a brzo ráno vyrazit přes Německo do Dánska. Nacházíme krásné místo u Petrovic tak se pustíme rychle do stavění stanu na přespání něco málo pojíme a jdeme rychle spát a už se nemůžeme dočkat rána. Ráno se probouzíme do nepříliš pěkného počasí je pod mrakem ale neprší Přijíždíme do Německa kde se napojíme na dálnici a už ho krásně upalujem směr Berlín Hamburg…Kousek od Berlína se udělala azurová obloha která nás provázela skoro přes celé Německo až někde za Hamburkem se zatáhlo a pršelo a pršelo až někam do půlky Dánska . Nezbylo nic jiného než si pronajmout pokoj přespat v suchu usušit věci a modlit se že ráno bude lepe. Motel vyšel na jednu osobu 300 DK to jest skoro 1000kč za noc 🙁 cena nás celkem vystrašila ale byli jsme v teple 🙂 Asi hodinu po nás doráží další motorkáři a to z Polska chvilku s nimi pokecáme dáme nějaké to pivko a panáčka a jdeme spat Ráno se probouzím s pěknou kocovinkou 😀 udělám si polívku na spravení žaludku ..no a samozřejmě pořád pršelo 🙁 pobalíme věci oblékneme nepromoky a jede se dál ..asi po hodině jízdy přestává pršet a je jen pod mrakem tak se modlíme aby nam to vydrželo až na trajekt. Na trajekt přijíždíme něco po poledni samozřejmě lístky zamluvené nemáme tak urychleně hledáme centrum Colorline a s mojí lámavou angličtinou nám kupuji lístky a vycházejí cca 2500Kč. Řadíme se před trajekt a už se nemůžeme dočkat až se nalodíme. Všiml jsem si že vedle nás se řadí mraky lidi na kole a všichni jsou na pul na mol 😀 a dopíjejí zbytky alkoholu po té mi došlo že jsou to norové a jezdí prostě do Dánska pít jelikož u nich je to s alkoholem hodně špatné 🙁 Po hodině a půl čekání na trajekt najednou vyleze panáček v zelené vestě a postupně ukazuje na jednotlivé řady jak mají jezdit a řadit se v trajektu.Když vjíždíte dovnitř tak je to jako kdyby jste jeli do nějaké továrny dojedeme na místa určené pro motorky a urychleně začínáme vázat a kurtovat mašiny během chvilky je hotovo a urychleně utíkáme na palubu a zkoumáme loď. Do hodinky loď vyplouvá tak fotíme a kocháme se a do toho sušíme věci které nám promokli.Asi po hodině plavby jsme na otevřeném moři kde se udělalo krásně počasí tak jsme si řekli že nam osud přeje a bude krásně 🙂 Při prozkoumávání lodi sem si říkal proč se tady po zemi válí takových lidi? po další hodině plavby sem na to přišel lidem se dělalo špatně jak ta loď houpala tak se uzemňovali(dokud je člověk na palubě tak je všechno v pohodě ale jak vlezete dovnitř tak je to mazec 😀 ) nezbylo mi nic jiného než se taky uzemnit 😀 Plavba se pomalu blížila ke konci (jeli jsme asi 4 hodiny) oblékáme se a běžíme ke svým strojům všichni čekáme až se otevřou vrata a my budeme moct vyjet … vrata se otevřela a co se dělo? samozřejmě zase pršelo 🙁 Vyjedeme z trajektu oblékneme nepromoky a vydáváme se směr Stavanger… jako jediní dodržujeme jejich 80 km /h všichni nás předjížděj tak jsme hold museli zrychlit na cca 100km/h po hodině jízdy vychází sluníčko a my se opět radujeme 🙂 začínáme si užívat jejich krásné silnice a zatáčky 🙂 po nějaké době zastavíme a koukáme na čas a už je krasně znát jak se den prodlužuje 🙂 jsme cca 100 km od Kristiansandu hledáme nějaké místo na spaní a po chvilce najdeme místo jak z pohádky 🙂 ihned stavíme stany a děláme jídlo 🙂 Ráno vsáváme okolo šesté rychle zbalíme a těšíme se na to co uvidíme dál. Jedeme směrem na Stavanger.Projíždíme úplně úžasnou krajinou potkáváme první několika kilometrové tunely které mi přijdou dost spoře osvětlené.( je celkem těžké udělat v Norsku za den větší množství kilometrů silnice jsou sice krásné ale klikaté jako had a do toho vás brzdí kamiony a karavany které se kolikrát musejí navzájem vyhýbat jelikož se tam prostě dva vedle sebe nevejdou) po nějakém čase dorážíme do města Stavanger a hledáme zdejší památku swerd in fjerd jsou to tři meče zapíchnuté do skály jelikož se zde odehrála velká bitva a v útesu jsou z toho důvodu že už by neměli být nikdy vytaženy.

Po prohlédnutí města Stavanger pokračujeme dál v cestě směrem na trollí stezku…Kocháme se další krásnou krajinou projíždíme nesčetně tunelů a fjordů přejíždíme trajektama ( je to zajímavé prostě jedete a najednou končí silnice a musíte na trajekt .Ten vyjde na cca 50 Nok.Určitě se to nesnažte objíždět jelikož se to nevyplatí a kolikrát to prostě ani nejde) Omlouvám se že nepíšu přesné názvy vesnic a měst jelikož kolikrát hodně těžké to vůbec vyslovit a na tož si to zapamatovat 😀 Chystáme se pomalu někde ubytovat hledáme nějaké vhodné místo po nějaké době nacházíme pěkné místo u řeky. Pomalu stavíme stan a najednou si povšimnu takové malé chatky na břehu. Z doslechu od kamarádů co už v Norsku byli sem slyšel ze tu a tam sou rozmístěny různé chatky které jsou vybaveny vším potřebným a že tam může člověk zdarma přespat. Tak jsem vzal za kliku a bylo otevřeno 🙂 Na stole ležel zápisník pro ty co tuto chatku objevili aby se zapsali odkud jsou a napsali tam pár vět 🙂 První zápis byl roku 1985.Mezi návštěvníky byli lidé z Itálie, Španělska, Anglie atd ale Čech ani jeden tak jsme provedli zápis a ubytovali se a měli jsme radost že si dneska schrupnem v posteli(každý si dokáže živě představit jak by vypadalo něco takového u nás.Pokud bude mít někdo zájem o to místo kde se ta chata nalézá můžu mu zaslat souřadnice na gpsku ) Ráno vstanem něco málo posnídáme a razí se dál na cestu dnes je v plánu ledovec a trolli stezka .Cestou zas potkáváme další nádherné krajiny a scenérie. Nádherných pohledů na které si budete pamatovat do konce života je tam strašně moc a žádný foťák je nedokáže tak krásně zaznamenat jako když to vidíte na vlastní oči. Čím víc se přibližujeme k trollí stezce tak se začíná ochlazovat a přibývat sněhu v horách je okolo 5 stupňů ale ve fjordech je příjemných 18 stupňů nad nulou.Doporučuji hledat k přespání spíše někde dole nebo takhle jsme to aspoň dělali my 🙂 Projíždíme okolo ledovce a když zjistíme že se k němu musí jít asi 3 km pěšky do pěkného kopce (na pěší turistiku jsme nebyli připraveni) tak okolo něj projíždíme a vystačíme si s takovým kouskem co je vidět ze silnice 🙂 I takový pohled nám stačil bylo to něco užasného. Ledovec byl za námi a my jsme se blížili k Trollstigen.Jsou dvě možnosti buď si jí může vyjet nebo sjet my jsme si vybrali druhou variantu.Když jsme byli nahoře tak byla šilena mlha nebo spíš mraky byli nízko nebylo nic vidět. Nasazujeme nepromoky a pomalu se sunem poslepu dolů.Po nějaké chvilce vyjedem z mraků a otevře se nám nádherné údolí s klikatící se silničkou.Tak se pokocháme uděláme par fotek a pokračujeme dál. Po cestě potkáváme Trolli obchod. Zajdeme se podívat nakoupíme nějaké cetky.V tu ke mě přijde nějaký asijský občan a ptá se mě jestli jsme z Ruska.Zkouší to na mě i v Ruštině,Odpovídám mu anglicky že ne a že jsme z České republiky a v tom on se mě zeptá co to je Česká republika?Tak sem se ho zeptal já jestli on je z Ugandy 😀 sklopil hlavu a odešel.( nevím proč ale dost lidí se nás ptalo odkud jsme a ten kdo to věděl tak si myslel že jsme ještě Československo) Ten den dojíždíme až někam ke Trondheimu.Skoro celý den pršelo tak jsme si řekli že si po takové dlouhé cestě zasloužíme trošku tepla aby jsme mohli usušit věci a odpočinout si.Volíme jeden z kempu po hlavní cestě na Trondheim chatička pro 4 osoby vychází na 500nok. Další den nás čeká dlouhá dlouhá cesta do města Bodo kde se nalodíme na trajekt na Lofoty.Krásné hory a skály vyměnila taková pochmurná krajina kde pomalu nikdo nežije a nic tam není.. Jen kameny,sníh,tráva a zakrslé stromy tu a tam potkáte auto náklaďák .Takové místo kde byste určitě nechtěli aby se vám něco stalo s mašinou :)Mě se to vyplnilo a prasklo mi lanko od spojky pro mě maličkost vezl jsem náhradní sadu lanek během chvilky bylo vyměněno a mohli jsme pokračovat dál.Na této silnici překročíme i polární kruh A taky se mi splnil můj sen a viděl jsme dva krásné sobi jak se pasou u silnice tak ihned zastavuji a dělám par snímků. Na ně jsem se těšil asi nejvíc 🙂 Ačkoli nerad se s nimi musím rozloučit a pokračovat dál v cestě. Dojíždíme asi na půli cesty do Bodo a opět asi pul dne pršelo tak jsme promočení tak volíme zase jako ubytování kemp a chatku .(ceny chatek sou po celém Norsku přibližně stejné)Z chatky se rázem stane zase velká sušárna něco málo pojíme a popijem a chystáme se do peřin .Krásné světlo je po celou noc jelikož jsme za polárním kruhem a kde už není tma vůbec. Ráno se probouzíme do takového pochmurného rána pod mrakem…probíhá každodenní rituál (umytí,snídaně,sbalení věcí ) Natěšení jak malý kluci se nemůžeme dočkat na to zě vlastně dneska dojedem do našeho cíle a tím jsou lofoty. Jediné co nám moc nepřálo bylo počasí opět se střídá mrholení déšť vítr…už jsme byli celkem zoufalý a mysleli jsme že už se to nemůže zlepšit ale jak se blížíme k městu Bodo je vidět jak se mraky protrhávají a najednou mraky zmizí objevuje se azurové nebe a svítit sluníčko Při příjezdu do města malinko bloudíme a nemůžeme najít přístav ale nakonec jsme ho přeci jen našli ihned se řadíme do pruhu který je pro motorky a zjišťujeme že jsme stihli poslední dnešní trajekt který pluje do lofot. Cesta trajektem trvá asi tři hodiny máme dost času na odpočinek každý si najdem nějaký kout a tam se schoulíme do klubíčka a usínáme, do lofot dojíždíme okolo deváté hodiny večer Po příjezdu do města Moskenes míříme do malého malebného městečka A.Úplně na začátku tohoto městečka je velké parkoviště kde už bylo dost obytných aut které přijeli s náma. Měli jsme velkou radost že jsme u cíle a nechtěli jsme věřit tomu že jsme to dokázali a nemohli jsme se dočkat až si druhý den celé Lofoty projedeme.Hnedka u toho parkoviště nas doslova prašti přes nos šílený zápach ryb všimli jsme si že naproti parkovišti jsou obrovské sušáky na proslulé tresky. Sušáky byli nekonečné, těšili jsme se že ochutnáme jejich specialitu ale po tom co jsme viděli co rackové na těch rybách zanechávají za (hov..) jsme raději odolali a udělali jsme jenom par snímku a vrátili se zpět na parkoviště. Začínáme řešit kde budem dnešní noc spát jelikož všude jsou zde cedule s přeškrtnutým stanem a v průvodci jsme se dočetli že na lofotech se kdekoliv spát nemůže. Proto se vydáváme na průzkum okolí a po chvilce nacházíme značku na které je napsáno kemp jdeme se tam podívat bylo to asi 200m od parkoviště a vidíme že na útesu jsou různě rozmístěné stany a že na celém útesu je povolené stanování a zdarma. Vracíme se pro věci stavíme stany,večeříme pak se převlékáme do pohodlnějšího oblečení a každý volíme jiný druh zábavy jelikož je asi půl jedenácté v noci( u nás asi jako ve 15 :00 😀 ) Jeden z nás se jde věnovat rybolovu ,druhý zůstává ve stanu a já se jdu toulat po útesu s foťákem a dalekohledem. Po nějaké době se scházíme ve stanu že půjdeme spát..Jen co ulehneme je slyšet z nejbližšího domu jak někdo seká trávu….. podívám se na hodinky a je okolo dvanácté v noci 😀 Nemohli jsme tomu uvěřit no ale jak se říká jiný kraj jiný mrav.. za krásného hučení sekačky usínáme Ráno se probouzíme do krásného dne po malé snídani listujeme průvodcem kam se všude podíváme.( na lofotech je opravdu moc věcí a míst kam je možné se podívat a museli byste tam být dlouho abyste to stihli všechno projít) Nám se jako nejlepší zdálo vikingské muzeum Lofot a Mořské akvárium. Vydáváme se na cestu k tomu snad nebudu už nic psát jelikož nic hezčího jsem v životě neviděl Projíždíme pohádkovou krajinou na první zastávku a to bylo Vikingske muzeum Vstup do muzea je zdarma a muzeum je opravu nádherné a stojí za to ho navštívit Na všechny vystavené exponáty si můžete sáhnout vzít si je do ruky a vyzkoušet si je (helmu zbroj meč atd.) Po prohlídce muzea jsme zjistili že asi 2 km od tohoto místa je přístav s s vikingskou lodi.Tak jsme se vydali na cestu pěšky v tom vedru to nebylo moc příjemné když do vás pere sluníčko a vy máte na sobě oblečení na moto…Po shlédnutí lodi jsme se vydali zpět k motorkám a pokračovali jsme směr vodní akvárium. Pořád a stále projíždíme pohádkovou krajinou. Vstup do mořského akvária stojí 100nok ale opravdu to stojí za to .. V různých akváriích můžete vidět všechny různé ryby a potvory co tady na severu žijou. Po prohlédnutí mořského akvária pokračujeme dál po silnici E 10 která nás vede do Narviku. Je to největší přístav tady na severu který nezamrzá. Projíždíme a procházíme město a přístav(omlouvám se že nemám z toho místa fotky vybil se mi foťák 🙁 ) je okolo deváté večer a my se snažíme někde nalézt místo na nocování v kempu se nám spát nechtělo jelikož bylo krásně tak jsme se nechali vést navigací dál s myšlenkou že najdem nějaké pěkné spaní ale jak pořád hledáme a nic se nám nelíbí a všímáme si že nás navigace vede pořád víc a víc do hor a kde už nic není lesy zmizely a jsou tam pouhé pustiny se sněhem, a všímáme že jsme vlastně asi 10 km od Švédska. Zastavujem u nějakého bývalého informačního centra a dohadujem se co dál.Rozhodli jsme se že budem pokračovat a že přespíme ve Švédsku tak tedy uděláme poslední fotku a rozloučíme se s Norskem Vjíždíme do Švédska takhle pochmurnou krajinu jsem ještě neviděl sjedete z hor a nikde nevidíte žádný kopec nikde nic je to jenom placka všude jsou nízké lesy bažiny a jedete pořád rovně. Je něco málo po půlnoci jsme opravu unavení tma pořád není je jen šero které vybarví tu smutnou krajinu okolo ještě víc až z toho na člověka lezou divný pocity ,a z toho že jste vlastně dosáhli cíle nemáte žádnou radost a bojíte se že domu už nedorazíte( takhle to působilo na mě) Okolo jedné ráno prostě zastavíme zajedem malinko do lesa a tam stavíme stan a jdeme urychleně spát a je nám jedno kde ležíme hlavně že spíme 🙂 Ráno se probouzíme do celkem slunečného dne. Nasnídáme se a vyrážíme dál a tudíž už jsme na cestě domů. Nevím co bych víc psal o Švédsku jelikož krajina byla pořád stejná a jedete opravdu pořád rovně byla to celkem změna oproti Norsku kde jste si v podstatě vystačili se čtyřmi rychlostními stupni celý den, tady už jsme to mohli pěkně vyprašovat a dát dokonce i šestku 😀 Pěkné počasí vydrží vždycky jen chvilku po obědě nastoupí mraky a prší a prší celý den jsme celý promočený ale za tu dobu co cestujem po těchto severních zemích nás už nic nepřekvapuje spíš nás překvapí to když je hezky. Po delší jízdě v opravdu pěkném lijáku začíná kamarádův V-storm vynechávat a jde mu jen na jeden válec nejspíš navlhla svíčka a nepálila.nezbylo nám nic jiného než jet pomalu dal a modlit se že to bude v pořádku,Po nějakém ujetém kilometru se V-strom chytá a už jede zcela bez problémů.Jak jedete postupně Švédskem tak vidíte na každém rohu značku pozor los ty samé sou i v Norsku ale za celou dobu jsem žádného neviděl což mě celkem mrzelo a říkal jsem si že není možné abych žádného neviděl tak jsem pořád koukal do stran do lesů jestli někde není a podařilo se….. toto obrovské majestátné zvíře vystoupilo z lesa vyšlo na silnici zastavilo se a koukalo se na nás ihned jsme zastavovali a chtěli si ho vyfotit ale než jsme vyndali foťáky bylo pryč 🙁 ale i tak jsem měl obrovskou radost že jsem ho viděl 🙂 Po opět celodenní jízdě volíme spaní opět v kempu aby jsem si usušili oblečení a normálně se vyspali. Usínáme s krásným pocitem že jsme viděli toho krásného soba a že jsme už zase o kus dál na cestě domů. Ráno opět to samé najíst umýt zabalit a pokračovat dál. Cesta opravdu strašně rychle utíká jelikož jedete opravdu rovně a rovně a jedeme průměrnou rychlostí 110km/h pořád po té samé silnici a to je E 45 chvilku po obědě se zastavujem a uvědomujem si že máme ještě nějaké norské koruny a že se nám nechtěj vest zpět domů to znamená jedno zajedem ještě naskok do Norska a koupíme si upomínkové předměty a utratíme zbytek peněz a tak se také stalo sice jsme si zajeli ale i tak to za to stálo. Jsme asi 70 km od Osla ve večerních hodinách hledáme nějaké ubytováni zajedem kousek do lesa postavíme stany navečeříme se a říkáme že druhý den bysme chtěli přejet mosty do Dánska a tam přespat je to dost daleko ale uvidíme jak to stihnem( o počasí se už nebudu zmiňovat jelikož se to porat střídalo jen co jsme uschli hned jsme zase zmokli a takhle pořád dokola) Proubouzíme se s pocitem že už jsme kousek od domova při tom je to ještě dlouhá cesta.Na nic nečekáme napojujem se na na silnici číslo E6 a pokračujem z Norska do Švédska po silnici E6 která nás vede do Dánska k mostům Do Dánska se dostáváme okolo desáté večer a co je opravdu nádherné že se začíná stmívat než najdem místo kde přespíme je už skoro tma ,vidím tmu po nějakeých 13 dnech nedokážete si představit jak je to úžasné a jak se potom usíná 🙂 Druhý den nás čekalo přejet Dánsko a nekonečná cesta přes Německé dálnice Domů jsme se dostali okolo půlnoci.Náš příjezd oznámila celkem solidní bouřka ..bylo to jako kdyby nás severský bůh Thor doprovázel a všem oznamoval že jsme se vrátili ve zdraví Domů