Naše zkušenost při cestě s Eijlat Ovdy do Taby a následně do Jordánska.

V lednu 2018 jsme ve čtyřech lidech absolovovali osmidenní dovolenou, při které jsme měli naplánováno procestaovat Jordánsko. Protože naše letadlo mělo přílet do Izraelské Ovdy, která je vzdálena 60km od Eijlatu, až ve 21:50 místního času (+1h), museli jsme kvůli hraničnímu přechodu Yitzhak Rabin z Izraele do Jordánska, který je otevřen od 6:30 do 20:00 namyslet ubytování. Původně jsme měli zarezervované ubytování v Eijlatu. Nakonec, jsme ale zvolili hotel Taba Hotel   Nelson Village. (bývalý Hilton). Hotel leží přímo na hranicích s Izraelem. Z letiště odjíždí při každém odletu městský autobus č.282. Cena za dopravu je 21,50NIS ať jede jen na nádraží do Eijlatu nebo až na konečnou na hraniční přechod Izrael – Egypt Taba. Peníze si vyměníte na letišti. Jinak kdo nebyl nikdy v Izraeli, tak vstupní pohovory celníků jsou dost brutální, ptají se vás kam jedete ,proč, chtějí vidět rezervace hotelů, letenky zpět. Prostě jako na hranicích za totality :-).

Egypt jsme zvolili proto, že je to jen asi o 12km dál a ceny ubytování jsou podstatně příznivější oproti Izraeli. Jsem nakonec rád, že jsme zvolili tuto variantu. Hotel, oproti tomu co nás čekalo dál, byl super. Čisto, krásné prostředí, krásná pláž a velmi dobré jídlo. Před cestou jsem četl na mnoha recenzích, že se při cestě do hotelů v Egyptě, které jsou přímo na hranici, nemusí platit výstupní poplatek z Izraele, což je 105Nis na osobu. Realita byla trochu jiná, poplatek jsme zaplatit museli, ale bylo nám slíbeno, že při cestě zpět nám bude vrácen. Hranice směrem do Egypta jsme prošli asi za 20minut. Složitější to bylo puze na Egyptské straně, kde nevíte kdo je celník a kdo se tam jenom „motá“, aby si přilepšil třeba za pomoc při vypsání vstupního lístku. Na hranicích jsme všude deklarovali, že jdeme do hotelu Hilton (rezervaci mějte vytištěnou sebou). Jinak po Vás budou chtít zaplatit vízum na Sinajský poloostrov. Hotel jsme si opravdu užili jak jsme již psal. Při cestě zpátky byla egyptská celnice hotová za 10 minut. Na Izraelské nebyl taky problém do doby, kdy jsme chtěli vrátit peníze za výstup. Posílali nás od okýnka k okýnku na druhou stranu na vstup atd. Nakonec asi po 40 minutách nám konečně dvě Izraelky ukázaly kam máme jít. Po rengenové kontrole izraelských celníků, jdete k přepážkám na pohovor. Před těmito přepážkami jsou po levé straně dveře, u kterých je nápis DUTY FREE MANAGER. Seděla tam mladá manažerka a ta nám vrátila poplatek za výstup (105NIS /osoba). Ještě pro info. K vrácení peněz potřebujete lístečky, které jste dostali při placení a fakturu za hotel!!! Tu jsme bohužel neměli, ale slečna ochotně zavolalal do hotelu a vše vytelefonovala.

Po vstupu do Izraele jsme si vzali taxík, který nás dopravil až na hranice Izrael – Jordánsko (YItzhak Rabin border croosing) cena byla 20USD. Z přechodu se dá jet i autobusem do Eijlatu, dál si pak ale musíte vzít stejně taxi protože na hranice nic jiného nejede. A protože jsme měli na 12:00 zamluvené v půjčovně v Aqabě auto, tak jsme spěchali.

Hranice do Jordánska jsme prošli za cca 30minut. Vše proběhlo hladce a to také z důvodu, že jsme již měli dopředu zakoupené Jordánské pasy. Ty obsahují jednodenní až třídenní vztup do Petry a dalších cca 40 vstupů do ostatních památek v Jordánsku + nemusíte platit vstupní vízum. Podmínka je, ale pobyt alespoň 4 dny , 3 noci. Detaily najdete na stránkách https://www.jordanpass.jo   Na hranicích si vyměňte i peníze. Ale pozor, na hranicích je dost nevýhodný kurz, takže bych vyměnil jen na taxi, což vás bude stát 20JOD. Cena je jednotná. Ostatní bych vyměnil v Agabě, nejlepší kurzy jsou na ulici Zahran st. naproti hotelu  Hilton.

Naše další cesta vedla do Petry, po přečtení všech dostupných recenzí jsme se rozhodli půjčit auto. Můžu jen doporučit, mohli jsme si zajet kam jsme chtěli a vše v klidu. Náklady 120€ půjčovné 22€ pojištění na spolu-účast. 20JOD benzín . Benzín nam stačil na cestu Aqaba – Petra (Wadi musa)  pojíždky po Wadi musa. Cesta Wadi musa do Wadi rum a zpět do Aqaby. A jednodenní výlet po okolí Aqaby na pláže k Saudské Arábii a po městě. Auto Mazda M3 v automatu.

Petra Wadi musa –  Cesta s Aqaby vede směrem na Amán. U každé větší odbočky jsou velké směrové cedule, takže nebudete nikde bloudit. Po cestě je několik benzinek, kde se dá koupit voda a potraviny .

Doporučuji nakoupit si vodu, popřípadě sladkosti nebo alkohol (pivo,víno) v Aqabě, vše je zde podstatně levnější, navíc pivo ani víno ve Wadi musa (Petře) koupíte maximálně na hotelu a to za ceny 5,5JOD (160kč) třetinka. V Aqabě 1,5JOD 0,5l (43kč).

Petru jsme prohlédli za jeden den, a to od 10:00 do 17:00, prošli jsme celé údolí až nahoru ke klášteru. Cesta po schodech ke klášteru trvá asi hodinu dle zdatnosti jednotlivce. Každopádně stojí za to. Doporučuji, nekupujte žádné suvenýry ani na začátku ani u pokladnice. Při výstupu ke klášteru vše nabízeli za 1až 2 JOD. Každopádně šátky a různé šaty nakoupíte v Aqabě opět za polovinu toho co tady.

Petra se dá určitě rozdělit na dva dny, to už je na každém jak si to naplánuje. Co se týká stravování v místních restauracích ve Wadi musa, kolem centrálního kruháče je několik restaurací, které mají stejné cenové relace cena jídla cca 7 až 9JOD. Všemi průvodci sprofanovaná restaureace Al- Arabai restaurant je stejně drahá jako všechny okolo a rozhodně jsou tu lepší a čistější  Al wadi , House of Blessing. Bydleli jsme v hotelu Tetra tree hotel. Rozumná cena se snídaní, pokoje čisté.

Po jeden a půl dni stráveném v Petře a Wadi musa, jsme se vydali zpět směr Aqaba, se zastávkou ve Wadi rum. Ve Wadi rum jsme si zaplatili hodinovou vyjížďku džípem do pouště. Měla tři zastávky, první zastávka pramen Lawrenc Springs, druhá zastávka písečná duna, třetí zastávka soutěska s nabatejským písmem. Vzhledem k tomu, že v lednu je jak v Petře tak ve Wadi rum celkem chladno, tak nám ta hodinová vyjížďka na korbě auta bohatě stačila. Cena za čtyři 20JOD.

Zbytek našeho pobytu od pondělního odpoledne do čtvrtečního poledne jsme ztrávili v Agabě v hotelu Oryx . Chtěli jsme  si na konec dovolené užít moře a sluníčka, když v Evropě řádí zima. Moře bylo super asi 23°C na pláž jsme jeden den jeli ještě naší půjčenou mazdou a pak jezdil hotelový autobus. Pláže jsou každopádně daleko hezčí až za Aqabou směrem na Arabské emiráty. V samotné Aqabě je mnoho zajímavých staveb mešit, zřícenina hrad  a muzeum u něj. Oboje bohužel zavřené z důvodů rekonstrukce. Za vidění stojí bazar ketrý se nachází na  Zahran st. Dá se tu za pár JOD nakoupit ovoce, zelenina, koření, a mnoho jiného. Za celou dobu jsme se nesetkali s nějakým špatným jednáním ze strany místních obyvatel. Jediné sklamání byl hotel Oryx patřící do Swiss bel hotel . Rozhodně bych ho nehodnotil 5 hvězdami. Neuklizené pokoje, hrozné  snídaně, personál, který působil dojmem že nikdy nic podobného nedělali. Hotel plný Rusů, kteří byli polootrávení z místní stravy. Hrůza všech hrůz. NEDOPORUČUJI!!!

Cesta zpátky do Eijlatu proběhla v pohodě, taxík za 20JOD hranice asi 20minut a taxik z hranice na autobusové nádraží za 35NIS. Na nádraží je na informacích vyvěšený rozpis odjezdů autobusů na letiště zase linka 282. Lístky jdou koupit u okýnka na nádraží nebo u řidiče. Na nádraží je úschovna zavazadel, za jeden kufr 25NIS. Což je brutus. Navíc musíte zavolat na telefon a pán z půjčovny přijde do 15 minut.

Doufám, že tyto informace budou někomu ku prospěchu. Každý si musí naplánovat sám co chce vidět,

důležité je počítat s možným zdržením na hranicích, hlavně při vstupu do Izraele. Nazpátky jsme v kabinovém zavazadle v pohodě dovezli 0,5 kg datlí ,čerstvé pomeranče , jabka, sýr . Izraelci se jen ptají, jestli jsme si to kupovali sami nebi jestli nám to někdo daroval. Také se ptají, jestli jste měli věci a  kufry stále u sebe, nebo jestli k nim měl možnost se někdo dostat třeba v úschovně. Ptají se z důvodů, že by tam mohl někdo něco podstrčit.

Místa na mapě
Eijlat Ovda
Hotel Taba
Aqaba
Wadi musa
Wadi rum

Wow, super informace! Díííky za ně a všechny rady a tipy, bude se to určitě hodit.