Do New Yorku jsme letěli z Vídně s přestupem v Paříži. Na JFK jsme přistáli v sobotu 8.října 2011 v21:50h newyorského času. Čekání na imigrační kontrolu bylo nekonečné. Pohovor, ale trval jen chvilku. Několik otázek, sejmutí otisků všech prstů, foto obličeje a nakonec do pasu razítko ADMITTED NYC. Zavazadla již byla na pásu. Po výstupu s přepravního prostoru jsme nasedli na airtrain a odjeli na nejbližší metro Jamaica station. Zde jsme si koupili 7-denní metrocard. Měli jsme v plánu s jedním přestupem vystoupit v Queensu na Queensbridge 21st. Ovšem jak jsme v průběhu jízdy zjistili o víkendu tudy metro nejezdí, proto jsme vystoupili na Queens plaza. Bez znalosti okolí jsme raději mávli na taxi. Taxikář byl ochoten za 15 dolarů nás dovézt do hotelu. Jak jsme později zjistili, místo přímé cesty, zvolil vyhlídkovou jízdu po širším okolí. Asi je to všude stejné. Hotel Howard Johnson inzeruje 3 hvězdy. Je tu čisto a klid. Žádný luxus jak jsem zvyklý z Evropy. Má však výbornou polohu. V týdnu jen 5 a o víkendu 15 minut pěšky na metro a pak 1 nebo 2 zastávky na Manhattan.

V neděli ráno snídaně v hotelu a pak metrem do Brooklynu na Coney island. Bylo nádherné slunečné počasí, dle předpovědi 25 stupňů. Neváhal jsem a vykoupal se v Atlantiku. Na pláži ještě 10 shybů na hrazdě a pak pravý americký Nathan´s hot dog a v Cha Cha´s baru třetinku piva za 8 dolarů. Jsou tu i zajímavé pouťové atrakce, akvárium a maják. Zpět metrem na Manhattan na 34. ulici. Zde již jsme v těsné blízkosti mrakodrapů. Pro nás úžasný pohled. Šli jsme k Madison square garden – zavřeno, v rekonstrukci. Je tu i vlakové nádraží Penn station. Odtud směrem do downtovnu. Na 23. ulici jsme viděli jednu z ikon New Yorku – mrakodrap ve tvaru trojúhelníku – Flatron building. Dál až na Union square. Letadlo malovalo na nebe nápis. Vypadalo to jako OUR PLEASE. Celý již nebyl čitelný. Jen poslední písmena EASE. Je tu i McDonald. Dal jsem si BigMac. Byl dobrý. Metrem zpět až na 34. ulici do největšího obchodního domu na světě Macy´s. Mají tu spíš dražší zboží. Nebyli jsme daleko od Empire state building. Bez fronty jsme se dostali až k rámům. Po jejich projití přišla první fronta. Ještě jich tu bylo několik než jsme se asi za hodinu dostali na venkovní vyhlídku do 86.patra. Byla tma, tak se nám naskytl pěkný pohled na osvětlený New York. Jediné tmavé místo byl Central park. Další fronta u výtahu do 102. patra. Tady je vyhlídka uvnitř pouze přes sklo. Je to sice výš, ale venkovní terasa v 86. je mnohem lepší.

V pondělí ráno do East Village do Kaplan school na vstupní pohovor od 8:30h. Domníval jsem se, že je to na dopoledne, nakonec to trvalo až do půl šesté večer. Nejdříve vstupní test – pohovor, písemné a poslechové cvičení. Pak hodinu přestávka, v které jsme navštívili nedaleké Washington square. Hrálo tu několik muzikantů a také tu je v kruhu pár stolků, kde se hrají šachy. Kdo nemá protihráče zve kolemjdoucí, aby si s ním zahráli. Potom byly bloky informací o imigrační politice, městě, studiu, ubytování a nakonec prohlídka prostor školy v Empire State building(ESB). Ještě jsem se stavil v budově ESB v Heartland brewery na jedno pivo. Potom metrem do muzea Madame Tousauds. Nebylo to špatné, ale za 36 dolarů to mohlo být lepší. Udělali jsme si zde mnoho fotek s Travoltou, Obamou, Gretzkym, Madonou, Beatles,atd.. Pak na Times square. Všude plno světelných reklam, které vedou až do nebe. Dokonce je tu hlediště odkud lze vše sledovat. Zde to žije 24 hodin každý den.

V úterý ráno snídaně a pak do školy do ESB. Cesta z hotelu trvá necelou půlhodinu. Vyučování nám začíná v 8:50h a končí ve 12h. Navštěvuji clasroom 15 v 63. patře ESB, stupeň intermediate. Daří se mi rozumět většině toho o čem se hovoří. To na ulici to bývá složitější. Po škole metrem do Rockefellerova centra. Na prostranství nad kluzištěm a sochou Promethea bylo několik hasičských vozů, hasičů a viselo tu spousta amerických vlajek. Vypadalo to jako hasičská slavnost. Dlouho se nám nedařilo najít sochu Atlase. Ptali jsme se, ale buď máme špatnou výslovnost nebo to prostě američani neznají. Nakonec jsme ji našli naproti katedrále sv. Patrika. Odtud podle šipek na vyhlídku The Rock až do 70. patra. Je tu nádherný výhled na město, zejména na blízký Central park. Měl jsem žízeň, tak jsem využil toho že je tu několik irských pubů a v jednom se zastavil. Dal jsem si irský Guinness a ležák z Bostonu – Samuel Adams. Cena za dvě piva, 23 dolarů. Dál metrem na Colombus circle. Zde uprostřed náměstí je umístěna na 21m vysokém žulovém sloupu socha Krištofa Columba. Opět metrem na 86. ulici a pak do Central parku. Bylo tu dost sportovců na kolech, běžců, hrál se tu basseball a americký fotbal. Došli jsme až k Metropolitnímu muzeu umění. Metrem zpět na Queensboro a 15 minut pěšky do hotelu.

Ve středu ráno snídaně a pak do školy do ESB. Po škole metrem do downtownu. Vystoupili jsme u City hall města New York a začátku Brooklynského mostu. Dnes jsme měli namířeno na Ground Zero. V návštěvnickém centru ve Vesey street jsme zjistili, že vstupenky jsou zdarma, ale dnešek je sold out. Je však možné si je zarezervovat na internetu. Tak zítra. Pokračovali jsme dál na jih k Trinity church a na Wall street. Zuccotti park nedaleko American Stock Exchange byl plný demonstrantů a jejich stanů. Tady se demonstruje nonstop. Plno transparentů, hrála tu hudba, tančilo se. Dál za Trinity church na Wall street. Je možné tu jít jen po chodníku. Silnice je uzavřená. Hned zkraje je Bank of New York, New York Stock Exchange, dále Trump building, muzeum of American finance, Tifany, atd. Ulice vypadá úzká, protože jsou zde samé vyškové budovy. Tak vznikl její název. V ulici u Exchange place stojí dav demonstrantů. Je ohraničen plůtky a obstoupen policisty. Pokračujeme dál na Bowling green. Tady se fotíme u měděné sochy býka. Odtud metrem na Canal street do Chinatownu. Jsou tu čínské nápisy, čínské obchody, restaurace. Vše čínské. Nedaleko se nachází Little Italy. Staré domy s požárním schodištěm do ulice, pizerie, obchody. Jsou tu vidět italské vlajky. Procházíme se hlavně po známe Mulbarry street. Tahle čtvrť má svoji jedinečnou atmosféru. Zpět do čínské čtvrti, která jí z větší části obklopuje. Došli jsme až do Colombus parku. Jsou tu stolky u kterých se hraje tradiční čínské deskové hry. Každý stůl je obklopen hloučkem přihlížejících. A už metrem zpět na hotel. Na internetu na recepci se mi podařilo zarezervovat a vytisknout na zítra dva lístky na Ground Zero.

Ve čtvrtek ráno snídaně a pak do školy do ESB. Po 12h, jakmile skončila škola, metrem k City hall a odtud přímo do Albeny street, kde je vstup na Ground Zero. Měli jsme rezervaci na 13:30h, ale už v 13h nás pustili dovnitř. Je tu park a dva obrovské bazény, které mají na okrajích napsána jména obětí. V okolí je vidět několik rozestavěných mrakodrapů. Odtud metrem na Times square do stánku TKTS, kde je možné koupit lístky na muzikál až s 50 % slevou. Dnes otvírají v 15:00h. Je tu velká fronta. Jde to však rychle. Za necelou hodinu už jsme u výdejního okénka. Ta hodina utekla neskutečně rychle. Okolo světelné reklamy na muzikály, chodili tu s letáky a vysvětlovali nám jaký si vybrat. Dokonce tu přišli a zazpívali herci z muzikálu Godspell. Váhali jsme mezi Chicagem a Memhisem. Nakonec jsme vybrali od 20h Memphis. 50% sleva, 65 dolarů lístek plus 4 dolary poplatek. Ještě zbylo hodně času. Jedem metrem do SoHo. Vystupujeme ve stanici Canal street a jdeme po Broadway. Je tu jeden obchod vedle druhého. Hlavně oblečení všech známých značek a za levno. Koupil jsem tu 5 triček s motivy New Yorku za 11 dolarů. Všechny made in Honduras. Pak už na metro a do hotelu. Odpočinuli jsme si a o půl sedmé vyrazili na metro. Vystoupili jsme na 42. ulici u Bryant parku. Je tu klid a nádherně nasvícená kašna. Na Times square u Bubba Gump vlevo na 44. ulici a po 50 metrech je tu Shubert theatre. Uvaděčka nám ukázala, kde je naše místo. Představení bylo úžasný. Scény se plynule střídaly. Po představení jsme si užili reklam na Times square a zpět na hotel.

V pátek ráno snídaně a pak naposledy do školy do ESB. V poledne jsem na recepci odevzdal učebnici a dostal zpět zálohu 40 dolarů a certifikát s mým jménem potvrzující, že jsem se zde týden učil anglicky. Potom metrem až na 125. ulici do Harlemu. Prošli jsme se po bulváru Martina Luthera Kinga až k další stanici metra. V Harlemu jsem neviděl nic mimořádného. Mnoho obchodů, cítil jsem se tu v pohodě. Metrem do Bronxu až na konečnou Eastchester-Dyre Avenue na 233. ulici. Už v metru od 170. ulici bylo cítit, že sem nepatříme. V metru samí černí. Dívali se na nás a mě připadalo jakoby říkali, co tu chcete, my jsme tady doma. Po výstupu z metra jsme šli po 233. ulici až na další metro. Byly tu rodinné domky a parky. Klidná čtvrť. Po celou dobu jsme nepotkali nikoho s bílou tváří. Asi proto si nás tu každý zvědavě prohlížel. Asi je zajímalo, co tu chceme. Metrem do downtownu. Jel jsem ještě jednou do Brooklynu na Conay island. Dnes bylo celý den zataženo. Bylo tu liduprázdno, atrakce, obchody zavřené. Jel jsem zpět. Vystoupil jsem v Brooklynu na Jay street. Prošel jsem tu několik obchodů. Zpět do metra. Vystoupil jsem na Roosvelt island. Je tu přes řeku pěkný výhled na Manhattan. Jezdí tam odsud lanovka. Svezl jsem se tam i zpět. V hospodě u metra dva Adamse a jednu stanici na Queensbridge a pak pěšky na hotel.

V sobotu ráno snídaně. Velké kufry jsme nechali v úschově v hotelu a vyrazili na Penn station. Odtud vlakem do Washingtonu. Zde jsme byli až do pondělí ráno. Vlakem do Philadelphie. Vlak měl na odjezdu 2 hodiny zpoždění. Bohužel. Z Philadelphie autobusem do New Yorku.

Do New Yorku jsme se vrátili v pondělí krátce po 20h.. Na metru byl problém koupit si v automatu lístky. Pouze mince nebo platební karta. Automat na bankovky zde nebyl. Oslovil nás asi 20- letý černoch. Lístek stojí 2,50 dolarů. On nás dostane přes turnikety za 2 dolary. OK. Muž vytáhl s kapsy klíč a odemkl branku nouzového východu. A už jsme jeli směr Queens. Vystoupil jsme na 30. avenue v Queensu. Nedaleko metra je česká restaurace Zlatá Praha. Bohužel v pondělí zavřeno. Tak jsme zašli do sousedního pubu Brewhouse. Dal jsem si pravý americký steak za 22 dolarů a k tomu dvě piva. Za ty dolary to stálo. Pak metrem na Queensboro a odtud na hotel. Dostali jsme stejný pokoj, který jsme měli před cestou do Washingtonu.

V úterý ráno snídaně. Ukončili jsme pobyt v hotelu. Letadlo odlétá dnes 18. října 2011 až v 21:50h z JFK. Proto jsme tu nechali zavazadla v úschově(dolar za kus). Nejdříve do Brooklynu na promenádu Brooklyn heights. Odtud je pěkný výhled na Brooklynský most, jižní Manhattan a Sochu Svobody. Metrem na Bowling Green a pak do Battery parku na trajekt na Sochu Svobody. Byla tu snad 300m dlouhá, ne-li delší, fronta na trajekt. Lístky na trajekt a na vstup do Sochy Svobody jsme měli koupené předem na internetu. V 13h odjezd. V 12:30h jsme se postavili do jiné krátké fronty a během 20 minut jsme prošli přes bezpečnostní rámy až na loď. Cestou je z lodi pěkný výhled na jižní Manhattan, New Jersey, Ellis island a nakonec i Sochu Svobody. Již při výstupu z lodi jsme viděli tu ohromnou frontu na trajekt zpět na Manhattan. Trajekty do Jersey odjížděly poloprázdné. Před vstupem do podstavce sochy bylo nutné uložit si do skříňky tašky. Bezpečnostní rám, muzeum o historii sochy a pak po schodech nahoru na vrchol podstavce. Po opuštění sochy jsme se zastavili ještě v restauraci – burger a hranolky. Dál fronta a čekání na trajekt. Dostali jsme se až na druhý. Na Ellis islandu jsme nevystoupili. Čas do odletu se krátil a bylo vidět, že tu je na trajekt taky fronta. Metrem na hotel. Vyzvedli jsme si kufry a metrem na letiště. Nakonec jsme nejeli airtrainem, ale ze stanice Kew Gardens autobusem Q10. Kodrcal se asi 40 minut. Jednoznačně nejlepší je použít airtrain. Odbavení na letišti proběhlo bez problémů. Přes Paříž zpět do Vídně.